waar lekt hij nou?
-
- Gevorderde
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Leveroy
waar lekt hij nou?
Een paar weken terug het blok uit de bus gehaald om eens wat te doen aan de olielekkage.
rubbers, pakkingen, O-ring, krukaskeerring, etc allemaal vervangen. alles schoongemaakt en vorige week het blokje weer terug geplaatst.
Na een testritje waarbij hij prima liep zijn we hier vlakbij naar een camping gegaan.
Zondag terug gereden en toen liep het busje ineens niet heel lekker. wanneer ik remde en de koppeling intrapte sloeg hij soms af. koppeling op laten komen en hij startte weer, maar wanneer hij stationair liep moest ik hem toch echt aan de praat houden.
Bij thuiskomst zag ik dat de kachelpot aan de kant van de oliekoeler aan de binnenkant vochtig was van de olie.
Ik vermoede zelf dat de oliekoeler weer de boosdoener zou zijn ook al heb ik de rubberen pakkingen vervangen.
Dus besloten om het blokje er weer uit te halen en eens te kijken.
Ik kan niet met zekerheid zeggen dat de oliekoeler gelekt heeft, is naar mijn idee niet duidelijk te zien.
rondom de aansluiting tussen cilinder 4 en het carter is het wat vochtig, maar ik weet niet of dit van de koeler afkomt. ook tussen de kop en cilinder 4 lijkt het wat vochtig.
ik heb een paar fotos proberen te maken, hoop dat ze het wat duidelijker maken.
gaat trouwens om een volledig standaard 1600 AS blok
(ps: onderkant van het motorplaatwerk op bovenstaande foto rondom de poelie is erg vies, maar deze heb ik de vorige keer niet goed schoongemaakt, dus dit is niet allemaal van de lekkage nu)
rubbers, pakkingen, O-ring, krukaskeerring, etc allemaal vervangen. alles schoongemaakt en vorige week het blokje weer terug geplaatst.
Na een testritje waarbij hij prima liep zijn we hier vlakbij naar een camping gegaan.
Zondag terug gereden en toen liep het busje ineens niet heel lekker. wanneer ik remde en de koppeling intrapte sloeg hij soms af. koppeling op laten komen en hij startte weer, maar wanneer hij stationair liep moest ik hem toch echt aan de praat houden.
Bij thuiskomst zag ik dat de kachelpot aan de kant van de oliekoeler aan de binnenkant vochtig was van de olie.
Ik vermoede zelf dat de oliekoeler weer de boosdoener zou zijn ook al heb ik de rubberen pakkingen vervangen.
Dus besloten om het blokje er weer uit te halen en eens te kijken.
Ik kan niet met zekerheid zeggen dat de oliekoeler gelekt heeft, is naar mijn idee niet duidelijk te zien.
rondom de aansluiting tussen cilinder 4 en het carter is het wat vochtig, maar ik weet niet of dit van de koeler afkomt. ook tussen de kop en cilinder 4 lijkt het wat vochtig.
ik heb een paar fotos proberen te maken, hoop dat ze het wat duidelijker maken.
gaat trouwens om een volledig standaard 1600 AS blok
(ps: onderkant van het motorplaatwerk op bovenstaande foto rondom de poelie is erg vies, maar deze heb ik de vorige keer niet goed schoongemaakt, dus dit is niet allemaal van de lekkage nu)
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: waar lekt hij nou?
Hoezo de 2 verschillende rubber ringen?
Kan het zijn dat hij lekt tussen de cilinder en het motorblok?
Olie druk switch?
Of toch de olie koeler?
Jw
Kan het zijn dat hij lekt tussen de cilinder en het motorblok?
Olie druk switch?
Of toch de olie koeler?
Jw
-
- Gevorderde
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Leveroy
Re: waar lekt hij nou?
ja, de 2 verschillende rubbers komen 2 oranje voor in de plaats.
In het setje wat ik kocht via de palmboom zaten 3 zwarte en 1 oranje.
Ik ga er nu 4 oranje in plaatsen aangezien deze van betere kwaliteit zijn is me verteld.
olie druk switch is het niet zover ik kan zien, deze is nog mooi droog.
In het setje wat ik kocht via de palmboom zaten 3 zwarte en 1 oranje.
Ik ga er nu 4 oranje in plaatsen aangezien deze van betere kwaliteit zijn is me verteld.
olie druk switch is het niet zover ik kan zien, deze is nog mooi droog.
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: waar lekt hij nou?
Lijkt ook wel of hij zweet bij de voet van je cilinder.
Zitten je kopbouten nog vast op juiste moment?
Jw
Zitten je kopbouten nog vast op juiste moment?
Jw
-
- Gevorderde
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Leveroy
Re: waar lekt hij nou?
heb ik nog niet gecontroleerd, moet even opzoeken hoe vast ze moeten zitten, weet je zo het aanhaalmoment?
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: waar lekt hij nou?
Ik heb ooit eens een scheur gehad het carter bij het biertje waar de olie koeler op staat.
Ben er achter gekomen door zonder koelhuis het blok te starten . In de bus dus.. alles netjes schoon en kijken maar..
Ben er achter gekomen door zonder koelhuis het blok te starten . In de bus dus.. alles netjes schoon en kijken maar..
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: waar lekt hij nou?
Klopt wanneer je het blok op de grond start kun je meer zien dan met alles gemonteerd.
Alleen niet te lang zonder koeling laten draaien.
Ligt aan welke draadstangetjes je hebt M8 of M10.
Ze staan vermeld in je werkplaats boek.
Ook bij diverse sites van de sponsoren te vinden.
Jw
Alleen niet te lang zonder koeling laten draaien.
Ligt aan welke draadstangetjes je hebt M8 of M10.
Ze staan vermeld in je werkplaats boek.
Ook bij diverse sites van de sponsoren te vinden.
Jw
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: waar lekt hij nou?
Heb in het verleden alle 2 gehad, wel met verschillende motoren
Mijn ervaring is dat olie lekkage pas duidelijk word als het blok en dus de olie warm word en daarvoor moet hij toch 5- 10 min draaien en dat vind ik wel lang zonder koeling, bij de lekkage die ik had stroomde de olie gewoon langs het blok, de scheur in het carter zat bij mij vanaf het drukventiel bijna tot aan de oliekoeler net met het oliekanaal mee en was niet te zien als het blok koud en schoon was maar zodra hij even gelopen had was de hele zijkant nat vd olie terwijl je op zoek bent naar 1 plek waar het vandaan kan komen, pas na enkele keren schoonmaken en starten en dan met de neus erop blijven zitten werd het probleem duidelijk.
De lekke oliekoeler gaf ook grote olie lekkage van onder de tunnel over het hele blok dus geen punt waar het het eerst lekt, het was tijdens een vacantie in Denemarken dus daar een VW garage opgezocht voor de reparatie maar daar hadden ze geen mensen die dat konden doen, het was vacantietijd, maar ik mocht de brug gebruiken als ik zelf het gereedschap had, nou dat was geen probleem, en na een weddenschap wat er aan de hand was, 1 lekke oliekoeler (mijn idee) of 2 lekke pakking waar zij op gokten heb ik die weddenschap gewonnen en hebben we een paar hele leuke dagen gehad daar met die mensen.
Mijn ervaring is dat olie lekkage pas duidelijk word als het blok en dus de olie warm word en daarvoor moet hij toch 5- 10 min draaien en dat vind ik wel lang zonder koeling, bij de lekkage die ik had stroomde de olie gewoon langs het blok, de scheur in het carter zat bij mij vanaf het drukventiel bijna tot aan de oliekoeler net met het oliekanaal mee en was niet te zien als het blok koud en schoon was maar zodra hij even gelopen had was de hele zijkant nat vd olie terwijl je op zoek bent naar 1 plek waar het vandaan kan komen, pas na enkele keren schoonmaken en starten en dan met de neus erop blijven zitten werd het probleem duidelijk.
De lekke oliekoeler gaf ook grote olie lekkage van onder de tunnel over het hele blok dus geen punt waar het het eerst lekt, het was tijdens een vacantie in Denemarken dus daar een VW garage opgezocht voor de reparatie maar daar hadden ze geen mensen die dat konden doen, het was vacantietijd, maar ik mocht de brug gebruiken als ik zelf het gereedschap had, nou dat was geen probleem, en na een weddenschap wat er aan de hand was, 1 lekke oliekoeler (mijn idee) of 2 lekke pakking waar zij op gokten heb ik die weddenschap gewonnen en hebben we een paar hele leuke dagen gehad daar met die mensen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: waar lekt hij nou?
Een flens maken welke je kunt vastzetten op de oliekoeler.
Dan kun je de koeler onder druk zetten en kijken wat hij doet.
jw
Dan kun je de koeler onder druk zetten en kijken wat hij doet.
jw
-
- Gevorderde
- Berichten: 776
- Lid geworden op: ma aug 14, 2006 17:46 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Leveroy
Re: waar lekt hij nou?
Vandaag contact gehad met Hanhoo, op aanraden van hem de oliekoeler pakkingen opnieuw vervangen. Dit keer voor allemaal dezelfde.
Het blokje weer zo schoon mogelijk gemaakt en wat delen teruggeplaatst.
Morgen verder en hopelijk ook tijd om te testen.
Het blokje weer zo schoon mogelijk gemaakt en wat delen teruggeplaatst.
Morgen verder en hopelijk ook tijd om te testen.
'67 kever 1500
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
'76 vw Doka
'77 vw Enka
'78 vw kombi
Re: waar lekt hij nou?
Maar wat was het nou uiteindelijk, ik heb namenlijk exact hetzelfde probleem, ook ik heb de oliekoeler + rubber ringetjes vervangen, en de oliekeering achter de poelie, maar nog steeds sijpelen er oliedruppels aan de oliekoeler kant tussen de cilinders door
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: waar lekt hij nou?
Zo een topic van 4 jaar even opschudden.
Waar het bij jouw lekt kun je alleen zelf beoordelen, ieder geval is anders, er zijn al wel een aantal mogelijkheden aangegeven die je mss kunt gebruiken bij je controle's.
Waar het bij jouw lekt kun je alleen zelf beoordelen, ieder geval is anders, er zijn al wel een aantal mogelijkheden aangegeven die je mss kunt gebruiken bij je controle's.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: waar lekt hij nou?
En welke ik laatst gehad heb was een stoterstang tunnel waar een heeeeel klein gaatje in zat.
Het lijkt wel put corrosie .
Terwijl ze netjes met de felsnaad omhoog gemonteerd zitten.
Weer de gewone geplaats,wanneer ze weer slecht zijn maar eens aan rvs variant denken.
Het lijkt wel put corrosie .
Terwijl ze netjes met de felsnaad omhoog gemonteerd zitten.
Weer de gewone geplaats,wanneer ze weer slecht zijn maar eens aan rvs variant denken.