Koppen vervangen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MACHINE
Gevorderde
Berichten: 821
Lid geworden op: do jun 18, 2009 9:31 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Groningen
Contacteer:

Koppen vervangen

Bericht door MACHINE » vr mei 13, 2016 16:40 pm

Vraagje over het vervangen van de koppen.

Mijn kleppen zijn uitgesteld. Ik kon op een goede manier aan een kaal (draaiende deel) gereviseerd blokje komen. Ik zou graag willen weten hoeveel tijd het ongeveer kost om alleen de koppen te vervangen ten opzichte van een motor wissel. Als het blok compleet was zou dit sneller gaan maar ik moet dan alles (van verdeler, tot luchtfilter, kappen etc) overzetten dus het gaat uiteindelijk redelijk wat tijd kosten neem ik aan.

Lang verhaal, uiteindelijke vraag, hoeveel tijd kost het om de koppen over te zetten. Op basis daarvan kan ik een overwogen beslissing maken :-)

Bedankt alvast!

edit: 1.6 standaard blokje

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koppen vervangen

Bericht door transporterT2 » vr mei 13, 2016 18:20 pm

Wanneer je andere koppen monteerd zul deze toch moeten opmeten.
Deck hoogte de verbrandings ruimte uit itteren.
Makkelijker als het blokje op de werkbank ligt dan in de bus gemonteerd zit.


Jw

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Koppen vervangen

Bericht door old brumax » vr mei 13, 2016 18:29 pm

de motor moet er toch uit , de inlaat combi en dynamo eraf , luchttunnel eraf beplating eraf en dan pas ben je bij de koppen, dus hele blok strippen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Koppen vervangen

Bericht door hanhoo » zo mei 15, 2016 12:47 pm

Kleppen uitgesteld? Dan zou ik niet zomaar de koppen wisselen. Je zult toch eerst moeten achterhalen of dit aan de klepstelboutjes, afgesleten klepstelen, in gevallen klepzetel, kromme stoterstangen, afgesleten nekvolgers of een versleten nokkenas ligt.

Persoonlijk denk ik dat de slijtage homogeen over al deze onderdelen zal liggen, dus alleen de koppen wisselen schiet je niet zoveel mee op.

En inderdaad van JW zegt: je zult de compressieverhouding moeten berekenen en waar nodig de boel aanpassen om tot de gewenste compressieverhouding te komen.

En wat Old Brumax zegt: de koppen zijn alleen te wisselen als de motor naast de bus ligt en eigenlijk al voor de helft uit elkaar is.

Het veiligst en het snelst is de motor te verwijderen en alle aanbouwdelen van jouw eigen motor over te zetten op het gereviseerde draaiende gedeelte. Maar dat is geen 'doe ik effe' klusje. Het vereist de nodige kennis, kunde en ervaring.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
MACHINE
Gevorderde
Berichten: 821
Lid geworden op: do jun 18, 2009 9:31 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Koppen vervangen

Bericht door MACHINE » wo mei 25, 2016 22:02 pm

Bedankt allen voor de uitleg. Duidelijk verhaal. Ik ga wat voorwerk doen en ga dan toch voor de swap.

Dekota
Actief Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Koppen vervangen

Bericht door Dekota » do mei 26, 2016 9:32 am

Ondanks dat je geen type vier hebt is het misschien toch leuk om onderstaande artikel te lezen.

http://www.ratwell.com/technical/Longblock.html

Daarnaast zou ik onderstaande boekje van tom wilson aanschaffen. Ook als je zelf gaat reviseren.

https://www.bol.com/nl/p/rebuild-aircoo ... 000877969/

Persoonlijk zou ik gaan voor revisie van je eigen blok ipv een "ruilblok".
Mijn ervaring met revisie motoren "van de plank" is niet echt positief.

succes,

Jeroen
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI

Plaats reactie