Hallo
Ik heb een vraagje ivm de olie temperatuur. Ik heb een sensortje zitten in het carterdeksel van mijn t2a met 1600 dubbelpoorts motor. Na een halfuurtje autostrade staat de motor mooi op 90°c. Is dit een normale temperatuur of hoort deze er eerder wat onder te zitten? Hoe warm mag hij zo 'maximum' worden?
Bedankt
Pieter
olie temperatuur
olie temperatuur
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: olie temperatuur
Pieter schreef:Hallo
Ik heb een vraagje ivm de olie temperatuur. Ik heb een sensortje zitten in het carterdeksel van mijn t2a met 1600 dubbelpoorts motor. Na een halfuurtje autostrade staat de motor mooi op 90°c. Is dit een normale temperatuur of hoort deze er eerder wat onder te zitten? Hoe warm mag hij zo 'maximum' worden?
Bedankt
Pieter
Tot 120 gr is er geen reden voor paniek
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: olie temperatuur
De sensor op het carterdeksel wordt ietwat gekoeld door rijwind en meet onderin. Met de peilstok is het absolute stoppunt 130 graden met 20W50 olie van voldoende zink gehalte. Maar ver boven de 125 graden moet je het niet laten komen. Geziene je onderin het carter meet, durf ik niet te zeggen wat een acceptabele waarde is, maar 90 graden is zeker OK!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Re: olie temperatuur
Een temperatuurmeter in het carter is een goede indicatie.
Gebruik hem niet als een exacte aangever.
De aangegeven temperatuur is nl afhankelijk van de buitentemperatuur en rijsnelheid.
Je moet daar dus even doorheen kijken.
En dan is het een prima manier om veranderingen op te merken en er tijdig iets aan te doen!
Gebruik hem niet als een exacte aangever.
De aangegeven temperatuur is nl afhankelijk van de buitentemperatuur en rijsnelheid.
Je moet daar dus even doorheen kijken.
En dan is het een prima manier om veranderingen op te merken en er tijdig iets aan te doen!
KEEP CALM and spend all your money on an old VW
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: olie temperatuur
zomerbloempje schreef:Een temperatuurmeter in het carter is een goede indicatie.
Gebruik hem niet als een exacte aangever.
De aangegeven temperatuur is nl afhankelijk van de buitentemperatuur en rijsnelheid.
Je moet daar dus even doorheen kijken.
En dan is het een prima manier om veranderingen op te merken en er tijdig iets aan te doen!
Oneens. Na ijken met kokend water is 125+ graden bij welke snelheid dan ook: stoppen en afkoelen. Dat is een heel exacte aangever!!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Re: olie temperatuur
hanhoo schreef:zomerbloempje schreef:Een temperatuurmeter in het carter is een goede indicatie.
Gebruik hem niet als een exacte aangever.
De aangegeven temperatuur is nl afhankelijk van de buitentemperatuur en rijsnelheid.
Je moet daar dus even doorheen kijken.
En dan is het een prima manier om veranderingen op te merken en er tijdig iets aan te doen!
Oneens. Na ijken met kokend water is 125+ graden bij welke snelheid dan ook: stoppen en afkoelen. Dat is een heel exacte aangever!!
Mijn ervaring met een voeler in de carterdeksel:
Op die temperatuur kom je nooit.
Je moet dan ook veel eerder stoppen cq controleren
De rijwind koelt de voeler enorm af normaal gesproken
Je moet dan ook stoppen bij elke onverklaarbare verandering omhoog en controleren.
KEEP CALM and spend all your money on an old VW