shims vliegwiel.

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

shims vliegwiel.

Bericht door transporterT2 » di mar 22, 2016 12:57 pm

Wie kan mij uitleggen waarom er perse 3 shims tussen krukas en vliegwiel geplaatst moeten worden?
Bij mijn motor zit ik met 3 shims van 0,25 te strak en dunner zijn er niet te koop.

jw

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: shims vliegwiel.

Bericht door blokkever » di mar 22, 2016 15:16 pm

Ik heb geen direct antwoord op jou vraag maar het feit dat je met de drie dunst verkrijgbare shims te krap uitkomt is géén goed teken, er is dan iets niet in orde, ofwel met het lager ofwel met de krukas ofwel met het vliegwiel.
even goed controleren of de maatvoering hiervan wel in orde is, misschien is b.v. het aanligvlak voor het vliegwiel op de krukas wel nabewerkt waardoor deze nu niet meer binnen tolerantie valt.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: shims vliegwiel.

Bericht door old brumax » di mar 22, 2016 16:36 pm

transporterT2 schreef:Wie kan mij uitleggen waarom er perse 3 shims tussen krukas en vliegwiel geplaatst moeten worden?
Bij mijn motor zit ik met 3 shims van 0,25 te strak en dunner zijn er niet te koop.

jw

Waarschijnlijk om slijtage aan/op/ van het pasvlak tot een minimum te beperken, hoe meer ringen die onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen hoe beter.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: shims vliegwiel.

Bericht door gijsv » di mar 22, 2016 17:22 pm

0.24 zie ik wel staan, of bedoel je die

http://www.paruzzi.com/nl/volkswagen/mo ... gers/1589/

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: shims vliegwiel.

Bericht door transporterT2 » di mar 22, 2016 18:30 pm

Yep deze heb ik 3 maal gemonteerd.
Vliegwiel kaal, zonder seal en O ring gemonteerd.
Voel geen ruimte,morgen maar de standaard met micrometer erbij pakken.

jw

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: shims vliegwiel.

Bericht door blokkever » di mar 22, 2016 18:56 pm

Als je gaat meten, monteer dan eerst het vliegwiel zonder ringen en meet hoeveel speling je dan hebt, dan weet je hoeveel je op moet vullen met ringen.

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: shims vliegwiel.

Bericht door transporterT2 » di mar 22, 2016 19:58 pm

0,07 en 0,13 is ook niet veel,vind het alleen vreemd dat je er 3 moet monteren.
Wanneer je meer ruimte meet mag je dan ook verschillende dikte shims gebruiken?
Als het aantal maar 3 is denk ikzelf?

Jw

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: shims vliegwiel.

Bericht door old brumax » di mar 22, 2016 23:06 pm

Ja dan ga je combineren daarom zijn er verschillende dikte's zoals gezegd hierboven , eerst zonder monteren dan meten en je weet welke combi je +/- nodig hebt, die erin en weer meten en eventuel de combi veranderen net zo lang tot je het goed hebt en dan pas de keerring erin.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: shims vliegwiel.

Bericht door transporterT2 » do mar 24, 2016 19:37 pm

De meeklok vandaag tegen het vliegwiel geplaatst eerst zonder keering en O ring.
Daarna met shims en de 3 dunste geven een waarde van 0,08 vliegwiel ene kant op en weer terug.
Als je hem aanduwt met beide handen gaat hij tegen de 0,15 aan.
Maar met gewoon heen en weer dus 0,08.
Hoe meet je hem eigenlijk? Belast de ene kant op en belast de andere kant op?

Jw

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: shims vliegwiel.

Bericht door blokkever » do mar 24, 2016 22:20 pm

Heb je ook zonder shims gemeten? Hoe groot is de speling dan?
En hoe is de toestand van van shims, zijn het nieuwe en goed vlak?
Je mag best een beetje duwen en trekken om de speling te meten maar niet extreem (met je volle gewicht er op duwen en trekken).

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: shims vliegwiel.

Bericht door old brumax » vr mar 25, 2016 0:00 am

Wel een beetje druk zetten al de 2 kanten op, er zit nl olie tussen de pasvlakken en die moet je niet mee meten dus er tussen uit drukken.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: shims vliegwiel.

Bericht door hanhoo » zo apr 17, 2016 15:17 pm

Beetje mosterd na de maaltijd, ben even niet zo actief op het forum:

Het is heel normaal om slechts 2 shims nodig te hebben om uit te komen. Zeker met de geharde lagers is het pasvlak net iets dikker en dan kom je gewoon niet uit, ook niet met de 3 kleinsten. Ik meet altijd de speling eerst zonder de shims, dan heb je een redelijk mikpunt hoeveel je nodig hebt. Als het met 3 al niet lukt, schakel ik over naar 2. Vervolgens altijd eentje minder plaatsen om de restspeling te meten. En goed nachecken als het er weer op zit.

Vervolgens shims erin en de krukaskering plaatsen met een beetje motorolie. Hij moet helemaal aanzitten aan het carter (dus zo diep mogelijk). Het daarvoor beschikbare speciaalgereedschap werkt het best. Vergeet vervolgens de o-ring in het vliegwiel niet. Die moet je elke keer vervangen als je het vliegwiel verwijderd.

Dan vervolgens het toplager met 350nm (en een beetje borgmiddel) vast zetten. Zorg dat het toplager goed schoon is en lekker dik in het lagervet staat.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: shims vliegwiel.

Bericht door old brumax » zo apr 17, 2016 18:10 pm

hanhoo schreef:Beetje mosterd na de maaltijd, ben even niet zo actief op het forum:

Het is heel normaal om slechts 2 shims nodig te hebben om uit te komen. Zeker met de geharde lagers is het pasvlak net iets dikker en dan kom je gewoon niet uit, ook niet met de 3 kleinsten. .


Ook dan is er een oplossing, ik heb/had in mijn pakkingset een sim zitten die dus op de kop vd krukas past en in het vliegwiel komt te liggen, dikte weet ik zo niet precies maar schat zo 0.6-0.7mm.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: shims vliegwiel.

Bericht door hanhoo » ma apr 18, 2016 15:41 pm

Die is toch alleen voor de oudere 1200 / 1300 blokjes??
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: shims vliegwiel.

Bericht door old brumax » ma apr 18, 2016 17:14 pm

Geen idee Hans , ik heb een 1300 onderblok waar ik 1600 cil en koppen op heb gezet, de krukas was nog perfect glad en geen ovaal kunnen meten , er een kompleet pakkingset bij gekocht en daar zat die schijf bij in wat ik dus ook nog niet eerder gezien had in vroegere sets, kruktap heeft de zelfde maat dus ik zie geen enkel probleem om hem al dan niet te gebruiken als je hem nodig hebt.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie