Injectieprobleem, GE
Injectieprobleem, GE
Beste medeliefhebbers,
Ik heb een type4 motor 2.0 injectiesysteem op basis van GE. De motor zelf is gereviseerd, afgezien van het brandstof- en injectiesysteem. Afgelopen dagen zijn er problemen geweest met de CO meting na een APK keuring (lag op 10). Uiteindelijk is door het vacuüm eraf te halen de CO waarde gedaald tot ver onder het maximale niveau, APK hebben we dus kunnen redden
Door de APK meting ben ik er wel achtergekomen dat de motor niet helemaal perfect loopt. Hij draait op zich goed, met behoorlijk wat vermogen. Enige is dat hij af en toe iets inhoud en soms ook slecht start. Koude start gaat perfect, maar vooral na een warme start en een eerste misser is opnieuw starten vrij moeilijk (alleen met flink wat gas). Inhouden is heel af en toe, bijvoorbeeld bij bergop in zijn 4 met gas hard ingetrapt. Ook stationair loopt hij niet altijd even fijn. Soms stabiele toeren, maar soms ook te laag, zeker na koude start.
Probleem is dus niet heel groot. Hij loopt heerlijk en is over het algemeen betrouwbaar met starten en stationair lopen. Punt is alleen dat het nog beter kan, maar waar zou dat aan kunnen liggen? Kan het iets te maken hebben met een te lage of juist te hoge brandstofdruk? Of anders met een verkeerde waarde aan de ECU vanuit de luchthoeveelheidsmeter? Of misschien nog iets anders?
Inspuiting lijkt verder prima te werken. De aux air valve werkt ook prima, sluit netjes. Lambdasensor is nieuw en lijkt het goed te doen. Temp. sensor 3de cilinder idem.
Ik ben heel benieuwd naar jullie inzichten!
Ik heb een type4 motor 2.0 injectiesysteem op basis van GE. De motor zelf is gereviseerd, afgezien van het brandstof- en injectiesysteem. Afgelopen dagen zijn er problemen geweest met de CO meting na een APK keuring (lag op 10). Uiteindelijk is door het vacuüm eraf te halen de CO waarde gedaald tot ver onder het maximale niveau, APK hebben we dus kunnen redden
Door de APK meting ben ik er wel achtergekomen dat de motor niet helemaal perfect loopt. Hij draait op zich goed, met behoorlijk wat vermogen. Enige is dat hij af en toe iets inhoud en soms ook slecht start. Koude start gaat perfect, maar vooral na een warme start en een eerste misser is opnieuw starten vrij moeilijk (alleen met flink wat gas). Inhouden is heel af en toe, bijvoorbeeld bij bergop in zijn 4 met gas hard ingetrapt. Ook stationair loopt hij niet altijd even fijn. Soms stabiele toeren, maar soms ook te laag, zeker na koude start.
Probleem is dus niet heel groot. Hij loopt heerlijk en is over het algemeen betrouwbaar met starten en stationair lopen. Punt is alleen dat het nog beter kan, maar waar zou dat aan kunnen liggen? Kan het iets te maken hebben met een te lage of juist te hoge brandstofdruk? Of anders met een verkeerde waarde aan de ECU vanuit de luchthoeveelheidsmeter? Of misschien nog iets anders?
Inspuiting lijkt verder prima te werken. De aux air valve werkt ook prima, sluit netjes. Lambdasensor is nieuw en lijkt het goed te doen. Temp. sensor 3de cilinder idem.
Ik ben heel benieuwd naar jullie inzichten!
Re: Injectieprobleem, GE
Je kunt de luchtmassameter ook controleren. De gewenste weerstandswaarden tussen de verschillende pinnen staan in de Haynes manual, achterin in de bijlage voor type4 motor.
Hoe heb jij je aux air valve gecontroleerd? Das een van de weinigen die ik nog niet heb gechecked....
Hoe heb jij je aux air valve gecontroleerd? Das een van de weinigen die ik nog niet heb gechecked....
Cruizin' California sunshine ...
Re: Injectieprobleem, GE
De aux air kan je controleren door hem los te halen en onder stroom te zetten. De klep zie je na een tijdje automatisch sluiten. Er zit een bimetaal in die door een spiraal wordt verwarmd.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Injectieprobleem, GE
Heb je de injectoren ook gereinigd of laten reinigen? Als deze niet goed vernevelen dan krijg je ook probemen met emissie.
En heb je de koude start injector ook getest in combinatie met de thermo-time switch? Dit kan een oorzaak zijn van het slecht starten!
En heb je de koude start injector ook getest in combinatie met de thermo-time switch? Dit kan een oorzaak zijn van het slecht starten!
Re: Injectieprobleem, GE
En hoe test je die laatste dan, blokkever?
Cruizin' California sunshine ...
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Injectieprobleem, GE
http://www.type2.com/bartnik/thermo.htm
De koude start injector kun je simpel testen door deze de bekrachtigen met 12 volt terwijl er benzine druk is (pomp even hotwiren), deze moet dan benzine gaan spuiten.
Je kunt ook eerst bekrachtigen zonder benzinedruk en luister of hij klikt maar dat geeft nog geen zekerheid of hij wel benzine inspuit.
De koude start injector kun je simpel testen door deze de bekrachtigen met 12 volt terwijl er benzine druk is (pomp even hotwiren), deze moet dan benzine gaan spuiten.
Je kunt ook eerst bekrachtigen zonder benzinedruk en luister of hij klikt maar dat geeft nog geen zekerheid of hij wel benzine inspuit.
-
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Portengen/ Kockengen
Re: Injectieprobleem, GE
ik ben net met mijn 2.0 liter GE naar Doesburg geweest voor een rollenbanktest (maken van een curve voor de 123 tune). Ik had ook vergelijkbare problemen. Bij mij was het afstelling (paar tandjes er bij) en nog een paar vacuumlekjes. Ik heb weer 70 pk.
groet!
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Re: Injectieprobleem, GE
De aux air valve zit best op een lastige plek, hebben jullie tips om die te verwijderen?
De 5e injector heb ik ook gevonden, maar waar zit de thermo time switch?
Edit: het gemelde artikel geeft aan dat die inderdaad onvindbaar is zonder de air distributor te verwijderen....
@Cali: als ik je topic teveel vervuil moet je het zeggen hoor.... Ik leer graag wat bij over mijn motorblok
De 5e injector heb ik ook gevonden, maar waar zit de thermo time switch?
Edit: het gemelde artikel geeft aan dat die inderdaad onvindbaar is zonder de air distributor te verwijderen....
@Cali: als ik je topic teveel vervuil moet je het zeggen hoor.... Ik leer graag wat bij over mijn motorblok
Cruizin' California sunshine ...
Re: Injectieprobleem, GE
No problemo!
De injectie is zover bekend prima in orde. Het lijkt ergens in de benzinedrukregelaar te zitten. Zou dat kunnen? Heeft één van jullie die ooit vervangen? Want volgens mij is het er één met verschillende drukniveau's, 2.5 en 3.0 bar.
De injectie is zover bekend prima in orde. Het lijkt ergens in de benzinedrukregelaar te zitten. Zou dat kunnen? Heeft één van jullie die ooit vervangen? Want volgens mij is het er één met verschillende drukniveau's, 2.5 en 3.0 bar.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Injectieprobleem, GE
zou natuurlijk kunnen. minderdruk> minder sproeien> minder benzine> slechtlopen wanneer die koud is.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Injectieprobleem, GE
Thanks. Weet iemand toevallig waar ik het origineel zou kunnen vinden? Het gaat om het nummer: 022 906 035, maar omdat het om een motor gaat die alleen in Californië gereden heeft, is het hier in Nederland bijna niet te vinden.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Injectieprobleem, GE
Dan zou ik eerst even een drukmeter aansluiten op de ringleiding, zou zonde zijn als je een nieuwe drukregelaar aanschaft terwijl de druk misschien wel goed is.
Maar hier is hij te bestellen mocht je hem toch nodig hebben:
http://www.onderdelenwebshop24.nl/products/671323-brandstofdrukregelaar.htm
Maar hier is hij te bestellen mocht je hem toch nodig hebben:
http://www.onderdelenwebshop24.nl/products/671323-brandstofdrukregelaar.htm
Re: Injectieprobleem, GE
De druk bleek inderdaad te hoog. Ruim 3.5 bar. Inmiddels heb ik een nieuwe drukregelaar erop gezet. Probleem nu is alleen dat ik hem stationair blijf afstellen. De druk is lager nu dus logisch dat de stationairschroef losser moet. Punt is dat ik hem nu al 4x op 800 toeren heb afgesteld, maar na een uur rijden staat ie steeds weer te laag. Waar kan dat aan liggen? Is de ecu zich aan het afstellen waardoor de stationair steeds losser geschroefd moet zijn? Volgens mij doet de ecu niet zo heel veel behalve meten en afgeven, maar anders weet ik het ook niet. Jullie en idee?
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Injectieprobleem, GE
Is jouw motor uitegerust met een lambdasensor? Dan zit er wel een regellus in je ECU maar is volgens mij niet lerend.
Bij een volgende start zal de basisafstelling weer hetzelfde moeten zijn.
Stel je het toerental wel af bij warme motor?, als hij koud is moet het toerental hoger zijn door het koude start circuit (auxilary air valve).
Controleer ook even of de stelschroef niet te licht draait en daardoor misschien verloopt tijdens het rijden, je kunt hem evt. borgen met een dotje kit oid.
Bij een volgende start zal de basisafstelling weer hetzelfde moeten zijn.
Stel je het toerental wel af bij warme motor?, als hij koud is moet het toerental hoger zijn door het koude start circuit (auxilary air valve).
Controleer ook even of de stelschroef niet te licht draait en daardoor misschien verloopt tijdens het rijden, je kunt hem evt. borgen met een dotje kit oid.
Re: Injectieprobleem, GE
Ik heb inderdaad een lambdasensor. Het is een GE motor. Ik heb het toerental steeds bij 90 graden afgesteld, warmer wordt hij niet. Het toerental is bij koudstart eerder lager, terwijl de aux air valve wel goed zijn werk doet (hij sluit goed na een tijdje). Bij een volgend moment dat ie warm is zijn de toeren ineens weer lager. Zou kunnen dat de stelschroef inderdaad dichttrilt, ik heb hem nu gemarkeerd. Hij draait vrij makkelijk. Eens kijken hoe het uitpakt, hoewel het wel zo ongeveer anderhalve draai scheelt. Zou hij zo ver dichttrillen?