meer vermogen uit 2.0L injectie
meer vermogen uit 2.0L injectie
Hallo,
Recentelijk ben ik met mijn T2b uit 1979 met een 2.0L injectie motor met automaat naar Oostenrijk geweest.
In Duitsland had de bus moeite om de heuvels op te komen waardoor de snelheid op de snelweg terug liep tot 70 km p/u.
Heeft er iemand tips hoe ik meer vermogen uit deze motor kan halen zodat de snelheid stabieler blijft in dergelijke situaties?
Mvg,
Remco
Recentelijk ben ik met mijn T2b uit 1979 met een 2.0L injectie motor met automaat naar Oostenrijk geweest.
In Duitsland had de bus moeite om de heuvels op te komen waardoor de snelheid op de snelweg terug liep tot 70 km p/u.
Heeft er iemand tips hoe ik meer vermogen uit deze motor kan halen zodat de snelheid stabieler blijft in dergelijke situaties?
Mvg,
Remco
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: meer vermogen uit 2.0L injectie
De motor een grote beurt geven en op de vermogensbank laten afstellen, denk dat dan een heel stuk of mss wel alle problemen over zijn.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Portengen/ Kockengen
Re: meer vermogen uit 2.0L injectie
Op de rollenbank laten meten of je de 70 pk nog haalt? Laten afstellen/ repareren?
Wat was het gewicht van alle lading?
Wat was het gewicht van alle lading?
groet!
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: meer vermogen uit 2.0L injectie
Compressie verhogen en andere nokkenas er in doet al een hoop.
Let wel op dat je niet te extreme kunt gaan met de nokkenas, daar kan de ECU niet mee overweg!
Je kan ook nog een overmaat zuiger en cilinderset monteren maar daarbij moete bovenstaande ook in acht houden.
Als je toch meer wilt moet je ook de ECU en luchtweger gaan tweaken, om dat betrouwbaar te toen moet je rekening houden met flink wat uurtjes op de vermogensbank.
Let wel op dat je niet te extreme kunt gaan met de nokkenas, daar kan de ECU niet mee overweg!
Je kan ook nog een overmaat zuiger en cilinderset monteren maar daarbij moete bovenstaande ook in acht houden.
Als je toch meer wilt moet je ook de ECU en luchtweger gaan tweaken, om dat betrouwbaar te toen moet je rekening houden met flink wat uurtjes op de vermogensbank.
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: meer vermogen uit 2.0L injectie
Ik sluit mij aan bij de Posts hierboven. Je geeft aan niet harder dan 70km/u een berg of heuvel te kunnen nemen. Is dat echt een probleem? Veel vrachtverkeer red dat ook niet.
Een goed idee is een afspraak te maken bij een Rollenbank. Dan weet je tenminste hoeveel van de originele pk en koppel nog over is. De Rollenbank meet onder deel- en vollast niet alleen het vermogen en koppel maar ook de uitstoot in 4 gassen. Dit zegt heel veel over de loop en staat van de motor. Daarna kun je je laten adviseren en/of te besluiten wat te doen. Ik kan je HR Engineering in Doesburg aanraden vanwege de specifieke ervaring met Luchtgekoelde VW en Porsche.
En inderdaad: lichter bepakken is de makkelijkste manier om vlotter heuvel op te gaan (en de goedkoopste).
Een goed idee is een afspraak te maken bij een Rollenbank. Dan weet je tenminste hoeveel van de originele pk en koppel nog over is. De Rollenbank meet onder deel- en vollast niet alleen het vermogen en koppel maar ook de uitstoot in 4 gassen. Dit zegt heel veel over de loop en staat van de motor. Daarna kun je je laten adviseren en/of te besluiten wat te doen. Ik kan je HR Engineering in Doesburg aanraden vanwege de specifieke ervaring met Luchtgekoelde VW en Porsche.
En inderdaad: lichter bepakken is de makkelijkste manier om vlotter heuvel op te gaan (en de goedkoopste).
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: meer vermogen uit 2.0L injectie
Als 1e indicatie zou je de compressie kunnen (laten) meten, wie weet is het blok toe aan een revisie!
En anders de bovenstaande adviezen(rollenbank etc.) opvolgen.
Heb je de bougies al eens vernieuwd?
En anders de bovenstaande adviezen(rollenbank etc.) opvolgen.
Heb je de bougies al eens vernieuwd?
I am Wouth and I approve this message.
Re: meer vermogen uit 2.0L injectie
Allen bedankt voor jullie reacties, hier kan ik zeker verder mee!