Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
Sinds het weekend houdt mijn bus heel af en toe in.
Ik heb al e.e.a. op het forum gezocht maar niet meteen een situatie gevonden die ik herken.
Koud starten, wegrijden is geen probleem.
Bij het oprijden van de snelweg hield de bus opeens in tussen de 70 en 80 km/u bij het schakelen van 3 naar 4.
Terugvallen naar 60, en toen pakte de bus weer op. 80 km gereden (100-110 km/u) geen enkel probleem.
Na het verlaten van de snelweg, bij optrekken na een rotonde rond de 70 km/u - wederom van 3 naar 4 schakelen, exact hetzelfde.
De dag erop, halverwege de snelweg even gestopt bij een pomp, weer exact hetzelfde euvel bij oprijden van de snelweg - weer tegen de 80 km/u. Daarna geen problemen meer gehad.
Het gaat om een t2 a/b met 1700 blok (type 4) en een 123 ontsteking met vacuum. Vorig jaar helemaal nagelopen en afgesteld, nieuwe benzinepomp, alle slangen nieuw.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Eventueel benzinefilter, of vuil in de tank. Dat laatste is lastig te checken. Ook lees ik vaak over de condensator - maar die heb ik volgens mij niet? Iemand nog een tip waarnaar te kijken?
Ik heb al e.e.a. op het forum gezocht maar niet meteen een situatie gevonden die ik herken.
Koud starten, wegrijden is geen probleem.
Bij het oprijden van de snelweg hield de bus opeens in tussen de 70 en 80 km/u bij het schakelen van 3 naar 4.
Terugvallen naar 60, en toen pakte de bus weer op. 80 km gereden (100-110 km/u) geen enkel probleem.
Na het verlaten van de snelweg, bij optrekken na een rotonde rond de 70 km/u - wederom van 3 naar 4 schakelen, exact hetzelfde.
De dag erop, halverwege de snelweg even gestopt bij een pomp, weer exact hetzelfde euvel bij oprijden van de snelweg - weer tegen de 80 km/u. Daarna geen problemen meer gehad.
Het gaat om een t2 a/b met 1700 blok (type 4) en een 123 ontsteking met vacuum. Vorig jaar helemaal nagelopen en afgesteld, nieuwe benzinepomp, alle slangen nieuw.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Eventueel benzinefilter, of vuil in de tank. Dat laatste is lastig te checken. Ook lees ik vaak over de condensator - maar die heb ik volgens mij niet? Iemand nog een tip waarnaar te kijken?
-
- Actief Lid
- Berichten: 120
- Lid geworden op: vr jul 06, 2012 22:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: ijzendijke
Re: Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
hoi , je condensator zit bij de contact punten.
word nog wel eens gelijktijdig met punten vervangen.
ik zou eerst eens onder de bus kijken of je filter niet verstopt/vervuilt is.
is eenvoudig te wisselen en niet duur.
succes
word nog wel eens gelijktijdig met punten vervangen.
ik zou eerst eens onder de bus kijken of je filter niet verstopt/vervuilt is.
is eenvoudig te wisselen en niet duur.
succes
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
123 heeft geen punten en geen condensator. Voor de rest knarsen mijn hersenen op een zinnige reactie.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
-
- Actief Lid
- Berichten: 196
- Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1968
- Locatie: Haarlem
Re: Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
Staat de ontsteking wel op tijd? Want dat terug vallen lijkt wel dat hij te laat staat
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
Bij mij... nieuwer slangen schoon benz filter. Maar wat bleek een stukje afgescheurd rubber van de nieuwe slagen zat in de vlotter naald. Daardoor af en toe geen benzine..
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
Lijkt wel of er ergens iets los zit , bedrading bij of aan de motor of slangen gescheurd/gebarsten of los, met opschakelen en terugschakelen en weer optrekken gaat de motor van alle bewegingen maken, voor mijn gevoel zo je dar eens naar kunnen kijken, ken een geval van een bmw garage dat de eigenaar met een 5 serie op de snelweg in duitsland ineens een slechtlopende motor had, gestopt en de boel nagekeken maar zo niets te vinden , adac erbij ook zoeken en die trok de stekkertjes van de luchtinlaat net voor het klephuis toen deed de motor niet raar meer maar loopt dan niet bepaald zuinig, terug in huis wekenlang alles nagekenen iedere keer weer ,alle steten gaven geen uitsluitsel tot er op een gegeven moment een boertje met een wandelstok bij de auto staat te kijken die dus weer/nog steeds niet goed liep en toen heel droog vroeg:hoort dat zo?? waarop de garagist vroeg : wat bedoel je? waarop het boertje met z'n wandelstok tussen de motor en slangen porde en uitijndelijk bij het begin van de luchtinlaat op een overgang slang en plastic koker wees, en na enig kijken zagen ze dat als de motor bewoog je tussen het eind van de slang en de koker door kon kijken, de slang zat niet goed meer aan die koker, slang op z'n plek en vastgezet , nooit geen problemen meer mee gehad.
Is een heel verhaal geworden om duidelijk te maken dat het iets heel onnozels kan zijn waar je overheen kijkt.
Is een heel verhaal geworden om duidelijk te maken dat het iets heel onnozels kan zijn waar je overheen kijkt.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
Sow, wat een boel antwoorden in 1 dag
Ik vermoed dat het of het filter is, of dat het een kleine zoektocht zal worden - aangezien het maar heel af en toe optreedt (het is niet altijd bij optrekken, slechts 3 keer). Bougies etc. heb ik al langsgelopen bij het wegzetten van de bus, die zitten vast en de kabels ook. De bedrading op de ontsteking had ik al wel gecheckt.
Ik ben van het weekend weer bij de bus (staat elders) en wilde dan i.i.g. het benzinefilter checken. Maar ik zal rondom de motor de bedrading etc. ook meenemen. En andere tips in dit topic ook.
Bedankt voor zover, ik zal posten als ik meer weet!
Ik vermoed dat het of het filter is, of dat het een kleine zoektocht zal worden - aangezien het maar heel af en toe optreedt (het is niet altijd bij optrekken, slechts 3 keer). Bougies etc. heb ik al langsgelopen bij het wegzetten van de bus, die zitten vast en de kabels ook. De bedrading op de ontsteking had ik al wel gecheckt.
Ik ben van het weekend weer bij de bus (staat elders) en wilde dan i.i.g. het benzinefilter checken. Maar ik zal rondom de motor de bedrading etc. ook meenemen. En andere tips in dit topic ook.
Bedankt voor zover, ik zal posten als ik meer weet!
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
Was het toevallig vochtig op de dagen dat het gebeurde? Ik denk even aan een lekkende bobine of doorslaande bougiekabels. Te testen met een plantenspuit bij schemer.
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
Water in de tank is ook een leuke
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
En bevriest de carb niet? Dus zodra de motor slecht loopt snel de klep open trekken en kijken of er ijs vorming is
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
Lijkt me sterk met een 1700cc
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
Mogelijk is er toch even onvoldoende toevoer van benzene naar een of beide carbs.
Bij de optrek acties wordt er in korte tijd veel uit je vlotter getrokken.
bij hogere toeren is er automatisch ook meer toevoer door de pomp.
controleer of je pomp nog goed vast zit en of de stoterpen niet is ingesleten in je pomphefboom.
slang geknikt tussen tank en pomp
filtertje vervangen...
Bij de optrek acties wordt er in korte tijd veel uit je vlotter getrokken.
bij hogere toeren is er automatisch ook meer toevoer door de pomp.
controleer of je pomp nog goed vast zit en of de stoterpen niet is ingesleten in je pomphefboom.
slang geknikt tussen tank en pomp
filtertje vervangen...
- Jerommeke_Ohjajoh
- Beginner
- Berichten: 90
- Lid geworden op: za mei 19, 2012 23:43 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Fryslân
Re: Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
Tsja misschien slaat het nergens op, maar kan het ook het beroemde witte wattenschijfje van de lood vervanger zijn, die in de tank rond zweeft? Misschien per toeval op zelfde moment toeslaat? Zal eventueel wel uitgesloten mogen worden op moment als andere dingen het niet blijken te zijn? ........ Zou immers niet eerste keer zijn
Re: Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
Even een update van dit topic.
Ik heb voor mijn vakantie alles nagelopen, filter & slangen, bedrading, bougiekabels etc. - maar niets kunnen vinden.
Nog even langs gegaan bij de VW Bus Brothers en die vermoeden valse lucht via (met name) de rechter carburateur langs het gasklep asje. Viltje zou voor mijn tijd gebeurt moeten zijn en dan had ik het probleem ook al eerder verwacht.
Ik heb daarna de tank helemaal (50 liter) vol gegooid met verse 98 en we zijn op vakantie gegaan naar Frankrijk.
Ongeveer 1700KM gereden en geen enkele keer het probleem meer gehad. Verbruik lag rond de 1:7 tot 1:8 met een vierkante bak op het dak en redelijk wat snelweg.
Naast een gebroken veertje van het gaspedaal (gefixt met een touwtje en een postelastiek) en ruitenwissers die wat haperden (asje) geen echte problemen gehad.
Fotootje ter bewijs
Ik heb voor mijn vakantie alles nagelopen, filter & slangen, bedrading, bougiekabels etc. - maar niets kunnen vinden.
Nog even langs gegaan bij de VW Bus Brothers en die vermoeden valse lucht via (met name) de rechter carburateur langs het gasklep asje. Viltje zou voor mijn tijd gebeurt moeten zijn en dan had ik het probleem ook al eerder verwacht.
Ik heb daarna de tank helemaal (50 liter) vol gegooid met verse 98 en we zijn op vakantie gegaan naar Frankrijk.
Ongeveer 1700KM gereden en geen enkele keer het probleem meer gehad. Verbruik lag rond de 1:7 tot 1:8 met een vierkante bak op het dak en redelijk wat snelweg.
Naast een gebroken veertje van het gaspedaal (gefixt met een touwtje en een postelastiek) en ruitenwissers die wat haperden (asje) geen echte problemen gehad.
Fotootje ter bewijs
-
- Actief Lid
- Berichten: 196
- Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1968
- Locatie: Haarlem
Re: Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
Dank je voor je info want ik heb precies het zelfde . Ook op de snelweg geen probleem. Hanhoo heeft mij geholpen en gaf ook aan dat het de spelling op de gasklep kan zijn. Na mijn vakantie laat ik de carb opnieuw bussen.
Gr david
Gr david