motor loopt slecht bij warme motor

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: motor loopt slecht bij warme motor

Bericht door gijsv » ma jul 11, 2016 13:39 pm

Dat bedrijf wat je noemt doet er heel veel, ervaringen zijn wisselend. Maar dat is overal het geval

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: motor loopt slecht bij warme motor

Bericht door hanhoo » ma jul 11, 2016 17:39 pm

Kijk! Het euvel in ieder geval gelokaliseerd: carburatie.

Een carburateurrevisie is altijd moeilijk. Immers krijg je een complex voorwerp in je handen met een probleem. Wat veel gezien wordt als een revisie is even alle passende onderdelen van een revisiesetje er tegenaan gooien. Helaas is dat geen revisie.

Een carburateur moet worden gedemonteerd en gereinigd zodat alle kanalen schoon en open zijn. Alle draaiende gedeeltes en bussen moeten worden beoordeeld en indien nodig: uitgeboord en van overmaatse bussen voorzien. Die moeten op de juiste maat worden gehoond zodat deze net niet klemmen maar tegelijkertijd zo min mogelijk valse lucht trekken. Daarna moeten alle gereinigde en nieuwe onderdelen weer inelkaar worden gezet. Hierbij is het prettig om de sproeiers even op te meten. Vaak zijn die al aangepast (lees uitgeboord) om een eerder probleem op te lossen. Je kunt dus niet van de aangegeven waardes uitgaan.

Vervolgens komt het afstellen: het vlotterkamerniveau dient te worden afgesteld zodat de vlotter op het juiste niveau de brandstoftoevoer afsluit. De luchtomloop en CO schroef dienen in een basis opstelling te worden gebracht en de gasklep goed afgesteld. Aansluitend moet de opbrengst van de acceleratiepomp worden gemeten en binnen de aangegeven opbrengst worden afgesteld. Tenslotte is het nog de werking van de elektrische choke controleren en zo nodig bijstellen.

De meeste echte reviseurs werken op deze wijze. Echter lopen ze allemaal tegen het zelfde probleem aan: zeker weten of alle vacuüm- en brandstofkanalen in de carburateur goed werken weet je pas zodra je hem in een real life situatie aansluit en een motor laat lopen. Alleen dan loop je tegen mogelijke onoverkomenlijkheden en foutjes aan. Dat is niet altijd mogelijk, maar het onder druk zetten van de vlotter en meten van de acceleratiepomp opbrengst wel.

Vraag dus altijd aan een revisie bedrijf wat zij onder revisie verstaan. Dan weet je precies wat er WEL en wat er NIET gebeurd is. Wordt het herbussen van de gasklepas, meten van het vlotterkamerniveau en het afstellen van de acceleratiepomp opbrengst niet genoemd? Dan zou ik bedanken, of er moet duidelijk van tevoren worden aangegeven dat ze wel herbussen maar geen spullen hebben om de opbrengst en vulling te meten. Daar is de prijs naar en dan zul je dat elders moeten laten doen (of zelf doen met huis/tuin/keukenmiddelen en trial and error).

Tikt het revisie bedrijf alle bovenstaande hokjes af? Gewoon terug gaan en het probleem uitleggen. Er is iets niet goed en geef ze de kans het op te lossen. Desnoods ruilen voor een ander en die eerst eens proberen met jouw eigen sproeierbezetting.

Met dit in het achterhoofd kun je begrijpen waarom er over bedrijven met wisselende ervaringen wordt gesproken. Dat heeft met name met het verwachtingspatroon te maken. Het is oud spul en heeft allemaal een ander leven gehad.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

rastabus
Gevorderde
Berichten: 776
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Leveroy

Re: motor loopt slecht bij warme motor

Bericht door rastabus » di jul 12, 2016 15:39 pm

Het probleem wordt opgelost. Ik ben terug gegaan naar het bedrijf wat me de carburateur een paar jaar terug geleverd heeft en heb het probleem uitgelegd. Blijkt dat ze sinds een paar jaar zijn overgestapt naar een ander revisiebedrijf omdat ze ontevreden waren over de kwaliteit van de vorige...
Mijn eigen carburateur word nu door het nieuwe bedrijf helemaal gereviseerd en nadat ik de carburateur heb teruggeplaatstkan ik langskomen om hem netjes te laten afstellen. kosten technisch zijn we er ook uitgekomen. Dus hopelijk gaat het nu helemaal goed komen!
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi

Gebruikersavatar
erik_moust
Gevorderde
Berichten: 678
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 19:57 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Beuningen

Re: motor loopt slecht bij warme motor

Bericht door erik_moust » di jul 12, 2016 16:49 pm

Mag ik vragen welk bedrijf dit is? Mag ook vis PB

rastabus
Gevorderde
Berichten: 776
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Leveroy

Re: motor loopt slecht bij warme motor

Bericht door rastabus » za jul 16, 2016 19:25 pm

Ik zie nu pas je reactie Erik, welk bedrijf bedoel je? Die nu mijn carb heeft gereviseerd? Dat is via Rage in Boxtel gebeurd. Ziet er echt als nieuw uit weer. En hij loopt op de basisinstelling al heel mooi zonder af en toe een plofje of hikje wat hij eerst wel had. Dus tot nu toe ben ik al tevreden. Misschien morgen eens testrijden
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: motor loopt slecht bij warme motor

Bericht door hanhoo » ma jul 18, 2016 21:28 pm

rastabus schreef:Ik zie nu pas je reactie Erik, welk bedrijf bedoel je? Die nu mijn carb heeft gereviseerd? Dat is via .. in .. gebeurd. Ziet er echt als nieuw uit weer. En hij loopt op de basisinstelling al heel mooi zonder af en toe een plofje of hikje wat hij eerst wel had. Dus tot nu toe ben ik al tevreden. Misschien morgen eens testrijden


Zo zie je maar: vraag wat een revisie bedrijf doet en kies daarop. Is het dan niet goed? Teruggaan en rustig de klachten uitleggen. Er zijn vele bedrijven die het klusje uiteindelijk heel goed kunnen. Die jij noemt is er eentje, en ik ken er ook nog een paar in den lande. PB voor ervaringen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie