geen motornummer

Gebruikersavatar
SwedishBlue72
Beginner
Berichten: 71
Lid geworden op: do okt 29, 2015 9:39 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Mariahout
Contacteer:

geen motornummer

Bericht door SwedishBlue72 » zo okt 02, 2016 12:27 pm

Hoi hoi

Volgende week kanmik een motor ophalen voor de bus.
Deze motor heeft geen nummer omdat het een nieuw carter is.
Ik heb geen motor in de bus. Welk nummer en type sla ik in het nieuwe blok?
Wie kan voor mij een nummer slaan? Heb wel slagnummers en letters maar da zal wel nie tellen bij de rdw

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: geen motornummer

Bericht door Reef blue » zo okt 02, 2016 13:55 pm

Moet de RDW iets met het motornummer? Alleen voor identificatiedoeleinden misschien?
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: geen motornummer

Bericht door old brumax » zo okt 02, 2016 15:05 pm

Heb je voor de RDW niet nodig, normaal is er een nummer ingeslagen of een plaatje opgeplakt waar het type nr. instaat ook na revisie !! zou het bedrijf even vragen waar je hem gekocht hebt wat voor motor het nu eigenlijk is!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
SwedishBlue72
Beginner
Berichten: 71
Lid geworden op: do okt 29, 2015 9:39 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Mariahout
Contacteer:

Re: geen motornummer

Bericht door SwedishBlue72 » zo okt 02, 2016 15:31 pm

Het is een compleet nieuwe motor. Er was dus geen motor va te voren. Vandaar dat ik geen motornummer heb
Rdw wil een motornummer zien bij invoer keuring

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: geen motornummer

Bericht door gruns.lex » zo okt 02, 2016 16:29 pm

SwedishBlue72 schreef:Het is een compleet nieuwe motor. Er was dus geen motor va te voren. Vandaar dat ik geen motornummer heb
Rdw wil een motornummer zien bij invoer keuring


welk motornummer hoorde origineel bij deze bus?
Dan zou je dit motornummer kunnen kiezen.
Je bus lijkt daarmee compleet origineel

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: geen motornummer

Bericht door old brumax » zo okt 02, 2016 16:40 pm

SwedishBlue72 schreef:Het is een compleet nieuwe motor. Er was dus geen motor va te voren. Vandaar dat ik geen motornummer heb
Rdw wil een motornummer zien bij invoer keuring

Ieder revisie bedrijf zorgt dat er een nr instaat al is het alleen maar voor de garantie, zit er niets net onder de dynamosteun????????
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: geen motornummer

Bericht door fahtal » ma okt 03, 2016 8:26 am

volgens mij hebben ze bij mij niet anaar een motor nummer gekeken bij invoer..
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Davistev13
Actief Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Haarlem

Re: geen motornummer

Bericht door Davistev13 » di okt 04, 2016 17:29 pm

Nee volgens mij ook niet ze kijken wel naar het chassis nummer. En trouwens ik denk dat er maar weinig busjes zijn met een matching motor nummer.

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: geen motornummer

Bericht door EeVeeWee » di okt 04, 2016 20:30 pm

fahtal schreef:volgens mij hebben ze bij mij niet anaar een motor nummer gekeken bij invoer..


Bij mijn T2a weldegelijk en daarom is er 1200 CC op het kenteken gekomen.
Dat is naderhand niet te wijzigen, alleen met een motor waarvan je de herkomst kan aantonen.
Conclusie: meteen het juiste motornummer er in slaan voor het kenteken. :mrgreen:
Dus.

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: geen motornummer

Bericht door Reef blue » di okt 04, 2016 21:09 pm

de RDW heeft het motornummer nodig om de gegevens op te nemen. Dat kan je volgens mij ook wel wijzigen maar dat is een heel gedoe. Ze schrijven;

Historisch voertuig
Bij restauratie van een historisch voertuig (oldtimer) staat de originaliteit van het gerestaureerde voertuig voorop. Kan een van de hoofdonderdelen niet meer worden hersteld en gebruikt u hoofdonderdelen van soortgelijke voertuigen, dan is het mogelijk om de oorspronkelijke identiteit (en kenteken) van uw voertuig te behouden. Voorwaarde is wel dat het samengestelde voertuig tenminste bestaat uit:

het oude chassisraam of frame, de oude semi-dragende bodemplaat of de oude zelfdragende carrosserie of;
een nieuw, door de oorspronkelijke voertuigfabrikant vervaardigd vervangend frame, chassisraam, semi-dragende bodemplaat of carrosserie, dan wel een volgens de oorspronkelijke fabrieks-specificaties door derden vervaardigd exemplaar, als een origineel exemplaar niet meer wordt gemaakt en niet meer verkrijgbaar is en;
een aandrijflijn, bestaande uit de motor, versnellingsbak en assen van hetzelfde model en type als van het oorspronkelijke voertuig en;
een carrosserie van hetzelfde model en type als het oorspronkelijke voertuig bij voertuigen met een zelfdragend chassis of semi-dragende bodemplaat


Oftewel ze willen kunnen vaststellen of de aandrijflijn oorspronkelijk is.
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: geen motornummer

Bericht door fahtal » di okt 04, 2016 21:47 pm

Ik was vorige week met mijn doka. Ze keken in de motor ruimte voor het chassis. Daarna motor klep weer dicht... ik zei. Oh ja er ligt nu een 2 liter in... oh waaruit?? Uit mij andere bus. Ok 2 liter? Hoe veel pk. Eh 70? Oh ok prima...


Nu jij weer
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: geen motornummer

Bericht door old brumax » di okt 04, 2016 22:03 pm

Op je M-codeplaatje staat het type motor, als je dat weet en even bij andere mensen een fototje kijkt dan heb je je motornr als je de juiste motor op het plaatje hebt staan tenminste
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: geen motornummer

Bericht door Reef blue » di okt 04, 2016 22:13 pm

Ha, ja zo heb ik het in de praktijk ook een paar keer mee gemaakt.

Bij mijn een na laatste auto liep het ook prima. Totdat hij begon te twijfelen aan het chassisnummer, er werd een onderzoek ingesteld en bij de tweede (verplichte) afspraak was ook de politie aanwezig. Was een stuk minder gezellig. Ik ben twee weken geweest om de geschiedenis van de auto te achterhalen. Zij hebben daar geen tijd voor. Het is allemaal prima opgelost.

Ik kom er niet heel vaak. Ik vond het geen prettige ervaring. Ik ga er niet meer heen zonder een gedegen voorbereiding.

Als ze de auto niet kunnen identificeren dan heb je echt een probleem. Dan gaat het over het chassisnummer. Het motornummer is een heel ander verhaal. Formeel moet de auto individueel worden gekeurd als er een andere motor in zit. Hoe dat in de praktijk toe gaat weet ik niet.

Ik zou er persoonlijk voor zorgen dat ik een goed verhaal heb. Kunnen aantonen dat er een oorspronkelijke motor in zit. Maar zoals Fahtal terecht zegt kunnen ze even goed de motor geen blik waardig gunnen.
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: geen motornummer

Bericht door EeVeeWee » di okt 04, 2016 22:52 pm

Dit waren mijn reacties bij navraag of er een andere motorinhoud op kenteken kon komen:

Goedemiddag,

Zoals wij het zien, geldt die 1300 cc alleen voor niet-USA voertuigen, zoals te zien in de door u meegestuurde link.
Wij gaan er vanuit dat 1192 cc destijds door de keurmeester is vastgesteld.

Als er nu een nieuwe motor in zit, zult u een afspraak moeten maken voor een wijziging aan het voertuig.
Let op: het is verplicht de herkomst van de motor (hoofdonderdeel) aan te tonen aan de hand van een chassisnummer of kenteken van het donorvoertuig.

Ik vertrouw er op u voldoende te hebben geïnformeerd.


Met vriendelijke groet,


Ellen Arkes
RDW Zwolle


Geachte heer Verkaik,

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt aan de RDW om informatie over een wijziging van of aan de motor van uw personenauto.

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring aanbieden bij één van de keuringsstations van de RDW.
Het gaat om de volgende wijzigingen:
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar LPG of aardgas. (Deze wijziging moet wel worden gekeurd, maar wordt niet aangemerkt als motorwijziging.)

In gebruik genomen voor 1 januari 1998
ls het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998, moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.

Herkomst motor
In alle gevallen moet u bij de keuring de herkomst van de motor aantonen. Hierbij is het noodzakelijk dat u het kentekennummer of voertuigidentificatienummer van het donorvoertuig aantoont tijdens de keuring. Als het voertuig aan de gestelde eisen voldoet worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt.


Kosten|
De kosten kunnen variëren van € 27,00 tot € 82,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.

Vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). U kunt ons ook bellen vanuit het buitenland.

RDW is benieuwd naar uw ervaring
Het is voor ons belangrijk om te weten wat klanten vinden van onze dienstverlening, zodat wij deze kunnen verbeteren.
Wij willen u graag uitnodigen om deel te nemen aan ons klanttevredenheidsonderzoek. Hieronder staat een link naar de vragenlijst.
Uw deelname stellen we erg op prijs.

Klik hier om naar de online vragenlijst te gaan.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Dus.

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: geen motornummer

Bericht door Reef blue » wo okt 05, 2016 8:25 am

Vraag is dan, is het een oorspronkelijke motor of is het vermogen met meer dan 20 % toegenomen?

Ik zou zorgen voor een motor met een nummer wat past bij de auto.
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Plaats reactie