Thermostaat type 4
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Thermostaat type 4
De thermostaat van mijn motor is stuk.
Het gaat om een type 4 motor 1700cc.
De thermostaat heeft een waarde van 85/90°.
Kan ik hiervoor in de plaats een thermostaat monteren met een lagere waarde b.v. 70 ?
Heeft er misschien iemand een goede gebruikte liggen?
Loek
Het gaat om een type 4 motor 1700cc.
De thermostaat heeft een waarde van 85/90°.
Kan ik hiervoor in de plaats een thermostaat monteren met een lagere waarde b.v. 70 ?
Heeft er misschien iemand een goede gebruikte liggen?
Loek
-
- Beginner
- Berichten: 55
- Lid geworden op: do apr 01, 2010 0:23 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Den Haag
Re: Thermostaat type 4
Zag er afgelopen weekend een liggen voor type 4 bij de stand van Evam op Budel... misschien es bellen?
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: Thermostaat type 4
Mijn reactie zal wel flink wat commentaar opleveren , maar ik waag het er toch op
Ik rij al jaren rond met een type-4 motor zonder thermostaat. Als ik hem start laat ik hem 1 minuut licht verhoogd stationair draaien (om snel oliedruk op te bouwen) en ga dan zonder hoge toeren op pad.
Na een minuut of 5 rustig rijden durf ik hem te gaan belasten.
Mocht je echt perse een thermostaat willen inbouwen, dan scheint het mogelijk te zijn om de thermostaat van een kever om te bouwen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ik rij al jaren rond met een type-4 motor zonder thermostaat. Als ik hem start laat ik hem 1 minuut licht verhoogd stationair draaien (om snel oliedruk op te bouwen) en ga dan zonder hoge toeren op pad.
Na een minuut of 5 rustig rijden durf ik hem te gaan belasten.
Mocht je echt perse een thermostaat willen inbouwen, dan scheint het mogelijk te zijn om de thermostaat van een kever om te bouwen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
I am Wouth and I approve this message.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2642
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Thermostaat type 4
Heeft jouw type 4 injectie of carburateurs?
In het laatste geval hoort er een 70 graden thermostaat op te zitten maar ook als er nog injectie op het blok zit kan je prima een 70 graden thermostaat toepassen, dat is altijd beter dan géén thermostaat!
In het laatste geval hoort er een 70 graden thermostaat op te zitten maar ook als er nog injectie op het blok zit kan je prima een 70 graden thermostaat toepassen, dat is altijd beter dan géén thermostaat!
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Re: Thermostaat type 4
De aloude discussie
Rijd je ermee in de winter, bij kouder weer of veel kortere ritten, dan is een thermostaat natuurlijk wel zo handig. Rijd je alleen in de zomer en loopt je temperatuur snel genoeg op, dan vind ik het persoonlijk nogal prijzig om te vervangen voor alleen die eerste paar minuutjes.
Ikzelf heb er geen en rijd alleen in de zomer met vrijwel alleen lange ritten (langer dan een uur). De temperatuur loopt na een minuut of 5 naar boven de 70 graden. Dan heeft een thermostaat die tot 70 graden gaat volgens mij weinig toegevoegde waarde. Een nieuwe tot 90 is erg prijzig en oude of B-modellen kunnen weer dichtblijven met oververhitting tot gevolg.
Mijn persoonlijke mening
Rijd je ermee in de winter, bij kouder weer of veel kortere ritten, dan is een thermostaat natuurlijk wel zo handig. Rijd je alleen in de zomer en loopt je temperatuur snel genoeg op, dan vind ik het persoonlijk nogal prijzig om te vervangen voor alleen die eerste paar minuutjes.
Ikzelf heb er geen en rijd alleen in de zomer met vrijwel alleen lange ritten (langer dan een uur). De temperatuur loopt na een minuut of 5 naar boven de 70 graden. Dan heeft een thermostaat die tot 70 graden gaat volgens mij weinig toegevoegde waarde. Een nieuwe tot 90 is erg prijzig en oude of B-modellen kunnen weer dichtblijven met oververhitting tot gevolg.
Mijn persoonlijke mening
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Thermostaat type 4
Fred van HR engineering zegt dat als je geen thermostaat hebt de lucht niet langs de oliekoeler gaat en rechtstreeks naar de koppen...
wat is jullie mening hierover?
wat is jullie mening hierover?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Actief Lid
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
- Locatie: Hellevoetsluis
- Contacteer:
Re: Thermostaat type 4
thermostaat niet gemonteerd is wat anders als de luchtkleppen er uit halen.
luchtkleppen moet je er zeker niet uithalen. deze verdelen de lucht van de ventilator naar de oliekoeler / cilinders.
zonder thermostaat staan de lucht geleidingskleppen van een type 4 helemaal open, maar verdelen nog steeds de lucht over de oliekoeler/cilinders.
Jeroen
luchtkleppen moet je er zeker niet uithalen. deze verdelen de lucht van de ventilator naar de oliekoeler / cilinders.
zonder thermostaat staan de lucht geleidingskleppen van een type 4 helemaal open, maar verdelen nog steeds de lucht over de oliekoeler/cilinders.
Jeroen
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: Thermostaat type 4
Dekota: +1
Altijd de kleppen (in open toestand) laten zitten.
En dan praat ik over een type 4 motor.
Altijd de kleppen (in open toestand) laten zitten.
En dan praat ik over een type 4 motor.
I am Wouth and I approve this message.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Thermostaat type 4
wouthwortel schreef:Dekota: +1
Altijd de kleppen (in open toestand) laten zitten.
En dan praat ik over een type 4 motor.
Een type 1 is hetzelfde verhaal hoor, indien de thermostaat stuk is word die langer en trekken de kleppen open door de veer achter de tunnel, ook zonder thermostaat trekken die kleppen open, is geen enkele denkbare reden te bedenken waarom je de kleppen eruit zou (moeten) halen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Thermostaat type 4
Ik weet niet of het een verkoopverhaaltje is, maar dat een thermostaat altijd 'veilig' kapot gaat, dus met de kleppen open, schijnt volgens de site van de nieuwe thermostaat niet het geval te zijn. Dan bedoel ik de site waar hierboven naar wordt gelinkt voor de nieuwe thermostaat voor een type4:
And if it ever does fail, it fails safe, flaps full open, unlike the new VW "Mexico" version that you see for sale that fails “unsafe”, flaps full closed, should the wax inside leak out.
Als dat waar is dan zullen de veren van de kleppen zelf je niet altijd redden. Kan ik mij ook wel voorstellen, de thermostaat werkt op een vloeistof/was, die uitzet bij 90 graden. Als de vloeistof is weggelekt zal het uitzetten geen effect meer hebben en blijven de kleppen gewoon dicht, ondanks de vering. Of is de 'betere' en originele thermostaat beveiligd met een vacuüm of iets?
And if it ever does fail, it fails safe, flaps full open, unlike the new VW "Mexico" version that you see for sale that fails “unsafe”, flaps full closed, should the wax inside leak out.
Als dat waar is dan zullen de veren van de kleppen zelf je niet altijd redden. Kan ik mij ook wel voorstellen, de thermostaat werkt op een vloeistof/was, die uitzet bij 90 graden. Als de vloeistof is weggelekt zal het uitzetten geen effect meer hebben en blijven de kleppen gewoon dicht, ondanks de vering. Of is de 'betere' en originele thermostaat beveiligd met een vacuüm of iets?
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Thermostaat type 4
Cali schreef:Ik weet niet of het een verkoopverhaaltje is, maar dat een thermostaat altijd 'veilig' kapot gaat, dus met de kleppen open, schijnt volgens de site van de nieuwe thermostaat niet het geval te zijn. Dan bedoel ik de site waar hierboven naar wordt gelinkt voor de nieuwe thermostaat voor een type4:
And if it ever does fail, it fails safe, flaps full open, unlike the new VW "Mexico" version that you see for sale that fails “unsafe”, flaps full closed, should the wax inside leak out.
Als dat waar is dan zullen de veren van de kleppen zelf je niet altijd redden. Kan ik mij ook wel voorstellen, de thermostaat werkt op een vloeistof/was, die uitzet bij 90 graden. Als de vloeistof is weggelekt zal het uitzetten geen effect meer hebben en blijven de kleppen gewoon dicht, ondanks de vering. Of is de 'betere' en originele thermostaat beveiligd met een vacuüm of iets?
Nee niet beveiligd met een vacuüm, het werkt gewoon als een veer, er zit een kleine hoeveelheid alcohol in en dan vacuüm gezogen is hij op z'n kortst zodra de alcohol gaat koken/verdampen kan de balg uitzetten en opent de kleppen, zou de alcohol lekken dan dan is het vacuüm ook weg en is hij dus bijna 2 cm langer en staan de kleppen open, hetzelfde als er was in zou zitten, zodra dat eruit lekt is er een lek en zet hij dus uit, dat gebeurd ook als de balg door metaalmoeheid en ouderdom gaat barsten.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2642
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Thermostaat type 4
Een was thermostaat is wel een ander verhaal, die hebben geen balg maar een rubber met een pen er in
Onder dit rubber zit was en wanneer de was van vast naar vloeibaar gaat dan zet het uit waardoor het rubber samengedrukt wordt en als gevolg daarvan de pen naar buiten gedrukt wordt.
Iedere thermostaat in een moderne auto werkt op deze manier.
Het klopt inderdaad dat als de was weglekt de thermostaat niet meer opent, alleen de kans dat dit gebeurd is heel erg klein, ze zijn een stuk bedrijfszekerder dan de balg thermostaten.
Onder dit rubber zit was en wanneer de was van vast naar vloeibaar gaat dan zet het uit waardoor het rubber samengedrukt wordt en als gevolg daarvan de pen naar buiten gedrukt wordt.
Iedere thermostaat in een moderne auto werkt op deze manier.
Het klopt inderdaad dat als de was weglekt de thermostaat niet meer opent, alleen de kans dat dit gebeurd is heel erg klein, ze zijn een stuk bedrijfszekerder dan de balg thermostaten.
Re: Thermostaat type 4
Hmm ok.
Op Paruzzi staat het ook zo vermeld zie ik nu. Mocht ie toch lekken, dan hebben de meeste van ons altijd nog een temperatuursensor. Toch het overwegen waard om de thermostaat erop te zetten dan. Dit jaar wordt mijn bus ook 40, dus misschien ook eens in de winter weg, dan is een thermostaat wel redelijk noodzakelijk.
De wasthermostaat voor type 1 en 3 is verreweg het goedkoopst en best verkrijgbaar. Met aanpassingen is die ook op een type 4 te plaatsen las ik. Weet iemand of de aanpassingen goed te doen zijn?
Op Paruzzi staat het ook zo vermeld zie ik nu. Mocht ie toch lekken, dan hebben de meeste van ons altijd nog een temperatuursensor. Toch het overwegen waard om de thermostaat erop te zetten dan. Dit jaar wordt mijn bus ook 40, dus misschien ook eens in de winter weg, dan is een thermostaat wel redelijk noodzakelijk.
De wasthermostaat voor type 1 en 3 is verreweg het goedkoopst en best verkrijgbaar. Met aanpassingen is die ook op een type 4 te plaatsen las ik. Weet iemand of de aanpassingen goed te doen zijn?
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Thermostaat type 4
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige