Bij welk toerental koelt de motor het beste

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2446
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Bij welk toerental koelt de motor het beste

Bericht door Remon T2A » ma jun 13, 2016 6:53 am

Bij welk toerental, uitagaande van een standaard 1600 type 1 koelt de motor het beste en zit je dan ook in de buurt van het maximale vermogen?

Hoewel ik me kan indenken dat je met die laatste aardig kan spelen.

PS heb sinds gisteren ook een toerenteller in de bus... 8-) :lol:
Groeten, Remon.

Gebruikersavatar
DOKA '73
Gevorderde
Berichten: 874
Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Vijfhuizen (N-H)
Contacteer:

Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste

Bericht door DOKA '73 » ma jun 13, 2016 7:42 am

ik heb altijd begrepen bij 3000 - 3500 rpm
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""

http://www.a-leebel.nl/

Gangie
Actief Lid
Berichten: 271
Lid geworden op: wo aug 20, 2014 8:56 am
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste

Bericht door Gangie » ma jun 13, 2016 8:43 am

Als tie stationair draaid.
Heb in Italië wel eens met 40graden in de file gestaan en ik
zag op m'n temperatuur meter,de temperatuur zachtjes zaken.

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2446
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste

Bericht door Remon T2A » ma jun 13, 2016 10:04 am

Ben bang dat ik dan niet zover kom....;-))))

Heb al wel gemerkt dat busje met caravan op de snelweg vindtie nie leuk nie. Provinciale wegen en dorpjes doet hij beter en kan dan beter koelen.

Dus voor nu meer binnendoor en voor de toekomst dikkere motor met externe oliekoeler.
Groeten, Remon.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste

Bericht door old brumax » ma jun 13, 2016 11:21 am

Dacht zo rond de 80 km het koelste punt van de motor in gebruik, dan is bij mij de kachel het minst warm zodra de snelheid naar de 100 gaat loopt de temp op dus ook motortemp.
Er is trouwens een speciale fan voor nog betere koeling bij lagere toeren maar dan mag de motor ook geen hoge toeren draaien.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gangie
Actief Lid
Berichten: 271
Lid geworden op: wo aug 20, 2014 8:56 am
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste

Bericht door Gangie » ma jun 13, 2016 15:27 pm

Remon T2A schreef:Ben bang dat ik dan niet zover kom....;-))))

Heb al wel gemerkt dat busje met caravan op de snelweg vindtie nie leuk nie. Provinciale wegen en dorpjes doet hij beter en kan dan beter koelen.

Dus voor nu meer binnendoor en voor de toekomst dikkere motor met externe oliekoeler.



Afbeelding
Ik ga temee met de zomervakantie lekker naar Italië met de Puck (caravan)
Ook mijn Bus is voorzien van een 1600cc blok heb wel een extra Carter gemonteerd

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste

Bericht door old brumax » ma jun 13, 2016 18:41 pm

Advies, ga de brenner over dan heb je hele weg autobaan en weinig steile klimmen, kun je voor en na de brenner nog "binnendoor" rijden.
Hele goede vankantie gewenst en zonder brokken/problemen weer thuis hopelijk
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Humby
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: zo nov 09, 2008 15:58 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hemiksem (België)

Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste

Bericht door Humby » ma jun 13, 2016 20:38 pm

Op verlof in warme temperaturen (+30°C) met m'n T2a met 1600cc werd deze meestal warm als ik 95 a 100km/h reed (op gps).
Als de olietemp naar 115° a 120° ging, ging ik even "slipstream" achter de vrachtwagens, 90km/h, en dan zag je de temp zakken naar 100°.
Met een extra oliecarter, was de temperatuur in dezelfde omstandigheden 5° lager!

Aircooled greetz,

Humby
[URL=http://www.vw-mplate.com/mplate-25849.htm][IMG]http://www.vw-mplate.com/mplate2-25849.png[/IMG][/URL]

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste

Bericht door hanhoo » ma jun 13, 2016 23:14 pm

Standaard 1600 koelt het meest optimaal bij 3100tpm heb ik me laten vertellen. Dat is zo'n 80-85 km/u. Daarboven loopt het hard op.

Stationair afkoelen is geen goed idee als de motor erg warm is. Na een rit 90km/u+ de snelweg af komen, laat ik bij het stoplicht de motor altijd wat verhoogd (2000tpm) draaien zodat hij wat gelijkmatiger en sneller afkoelt.

Er is veel geschreven over koeling. De theorie is simpel: trap niet te hard bij een gezonde motor en extra maatregelen voor koeling zijn niet noodzakelijk.

Een paar tips:

- Zorg voor goed aansluitend plaatwerk met een goed zittend afsluitrubber

- De V-riem moet goed zijn afgesteld zodat de dynamo (en ventilator) niet slipt

- Check de werking van de thermostaat. Bij twijfel: verwijderen en koel kleppen vol open vastzetten

- Zorg voor de juiste (klassieker) olie van een voldoende zink gehalte (1000ppm of hoger), geschikt voor hogere temperaturen.

- Rijdt en trekt de bus wel goed, of hort en stoot hij? Verbruikt hij niet teveel? De sproeierbezetting kan niet goed zijn of de carburateur vervuild. Bij te rijk mengsel wast de oliefilm van de cilinders, bij te arm verbrand hij te heet. Beiden zorgen voor hogere temperatuur

- Heb je de motorruimte volgestopt met opbergplekken, extra accu's en andere bende die de koellucht kan beïnvloeden?

- Wanneer heb je voor het laatst onderhoud (laten)? Is dat goed gebeurd? Ontsteking netjes volgens voorschrift op tijd? Luchtfilter schoon? Kleppen gesteld? Carburateur goed afgesteld?

Dan nog wat overdenkingen:

Het plaatsen van olie koelende toevoegingen is geld uit de zak kloppen bij een goede standaard motor. Een externe oliekoeler met/zonder fan of thermostaat is leuk, maar wel overkill voor een standaard motor. Gene Berg heeft meerdere malen type 1 motoren met bijna 200pk voor Kevers opgebouwd en gereden in het hete Californie, volledig op de standaard koeling zonder problemen. Hoe meer precisie en balans je gebruikt bij het bouwen, hoe betrouwbaarder en koeler de motor loopt.

Dan: het onderbouwcarter. Heerlijk lastig ding als je de oliezeef wilt vervangen. De enige extra koeling die je daarvan krijgt is een beetje extra rijwind. Voor de rest is het een liter meer olie die er wat langer over doet om op te warmen, maar ook weer af te koelen als het heet is. Het onderbouwcarter is ontwikkeld voor dragracen: het voorkomt dat bij snelle acceleratie alle olie achterin het carter vliegt en de oliepomp droog zuigt.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste

Bericht door blokkever » di jun 14, 2016 14:50 pm

hanhoo schreef:......bij te arm verbrand hij te heet. Beiden zorgen voor hogere temperatuur

Dit is een hardnekkige misvatting.
Bij een te arm mengsel is de verbranding te traag waardoor er meer tijd is voor warmte overdracht naar de koppen en de verbranding nog niet klaar is tijdens de uitlaatslag waardooor je kleppen verbranden.
De koppen zullen heter worden inderdaad maar het mechanisme er achter komt dus niet door een hetere verbranding!

Bovenstaande geldt trouwens ook voor een (te) rijk mengsel maar in mindere mate omdat het teveel aan brandstof voor extra koeling zorg!
Stochiometrisch branstofmengsel geeft in het algemeen de hoogste verbrandingssnelheid en ook de hoogste verbrandingstemperatuur en juist door die hoge verbrandingssnelheid de minste warmte in de koppen.

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste

Bericht door transporterT2 » di jun 14, 2016 15:28 pm

Een vw motor in een brandspuit of generatorset draait ook belast een bepaald toerental.
Mag aannemen dat hij dan het beste koelt,schakel tijdig terug en blijf niet te laag in toeren.
Ook schelen de plexi glazen happertjes welke je in de beide tralie openingen kunt monteren.
Wanneer je de beide kleine raampjes open hebt staan met rijden is de luchtstroom zo verstoord dat hij niet meer in de openingen blaast.
De extra geplaatste happertjes vangen dan weer meer rijwind op.
Ook denk ik dat het scheelt of er aan weer zijde in de motor ruimte een accu staat.
Rechts wordt lastig om weg te laten maar links staan vaak de huishoud accu.
Alles bij elkaar zou ik me niet te druk maken en een goede olie temperatuur meter plaatsen en het bekijken.

jw

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste

Bericht door hanhoo » di jun 14, 2016 18:21 pm

blokkever schreef:
hanhoo schreef:......bij te arm verbrand hij te heet. Beiden zorgen voor hogere temperatuur

Dit is een hardnekkige misvatting.
Bij een te arm mengsel is de verbranding te traag waardoor er meer tijd is voor warmte overdracht naar de koppen en de verbranding nog niet klaar is tijdens de uitlaatslag waardooor je kleppen verbranden.
De koppen zullen heter worden inderdaad maar het mechanisme er achter komt dus niet door een hetere verbranding!

Bovenstaande geldt trouwens ook voor een (te) rijk mengsel maar in mindere mate omdat het teveel aan brandstof voor extra koeling zorg!
Stochiometrisch branstofmengsel geeft in het algemeen de hoogste verbrandingssnelheid en ook de hoogste verbrandingstemperatuur en juist door die hoge verbrandingssnelheid de minste warmte in de koppen.


I stand corrected. :geek:
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Remon T2A
Luchtgekoeld
Berichten: 2446
Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Apeldoorn

Re: Bij welk toerental koelt de motor het beste

Bericht door Remon T2A » di jun 14, 2016 20:12 pm

Bedankt heren voor deze mooie uitleg.

Tempmeter heb ik ook.

Het onderbouwcarter gaat hem bij mij niet worden, is hij wat te laag voor. Voorlopig maar eens rijden en die 2 meters in de gaten houden, liefst provinciaal rijden.
Groeten, Remon.

Plaats reactie