Versnellingsbak vraagje

Jimmy t2
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: zo dec 20, 2015 21:19 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Versnellingsbak vraagje

Bericht door Jimmy t2 » ma jul 04, 2016 21:30 pm

Ja ,past perfect

maxima
Beginner
Berichten: 98
Lid geworden op: vr jul 06, 2012 22:57 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: ijzendijke

Re: Versnellingsbak vraagje

Bericht door maxima » ma jul 04, 2016 23:12 pm

hoi , heb zelf het probleem met de bouten gehad toen ik mijn 2e hands 6ribs bak welke achter een originele 2 ltr injectie hing achter mijn 2 ltr hing gehad.
bleken de draad einden en bouten te kort.
na wat meetwerk zag ik dat de flens van het koppelings huis ca. 15mm dikker was, langere bouten er in en klaar dacht ik.
nee hoor, ook de start motor had een langere as nodig.
deze zat nog in de doos van wie wat bewaard heeft wat (meegekomen 15 jaar geleden van de vorig eigenaar.)

als ik dit nu hier goed lees , is de tandkrans bij alle bussen het zelfde , maar alleen de drukgroep en platen kunnen van diameter verschillen?
wat is dan voordeel van grotere diameter?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5255
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Versnellingsbak vraagje

Bericht door old brumax » ma jul 04, 2016 23:14 pm

Kan grotere krachten verwerken.
Vergelijk het maar met een bout losdraaien die erg vast zit , daar wil je ook een zo lang mogelijke sleutel(hefboom) bij gebruiken dan hoef je zelf de minste kracht te zetten terwijl de bout toch net zo vast zit.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Grawo75
Actief Lid
Berichten: 406
Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Stuttgart

Re: Versnellingsbak vraagje

Bericht door Grawo75 » di jul 05, 2016 0:29 am

blokkever schreef:
Grawo75 schreef:De tandkrans van het vliegwiel tegen het koppelingshuis.

Weet je dat wel zeker?, de tandkrans is namelijk voor alle koppelingsmaten gelijk.
Het probleem zit hem in de verschillende diameters koppeling met bijbehorende drukgroep, meestal loopt de drukgroep aan.


Het is alweer een paar jaren geleden...
Ik dacht het vliegwiel zelf, maar als ik er over na denk dan kan je wel eens gelijk hebben.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10244
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Versnellingsbak vraagje

Bericht door fahtal » di jul 05, 2016 8:06 am

@Maxima dat zal dan waarschijnlijk een automaat met automaat starter zijn geweest.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Jimmy t2
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: zo dec 20, 2015 21:19 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Versnellingsbak vraagje

Bericht door Jimmy t2 » wo jul 06, 2016 21:24 pm

Voor het geval mijn 228 mm niet past , ik kan het 215 vliegwiel van een Porsche 914 gebruiken . Buiten diameter is hetzelfde , de koppelingschijf zelf past niet op de bus bak . Deze is dunner . Kan ik dan ook gewoon een 215 drukgroep + schijf gebruiken van een kever/bus ?

Jimmy t2
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: zo dec 20, 2015 21:19 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Versnellingsbak vraagje

Bericht door Jimmy t2 » vr jul 29, 2016 9:40 am

Ik heb alles passend gekregen . Ik rij nu met een 228 mm vliegwiel/koppeling in een oude ck bak (type 4 1700 bak) met daar mijn 2 L cu op . Ik heb de bak uitgefreesd waar nodig . De originele startmotor kwam tegen de drukgroep bij het starten . Dit is opgelost door een nieuwer type starter te gebruiken met de langere as . Dit past natuurlijk niet . Daarom heb ik een pas plaat gemaakt 1cm dik zodat alles netjes pas. Dit kan misschien ook toepasbaar voor nog andere t2 rijders

Grtz

Plaats reactie