hittebestendige verf

Plaats reactie
loekie61
Actief Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: margraten

hittebestendige verf

Bericht door loekie61 » ma apr 18, 2016 11:16 am

Ik ben momenteel bezig alle motorbeplating van mijn 1700 cc motor te stralen en spuiten.

Is het noodzakelijk om de onderdelen in hittebestendige verf te spuiten of is gewone spuitbus lak ( motip ) voldoende?

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: hittebestendige verf

Bericht door blokkever » ma apr 18, 2016 11:34 am

Hittebestendige verf is niet nodig voor de motorbeplating, gewoon een goede primer en daarna zwarte acryl lak werkt prima

Gebruikersavatar
spotmatic
Actief Lid
Berichten: 368
Lid geworden op: do jan 08, 2015 10:39 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Dalfsen

Re: hittebestendige verf

Bericht door spotmatic » ma apr 18, 2016 12:57 pm

Ik heb gewoon spuitbussen van de Action gebruikt voor de motorbeplating. Ziet er goed uit maar ik heb nog geen idee hoe het spul zich op de lange duur houdt. We zullen het zien!

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4838
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: hittebestendige verf

Bericht door Thijs84 » ma apr 18, 2016 12:58 pm

Je hebt speciale verf van motip voor motor plaatwerk :-)
Hoef je niet te gronden en werkt prima
zij die vielen zijn gevallen

loekie61
Actief Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: margraten

Re: hittebestendige verf

Bericht door loekie61 » ma apr 18, 2016 13:46 pm

Deze hittebestendige lak van motip is maar verkrijgbaar in drie kleuren.
Ik wil mijn beplating in de kleur van de motorruimte spuiten ( L91 D )

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4838
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: hittebestendige verf

Bericht door Thijs84 » ma apr 18, 2016 15:14 pm

Normale verf schijnt ook te kunnen hoor. Dit is alleen wat gevoeliger voor olie en benzine. Maar qua hitte blijft het wel zitten.
Action verf daarin tegen heb ik minder goede ervaring mee. Maatje van mij heeft dit ook gedaan, maar werd al snel weer lelijk... Dat kan natuurlijk ook komen door de manier van spuiten... Dat weet ik niet
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: hittebestendige verf

Bericht door hanhoo » ma apr 18, 2016 15:39 pm

Motip heeft drie kleuren, maar heeft als nadeel dat deze afgebakken moet worden in de oven. Anders valt het er met de zelfde noodvaart weer af.

Rustoleum hitte bestendig is er in 2 kleuren (zilver of zwart) en hoeft niet in de oven uitgehard te worden. Rustoleum kan over kaal staal (dus zonder primer).

Je kunt ook kiezen voor hitte bestendige Hammerite, maar als je er dan ooit iets anders mee wil, zul je echt alles eraf moeten halen want geen enkele andere (auto) lak verdraagt de ondergrond van Hammerite.

Normale primer en verf van goede kwaliteit kan best de temperatuur van de beplating aan hoor. Hitte bestendig is niet strikt nodig.

Alternatief: stralen en poedercoaten. Maar dan zit je wel tegen 3 tot 4 honderd euro aan te kijken.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: hittebestendige verf

Bericht door old brumax » ma apr 18, 2016 17:20 pm

loekie61 schreef:Ik ben momenteel bezig alle motorbeplating van mijn 1700 cc motor te stralen en spuiten.

Is het noodzakelijk om de onderdelen in hittebestendige verf te spuiten of is gewone spuitbus lak ( motip ) voldoende?

Wil je per se voor hittebestendig gaan dan kun je nog naar een kachelzaak gaan , is hittebestendig tot 600 gr. en te koop in div kleuren t&m goud, de afwerking is minder mooi glad zeg maar mat naar satijn.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Has
Actief Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: wo apr 23, 2014 12:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Home is where you park it!

Re: hittebestendige verf

Bericht door Has » di apr 19, 2016 21:15 pm

Ik heb al een aantal maal motorplaatwerk van kevers met gewone Motip spuitbussen gelakt.
Hier heb ik geen slechte ervaring mee.
Voor mijn huidige bus heb ik de hittebestendige lak van Motip gebruikt, op het plaatwerk blijft dit goed zitten, ik had echter het stalen eindpijpje van de uitlaat ook hiermee gelakt, maar dit heeft helemaal losgelaten.
T2B Berlin Perlweiß/Taigagrün 1978

Gebruikersavatar
Has
Actief Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: wo apr 23, 2014 12:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Home is where you park it!

Re: hittebestendige verf

Bericht door Has » wo apr 20, 2016 20:09 pm

Ik bedacht me vandaag dat ik het eindpijpje van de uitlaat juist met normale lak gespoten heb, logisch dus dat het loslaat....
T2B Berlin Perlweiß/Taigagrün 1978

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: hittebestendige verf

Bericht door hanhoo » ma apr 25, 2016 15:23 pm

Motip Hittebestendig moet uitharden bij een temperatuur van ca. 160 graden in een oven. Dat is een motorblokje ook. Het is niet strikt noodzakelijk voor beplating omdat deze vaak niet de temperatuur bereikt waar normale lak niet tegen kan.

Zet Motip hittebestendig op je uitlaat, laat het niet goed uitharden in een oven en het sodemieterd er weer af. Rustoleum hard heel erg langzaam uit bij kamertemperatuur. Nadeel: in een koude ruimte moet het eerst weer even een paar dagen kamer temperatuur zijn. Dat is het vaak niet en voor je het weet staan de vingerafdrukken in de verf.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie