meer vermogen uit 2.0L injectie

Plaats reactie
RJO
Lurker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo sep 12, 2012 22:40 pm
Bouwjaar Bus: 1979

meer vermogen uit 2.0L injectie

Bericht door RJO » wo jun 29, 2016 21:01 pm

Hallo,

Recentelijk ben ik met mijn T2b uit 1979 met een 2.0L injectie motor met automaat naar Oostenrijk geweest.
In Duitsland had de bus moeite om de heuvels op te komen waardoor de snelheid op de snelweg terug liep tot 70 km p/u.

Heeft er iemand tips hoe ik meer vermogen uit deze motor kan halen zodat de snelheid stabieler blijft in dergelijke situaties?

Mvg,
Remco

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: meer vermogen uit 2.0L injectie

Bericht door old brumax » wo jun 29, 2016 22:57 pm

De motor een grote beurt geven en op de vermogensbank laten afstellen, denk dat dan een heel stuk of mss wel alle problemen over zijn.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: meer vermogen uit 2.0L injectie

Bericht door Reef blue » wo jun 29, 2016 22:59 pm

Op de rollenbank laten meten of je de 70 pk nog haalt? Laten afstellen/ repareren?

Wat was het gewicht van alle lading?
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: meer vermogen uit 2.0L injectie

Bericht door blokkever » wo jun 29, 2016 23:05 pm

Compressie verhogen en andere nokkenas er in doet al een hoop.
Let wel op dat je niet te extreme kunt gaan met de nokkenas, daar kan de ECU niet mee overweg!
Je kan ook nog een overmaat zuiger en cilinderset monteren maar daarbij moete bovenstaande ook in acht houden.
Als je toch meer wilt moet je ook de ECU en luchtweger gaan tweaken, om dat betrouwbaar te toen moet je rekening houden met flink wat uurtjes op de vermogensbank.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: meer vermogen uit 2.0L injectie

Bericht door hanhoo » do jun 30, 2016 10:27 am

Ik sluit mij aan bij de Posts hierboven. Je geeft aan niet harder dan 70km/u een berg of heuvel te kunnen nemen. Is dat echt een probleem? Veel vrachtverkeer red dat ook niet.

Een goed idee is een afspraak te maken bij een Rollenbank. Dan weet je tenminste hoeveel van de originele pk en koppel nog over is. De Rollenbank meet onder deel- en vollast niet alleen het vermogen en koppel maar ook de uitstoot in 4 gassen. Dit zegt heel veel over de loop en staat van de motor. Daarna kun je je laten adviseren en/of te besluiten wat te doen. Ik kan je HR Engineering in Doesburg aanraden vanwege de specifieke ervaring met Luchtgekoelde VW en Porsche.

En inderdaad: lichter bepakken is de makkelijkste manier om vlotter heuvel op te gaan (en de goedkoopste).
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: meer vermogen uit 2.0L injectie

Bericht door wouthwortel » do jun 30, 2016 10:36 am

Als 1e indicatie zou je de compressie kunnen (laten) meten, wie weet is het blok toe aan een revisie!
En anders de bovenstaande adviezen(rollenbank etc.) opvolgen.
Heb je de bougies al eens vernieuwd?
I am Wouth and I approve this message.

RJO
Lurker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo sep 12, 2012 22:40 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: meer vermogen uit 2.0L injectie

Bericht door RJO » vr jul 01, 2016 17:21 pm

Allen bedankt voor jullie reacties, hier kan ik zeker verder mee!

Plaats reactie