Motor: hulp gevraagd bij keuzes

Plaats reactie
brampk8
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: do apr 01, 2010 0:23 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Haag

Motor: hulp gevraagd bij keuzes

Bericht door brampk8 » ma sep 26, 2016 11:26 am

Heren en dames, ik ben op zoek naar wat advies want ik sta hier midden tussen de bomen maar er is geen bos te zien.. 't Zou erg gewaardeerd worden.



Ik ben met een gerenommeerde motorbouwer in overleg over een motor upgrade voor mijn t2a westfalia.
Ben op zoek naar iets meer power zodat ik berg (of brug) op niet terug val naar 45 km/h
Qua cruisen vind ik 100 km/h uur prima. De bus wordt vooral gebruik voor lange (vakantie)stukken. Ben op zoek naar een motor waar ik vele jaren plezier van kan hebben. Uiteraard overleg ik met de motorbouwer maar ik ben op zoek naar mensen met een boel specifieke bus ervaring.

Na inlezen op fora zie ik een boel leuke dingen maar ik heb niet de kennis voor de holistische blik.

Motorinhoud:
Ik overweeg een 1776 ivm de originele cilinder dikte maar heb geen ervaring met deze omvang.
- Wat is jullie mening hierover gegeven bovenstaand gebruik van de bus? is dit overkill?


Versnellingsbak
Mijn versnellingsbak moet ook nagezien worden en overweeg een iets langere eindoverbrenging (CP 091) om wat rustiger lange stukken op 100 km/h te kunnen rijden.
- Is dit aan te raden en hoe kan ik er dan voor zorgen dat de koeling optimaal blijft?


Koeling
- Is een externe olie koeler/extern oliefilter dan aan te raden ivm toerental? -> wat is daar voor nodig? (is een externe, electrische oliepomp nodig?)


Carburateurs
Ik heb een optie op een setje gereviseerde italiaanse 36 IDF webers, met nog te kiezen sproeier en venturi bezetting.De motorbouwer gaf aan dat ik wat die bezetting betreft rekening zou kunnen houden met een engle w110.Ik lees wel eens dat een w110 lastig stationar draait.
Geldt dit probleem met een w110 alleen voor enkele carburateurs? Is deze nokkenas geschikt voor bovenstaande prestatiewensen

- Wat zou een ideale sproeier venturi bezetting zijn voor deze situatie?


- Moet ik specifiek ergens op letten qua verbindingsstangen/inlaatspruitstukken?


Ontsteking
- Kan ik mijn originele onstekingsmechanisme houden of moet ik naar electronische onsteking?Hoe zit t qua bobine enzo?


Verder:
Ik vind een vintage speed uitlaat erg mooi. Gaan die samen met warmtewisselaars? Zo niet sla ik die over want heb een mooie moderne standkachel liggen.
--------------------------------
Vw 1971 T2a Westfalia

Intro:
viewtopic.php?f=6&t=15802#p329233

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Motor: hulp gevraagd bij keuzes

Bericht door hanhoo » di sep 27, 2016 12:57 pm

brampk8 schreef:Motorinhoud:
Ik overweeg een 1776 ivm de originele cilinder dikte maar heb geen ervaring met deze omvang.
- Wat is jullie mening hierover gegeven bovenstaand gebruik van de bus? is dit overkill?


Of het overkill is, hangt helemaal van je portemonnee af. Meer cilinderinhoud betekent meer koppel en vermogen. Nothing beats cubic inches zeggen de Amerikanen altijd, en tot op zekere hoogte is dat zeker waar. Het vereist echter wel de nodige nabewerking aan het carter en de koppen.

Versnellingsbak
Mijn versnellingsbak moet ook nagezien worden en overweeg een iets langere eindoverbrenging (CP 091) om wat rustiger lange stukken op 100 km/h te kunnen rijden.
- Is dit aan te raden en hoe kan ik er dan voor zorgen dat de koeling optimaal blijft?


In beginsel niet aan te raden. Het motortoerental is te laag voor optimale koeling. Dat is overigens wel te corrigeren met een andere (kleinere) dynamo poelie waarmee je de snelheid van de koelfan weer verhoogd. Maar ook de kosten lopen weer op voor de aanpassing.

Koeling
- Is een externe olie koeler/extern oliefilter dan aan te raden ivm toerental? -> wat is daar voor nodig? (is een externe, electrische oliepomp nodig?)


Toerental is van belang met betrekking tot het koelen van de cilinderkoppen. Of een externe oliekoeler noodzakelijk is, hangt af van andere keuzes. Indien je het bij een milde nokkenas houdt, niet van plan ben 100km/u+ constant te gaan rijden en geen overdreven compressieverhouding kies, is een externe oliekoeler niet noodzakelijk. Filter ook niet persee. Ik zou het geld liever besteden aan het zorgvuldig laten balanceren van alle onderdelen. Hierdoor heb je minder slijtage, minder krachten en trillingen en veroorzaak je dus minder warmte.

Carburateurs
Ik heb een optie op een setje gereviseerde italiaanse 36 IDF webers, met nog te kiezen sproeier en venturi bezetting.De motorbouwer gaf aan dat ik wat die bezetting betreft rekening zou kunnen houden met een engle w110.Ik lees wel eens dat een w110 lastig stationar draait.
Geldt dit probleem met een w110 alleen voor enkele carburateurs? Is deze nokkenas geschikt voor bovenstaande prestatiewensen


Met carburateurs aan weerzijden heb je geen problemen met stationair op een W110. Dat heb je alleen indien je centraal geplaatst zou gaan werken. Persoonlijk vind ik de W110 al te scherp voor een koppelrijke busmotor. Zeker als je het toerental juist wil gaan verlagen, dan schiet je er berg op helemaal niets mee op.

Ik zou zelf voor origineel of iets als de CB cheatercam (CB Engle 2280). Het enige wat een snellere nok doet is de powerband verschuiven (en verbreden) naar een hoger toerental. Daarmee bespaar je ook weer kosten op dingen als versterkte nokvolgers en klepveren etc.

- Wat zou een ideale sproeier venturi bezetting zijn voor deze situatie?


Niet. De 36er Webers zijn een crime om te tunen op een VW type 1 blok. De sproeier maat die je nodig zult hebben, bestaat standaard niet en zul je zelf moeten boren. Maat van mij heeft er veel problemen mee gehad en heeft achtelijk grote sproeiers moeten plaatsen en heel veel tijd op de motortestbank moeten besteden. Ga voor 40 IDF Webers, die zitten gelijk redelijk in 'the ball park'. En als het budget dat niet toelaat, zijn twee Weber 34ICTs ook een prima oplossing voor 1776!

- Moet ik specifiek ergens op letten qua verbindingsstangen/inlaatspruitstukken?


Je portemonnee. En de aansluiting voor een rembekrachtiger (indien je die hebt)

Ontsteking
- Kan ik mijn originele onstekingsmechanisme houden of moet ik naar electronische onsteking?Hoe zit t qua bobine enzo?


Niet anders dan een standaard motor. Elektronische ontsteking voegt alleen maar toe dat de motor betrouwbaarder is omdat je geen slijtage aan punten meer hebt en dus het ontstekingstijdstip doorgaans altijd juist blijft.

Verder:
Ik vind een vintage speed uitlaat erg mooi. Gaan die samen met warmtewisselaars? Zo niet sla ik die over want heb een mooie moderne standkachel liggen.


Weet ik niet uit mijn hoofd.

Hoe dan ook. Met een met zorg gebouwde 1776cc met twee carburateurs, een standaard of zeer milde nok en een uitlaat met goede flow kun je zonder een bak aanpassing en lekker koppelrijk blokje maken wat je zeker zonder al te veel afremmen de berg op zult krijgen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Motor: hulp gevraagd bij keuzes

Bericht door blokkever » di sep 27, 2016 13:27 pm

Ontsteking zul je, als je het goed wil doen, ook moeten tunen.
Het hangt er helemaal vanaf wat je allemaal gaat veranderen t.o.v. standaard, vrijwel alles heeft invloed op de ideale onstekingscurve.

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Motor: hulp gevraagd bij keuzes

Bericht door gruns.lex » di sep 27, 2016 22:38 pm

of je stapt over op een standaard 2 literblok en bijbehorende CP versnellingsbak
Flink meer koppel en in elke versnelling zo'n 20 km/h meer.
Ik heb nu in de bus een standaard 2 liter met verhoogde compressie en ga met 70 km/h in zijn 3 of 4 de berg op.

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Motor: hulp gevraagd bij keuzes

Bericht door EeVeeWee » wo sep 28, 2016 8:10 am

gruns.lex schreef:of je stapt over op een standaard 2 literblok en bijbehorende CP versnellingsbak
Flink meer koppel en in elke versnelling zo'n 20 km/h meer.
Ik heb nu in de bus een standaard 2 liter met verhoogde compressie en ga met 70 km/h in zijn 3 of 4 de berg op.


Nou niet gaan overdrijven he! :mrgreen:

Afbeelding
Dus.

brampk8
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: do apr 01, 2010 0:23 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Haag

Re: Motor: hulp gevraagd bij keuzes

Bericht door brampk8 » vr sep 30, 2016 9:34 am

Dank voor alle reacties!

Toerental is van belang met betrekking tot het koelen van de cilinderkoppen. Of een externe oliekoeler noodzakelijk is, hangt af van andere keuzes. Indien je het bij een milde nokkenas houdt, niet van plan ben 100km/u+ constant te gaan rijden en geen overdreven compressieverhouding kies, is een externe oliekoeler niet noodzakelijk. Filter ook niet persee. Ik zou het geld liever besteden aan het zorgvuldig laten balanceren van alle onderdelen. Hierdoor heb je minder slijtage, minder krachten en trillingen en veroorzaak je dus minder warmte.


Het geheel wordt sowieso zorgvuldig gebalanceerd.
Stel dat ik bij de originele verhoudingen blijf, dan zit je rond de 4000 toeren op 100 km/h (toch?).
Is de koeling dan optimaal voor lange stukken?
Wat beschouw je als een goede compressieverhouding? Als ik mij m'n thermodynamica lesjes nog goed herinner zal dit wel effect hebben op brandstofverbruik, temperatuur, vermogen en toelaatbare brandstof?

Persoonlijk vind ik de W110 al te scherp voor een koppelrijke busmotor. Zeker als je het toerental juist wil gaan verlagen, dan schiet je er berg op helemaal niets mee op. (....) Het enige wat een snellere nok doet is de powerband verschuiven (en verbreden) naar een hoger toerental.


Stel dat ik toch de normale bakverhoudingen kies. Zit je dan wel goed met een w110 of zou je dan nog steeds gaan voor een cb 2280? ?Zou je met de w110 in de lagere versnellingen een gemis hebben en in de 4e vooral een hogere eindsnelheid maar minder power zodra je ook maar iets terug valt in snelheid (bijv berg op)?
Zijn er websites waarop dit gekwantificeerd wordt of is dit afhankelijk van te veel variabelen?

Niet. De 36er Webers zijn een crime om te tunen op een VW type 1 blok. De sproeier maat die je nodig zult hebben, bestaat standaard niet en zul je zelf moeten boren


Heb je misschien wat meer info? waar kwamen jullie op uit?
Eurocarb raadt mij het volgende aan:
28 chokes
125 mains
200 airs
55 idle
40 pumps
F11 emulsions

Maar jouw waarschuwing duwt me toch wel in de richting van 40ers IDF. misschien maar t zekere voor t onzekere nemen.Ik heb trouwens wel eens gelezen dat ICT vooral goed voor kleinere en single ports is?
Hoe zijn die IDF webers trouwens qua verloop: je wilt natuurlijk niet dat je halverwege je vakantie nauwelijks meer vooruit komt omdat je carbs volledig 'off' zijn...

Ontsteking zul je, als je het goed wil doen, ook moeten tunen.

Heb je misschien wat meer info hoe dat werkt? Kun je dat met een electronische ontsteking instellen? Hoe kritisch is dat en wat win je er mee?

Iemand ervaring met Flowen van koppen en spruitstukken enzo? Heeft dat zin, of is dat toch meer voor op de dragstrip?

Verdorie wat een interessante materie!
--------------------------------
Vw 1971 T2a Westfalia

Intro:
viewtopic.php?f=6&t=15802#p329233

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Motor: hulp gevraagd bij keuzes

Bericht door gruns.lex » vr sep 30, 2016 12:13 pm

Tuning is optimalisatie.
Wil je een ding aanpassen dan blijkt die optimailsatie weer afhankelijk te zijn van andere zaken.
Daarmee luid je een kettingreactie in om uiteindelijk het hele traject van inademen /verbranden/uitademenen van de motor te optimaliseren.
Dat vraagt weer om aanpassingen t.b.v koeling/ontluchting/ brandstof voorziening/ vacuumaansluiitng voor je remkracht versterker etc. etc.

Ik heb dit de afgelopen jaren uitgevoerd op een type 4 motor (2 liter) (alles zelf !)
Ik wil mijn verhaal (http://vct2.nl/forum_new/viewtopic.php? ... +gruns.lex) best met je delen wat je allemaal kan overwegen.

Elke stap kost steeds meer centjes.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Motor: hulp gevraagd bij keuzes

Bericht door blokkever » vr sep 30, 2016 15:47 pm

Als je met ontsteking wilt gaan tunen kun je het beste met een vrij programmeerbare ontsteking gaan werken, b.v. de 123tune of de 123tune+, met een conventionele ontsteking kun je ook wel wat tunen maar dan moet je met veertjes en vacuumpotjes gaan experimenteren en de juiste meetapparatuur hebben om de vervroegingskarateristiek te te kunnen meten bij verschillende toerentallen en belastingen(vacuum).

brampk8
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: do apr 01, 2010 0:23 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Haag

Re: Motor: hulp gevraagd bij keuzes

Bericht door brampk8 » za okt 01, 2016 10:18 am

Gruns.lex, dank, wat een geweldig verhaal! met veel plezier gelezen.

Ik begrijp je punt dat alles van elkaar afhangt, en dat is ook precies het overzicht dat ik mis.
Overigens is er nog een reden voor mijn vraag en dat komt ook in je verhaal terug.
T liefst definieer ik wat ik wil kunnen met de motor voordat ik er aan begin om te voorkomen dat ik straks met '90 in zn 3' door de straten vlam ;-)... (moet wel een ervaring zijn zeg, haha)

De stap van wensen naar motor specs: van 'cruisen tussen 100-110 km/h en weinig/niet terugvallen bergop' naar de getallen voor torque en vermogen is al lastig, laat staan de volgende stap richting 'ontwerp' om daar uit te komen.

@blokkever: Dank voor de 123tune tip...die neem ik mee in mijn overwegingen
--------------------------------
Vw 1971 T2a Westfalia

Intro:
viewtopic.php?f=6&t=15802#p329233

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Motor: hulp gevraagd bij keuzes

Bericht door gruns.lex » za okt 01, 2016 11:47 am

brampk8 schreef:
De stap van wensen naar motor specs: van 'cruisen tussen 100-110 km/h en weinig/niet terugvallen bergop' naar de getallen voor torque en vermogen is al lastig, laat staan de volgende stap richting 'ontwerp' om daar uit te komen.


de vermogen toenames gaan in stappen en idd wat waar zit jou compromis met :
-geld
-optrekkracht.
-topsnelheid
-geluidproductie afwijkend van origineel.

dat kan alleen jij bepalen en met die gespecificeerde vraag krijg je ook veel betere antwoorden.
Voor een 1600cc hebben velen dit al voor je uitgezocht. En wijken uiteindelijk beperkt af van het origineel
IK heb ruim 20 jaar met een standaard 1600 door heel europa gereden en eigenlijk (achteraf) is het niet steeds terug moeten naar tweede versnelling in bergachtig gebied wat ik vervelend vond.
cruisen met een 1600 getuned of niet maakt weinig verschil.

Onze "1600 huis specialist Hans" kan je zeker adviseren mits jij de vraagstelling concreter hebt.

Wil je naar extreem dan heb ik nog een pracht 2 liter exemplaar plug & play in de aanbieding.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Motor: hulp gevraagd bij keuzes

Bericht door hanhoo » ma okt 03, 2016 13:33 pm

Hoop vragen, zal proberen of ik niets oversla:

- Koeling
Ik rij ook regelmatig 100km/u met mijn 1641cc, ongebalanceerd en met standaard nok en CR. Zolang het buiten niet boven de 30 graden is, gaat dat met volgepakte bus prima. Temperatuur is dan ca. 115 graden met de peilstok gemeten. Zelfs 110km/u gaat nog op vlakke weg, alhoewel hij dan wel richting 120 graden kruipt.

- Compressieverhouding
Dat is afhankelijk van de gekozen nokkenas. Voor standaard of bijna standaard zou ik voor wat betreft de temperatuurontwikkeling niet boven de 8,0:1 gaan. Hoewel velen beweren dat hoger makkelijk kan, blijf ik meestal steken bij een veilige 7,8:1. Zeker als je de temperatuur in bedwang wilt houden. Wil je hier meer over weten, google dan eens op CAM to CR ratio.

- 36er Webers:
Wij zaten op een 180 hoofdsproeier met Venturi 28 om een beetje fatsoenlijk resultaat te krijgen. Uren en uren aan het tunen geweest. Steeds weer een stapje groter honen.

- Weber 34ICT's:
Weet niet waar je dat gehoord hebt over alleen single port etc. Deze carbs zijn door een vooraanstaande motorbouwer laatst nog gemonteerd op een mild getunende 2.1 type 4 motor. Koop wel originele. Er is EMPI chinese namaak (heb ik gehad op de type 3). Dat is rotzooi.

- Carb verloop
Dat zit hem in de kwaliteit van het stangenstelsel. Bij een goed stangenstelsel mag er niet of nauwelijks speling mogen zitten en moeten ze mooi in sync blijven.

- Met 100-110km/u cruisen en met weinig terugval de berg op?
Overweeg een type 4 motor met bijbehorende bak en stage 1 tuning, of stel je verwachting bij. Of wellicht Subaru. Ik vrees dat als dit je verwachtte resultaat is, de verhouding tussen kosten en baten wat scheef gaat lopen op basis van een type 1 motor. Een bus met volle bepakking is nu eenmaal zwaar.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

brampk8
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: do apr 01, 2010 0:23 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Haag

Re: Motor: hulp gevraagd bij keuzes

Bericht door brampk8 » zo nov 06, 2016 12:27 pm

Dank voor de reactie!

Hoewel ik een type 1 charmanter vind dan een type 4 (onbekend maakt onbemind denk ik) ben ik toch wat aan t rondkijken. Een vriend van me heeft een 2.0 L in z'n t2b liggen en ik moet zeggen dat dat wel ongelofelijk soepeltjes rijdt.
Ik lees alleen her en der dat dat voor een t2a toch nog best wel tricky is. Aanpassingen aan motor steun, bak, baksteun motorbeplating en rubbers etc.

Ik werd deze week op Ahnendorp's 1835 type 1 concept gewezen:
http://www.ahnendorp.com/images/ueber-u ... endorp.pdf

Vind dat wel interessant. Wat denken jullie? duur voor wat je krijgt of hele goeie optie?
Iemand ervaring met Ahnendorp?
--------------------------------
Vw 1971 T2a Westfalia

Intro:
viewtopic.php?f=6&t=15802#p329233

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Motor: hulp gevraagd bij keuzes

Bericht door gruns.lex » zo nov 06, 2016 12:54 pm

de gemeten waarden zijn idd indrukwekkend. en knap dat dat met een centraal geplaatste carb is gehaald.
Hoe de gasresponse is met deze lange spruitstukken daar ben ik wel benieuwd naar?
Maar 160 Nm en 85 pk is idd meer dan genoeg in een bus.
Je zal hiervoor idd je overbreng verhouding van je type 1 bak ook moeten aanpassen.

een type 4 met alleen iets verhoogde compressie levert dit ook op (die heb ik nu in mijn bus)
Je hebt dan alleen een ander cilinder setje nodig met platte zuigers (500 euro)
En een CP bak a 800 a 900 euro

De prijs voor deze Ahnendorp motor a 6000 euro met inruil is dan toch weer behoorlijk aan de prijs.
Voor dat geld kun je een type 4 motor ook tunen met 200 nm en 120 pk

Voor veel en veel minder geld zijn al enkele bussen voorzien van een Subaru blok

Mocht je meer willen dan de vermogens van de Ahenendorp motor dan is voor dat geld ook
mijn projectmotor te koop en geeft gegarandeerd nog meer fun

brampk8
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: do apr 01, 2010 0:23 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Haag

Re: Motor: hulp gevraagd bij keuzes

Bericht door brampk8 » zo nov 20, 2016 21:13 pm

thanks!
Ik ben een beetje bang voor die motor van jou :oops: :oops: :roll:
--------------------------------
Vw 1971 T2a Westfalia

Intro:
viewtopic.php?f=6&t=15802#p329233

Plaats reactie