Olie bij aandrijfas
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Olie bij aandrijfas
Zojuist mijn aandrijfas er vanaf gehaald en nu zat er tussen de homokeneet en bak olie... iets wat naar mijn idee daar niet hoort.. Iemand enig idee?
Was bak olie, geen homokeneet vet
Was bak olie, geen homokeneet vet
zij die vielen zijn gevallen
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Olie bij aandrijfas
Bak naar beneden wel droog???
Kijk voor de zekerheid het peil vd versnellingbak na.
Kijk voor de zekerheid het peil vd versnellingbak na.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Olie bij aandrijfas
Heb ik gecheckt.. was wel goed.. Misschien de vorige keer over gevuld.. (stond toe achter op de krik)..
zij die vielen zijn gevallen
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Olie bij aandrijfas
zit die rubber/staal combinatie dop wel in de schotel waar je de kineet op schroeft, anders zou de olie daar door kunnen komen als de bak droog is rond de as.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Olie bij aandrijfas
Heb meegemaakt dat die er spontaan uitvielen , goede antiroest behandeling onder de bus
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Olie bij aandrijfas
Zie toch dat het nat is naast mn bak..
Is het dan verholpen als ik die O ring vervang? En hoe zit die dop afgesloten?
Moeilijke klus of goed te doen?
Kan mn motor dromen maar heb nog nooit gerommeld aan mn bak. Haha..
Leuk klusje voor morgen..
Is het dan verholpen als ik die O ring vervang? En hoe zit die dop afgesloten?
Moeilijke klus of goed te doen?
Kan mn motor dromen maar heb nog nooit gerommeld aan mn bak. Haha..
Leuk klusje voor morgen..
zij die vielen zijn gevallen
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: Olie bij aandrijfas
Is wel te doen,wanneer je die groene dop welke in het midden van de flens eruit wipt zit geklemd.
Dan zie je een gekartelde as zitten hier zit weer een Borgveer omheen.
Wanneer je deze weggehaald hebt kun je de flens eraf schuiven.
Wel de wagen schuin zetten des te minder olie lekt eruit.
Je ziet dan een keering zitten welke je eruit kunt halen en vernieuwen.
Wanneer je de 2 kruiskop schroeven loshaalt kun je die kuntstof borging weg nemen.
Je ziet dan een aluminium bus zitten met vertanding aan de binnenzijde.
Hier zit een deel van je lager mee onder voorspannend in je versnellingsbak gemonteerd.
Als je nu deze ring merkt op je huis van je bak met een kraspen dan kun je deze eruit draaien.
Je moet daar wel een speciaal stuk gereedschap voor hebben.
Neem een breede metalen strip van bv 5 of 6 mm dik en 40mm breed welke precies in de uitsparing van de moer past even meten van links naar rechts in de moer met schuifmaat.
Haal in de midden van die strip met een slijper een hap eruit net zo breed als de as dik is waar de flens overheen zit geschoven.
Wanneer je deze dan in de moer schuift kun je met een bahco over de strip heen de moer losdraaien.
Wanneer je dat gedaan hebt kun je de O ring vernieuwen.
Dan alles weer omgekeerde volgorde monteren de moer weer op het merkteken vastzetten keering erin en de flens weer met borg ring op zijn plek.
De plastic borging met de 2 schroeven de metalen afsluitdop met een beetje vloeibare pakking op de rand weer in de flens en je bent klaar.
Denk een half uurtje werk.
Jw
Dan zie je een gekartelde as zitten hier zit weer een Borgveer omheen.
Wanneer je deze weggehaald hebt kun je de flens eraf schuiven.
Wel de wagen schuin zetten des te minder olie lekt eruit.
Je ziet dan een keering zitten welke je eruit kunt halen en vernieuwen.
Wanneer je de 2 kruiskop schroeven loshaalt kun je die kuntstof borging weg nemen.
Je ziet dan een aluminium bus zitten met vertanding aan de binnenzijde.
Hier zit een deel van je lager mee onder voorspannend in je versnellingsbak gemonteerd.
Als je nu deze ring merkt op je huis van je bak met een kraspen dan kun je deze eruit draaien.
Je moet daar wel een speciaal stuk gereedschap voor hebben.
Neem een breede metalen strip van bv 5 of 6 mm dik en 40mm breed welke precies in de uitsparing van de moer past even meten van links naar rechts in de moer met schuifmaat.
Haal in de midden van die strip met een slijper een hap eruit net zo breed als de as dik is waar de flens overheen zit geschoven.
Wanneer je deze dan in de moer schuift kun je met een bahco over de strip heen de moer losdraaien.
Wanneer je dat gedaan hebt kun je de O ring vernieuwen.
Dan alles weer omgekeerde volgorde monteren de moer weer op het merkteken vastzetten keering erin en de flens weer met borg ring op zijn plek.
De plastic borging met de 2 schroeven de metalen afsluitdop met een beetje vloeibare pakking op de rand weer in de flens en je bent klaar.
Denk een half uurtje werk.
Jw
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Olie bij aandrijfas
Netjens omschreven janwillem, alleen kan de plastic borgring ook van staal zijn, is afhankelijk van de leeftijd.
Heb je een oude bak liggen dan zou je zo'n stalen borgplaat kunnen gebruiken om een sleutel van te maken simpel door er een strip overheen te lassen en je special tool is ready.
Als je in Arnhem komt kun je die van mij lenen!!
Heb je een oude bak liggen dan zou je zo'n stalen borgplaat kunnen gebruiken om een sleutel van te maken simpel door er een strip overheen te lassen en je special tool is ready.
Als je in Arnhem komt kun je die van mij lenen!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Olie bij aandrijfas
Klink waarschijnlijk spannender als het is..
Top uitleg.. ga er morgen mee aan de slag..
Nu zie ik op een webshop met een palmboom een o ring a 7 euro per stuk. In de complete pakking set a 24 euro zitten 4 o ringen (neem aan 2 voor elke kant)
Uit je verhaal lees ik dat er 2 o ringen zijn die vervangen moeten worden. 1 op het begin en 1 als je nog meer heb gedemonteerd.
Klopt dat? Dan is het Veel voordeliger om de complete pakking set te nemen.. (Wil de andere kant ook gelijk beet pakken als ik er toch onder lig)
Top uitleg.. ga er morgen mee aan de slag..
Nu zie ik op een webshop met een palmboom een o ring a 7 euro per stuk. In de complete pakking set a 24 euro zitten 4 o ringen (neem aan 2 voor elke kant)
Uit je verhaal lees ik dat er 2 o ringen zijn die vervangen moeten worden. 1 op het begin en 1 als je nog meer heb gedemonteerd.
Klopt dat? Dan is het Veel voordeliger om de complete pakking set te nemen.. (Wil de andere kant ook gelijk beet pakken als ik er toch onder lig)
zij die vielen zijn gevallen
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Olie bij aandrijfas
Niet onbelangrijk , let goed op dat je die alu klos er exact op dezelfde diepte weer indraait , met alleen een merk zou het mogelijk zijn dat je een slag te weinig aangedraait hebt omdat er een voorspanning op staat en er een fijne schroefdraad op zit.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Olie bij aandrijfas
Dus de slagen tellen die je los draait en deze slagen ook weer indraaien of de diepte meten.. Of beide?
zij die vielen zijn gevallen
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Olie bij aandrijfas
Diepte meten volstaat, en dan het liefst op de plaats die je ook hebt gemerkt.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Olie bij aandrijfas
Maak meteen een fotoverslag ervan, dan heeft de volgende het nog makkelijker.
Dus.
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: Olie bij aandrijfas
Op het deel wat je los haalt uit je huis zit 1 O ring aan de buitenzijde en de binnenzijde heeft een keering met een lip aan de binnenzijde.Vergelijkbaar met de vliegwiel keering van de type 1 motor.
Probeer ook eerst je vulplug los te halen in je versnellingsbak,mocht deze niet los gaan dan kun je wanneer je de flens uit je versnellingsbak heb liggen hem door het openstaande gat vullen.
Het is een nood oplossing maar wanneer je plug slecht is scheelt het een versnellingsbak uitbouwen.
Jw
Probeer ook eerst je vulplug los te halen in je versnellingsbak,mocht deze niet los gaan dan kun je wanneer je de flens uit je versnellingsbak heb liggen hem door het openstaande gat vullen.
Het is een nood oplossing maar wanneer je plug slecht is scheelt het een versnellingsbak uitbouwen.
Jw