motor stottert...rijdt voor geen meter!

Dave
Actief Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: di jun 08, 2010 18:20 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door Dave » do feb 09, 2017 9:35 am

Helaas helaas helaas... Nog steeds ... met peren...
Wat is er ondertussen allemaal gedaan:
- normaal onderhoud als kleppen stellen, contactpunten en ontsteking afstellen etc
- andere ontsteking (gewisseld)
- nieuwe condensator
- nieuwe verdelerkap / rotor / bougiekabels
- benzinefilter nieuw
- carburateur laten reviseren (ja; totaal revisie!)
- nieuwe bougies
- met externe tank gereden, ook zonder resultaat

En nog steeds is er 'af en toe' dat beroerde lopen, wat in de loop van de tijd steeds erger wordt tot er niet meer mee te rijden valt. Stationair gaat het over het algemeen goed (buitenom die sporadische keer dat ie spontaan uitvalt tijdens stationair draaien), tijdens rijden gaat het vaker mis.

Is er iemand die nog meer tips heeft? Hebben ondertussen al zoveel mensen hun hoofd over gebogen, maar ik hoop nog steeds op diegene die met de GOUDEN tip komt! Dit moet toch op te lossen zijn????

Gebruikersavatar
Robert Panobus
Gevorderde
Berichten: 506
Lid geworden op: do mei 03, 2007 10:59 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Breda

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door Robert Panobus » do feb 09, 2017 12:59 pm

Ik heb dit ook eens gehad, ontstond toen in de zomervakantie. Thuis werd het steeds erger. Toen ook aardig wat zaken vervangen en nagekeken zoals jij beschrijft. Uiteindelijk bleek een nieuwe accu de oplossing. Waar ik de problemen overigens niet op terug kon herleiden....
Er zijn twee soorten mensen op de wereld, mensen die hun zinnen afmaken en mensen di......

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door blokkever » do feb 09, 2017 13:01 pm

Heb je direct problemen na het starten van de motor of komen de problemen pas na een stukje rijden?
In het laatste geval zou je last kunnen hebben van een bevriezende carburateur. Oorzaak van een bevriezende carburateur kun je zoeken in de spruitstuk voorverwarming of in de warme lucht toevoer (winterstand) van het luchtfilter.

Dave
Actief Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: di jun 08, 2010 18:20 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door Dave » do feb 09, 2017 14:26 pm

Om eerlijk te zijn, geen peil op te trekken.. Soms gaat t kilometers goed, dan ineens begint t euvel weer.. Als ik er lang mee door blijf rijden, valt er op een gegeven ogenblik niet eens meer fatsoenlijk de garage uit te rijden. Zal de aansluitingen op de accu eens checken (zoals Robert Panobus beschrijft) en de het luchtfilter eens vervangen door een KN, heb ik een tijdje mee gereden, dus ligt nog ergens in de kast. Kijken of dat verschil uitmaakt.. Spruitstuk heb ik bij de revisie vh blok (2010) helemaal schoongemaakt, maar kan natuurlijk weer verstopt geraakt zijn, al vind ik t dan nog steeds vreemd dat t probleem er af en toe is. Mocht deze zwaar vervuild zijn gaan ik er eigenlijk vanuit dat t probleem er continue zou moeten zijn toch? Vuil is er niet 'af en toe' lijkt mij...

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door wouthwortel » do feb 09, 2017 14:59 pm

Omdat je toch met "de handen in het haar" zit:
Drain de tank eens volledig en let dan goed op de constante(???) stroom benzine die eruit komt; het kan zijn dat er iets in de tank rondzweeft wat af en toe de uitgang blokkeert.
En gebruik dan ook dezelfde benzineslang die aan jouw carb zit!!
Deze slang kan een inwendige schade hebben t.g.v. dicht knijpen met een griptang bijvoorbeeld.
Daarna de tank vullen met SHELL benzine.
Nee, ik heb geen aandelen bij Shell, maar weet dat dit de meest zuivere/schone benzine is die je kunt krijgen.
Misschien is de benzine in jouw tank te oud of vervuild of.........?
I am Wouth and I approve this message.

Dave
Actief Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: di jun 08, 2010 18:20 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door Dave » do feb 09, 2017 16:08 pm

goeie tip Wouthwortel! Thanks! misschien een domme vraag maar dan haal ik de slang los aan de brandstofpomp neem ik aan???

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door blokkever » do feb 09, 2017 16:09 pm

Iets wat rond zweeft in de tank heb ik inderdaad ook al ervaring mee, kan heel onvoorspelbaar gedrag veroorzaken.
Maar ik meen verder terug gelezen te hebben dat je al eens met een extern tankje hebt geprobeerd, als dan het proleem er ook is dan kan dat het niet zijn lijkt mij.

Dave
Actief Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: di jun 08, 2010 18:20 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door Dave » do feb 09, 2017 16:50 pm

klopt, maar je gaat op een gegeven moment overal an twijfelen.. ;-)

Dave
Actief Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: di jun 08, 2010 18:20 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door Dave » ma feb 27, 2017 10:30 am

Daar zijn we weer.. kleine update:

Ondertussen massastrip van bak naar motor vervangen, mocht ook niet baten. Probleem lijkt nl een stroom probleem te zijn. Met stationair lopen fluctueert het voltage enorm, blijkt na meting. Ondertussen ben ik bezig met het vervangen van de contactslot schakelaar, maar hebben jullie nog verdere tips wellicht? Constante spanning bij motor uit is netjes 12v, bij stationair accu spanning 14 komma nog wat, dat lijkt mij in orde..tips??

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door old brumax » ma feb 27, 2017 11:49 am

Heb je ook een massastrip van de bak naar het chassis, dat is nl nog belangrijker dan van bak naar motor!!!!
Deze zit normaal vooraan de bak ergens naast de startmotor iets verder naar voren?!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door dirkinbrabant » ma feb 27, 2017 12:31 pm

als je denkt dat het een stroom/spanningprobleem is, kan je de bobine, benzineafsluiter en elektrische shoke direct aansluiten op je accu met een tijdelijke bedrading, zowel massa als +12v. Kijken of het dan terugkomt, en anders kan je dat ook uitsluiten. Wat een probleem!

Gebruikersavatar
guidddo
streepjestrekker
Berichten: 6181
Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Peartugoal
Contacteer:

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door guidddo » ma feb 27, 2017 12:39 pm

massa kabeltje van de plaat in je verdeler waar je puntjes op zitten, is ook erg spookachtig. die gaat dan massa halen over het lagertje . . .
De foto's zijn er weer

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door Cali » do mar 02, 2017 9:37 am

Je radio viel ook regelmatig uit bij stilstand gaf je eerder aan? Dan zou ik het in eerste instantie niet in de motor zoeken, maar vooral bij de accu zelf en de bedrading naar je contact toe. Ook je contact zelf uiteraard.
Accu ook al vervangen? Het kan zijn dat de accuplaatjes elkaar net wel of net niet raken als ie verouderd is? Dan kan de stroomsterkte ook flink wisselen lijkt me.
Verder kan een wisselende stroomsterkte ook te maken hebben met een onregelmatige stationair. Als die schommelt tussen de 700 en 900 toeren bijvoorbeeld zal de stroomoutput van je dynamo ook best wisselen.
Verder kan kortsluiting zorgen voor onregelmatigheid, maar dat zal lastiger te vinden zijn.

Heb je een stroommeter? Ik zou er alles eens mee langslopen, beginnend vanuit je accu en dynamo

Davistev13
Actief Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Haarlem

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door Davistev13 » do mar 02, 2017 20:32 pm

Ik heb gehad dat de klem op de accu polen vervormd waren en das wel en niet contact maakte. Ook een breuk in de kabel komt veel voor.

Sterkte

Dave
Actief Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: di jun 08, 2010 18:20 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

Re: motor stottert...rijdt voor geen meter!

Bericht door Dave » vr mar 03, 2017 8:31 am

Thanks! Momenteel nog bezig met vervangen contactslot schakelaar.
Wat een werkje is dat zeg! Mocht dat niet baten ga ik preventief al mijn zekeringen vervangen wn zal ik er eens een andere accu in zetten, heb nog wel wat liggen..

Plaats reactie