olie temperatuur

Plaats reactie
Pieter
Actief Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

olie temperatuur

Bericht door Pieter » di jun 14, 2016 20:19 pm

Hallo

Ik heb een vraagje ivm de olie temperatuur. Ik heb een sensortje zitten in het carterdeksel van mijn t2a met 1600 dubbelpoorts motor. Na een halfuurtje autostrade staat de motor mooi op 90°c. Is dit een normale temperatuur of hoort deze er eerder wat onder te zitten? Hoe warm mag hij zo 'maximum' worden?

Bedankt
Pieter
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: olie temperatuur

Bericht door old brumax » di jun 14, 2016 20:32 pm

Pieter schreef:Hallo

Ik heb een vraagje ivm de olie temperatuur. Ik heb een sensortje zitten in het carterdeksel van mijn t2a met 1600 dubbelpoorts motor. Na een halfuurtje autostrade staat de motor mooi op 90°c. Is dit een normale temperatuur of hoort deze er eerder wat onder te zitten? Hoe warm mag hij zo 'maximum' worden?

Bedankt
Pieter

Tot 120 gr is er geen reden voor paniek 8-)
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: olie temperatuur

Bericht door hanhoo » ma jun 20, 2016 22:23 pm

De sensor op het carterdeksel wordt ietwat gekoeld door rijwind en meet onderin. Met de peilstok is het absolute stoppunt 130 graden met 20W50 olie van voldoende zink gehalte. Maar ver boven de 125 graden moet je het niet laten komen. Geziene je onderin het carter meet, durf ik niet te zeggen wat een acceptabele waarde is, maar 90 graden is zeker OK!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: olie temperatuur

Bericht door zomerbloempje » di jun 21, 2016 10:33 am

Een temperatuurmeter in het carter is een goede indicatie.
Gebruik hem niet als een exacte aangever.
De aangegeven temperatuur is nl afhankelijk van de buitentemperatuur en rijsnelheid.
Je moet daar dus even doorheen kijken.
En dan is het een prima manier om veranderingen op te merken en er tijdig iets aan te doen!
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: olie temperatuur

Bericht door hanhoo » wo jun 22, 2016 17:01 pm

zomerbloempje schreef:Een temperatuurmeter in het carter is een goede indicatie.
Gebruik hem niet als een exacte aangever.
De aangegeven temperatuur is nl afhankelijk van de buitentemperatuur en rijsnelheid.
Je moet daar dus even doorheen kijken.
En dan is het een prima manier om veranderingen op te merken en er tijdig iets aan te doen!


Oneens. Na ijken met kokend water is 125+ graden bij welke snelheid dan ook: stoppen en afkoelen. Dat is een heel exacte aangever!!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: olie temperatuur

Bericht door zomerbloempje » do jun 23, 2016 14:17 pm

hanhoo schreef:
zomerbloempje schreef:Een temperatuurmeter in het carter is een goede indicatie.
Gebruik hem niet als een exacte aangever.
De aangegeven temperatuur is nl afhankelijk van de buitentemperatuur en rijsnelheid.
Je moet daar dus even doorheen kijken.
En dan is het een prima manier om veranderingen op te merken en er tijdig iets aan te doen!


Oneens. Na ijken met kokend water is 125+ graden bij welke snelheid dan ook: stoppen en afkoelen. Dat is een heel exacte aangever!!


Mijn ervaring met een voeler in de carterdeksel:
Op die temperatuur kom je nooit.
Je moet dan ook veel eerder stoppen cq controleren
De rijwind koelt de voeler enorm af normaal gesproken
Je moet dan ook stoppen bij elke onverklaarbare verandering omhoog en controleren.
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Plaats reactie