Injectieprobleem, GE

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Injectieprobleem, GE

Bericht door Cali » do apr 21, 2016 23:58 pm

Beste medeliefhebbers,

Ik heb een type4 motor 2.0 injectiesysteem op basis van GE. De motor zelf is gereviseerd, afgezien van het brandstof- en injectiesysteem. Afgelopen dagen zijn er problemen geweest met de CO meting na een APK keuring (lag op 10). Uiteindelijk is door het vacuüm eraf te halen de CO waarde gedaald tot ver onder het maximale niveau, APK hebben we dus kunnen redden :D
Door de APK meting ben ik er wel achtergekomen dat de motor niet helemaal perfect loopt. Hij draait op zich goed, met behoorlijk wat vermogen. Enige is dat hij af en toe iets inhoud en soms ook slecht start. Koude start gaat perfect, maar vooral na een warme start en een eerste misser is opnieuw starten vrij moeilijk (alleen met flink wat gas). Inhouden is heel af en toe, bijvoorbeeld bij bergop in zijn 4 met gas hard ingetrapt. Ook stationair loopt hij niet altijd even fijn. Soms stabiele toeren, maar soms ook te laag, zeker na koude start.

Probleem is dus niet heel groot. Hij loopt heerlijk en is over het algemeen betrouwbaar met starten en stationair lopen. Punt is alleen dat het nog beter kan, maar waar zou dat aan kunnen liggen? Kan het iets te maken hebben met een te lage of juist te hoge brandstofdruk? Of anders met een verkeerde waarde aan de ECU vanuit de luchthoeveelheidsmeter? Of misschien nog iets anders?

Inspuiting lijkt verder prima te werken. De aux air valve werkt ook prima, sluit netjes. Lambdasensor is nieuw en lijkt het goed te doen. Temp. sensor 3de cilinder idem.

Ik ben heel benieuwd naar jullie inzichten!

Raeceron
Actief Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: za jun 21, 2014 12:58 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Injectieprobleem, GE

Bericht door Raeceron » vr apr 22, 2016 9:31 am

Je kunt de luchtmassameter ook controleren. De gewenste weerstandswaarden tussen de verschillende pinnen staan in de Haynes manual, achterin in de bijlage voor type4 motor.
Hoe heb jij je aux air valve gecontroleerd? Das een van de weinigen die ik nog niet heb gechecked....
Cruizin' California sunshine ...

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Injectieprobleem, GE

Bericht door Cali » vr apr 22, 2016 11:25 am

De aux air kan je controleren door hem los te halen en onder stroom te zetten. De klep zie je na een tijdje automatisch sluiten. Er zit een bimetaal in die door een spiraal wordt verwarmd.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Injectieprobleem, GE

Bericht door blokkever » vr apr 22, 2016 12:48 pm

Heb je de injectoren ook gereinigd of laten reinigen? Als deze niet goed vernevelen dan krijg je ook probemen met emissie.
En heb je de koude start injector ook getest in combinatie met de thermo-time switch? Dit kan een oorzaak zijn van het slecht starten!

Raeceron
Actief Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: za jun 21, 2014 12:58 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Injectieprobleem, GE

Bericht door Raeceron » za apr 23, 2016 8:45 am

En hoe test je die laatste dan, blokkever?
Cruizin' California sunshine ...

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Injectieprobleem, GE

Bericht door blokkever » za apr 23, 2016 9:04 am

http://www.type2.com/bartnik/thermo.htm

De koude start injector kun je simpel testen door deze de bekrachtigen met 12 volt terwijl er benzine druk is (pomp even hotwiren), deze moet dan benzine gaan spuiten.
Je kunt ook eerst bekrachtigen zonder benzinedruk en luister of hij klikt maar dat geeft nog geen zekerheid of hij wel benzine inspuit.

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: Injectieprobleem, GE

Bericht door Reef blue » zo apr 24, 2016 13:41 pm

ik ben net met mijn 2.0 liter GE naar Doesburg geweest voor een rollenbanktest (maken van een curve voor de 123 tune). Ik had ook vergelijkbare problemen. Bij mij was het afstelling (paar tandjes er bij) en nog een paar vacuumlekjes. Ik heb weer 70 pk.
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Raeceron
Actief Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: za jun 21, 2014 12:58 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Injectieprobleem, GE

Bericht door Raeceron » zo apr 24, 2016 21:21 pm

De aux air valve zit best op een lastige plek, hebben jullie tips om die te verwijderen?
De 5e injector heb ik ook gevonden, maar waar zit de thermo time switch?

Edit: het gemelde artikel geeft aan dat die inderdaad onvindbaar is zonder de air distributor te verwijderen....

@Cali: als ik je topic teveel vervuil moet je het zeggen hoor.... Ik leer graag wat bij over mijn motorblok ;-)
Cruizin' California sunshine ...

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Injectieprobleem, GE

Bericht door Cali » di apr 26, 2016 13:27 pm

No problemo!
De injectie is zover bekend prima in orde. Het lijkt ergens in de benzinedrukregelaar te zitten. Zou dat kunnen? Heeft één van jullie die ooit vervangen? Want volgens mij is het er één met verschillende drukniveau's, 2.5 en 3.0 bar.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Injectieprobleem, GE

Bericht door fahtal » di apr 26, 2016 14:20 pm

zou natuurlijk kunnen. minderdruk> minder sproeien> minder benzine> slechtlopen wanneer die koud is.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Injectieprobleem, GE

Bericht door Cali » di apr 26, 2016 15:33 pm

Thanks. Weet iemand toevallig waar ik het origineel zou kunnen vinden? Het gaat om het nummer: 022 906 035, maar omdat het om een motor gaat die alleen in Californië gereden heeft, is het hier in Nederland bijna niet te vinden.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Injectieprobleem, GE

Bericht door blokkever » di apr 26, 2016 16:12 pm

Dan zou ik eerst even een drukmeter aansluiten op de ringleiding, zou zonde zijn als je een nieuwe drukregelaar aanschaft terwijl de druk misschien wel goed is.

Maar hier is hij te bestellen mocht je hem toch nodig hebben:
http://www.onderdelenwebshop24.nl/products/671323-brandstofdrukregelaar.htm

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Injectieprobleem, GE

Bericht door Cali » zo mei 22, 2016 15:14 pm

De druk bleek inderdaad te hoog. Ruim 3.5 bar. Inmiddels heb ik een nieuwe drukregelaar erop gezet. Probleem nu is alleen dat ik hem stationair blijf afstellen. De druk is lager nu dus logisch dat de stationairschroef losser moet. Punt is dat ik hem nu al 4x op 800 toeren heb afgesteld, maar na een uur rijden staat ie steeds weer te laag. Waar kan dat aan liggen? Is de ecu zich aan het afstellen waardoor de stationair steeds losser geschroefd moet zijn? Volgens mij doet de ecu niet zo heel veel behalve meten en afgeven, maar anders weet ik het ook niet. Jullie en idee?

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Injectieprobleem, GE

Bericht door blokkever » zo mei 22, 2016 16:53 pm

Is jouw motor uitegerust met een lambdasensor? Dan zit er wel een regellus in je ECU maar is volgens mij niet lerend.
Bij een volgende start zal de basisafstelling weer hetzelfde moeten zijn.
Stel je het toerental wel af bij warme motor?, als hij koud is moet het toerental hoger zijn door het koude start circuit (auxilary air valve).
Controleer ook even of de stelschroef niet te licht draait en daardoor misschien verloopt tijdens het rijden, je kunt hem evt. borgen met een dotje kit oid.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Injectieprobleem, GE

Bericht door Cali » zo mei 22, 2016 20:49 pm

Ik heb inderdaad een lambdasensor. Het is een GE motor. Ik heb het toerental steeds bij 90 graden afgesteld, warmer wordt hij niet. Het toerental is bij koudstart eerder lager, terwijl de aux air valve wel goed zijn werk doet (hij sluit goed na een tijdje). Bij een volgend moment dat ie warm is zijn de toeren ineens weer lager. Zou kunnen dat de stelschroef inderdaad dichttrilt, ik heb hem nu gemarkeerd. Hij draait vrij makkelijk. Eens kijken hoe het uitpakt, hoewel het wel zo ongeveer anderhalve draai scheelt. Zou hij zo ver dichttrillen?

Plaats reactie