shims vliegwiel.
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
shims vliegwiel.
Wie kan mij uitleggen waarom er perse 3 shims tussen krukas en vliegwiel geplaatst moeten worden?
Bij mijn motor zit ik met 3 shims van 0,25 te strak en dunner zijn er niet te koop.
jw
Bij mijn motor zit ik met 3 shims van 0,25 te strak en dunner zijn er niet te koop.
jw
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: shims vliegwiel.
Ik heb geen direct antwoord op jou vraag maar het feit dat je met de drie dunst verkrijgbare shims te krap uitkomt is géén goed teken, er is dan iets niet in orde, ofwel met het lager ofwel met de krukas ofwel met het vliegwiel.
even goed controleren of de maatvoering hiervan wel in orde is, misschien is b.v. het aanligvlak voor het vliegwiel op de krukas wel nabewerkt waardoor deze nu niet meer binnen tolerantie valt.
even goed controleren of de maatvoering hiervan wel in orde is, misschien is b.v. het aanligvlak voor het vliegwiel op de krukas wel nabewerkt waardoor deze nu niet meer binnen tolerantie valt.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: shims vliegwiel.
transporterT2 schreef:Wie kan mij uitleggen waarom er perse 3 shims tussen krukas en vliegwiel geplaatst moeten worden?
Bij mijn motor zit ik met 3 shims van 0,25 te strak en dunner zijn er niet te koop.
jw
Waarschijnlijk om slijtage aan/op/ van het pasvlak tot een minimum te beperken, hoe meer ringen die onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen hoe beter.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: shims vliegwiel.
Yep deze heb ik 3 maal gemonteerd.
Vliegwiel kaal, zonder seal en O ring gemonteerd.
Voel geen ruimte,morgen maar de standaard met micrometer erbij pakken.
jw
Vliegwiel kaal, zonder seal en O ring gemonteerd.
Voel geen ruimte,morgen maar de standaard met micrometer erbij pakken.
jw
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: shims vliegwiel.
Als je gaat meten, monteer dan eerst het vliegwiel zonder ringen en meet hoeveel speling je dan hebt, dan weet je hoeveel je op moet vullen met ringen.
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: shims vliegwiel.
0,07 en 0,13 is ook niet veel,vind het alleen vreemd dat je er 3 moet monteren.
Wanneer je meer ruimte meet mag je dan ook verschillende dikte shims gebruiken?
Als het aantal maar 3 is denk ikzelf?
Jw
Wanneer je meer ruimte meet mag je dan ook verschillende dikte shims gebruiken?
Als het aantal maar 3 is denk ikzelf?
Jw
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: shims vliegwiel.
Ja dan ga je combineren daarom zijn er verschillende dikte's zoals gezegd hierboven , eerst zonder monteren dan meten en je weet welke combi je +/- nodig hebt, die erin en weer meten en eventuel de combi veranderen net zo lang tot je het goed hebt en dan pas de keerring erin.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: shims vliegwiel.
De meeklok vandaag tegen het vliegwiel geplaatst eerst zonder keering en O ring.
Daarna met shims en de 3 dunste geven een waarde van 0,08 vliegwiel ene kant op en weer terug.
Als je hem aanduwt met beide handen gaat hij tegen de 0,15 aan.
Maar met gewoon heen en weer dus 0,08.
Hoe meet je hem eigenlijk? Belast de ene kant op en belast de andere kant op?
Jw
Daarna met shims en de 3 dunste geven een waarde van 0,08 vliegwiel ene kant op en weer terug.
Als je hem aanduwt met beide handen gaat hij tegen de 0,15 aan.
Maar met gewoon heen en weer dus 0,08.
Hoe meet je hem eigenlijk? Belast de ene kant op en belast de andere kant op?
Jw
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: shims vliegwiel.
Heb je ook zonder shims gemeten? Hoe groot is de speling dan?
En hoe is de toestand van van shims, zijn het nieuwe en goed vlak?
Je mag best een beetje duwen en trekken om de speling te meten maar niet extreem (met je volle gewicht er op duwen en trekken).
En hoe is de toestand van van shims, zijn het nieuwe en goed vlak?
Je mag best een beetje duwen en trekken om de speling te meten maar niet extreem (met je volle gewicht er op duwen en trekken).
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: shims vliegwiel.
Wel een beetje druk zetten al de 2 kanten op, er zit nl olie tussen de pasvlakken en die moet je niet mee meten dus er tussen uit drukken.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: shims vliegwiel.
Beetje mosterd na de maaltijd, ben even niet zo actief op het forum:
Het is heel normaal om slechts 2 shims nodig te hebben om uit te komen. Zeker met de geharde lagers is het pasvlak net iets dikker en dan kom je gewoon niet uit, ook niet met de 3 kleinsten. Ik meet altijd de speling eerst zonder de shims, dan heb je een redelijk mikpunt hoeveel je nodig hebt. Als het met 3 al niet lukt, schakel ik over naar 2. Vervolgens altijd eentje minder plaatsen om de restspeling te meten. En goed nachecken als het er weer op zit.
Vervolgens shims erin en de krukaskering plaatsen met een beetje motorolie. Hij moet helemaal aanzitten aan het carter (dus zo diep mogelijk). Het daarvoor beschikbare speciaalgereedschap werkt het best. Vergeet vervolgens de o-ring in het vliegwiel niet. Die moet je elke keer vervangen als je het vliegwiel verwijderd.
Dan vervolgens het toplager met 350nm (en een beetje borgmiddel) vast zetten. Zorg dat het toplager goed schoon is en lekker dik in het lagervet staat.
Het is heel normaal om slechts 2 shims nodig te hebben om uit te komen. Zeker met de geharde lagers is het pasvlak net iets dikker en dan kom je gewoon niet uit, ook niet met de 3 kleinsten. Ik meet altijd de speling eerst zonder de shims, dan heb je een redelijk mikpunt hoeveel je nodig hebt. Als het met 3 al niet lukt, schakel ik over naar 2. Vervolgens altijd eentje minder plaatsen om de restspeling te meten. En goed nachecken als het er weer op zit.
Vervolgens shims erin en de krukaskering plaatsen met een beetje motorolie. Hij moet helemaal aanzitten aan het carter (dus zo diep mogelijk). Het daarvoor beschikbare speciaalgereedschap werkt het best. Vergeet vervolgens de o-ring in het vliegwiel niet. Die moet je elke keer vervangen als je het vliegwiel verwijderd.
Dan vervolgens het toplager met 350nm (en een beetje borgmiddel) vast zetten. Zorg dat het toplager goed schoon is en lekker dik in het lagervet staat.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: shims vliegwiel.
hanhoo schreef:Beetje mosterd na de maaltijd, ben even niet zo actief op het forum:
Het is heel normaal om slechts 2 shims nodig te hebben om uit te komen. Zeker met de geharde lagers is het pasvlak net iets dikker en dan kom je gewoon niet uit, ook niet met de 3 kleinsten. .
Ook dan is er een oplossing, ik heb/had in mijn pakkingset een sim zitten die dus op de kop vd krukas past en in het vliegwiel komt te liggen, dikte weet ik zo niet precies maar schat zo 0.6-0.7mm.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: shims vliegwiel.
Die is toch alleen voor de oudere 1200 / 1300 blokjes??
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: shims vliegwiel.
Geen idee Hans , ik heb een 1300 onderblok waar ik 1600 cil en koppen op heb gezet, de krukas was nog perfect glad en geen ovaal kunnen meten , er een kompleet pakkingset bij gekocht en daar zat die schijf bij in wat ik dus ook nog niet eerder gezien had in vroegere sets, kruktap heeft de zelfde maat dus ik zie geen enkel probleem om hem al dan niet te gebruiken als je hem nodig hebt.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!