Schakelprobleem: van de 1 naar de achteruit
-
- Actief Lid
- Berichten: 187
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Rosmalen
Schakelprobleem: van de 1 naar de achteruit
Sinds afgelopen maandag heb ik een probleem met schakelen. Ik wilde iemand anders in de bus laten rijden. Toen wilde ik, terwijl ik op de passagiersstoel zat, de achteruit inschakelen. Niet goed dus want pook schoot links uit de kom van de schakelstang waarbij de aanslagplaat ook een stuk was opgeschoven.
Daarna heb ik lang geprobeerd om de pook af te stellen door aanslagplaat steeds een stukje te verschuiven (zelfs met de aanwijzingen die hier op het forum staan; in de twee schakelen, zorgen dat de pook 90 graden is en de aanslagplaat naar links schuiven totdat die tegen de pook aankomt). Het lukte echter niet. Het probleem is dat ik wanneer ik recht vooruit schakel net naast de 1 schakel (de 1 zit net iets meer naar rechts). Wanneer ik naar de 2 schakel gaat ie in de achteruit. Hoe ik de aanslagplaat ook verschuif, het maakt geen verschil. Er is wel mee te rijden omdat ik ongeveer weet waar de 2 zit maar eigenlijk is dit gevaarlijk zo....
Inmiddels heb ik dit ook geprobeerd met een nieuwe aanslagplaat (aangezien de oude wat slijtage vertoonde). Dat maakt ook geen verschil. Vorig jaar heb ik nog het voorste schakelstangrubber vervangen. Deze is ook nog heel en heeft niet al teveel speling. De schakelstangkoppeling die bij de bak in de buurt zit ziet er nog goed uit (de bout die er doorheen zat, zat wel wat los maar die heb ik aangedraaid) en is twee jaar geleden vervangen. Ik vraag me wel af of de schakelstangkoppeling normaal gesproken recht zit. Bij mij zit ie net een klein slagje gedraaid. Deze is ook niet anders af te stellen aangezien het boutje van de schakelstangkoppeling in een gaatje valt.
Heeft er iemand tips? Ik weet nl niet meer wat ik nog kan doen.....
Grtz
Tom
Daarna heb ik lang geprobeerd om de pook af te stellen door aanslagplaat steeds een stukje te verschuiven (zelfs met de aanwijzingen die hier op het forum staan; in de twee schakelen, zorgen dat de pook 90 graden is en de aanslagplaat naar links schuiven totdat die tegen de pook aankomt). Het lukte echter niet. Het probleem is dat ik wanneer ik recht vooruit schakel net naast de 1 schakel (de 1 zit net iets meer naar rechts). Wanneer ik naar de 2 schakel gaat ie in de achteruit. Hoe ik de aanslagplaat ook verschuif, het maakt geen verschil. Er is wel mee te rijden omdat ik ongeveer weet waar de 2 zit maar eigenlijk is dit gevaarlijk zo....
Inmiddels heb ik dit ook geprobeerd met een nieuwe aanslagplaat (aangezien de oude wat slijtage vertoonde). Dat maakt ook geen verschil. Vorig jaar heb ik nog het voorste schakelstangrubber vervangen. Deze is ook nog heel en heeft niet al teveel speling. De schakelstangkoppeling die bij de bak in de buurt zit ziet er nog goed uit (de bout die er doorheen zat, zat wel wat los maar die heb ik aangedraaid) en is twee jaar geleden vervangen. Ik vraag me wel af of de schakelstangkoppeling normaal gesproken recht zit. Bij mij zit ie net een klein slagje gedraaid. Deze is ook niet anders af te stellen aangezien het boutje van de schakelstangkoppeling in een gaatje valt.
Heeft er iemand tips? Ik weet nl niet meer wat ik nog kan doen.....
Grtz
Tom
- freddeblok
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3476
- Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Purmerend
Re: Schakelprobleem: van de 1 naar de achteruit
Tom
Geef even woonplaats op.
Misschien dat er een lid dichtbij woont om je te helpen.
Geef even woonplaats op.
Misschien dat er een lid dichtbij woont om je te helpen.
Op naar een lang en heet bus seizoen.
-
- Actief Lid
- Berichten: 187
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Rosmalen
Re: Schakelprobleem: van de 1 naar de achteruit
Mijn woonplaats is Rosmalen. (Is toch ook zichtbaar bij mijn gegevens naast mijn bericht?) Ben ook best bereid om een stuk te rijden....
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Schakelprobleem: van de 1 naar de achteruit
Heb hetzelfde probleem gehad (denk ik) en de oplossing zie je hier onder, het schakelblok zat los aan de bevestiging tussen de bak en stang, die kooi zeg maar.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 187
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Rosmalen
Re: Schakelprobleem: van de 1 naar de achteruit
Ik heb deze erop zitten. Zal hem straks nog een keer checken maar volgens mij is ie gewoon heel....
-
- Actief Lid
- Berichten: 187
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Rosmalen
Re: Schakelprobleem: van de 1 naar de achteruit
@Old Brumax. Heb het schakelblokje nog even bekeken. Wat er bij jou los zat zit bij mij nog vast.
Iemand nog andere ideeën?
Iemand nog andere ideeën?
-
- Actief Lid
- Berichten: 187
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Rosmalen
Re: Schakelprobleem: van de 1 naar de achteruit
Komt het misschien wel eens voor dat de voorste schakelstang verbuigt? Omdat bij mij de pook ook uit de kom van de stang geschoten is....
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Schakelprobleem: van de 1 naar de achteruit
Dat is zo niet te zien, ik kwam er pas achter toen die in de bankschroef zat en ik de mof bewegen kon, die is gewoon geklonken met een kraagje dus is niet zo moeilijk om daar beweging in te krijgen, beweegt het eenmaal dan zit ie zo los dat hij een kwartslag kan draaien en schakelt dan alleen nog makkelijk van 1-2 of 3-4
maar heel moeilijk 3-1 of 4-2.
Testen kan alleen met z'n 2en , een de schakelstang bij de bak vasthouden met een tang en dan iemand in de bus de pook van links naar rechts proberen te bewegen dan kun je zien of die bus vast zit, mss onder de bus met 2 tangen als het rubber niet in de weg zit.
maar heel moeilijk 3-1 of 4-2.
Testen kan alleen met z'n 2en , een de schakelstang bij de bak vasthouden met een tang en dan iemand in de bus de pook van links naar rechts proberen te bewegen dan kun je zien of die bus vast zit, mss onder de bus met 2 tangen als het rubber niet in de weg zit.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Schakelprobleem: van de 1 naar de achteruit
De schakelstang verbuigt niet zo maar zolang hij onder de bus zit, daar ben je niet sterk genoeg voor.
Heb net jouw laatste foto eens goed bekeken maar daar zit die vierkante schroef scheef ten opzichte van de kooi volgens mij wat dus betekent dat de bus los zit!!!!!!
Heb net jouw laatste foto eens goed bekeken maar daar zit die vierkante schroef scheef ten opzichte van de kooi volgens mij wat dus betekent dat de bus los zit!!!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 187
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Rosmalen
Re: Schakelprobleem: van de 1 naar de achteruit
Dan ga ik dat proberen. Ik heb sws een nieuwe gekocht. Als ik hem eronder uithaal vervang ik hem gewoon.
Hoop dat het daarmee is opgelost. Eens kijken of ik er morgen aan toe kom.... Thncx voor het meedenken!
Hoop dat het daarmee is opgelost. Eens kijken of ik er morgen aan toe kom.... Thncx voor het meedenken!
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Schakelprobleem: van de 1 naar de achteruit
Tom1980 schreef:Dan ga ik dat proberen. Ik heb sws een nieuwe gekocht. Als ik hem eronder uithaal vervang ik hem gewoon.
Hoop dat het daarmee is opgelost. Eens kijken of ik er morgen aan toe kom.... Thncx voor het meedenken!
Waarom dom vervangen als 2 laspunten het probleem oplossen!!!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 187
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Rosmalen
Re: Schakelprobleem: van de 1 naar de achteruit
Daar heb je een punt.....
Ben zojuist met 2 tangen onder de bus gekropen. Heb het boutje eruit gedraaid. Een tang op de bus en een tang op "de kooi" en geprobeerd of de bus kan bewegen tov "de kooi". Hier is echter geen beweging in te krijgen waardoor mijn conclusie is dat de bus nog goed vastzit op de kooi...... Maar ja daar is het probleem helaas nog steeds niet mee opgelost.....
Nog andere ideeën?
Heb ook nog onder de splashpan gekeken of er misschien iets verbogen is aan het stuk waar de schakelstang met een pinnetje als een soort geleiding in een steuntje (tja hoe moet je dat nu goed omschrijven...) valt. Dat ziet er echter allemaal goed uit.....
En toen waren de ideeën helaas weer op.......
Ben zojuist met 2 tangen onder de bus gekropen. Heb het boutje eruit gedraaid. Een tang op de bus en een tang op "de kooi" en geprobeerd of de bus kan bewegen tov "de kooi". Hier is echter geen beweging in te krijgen waardoor mijn conclusie is dat de bus nog goed vastzit op de kooi...... Maar ja daar is het probleem helaas nog steeds niet mee opgelost.....
Nog andere ideeën?
Heb ook nog onder de splashpan gekeken of er misschien iets verbogen is aan het stuk waar de schakelstang met een pinnetje als een soort geleiding in een steuntje (tja hoe moet je dat nu goed omschrijven...) valt. Dat ziet er echter allemaal goed uit.....
En toen waren de ideeën helaas weer op.......
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Schakelprobleem: van de 1 naar de achteruit
zit die pen voor de kop vd schakelstang nog wel vast, het komt voor dat die los gaat zitten en dan krijg je ook een boel speling.
Volgens mij is je schakelstang 2 delig met in de midden een borgboutje met een vierkante kop waarmee de delen onderling vastgezet worden waarna het boutje met een draad geborgd moet worden, mss zit die los, maar mss is er iemand die die stang er uit gehad hebben die je precies kan vertellen hoe dat zit, dan zal wss ook de bak en motor eruit moeten?!?!
Het kan ook nog zo zijn dat de geleide bussen erg rot of er helemaal uit zijn dan gaat het schakelen ook heeeeeeeel erg beroerd.
Zit de veer nog goed bij de pook zodat de kogel goed aangedrukt word, en de pook ook goed onder veerspanning naar beneden gedrukt moet worden om naar z'n achteruit te gaan.
Volgens mij is je schakelstang 2 delig met in de midden een borgboutje met een vierkante kop waarmee de delen onderling vastgezet worden waarna het boutje met een draad geborgd moet worden, mss zit die los, maar mss is er iemand die die stang er uit gehad hebben die je precies kan vertellen hoe dat zit, dan zal wss ook de bak en motor eruit moeten?!?!
Het kan ook nog zo zijn dat de geleide bussen erg rot of er helemaal uit zijn dan gaat het schakelen ook heeeeeeeel erg beroerd.
Zit de veer nog goed bij de pook zodat de kogel goed aangedrukt word, en de pook ook goed onder veerspanning naar beneden gedrukt moet worden om naar z'n achteruit te gaan.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Schakelprobleem: van de 1 naar de achteruit
Kan ook zijn dat die koppeling al "scheef" uit de fabriek is gekomen.
Zoals Oldbrumax ook al opmerkte, de schroef lijkt scheef op de koppeling te zitten op de foto
Die schroef hoort mooi recht in het midden te zitten.
Zoals Oldbrumax ook al opmerkte, de schroef lijkt scheef op de koppeling te zitten op de foto
Tom1980 schreef:
Die schroef hoort mooi recht in het midden te zitten.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Schakelprobleem: van de 1 naar de achteruit
Om te testen of de stangkoppeling los is zou je aan 1 kant de stang vast moeten zetten en dan met een tang aan de andere kant proberen of dat eind is te draaien/bewegen, gewoon alles systematisch nalopen dan moet er iets uitkomen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!