Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
Re: Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
Helaas helaas...
Vorig weekend toch weer het probleem gehad, maar wat erger dan voorheen.
Op de snelweg, wederom optrekkend tussen 3 en 4 schakelen rond de 75 km/u.
Licht aan, ruitenwissers en radio - beetje regenachtig. De auto sloeg echt niet meer aan, pas na een tijdje in een pechhaven (was op de A1 zonder complete vluchtstrook).
Nu zat ik te denken: kan het zijn dat er bij het monteren van een 123 ontsteking ook een andere bobine nodig is?
Vorig weekend toch weer het probleem gehad, maar wat erger dan voorheen.
Op de snelweg, wederom optrekkend tussen 3 en 4 schakelen rond de 75 km/u.
Licht aan, ruitenwissers en radio - beetje regenachtig. De auto sloeg echt niet meer aan, pas na een tijdje in een pechhaven (was op de A1 zonder complete vluchtstrook).
Nu zat ik te denken: kan het zijn dat er bij het monteren van een 123 ontsteking ook een andere bobine nodig is?
-
- Actief Lid
- Berichten: 196
- Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1968
- Locatie: Haarlem
Re: Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
Ik heb bij de palmbomen een blauwe beru erbij gekocht. Die hebt je wel nodig een standaard bobine voldoet niet
Gr david
Gr david
Re: Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
Dank voor je antwoord!
Welke heb je besteld dan? Ik zie dat overal bij staat dat het alleen voor conventionele contactpunten is?
Welke heb je besteld dan? Ik zie dat overal bij staat dat het alleen voor conventionele contactpunten is?
- Robert Panobus
- Gevorderde
- Berichten: 506
- Lid geworden op: do mei 03, 2007 10:59 am
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Breda
Re: Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
Hoe goed is je accu en hoeveel spanning meet je op je bobine?
Er zijn twee soorten mensen op de wereld, mensen die hun zinnen afmaken en mensen di......
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
~Je schrijft dat het gebeurde terwijl je lampen aan stonden en ook de ruitenwissers.
Bedenk dat al je stroom via een kabel vanaf de accu naar je contact slot loopt en vandaar weer compleet terug naar je motorruimte.
alle verbindingen geven extra weerstand en elke gebruiker verlaagt de spanning.
mogelijk zakt ie zover dat je 123 ontsteking of zelfs je bobine onvoldoende werkt.
Ik heb dit euvel jaren geleden gehad met een elektrisch benzine pompje wat om de zelfde reden onvoldoende benzine aanvoerde naar de carb en de motor afsloeg.
ik heb inmiddels de stroomdraad vanaf contactslot naar motorruimte gekoppeld via een relais direct vanaf de accu naar alle stroomverbruikers in de motorruimte.
Ik weet zo zeker dat dat dat allemaal genoeg stroom krijgt.
Bedenk dat al je stroom via een kabel vanaf de accu naar je contact slot loopt en vandaar weer compleet terug naar je motorruimte.
alle verbindingen geven extra weerstand en elke gebruiker verlaagt de spanning.
mogelijk zakt ie zover dat je 123 ontsteking of zelfs je bobine onvoldoende werkt.
Ik heb dit euvel jaren geleden gehad met een elektrisch benzine pompje wat om de zelfde reden onvoldoende benzine aanvoerde naar de carb en de motor afsloeg.
ik heb inmiddels de stroomdraad vanaf contactslot naar motorruimte gekoppeld via een relais direct vanaf de accu naar alle stroomverbruikers in de motorruimte.
Ik weet zo zeker dat dat dat allemaal genoeg stroom krijgt.
-
- Actief Lid
- Berichten: 196
- Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1968
- Locatie: Haarlem
Re: Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
Je hebt de blauwe beru nodig die is ook voor 123 ontsteking voldoende. Natuurlijk niet voor de tuners onder ons
Re: Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
Maar eens een update van dit topic.
Van de winter de accu en bobine vervangen, waarna de auto naar mijn idee beter liep.
Op een trip naar Katwijk problemen met mijn contactslot - helemaal vast, pas na een paar tikken ging de sleutel om naar starten, maar draaide niet meer zelf terug (ging daarvoor ook al heel moeizaam). De auto had ook net een beurt gehad en liep soms mega beroerd. In de planning stond al om het contactslot na te laten kijken, dat is zojuist gebeurd.
In Nijkerkerveen goed geholpen met een gebruikt contactslothuis, de oude bleek gaar.
Volgens hen heeft dit zeker tot gekke problemen in de bus geleid, oa het af en toe slecht lopen, soms uitvallen en dat de radio soms aan/uit ging.
Binnenkort op vakantie met de bus, ik ben heel benieuwd of de gekke problemen nu weg blijven!
Van de winter de accu en bobine vervangen, waarna de auto naar mijn idee beter liep.
Op een trip naar Katwijk problemen met mijn contactslot - helemaal vast, pas na een paar tikken ging de sleutel om naar starten, maar draaide niet meer zelf terug (ging daarvoor ook al heel moeizaam). De auto had ook net een beurt gehad en liep soms mega beroerd. In de planning stond al om het contactslot na te laten kijken, dat is zojuist gebeurd.
In Nijkerkerveen goed geholpen met een gebruikt contactslothuis, de oude bleek gaar.
Volgens hen heeft dit zeker tot gekke problemen in de bus geleid, oa het af en toe slecht lopen, soms uitvallen en dat de radio soms aan/uit ging.
Binnenkort op vakantie met de bus, ik ben heel benieuwd of de gekke problemen nu weg blijven!
Laatst gewijzigd door Casperdl op vr jun 30, 2017 23:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Robke
- Nieuweling
- Berichten: 24
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 14:34 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Kekerdom
Re: Af en toe inhouden bij optrekken, 1700CC, 123 ontsteking
Beste Casperdl,
Ik rijd ook al jarenlang met zo'n beetje dezelfde problemen. Ook van ellende maar alle pakkingen vervangen een een 123 ontsteking aangeschaft. Werd iets beter maar nog niet top. Uiteindelijk heb ik het probleem gevonden. Tussen verdeler asje welke op het wormwiel van de krukas loopt en stroomverdeler hoort een veertje. Dit veertje houd het asje tegen het wormwiel gedrukt. Als het veertje niet aanwezig of gebroken is schiet het asje (vooral bij accelereren) naar boven en verandert je ontstekingstijdstip. Ik merkte het soms met bokkerig optrekken, maar het rare was het was niet altijd.
Ik weet niet of je de 123 ontsteking statisch hebt afgesteld met het lampje zoals in de beschrijving, maar dit is erg onnauwkeurig en met toch met een stroboscoop gebeuren.
Ik rijd ook al jarenlang met zo'n beetje dezelfde problemen. Ook van ellende maar alle pakkingen vervangen een een 123 ontsteking aangeschaft. Werd iets beter maar nog niet top. Uiteindelijk heb ik het probleem gevonden. Tussen verdeler asje welke op het wormwiel van de krukas loopt en stroomverdeler hoort een veertje. Dit veertje houd het asje tegen het wormwiel gedrukt. Als het veertje niet aanwezig of gebroken is schiet het asje (vooral bij accelereren) naar boven en verandert je ontstekingstijdstip. Ik merkte het soms met bokkerig optrekken, maar het rare was het was niet altijd.
Ik weet niet of je de 123 ontsteking statisch hebt afgesteld met het lampje zoals in de beschrijving, maar dit is erg onnauwkeurig en met toch met een stroboscoop gebeuren.