Versnellingsbak vraagje

Jimmy t2
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: zo dec 20, 2015 21:19 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Versnellingsbak vraagje

Bericht door Jimmy t2 » vr jul 01, 2016 16:35 pm

Hallo

Ik heb voor mijn t2 een type 4 2 L in de maak . Is een cu motor uit een t3 met alle beplating van een t2 cj motor .nu heb ik ook mijn versnellingsbak laten reviseren bij tonnie vos + een langere eindoverbrenging laten plaatsen . Nu vraag ik mij af of het 228 mm vliegwiel gaat passen . De versnellingsbak is origineel voor een type 4 1700 cc . Dit is nog met de startmotor met korte as . PRI as is wel de lange . Nu heb ik ook 1600 bak er onder hangen en dit is een nieuwere . Startmotor is hetzelfde als bij de t3 . Kan ik de 228 in mijn koppelingshuis krijgen of ga ik toch van huis moeten wisselen met die van van mijn 1600 bak. En kan dit ook zomaar gewisseld worden ?

Mvg

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2083
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Versnellingsbak vraagje

Bericht door blokkever » za jul 02, 2016 17:14 pm

Ik weet niet of een 228 mm koppeling gaat passen maar dat is een kwestie van proberen, mocht het niet passen kun je eerst nog kijken of het met minimaal weghalen van wat materiaal is op te lossen.
Anders moet je het koppelingshuis wisselen, alleen vraag ik mij dan wel weer af of die van de 1600 bak het probleem gaat oplossen, daar is de koppeling nog kleiner van.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5255
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Versnellingsbak vraagje

Bericht door old brumax » za jul 02, 2016 18:18 pm

vliegwiel 1600 is 200MM dus zie daar maar een 22.5 in te frommelen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Jimmy t2
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: zo dec 20, 2015 21:19 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Versnellingsbak vraagje

Bericht door Jimmy t2 » za jul 02, 2016 22:12 pm

Ik zal het passen . Motor is bijna klaar .ik wist niet dat er zoveel verschil zat op de koppelingshuizen .
Bedankt voor D info

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10244
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Versnellingsbak vraagje

Bericht door fahtal » zo jul 03, 2016 6:55 am

Ik heb een 210mm in mm 1600 bak.

Paste zowel in a als b bak.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Grawo75
Actief Lid
Berichten: 406
Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Stuttgart

Re: Versnellingsbak vraagje

Bericht door Grawo75 » zo jul 03, 2016 22:20 pm

Het vliegwiel van een CJ motor past niet in het koppelingshuis van een bak waar origineel een 1800 motor aan hing. Dit probleem had ik namelijk. Ik kreeg de motor niet gemonteerd, het vliegwiel liep aan. Heb op verschillende plaatsen wat van het koppelingshuis moeten wegslijpen om alles vrij te kunnen laten draaien. Ik moest ook een andere startmotor plaatsen, hiervoor heb ik een hightorq (ofzo) startmotor voor een kever moeten nemen.

Hopelijk kan je hier iets mee.
Succes met knutselen! ;-)

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10244
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Versnellingsbak vraagje

Bericht door fahtal » zo jul 03, 2016 22:29 pm

Wat liep aan.. koppeling of vliegwiel..
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Grawo75
Actief Lid
Berichten: 406
Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Stuttgart

Re: Versnellingsbak vraagje

Bericht door Grawo75 » zo jul 03, 2016 22:34 pm

De tandkrans van het vliegwiel tegen het koppelingshuis.

Jimmy t2
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: zo dec 20, 2015 21:19 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Versnellingsbak vraagje

Bericht door Jimmy t2 » ma jul 04, 2016 17:38 pm

Hmm dus het moet lukken . Ik hoop snel mijn motor terug te hebben en dan kan ik aan de slag . Indien het toch niet goed komt neem ik gewoon een 215 mm vliegwiel . Maar dit zou zonde zijn van mijn afgedraaid/gebalanceerd 228 mm met nieuwe drukgroep en co

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5255
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Versnellingsbak vraagje

Bericht door old brumax » ma jul 04, 2016 18:44 pm

Grawo75 schreef:De tandkrans van het vliegwiel tegen het koppelingshuis.


Motor laten lopen , dan de bak er langzaam tegen draaien freest ie vanzelf het overtollige weg :lol: :lol:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2083
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Versnellingsbak vraagje

Bericht door blokkever » ma jul 04, 2016 20:04 pm

Grawo75 schreef:De tandkrans van het vliegwiel tegen het koppelingshuis.

Weet je dat wel zeker?, de tandkrans is namelijk voor alle koppelingsmaten gelijk.
Het probleem zit hem in de verschillende diameters koppeling met bijbehorende drukgroep, meestal loopt de drukgroep aan.

Jimmy t2
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: zo dec 20, 2015 21:19 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Versnellingsbak vraagje

Bericht door Jimmy t2 » ma jul 04, 2016 20:20 pm

Ik heb het net eens bekeken . Ik heb een beetje uit het huis gefreesd . Nu kan de drukgroep overal passeren . Enkel wanneer ik de startmotor laat draaien komt die tegen de drukgroep .lijkt mij opgelost door mijn huis te wisselen met die van mijn 1600 die er nu nog in zit . Deze is het nieuwere type met startmotor met de langere as . Mijn gereviseerde bak is van 73 en heeft de kortere as starter .

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10244
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Versnellingsbak vraagje

Bericht door fahtal » ma jul 04, 2016 20:33 pm

ja A-bakken en automaat bakken hebben een kortere flens. dus ook de draadeinden waarmee de bak onderin aan de motor zit zijn korter of langer afhankelijk van bak type dus.

had ik laatst ook ontdekt met dezelfde soort combi. type4 met 1600 bak.

let ook op of de drukgroep bij het druklager past...

anders wordt het puinhoop...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Jimmy t2
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: zo dec 20, 2015 21:19 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Versnellingsbak vraagje

Bericht door Jimmy t2 » ma jul 04, 2016 21:12 pm

Drukgroep en lager zijn als kit gekocht .nu lijkt het mij wel passend te maken met een spacer van 1 cm . Dus de oude bak (normaal korte flens). Met daar op de nieuwere met lange flens .

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10244
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Versnellingsbak vraagje

Bericht door fahtal » ma jul 04, 2016 21:20 pm

Druklager past ook op de bak?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie