Zelf motor reviseren

Plaats reactie
Pieter
Actief Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Zelf motor reviseren

Bericht door Pieter » ma jun 06, 2016 6:44 am

Hallo,

Aangezien ik graag mijn busje beter wil leren kennen, motorisch dan, zou ik graag eens een (reserve) motor uit elkaar halen en weer zelf opbouwen. Natuurlijk had ik dit dan met nieuwe onderdelen gedaan zodat ik een 2de motor heb staan. Als ik de motor toch uit elkaar wil halen, zou ik hem graag een beetje pittiger maken. Ik heb al veel gelezen over 1776cc. Hoef ik hier veel meer bij te veranderen dan bij een gewone 1600cc motor revisie? Ik wil hier ook dubbele carbu's op.

Bedankt voor de info,
Pieter
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Zelf motor reviseren

Bericht door hanhoo » ma jun 06, 2016 21:07 pm

Bezint eer ge begint. Zelf een revisiemotor bouwen kost een hoop tijd in lezen en aandacht. Bovendien: gereedschap. En veel zaken kun je niet zelf. Tenslotte: als het niet lukt, ben je een hoop geld kwijt en heb je niets of niemand om op terug te vallen.

Ik heb hetzelfde verhaaltje meegemaakt en vervolgens ben ik een 8 jaar lange leercurve in gegaan. Had ik nu onze eigen motor van de bus gedaan, had ik het helemaal anders aangepakt.

Naar 1776 kan, maar dan moet je kotteren en de extra 180cc op zich schiet je weinig mee op. Dus ga je naar een andere nokkenas, hogere compressieverhouding en ga zo maar door.

Als het je hobby is en je vindt het leuk: ga vooral door! En kijk en lees veel. Bouw dan eerst maar eens een standaard 1600 voordat je naar tuning gaat kijken. Wil je meer? Dan is het slimmer (en veel goedkoper) om dit compleet met garantie aan te kopen. ;-)
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie