uitlaatverhaal maar mij niet helemaal duidelijk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2446
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

uitlaatverhaal maar mij niet helemaal duidelijk

Bericht door Remon T2A » wo sep 21, 2016 11:22 am

Hallo,

kan iemand mij in NL-jip-en-janneke-taal vertellen wat met dit verhaal wordt bedoelt?
http://forum.earlybay.com/viewtopic.php?f=4&t=72383

Ik ben bezig met de opbouw (moet het carter van de week gaan halen hoor en dan nog opbouwen) en daarbij is de soort uitlaat ook niet geheel onbelangrijk. Vandaar mijn vraag hierboven.
Groeten, Remon.

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: uitlaatverhaal maar mij niet helemaal duidelijk

Bericht door EeVeeWee » wo sep 21, 2016 19:12 pm

Een hoop blabla, maar een "gereformeerde" motorbouwer beweert dat er beter geen 4 in 1 uitlaat gebruikt kan worden omdat alles te heet wordt. Bij een standaard uitlaat is er betere koeling in de uitlaat mede door condensvorming. Een ander heeft een motor met 170 pk met wel een 4 in 1 uitlaat en die vindt dat onzin en die beweert dat die motorbouwer ook slechte motoren gebouwd heeft. Kortom, wat is waar? ;-)
Dus.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: uitlaatverhaal maar mij niet helemaal duidelijk

Bericht door blokkever » wo sep 21, 2016 19:47 pm

Ik bestempel het ook als onzin, heb zelf een CSP Python onder mijn kever op verder een bijna standaard 1600 type 1 en ben daar heel erg tevreden over.
De motor wordt zeker niet te heet.

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2446
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: uitlaatverhaal maar mij niet helemaal duidelijk

Bericht door Remon T2A » do sep 22, 2016 6:51 am

Wat houd die condensvorming precies in?

In principe wil ik ook voor de CSP Python gaan wat me alleen tegenhoud is de grondspeling tov een een Vintage Speed (waarvan ik de eindpijp dan weer niks vind). En kijk nu ook met een schuin oog naar een Ahnendorp.

Aan m'n oude motor zat een '67-year-only motorsteun die slanker is dan een standaard motorsteun en daarachter een standaard keveruitlaat. Had hierdoor maximale bodemvrijheid.

Motorsteun gaat dan ook mee naar de nieuwe motor.
Groeten, Remon.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: uitlaatverhaal maar mij niet helemaal duidelijk

Bericht door hanhoo » di sep 27, 2016 13:57 pm

Ik dacht juist overal gelezen te hebben dat de 4-1 het beste werkt bij een 4cyl boxer.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2446
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: uitlaatverhaal maar mij niet helemaal duidelijk

Bericht door Remon T2A » di sep 27, 2016 19:23 pm

Op het earlybay reageert er dan ook iemand die de schrijver van het stuk behoorlijk afbrand en ook zegt dat er op vrijwel alle dragstrips waar luchtgekoelde rijden je ze voornamelijk met een 4-in-1 ziet rijden.... Hoe bot ook maar hij zal er niet ver naast zitten toch.
Groeten, Remon.

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: uitlaatverhaal maar mij niet helemaal duidelijk

Bericht door gruns.lex » di sep 27, 2016 22:16 pm

de 4 in 1 heeft 4 uitlaatkanalen die even lang zijn en uitkomen in een dikkere verzamelbuis. deze langere buizen geven een hoge gassnelheid na het openen van de uitlaatklep.
door deze hoge gassnelheid komt de cilinder beter leeg en over alle 4 cilinders ook gelijkwaardig.
gevolg is een betere vulling met verse lucht nadien waardoor meer vermogen en een stabielere loop.
Zeker bij tuning van de motor is het effect hiervan groter dan bij niet getunde motoren.
Doordat het mengsel vanuit de carburateur niet verstoord wordt door achterblijvende verbrandingsgassen kan de motor idd ook koeler lopen.
de geluid demping van een 4 in 1 is echter vaak wel wat minder

Of een 4 in 1 op een standaardmotor echt bijdrage geeft in vermogen ed. is mi. beperkt. De combinatie tijdens tunen van diverse zaken (dubbele carbs met ideale venturies en sproeiers, andere nokkenas, hogere CR etc`) dan komt een 4 in 1 ook echt tot zijn recht

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: uitlaatverhaal maar mij niet helemaal duidelijk

Bericht door gruns.lex » di sep 27, 2016 22:25 pm

o ja
Condensvorming in de uitlaat vertraagd de gassnelheid in de uitlaatbuizen en is juist een belemmering voor een optimale uitademing.
Om dit te minimaliseren is er weer speciale band die om de buizen wordt gewikkeld en de hitte in de buis houd.
Dit zijn allemaal zaken die allemaal kleine bijdrages geeft tijdens tunen en vooral voor hogere toerentallen.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: uitlaatverhaal maar mij niet helemaal duidelijk

Bericht door blokkever » wo sep 28, 2016 16:34 pm

Ook op een standaard motor heeft een 4 in 1 een positief effect kan ik uit ervaring zeggen.
Oke, ik heb de compressie ook iets verhoogt maar verder is mijn keverblok standaard.
Met de CSP Phyton merk ik een duidelijke verbetering in trekkracht in het hogere toeren gebied.

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2446
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: uitlaatverhaal maar mij niet helemaal duidelijk

Bericht door Remon T2A » wo sep 28, 2016 19:58 pm

Het verhaal wat Grun.lex vertelt kreeg ik ook te horen bij de heren in Doesburg. De Python is de beste uitlaat.
Op een standaard motor merk je dit al en op een getunede helemaal....
Groeten, Remon.

Plaats reactie