Kracht verlies - T2a - stroomverdeler

Plaats reactie
Pieter
Actief Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Kracht verlies - T2a - stroomverdeler

Bericht door Pieter » zo sep 11, 2016 15:38 pm

Hallo

Sinds kort had ik krachtverlies met de T2A. Ik ben er toen achtergekomen dat de vacuum vervroeging niet meer werkte. Ik heb een nieuwtje gemonteerd, en de bus heeft terug kracht, doch is dit nog niet perfect aangezien het plaatje in de verdeler niet terug veert.

Ik denk dus dat het tijd wordt voor een nieuwe verdeler. Nu twijfel ik tussen gewoon een volledig originele terug bestellen, maar ik heb een 009 liggen. Hierover lees ik dat deze nie geschikt zijn voor standaard 1600 motoren (zoals mijne), maar beter een 123 ontsteking.

Wat denken jullie dat ik het best doe?

bedankt
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

Davistev13
Actief Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Haarlem

Re: Kracht verlies - T2a - stroomverdeler

Bericht door Davistev13 » zo sep 11, 2016 18:41 pm

Hallo peter

Ik heb ook een t2a en heb een 123 gemonteerd. En moet zeggen dat hij erg mooi loopt en zuinig op een 123.
Maar ze zijn wel duur . Gr david

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Kracht verlies - T2a - stroomverdeler

Bericht door hanhoo » di sep 13, 2016 20:28 pm

009 heeft geen vacuum. Dat is een lapmiddel voor als je twee carburateurs plaatst waarbij er geen betrouwbare vacuum is. Dus zolang je de originele enkele Solex houdt, werkt een vacuum verdeler altijd beter.

123 heb je met vacuum en zonder vacuum (009 style kloon). Een 123 is eigenlijk niets anders dan een volledige nieuwe (deels programmeerbare) verdeler met gelijk een electronische ontsteking erin.

Lees mijn post eens:

<edit deeplinks in het forum werken niet meer sinds de laatste crash, ik plak hem even>:

Velleman kit (ca. 15 euro):
Dit is de goedkoopste betrouwbare electronische ontsteking. De ontsteking verloopt niet meer rechtstreeks over de contactpunten, maar via het Velleman printje. Hierdoor branden puntjes niet meer in en hoeven minder snel vervangen te worden. Nadeel is dat de puntjes wel blijven zitten en derhalve nog steeds (hoewel minder) gesteld moeten worden. Het kunststof nokje slijt nog steeds en de motor moet dus nog steeds regelmatig nagekeken worden en de ontsteking op tijd worden gesteld.

Pertronix of Compufire (tussen de 65 en 90 euro):
Beiden zijn qua ontwerp identiek. De contactpuntjes en condensator verdwijnen en worden vervangen door een magneetring op de verdeleras en een electronisch blokje op de plek van de puntjes. Hier is geen sprake meer van mechanisch contact, dus ook geen slijtage. Grote voordeel ten opzichte van Velleman is dus dat het ontstekingstijdstip afstellen en puntjes vervangen / controleren tot het verleden behoort. Beste prijs / kwaliteit verhouding dus.

123 Ignition (ca. 250 - 300 euro)
De 123 Ignition is een compleet onstekingstoren met een computer gestuurd ontstekingstijdstip en vervangt dus de hele onsteking. Er kunnen 16 verschillende curves gekozen worden voor de diverse VW en Porsch motoren, ook speciaal voor LPG en E85. Dit is een Nederlands product en de vervroegingscurves zijn ontwikkeld onder andere in samenwerking met Hot Rod. De 123 Ignition is verkrijgbaar in een versie met en zonder vacuumaansluiting.

Voor wat betreft de Vacuum:
Een onstekingstoren met een vacuumdoos met 1 of 2 aansluitingen is een pre. De vacuum wordt namelijk geleverd door de zuiging in de Venturi van de carburateur. De vacuum verschuift de vervroegingsplaat in de verdeler. Het voordeel hierbij is dat de vervroeging mede bepaalt wordt door de stand van de gasklep (lees: gaspedaal). De motor reageert dus beter / lekkerder dan met een ontsteking zonder vacuum. Waarom zijn er dan vacuumloze ontstekingen? Getunede motoren met bijvoorbeeld aftermarket carburateurs missen een betrouwbare vacuumaansluiting. Dan kun je niets anders dan zonder vacuum werken (een 009 of 050 verdeler).

Wat to buy?
De beste ontsteking is absoluut de 1-2-3. Echter heeft niemand op standaard motoren ooit een substantieel voordeel behaalt door een goede verdeler met Pertronix/Compufire te vervangen door een 1-2-3. Een 1-2-3 is dus alleen een zinvolle investering als je ook gelijk je hele ontstekingstoren wilt / moet vervangen en je nog geen electronische ontsteking hebt. Een nieuwe Bosch vacuumverdeler kost zo'n 200 euro. Met een Compufire erop zit je op zo'n 290 euro. Dat is grofweg evenveel als een 1-2-3. Heb je een goede betrouwbare verdeler? Dan is de Pertronix of Compufire een slimme investering (let op: er zijn verschillende types voor de verschillende verdelers, bestel de juiste).

Hoe test ik mijn verdeler?
De meeste verdelers werken met EN vacuum EN centrifugaal vervroeging (met veren in de verdeler). Deze veren worden vaak losser naar mate de leeftijd vordert. Het beste is dit te controleren met een stroboscoop. Bij type1 blok: Dop de vacuum af en stel de motor statisch af (met een lampje) op 7,5 graden vooronsteking. Sluit de stroboscoop aan en zoek het toerental waarbij de ontsteking niet meer verder vervroegt. Dit moet zo rond de 3500 tpm liggen en niet veel hoger. Met het afstellen moet de maximum vervroeging tussen de 28 en 32 graden zijn met een stationair vervroeging (vooronsteking) tussen de 5 en 8 graden. Een nieuwe verdeler geeft eerder 8 graden stationair en 28 graden maximaal (nieuwe, sterke veren). Een oude verdeler zal 5 graden stationair en 32 graden maximaal geven (losse veren). Buiten dit bereik is vervangen / reviseren. Hier zit dus ook het voordeel van het afstellen met de stroboscoop. De voorgeschreven vooronsteking van 7,5 graden is ideaal bij een vers ingelopen ontstekingstoren. Wordt de ontstekingstoren ouder, dan zal de vervroeging op toeren meer gaan worden en moet dus stationair lager worden gesteld. Anders gaat hij pingelen en heter lopen.

Kanttekening Revisie motoren
Veel revisie motoren worden geleverd met een 009 verdeler zonder vacuum omdat deze op alle toepassingen inzetbaar is. Echter zodra je een type 1 met enkele carbureur hebt, is de toepassing van een vacuum vervroegde ontsteking een betere keus. De motor zal beter reageren op het gas en iets koeler lopen. Vooral bij manouvreren vanuit stilstand is deze betere reactie erg goed te merken.

Electronische onsteking, waarom eigenlijk?
Onze blokjes lopen uitstekend op contactpuntjes en voor de loop en/of vermogen zal er nauwelijks voordeel te behalen zijn bij het plaatsen van electronische ontsteking t.o.v. puntjes. ECHTER: puntjes hebben onderhoud nodig. Om de afstelling in het ideale bereik te houden, moeten ze regelmatig gesteld worden en/of vervangen (minimaal elk half jaar of 5000km, maar meestal vaker). Ook kan de condensator stuk gaan. Bij het afstellen /vervangen moet ook het ontstekingstijdstip weer opnieuw gesteld worden, bijvoorkeur met een stroboscoop op maximum vervroeging ipv stationair. Hoop werk dus. Een 123 of Compufire/Pertronix is een no-maintenance item. Een keer afstellen en je kunt er tijden niet naar omkijken. Dus tenzij je graag om de paar maanden in je motorruimte ligt en met je stroboscoop in de weer gaat, is de investering erg prettig. Oh ja: vergeet de claims over meer power etc. Ik spreek uit ervaring dat je daar nauwelijks iets van zult merken t.o.v. goed gestelde puntjes.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie