Warm lopen
-
- Actief Lid
- Berichten: 196
- Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1968
- Locatie: Haarlem
Warm lopen
Hallo
Vandaag terug van vakantie. Ik kwam in de file te staan bij a1 en opeens naar een tijdje stilstaan stationair. Liep de temperatuur op. Naar 210 fahrenheit(98,89 celsius) . Uiteindelijk uit de file ging de temp snel naar beneden.
Mijn vraag is wat is een acceptabele temp in deze hitte. Want de buiten temperatuur was al 32 graden.
Ik heb dit nog nooit gehad dus vroeg me af of dit iets is wat normaal is of misschie iets is van beginnende problemen
Gr david
Vandaag terug van vakantie. Ik kwam in de file te staan bij a1 en opeens naar een tijdje stilstaan stationair. Liep de temperatuur op. Naar 210 fahrenheit(98,89 celsius) . Uiteindelijk uit de file ging de temp snel naar beneden.
Mijn vraag is wat is een acceptabele temp in deze hitte. Want de buiten temperatuur was al 32 graden.
Ik heb dit nog nooit gehad dus vroeg me af of dit iets is wat normaal is of misschie iets is van beginnende problemen
Gr david
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Warm lopen
Tot 120 is normaal daarboven word het te warm en zul je dus warmte moeten zien kwijt te raken door verhoogd toerental als je in de file staat dan heb je dus meer koellucht.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1998
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
-
- Actief Lid
- Berichten: 196
- Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1968
- Locatie: Haarlem
Re: Warm lopen
Ik had mijn verwarming aangedaan. Maar de toerental had ik niet aangedacht. Dank je
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Warm lopen
Davistev13 schreef:Ik had mijn verwarming aangedaan. Maar de toerental had ik niet aangedacht. Dank je
Verwarming heeft voor de motorkoeling geen effect, er word alleen de luchtstroom naar binnen gestuurd en die verdwijnt dan niet onder de bus.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1998
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: Warm lopen
als je motor ruimte afdichting er goed in zit moet dat geen probleem zijn, meende keer reactie gelezen te hebben dat bij +/- 3100 toeren je dan de best koeling hebt
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Warm lopen
Tuinkabouter90 schreef:als je motor ruimte afdichting er goed in zit moet dat geen probleem zijn, meende keer reactie gelezen te hebben dat bij +/- 3100 toeren je dan de best koeling hebt
Precies, stationaire motoren draaien ook flink toeren en kunnen dat heel lang vol houden zonder te heet te worden
en dan zelfs onder belasting, dus in de file en motor heet gewoon beetje gas erbij dan is er niets aan de hand.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Warm lopen
Davistev13 schreef:Hallo
Vandaag terug van vakantie. Ik kwam in de file te staan bij a1 en opeens naar een tijdje stilstaan stationair. Liep de temperatuur op. Naar 210 fahrenheit(98,89 celsius) . Uiteindelijk uit de file ging de temp snel naar beneden.
Mijn vraag is wat is een acceptabele temp in deze hitte. Want de buiten temperatuur was al 32 graden.
Ik heb dit nog nooit gehad dus vroeg me af of dit iets is wat normaal is of misschie iets is van beginnende problemen
Gr david
Waar gemeten? In wat? Met wat?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
-
- Actief Lid
- Berichten: 196
- Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1968
- Locatie: Haarlem
Re: Warm lopen
Hallo hans
Ik heb een sensor in mij carter. Deze sensor meet de temperatuur in fahrenheit
Ik heb een sensor in mij carter. Deze sensor meet de temperatuur in fahrenheit
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Warm lopen
Dat meet niet echt lekker, een peilstok sensor is beter aan te raden omdat deze midden in de olie meet en geen invloed heeft van rijwind. In principe is het zo dat de motor afkoelt als stil staat. Dus de temperatuur van de olie zelf zal niet oplopen zodra je in de file staat. De gemeten waarde wel vanwege het ontbreken van rijwind.
Een acceptabele temperatuur kan ik je dus niet geven. Een olietemperatuurmeter is dan ook indicatief om aan te geven dat er iets anders dan normaal gebeurd. Ik had een lekkende uitlaat en een krappe CO. Ik zag al dat er iets mis was, omdat de temperatuur ineens 10 graden hoger kwam dan normaal.
Meet je rechtstreeks in de olie, dan is 130 graden Celsius de uiterste grens. Daarboven verliest 20W50 olie zijn smerende werking en zal blijvende slijtage het gevolg zijn. Als mijn peilstok sensor boven de 120 graden begint te komen, ga ik al rustiger rijden.
Een acceptabele temperatuur kan ik je dus niet geven. Een olietemperatuurmeter is dan ook indicatief om aan te geven dat er iets anders dan normaal gebeurd. Ik had een lekkende uitlaat en een krappe CO. Ik zag al dat er iets mis was, omdat de temperatuur ineens 10 graden hoger kwam dan normaal.
Meet je rechtstreeks in de olie, dan is 130 graden Celsius de uiterste grens. Daarboven verliest 20W50 olie zijn smerende werking en zal blijvende slijtage het gevolg zijn. Als mijn peilstok sensor boven de 120 graden begint te komen, ga ik al rustiger rijden.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"