complete restauratie
complete restauratie
Ik plaats het even hier, misschien is er een betere plek op het forum maar ik kan het even niet vinden.
Ik ben sinds deze week de nieuwe eigenaar van een T2 bestelbus uit 1979. Deze wil ik komende winter compleet uit elkaar halen en daarna weer opnieuw opbouwen. Nu wil ik graag een lijst maken van wat ik wil gaan doen. Daar had ik graag jullie mening en advies over. De vragen die ik vooralsnog heb zijn deze:
- motor reviseren of vervangen. Bij vervangen welk type en welke aanpassingen horen daar bij
- remmen vervangen of niet
- ik wil hem wat verlagen, de beste manier
- onderdelen aanschaffen, waar?
- waar moet ik nog meer op letten, welke verrassingen kan ik verwachten?
De bus hoeft van mij niet origineel te blijven, mijn doel is een bus in goede en betrouwbare conditie
Graag jullie mening, alvast dank!
Ik ben sinds deze week de nieuwe eigenaar van een T2 bestelbus uit 1979. Deze wil ik komende winter compleet uit elkaar halen en daarna weer opnieuw opbouwen. Nu wil ik graag een lijst maken van wat ik wil gaan doen. Daar had ik graag jullie mening en advies over. De vragen die ik vooralsnog heb zijn deze:
- motor reviseren of vervangen. Bij vervangen welk type en welke aanpassingen horen daar bij
- remmen vervangen of niet
- ik wil hem wat verlagen, de beste manier
- onderdelen aanschaffen, waar?
- waar moet ik nog meer op letten, welke verrassingen kan ik verwachten?
De bus hoeft van mij niet origineel te blijven, mijn doel is een bus in goede en betrouwbare conditie
Graag jullie mening, alvast dank!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10983
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: complete restauratie
Motor vervangen
Remmen verwijderen die zijn overbodig...
Serieus... is er iets mis met beide?? Wat meer info graag
Remmen verwijderen die zijn overbodig...
Serieus... is er iets mis met beide?? Wat meer info graag
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: complete restauratie
hallo bart, welkom.
leuk dat je een bus hebt gekocht.
vertel ons eerst eens een beetje meer van je/ jullie
en foto`s vinden we hier ook leuk.
waardoor we ook beter advies kunnen geven
leuk dat je een bus hebt gekocht.
vertel ons eerst eens een beetje meer van je/ jullie
en foto`s vinden we hier ook leuk.
waardoor we ook beter advies kunnen geven
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: complete restauratie
Wat meer info is inderdaad wel wenselijk!
Zelf ga ik pas tot vervanging van onderdelen over als deze er daadwerkelijk aan toe zijn, d.w.z. wanneer de slijtgrens, opgegeven door de fabrikant wordt overschreden of wanneer het een APK afkeurpunt is.
Daarnaast probeer ik ook zoveel mogelijk de originele onderdelen opnieuw te gebruiken als deze zijn te reviseren.
Verder nog, wil je deze restauratie in één winter afronden, dat klinkt voor mij erg ambitieus, het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel vrije tijd je hebt en of je alles zelf gaat doen of deels dingen uitbesteed maar een jaar is zo om.
Zelf ga ik pas tot vervanging van onderdelen over als deze er daadwerkelijk aan toe zijn, d.w.z. wanneer de slijtgrens, opgegeven door de fabrikant wordt overschreden of wanneer het een APK afkeurpunt is.
Daarnaast probeer ik ook zoveel mogelijk de originele onderdelen opnieuw te gebruiken als deze zijn te reviseren.
Verder nog, wil je deze restauratie in één winter afronden, dat klinkt voor mij erg ambitieus, het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel vrije tijd je hebt en of je alles zelf gaat doen of deels dingen uitbesteed maar een jaar is zo om.
Re: complete restauratie
Bedankt voor de reacties zo ver. Wellicht ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Ik heb een 1600 motor,deze is op zijn minst aan een goede revisie toe. Daarom mijn vraag wbt het motorblok. Is het raadzaam deze te reviseren of kan ik beter voor een zwaarder blok gaan?
Overigens wil ik de bus grondig aanpakken en ga er vanuit dat ik er zo'n 4 jaar (winters) over zal doen. Wegens mijn werk ben ik in de wintermaanden wat vrije om aan deze auto te werken. De komende winter zal ik hem waarschijnlijk alleen uit elkaar halen en met plaatwerk bezig gaan.
Foto's heb ik nu nog even niet, ik heb hem opgehaald en gelijk in een hoek van de loods neer gezet. Deze volgen binnenkort.
Overigens wil ik de bus grondig aanpakken en ga er vanuit dat ik er zo'n 4 jaar (winters) over zal doen. Wegens mijn werk ben ik in de wintermaanden wat vrije om aan deze auto te werken. De komende winter zal ik hem waarschijnlijk alleen uit elkaar halen en met plaatwerk bezig gaan.
Foto's heb ik nu nog even niet, ik heb hem opgehaald en gelijk in een hoek van de loods neer gezet. Deze volgen binnenkort.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10983
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: complete restauratie
Nog steeds niet genoeg. .. wat is er mis met je blok..
Grote is niet goedkoper. 1600 is een mooie betrouwbare goedkope motor. De rest is duur. Maar kan zeker.
Grote is niet goedkoper. 1600 is een mooie betrouwbare goedkope motor. De rest is duur. Maar kan zeker.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: complete restauratie
fahtal schreef:Nog steeds niet genoeg. .. wat is er mis met je blok..
Grote is niet goedkoper. 1600 is een mooie betrouwbare goedkope motor. De rest is duur. Maar kan zeker.
Zo is het nu een maal, en een heleboel is afhankelijk van hoe diep je zakken zijn
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!