aktieve koolpatroon tankontluchting
aktieve koolpatroon tankontluchting
hallo,
telkens als ik de motorklep open ruik ik benzine.
alle flexibele leidingen van de tankontluchting zijn vervangen maar er gaat via een T-stuk een leiding naar de luchtfilter. het is duidelijk dat de benzinelucht vanuit de luchtfilter komt (logisch)
moet daar normaal geen actieve koolpatroon tussenstaan? zoja, hoe wordt dat dan juist aangesloten?
bij mij is het nu zoals op deze tekening (enkel item 28 heb ik niet)
http://www.ratwell.com/technical/FuelHo ... rHoses.jpg
telkens als ik de motorklep open ruik ik benzine.
alle flexibele leidingen van de tankontluchting zijn vervangen maar er gaat via een T-stuk een leiding naar de luchtfilter. het is duidelijk dat de benzinelucht vanuit de luchtfilter komt (logisch)
moet daar normaal geen actieve koolpatroon tussenstaan? zoja, hoe wordt dat dan juist aangesloten?
bij mij is het nu zoals op deze tekening (enkel item 28 heb ik niet)
http://www.ratwell.com/technical/FuelHo ... rHoses.jpg
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: aktieve koolpatroon tankontluchting
Daar zat waarschijnlijk geen koolfilter tussen. Ik geloof dat die uitsluitend op amerikaanse bussen zat.
Let wel... als je het echt ruikt moet je gewoon verder zoeken want er is dan iets niet goed. Bij een goed systeem ruik je het echt niet.
wat voor motor heb je?
Let wel... als je het echt ruikt moet je gewoon verder zoeken want er is dan iets niet goed. Bij een goed systeem ruik je het echt niet.
wat voor motor heb je?
Take the planet and make it spin your way
Re: aktieve koolpatroon tankontluchting
Hey Wilfred,
Ik heb een 2l injectie.
Ik heb het gisteren nog eens gecontroleerd en je kan echt benzine ruiken als je je neus aan de aanzuig van de luchtfilter houdt (enkel daar).
Hoe werkt het systeem eigenlijk? Is de ontluchting bedoeld om overdruk te vermijden of om vacuüm te vermijden terwijl je rijdt? Als je rijdt creëer je toch een enorm zuigeffect via je luchtfilter? Als je stilstaat kan je benzine toch rustig verdampen richting luchtfilter?
Ik heb een 2l injectie.
Ik heb het gisteren nog eens gecontroleerd en je kan echt benzine ruiken als je je neus aan de aanzuig van de luchtfilter houdt (enkel daar).
Hoe werkt het systeem eigenlijk? Is de ontluchting bedoeld om overdruk te vermijden of om vacuüm te vermijden terwijl je rijdt? Als je rijdt creëer je toch een enorm zuigeffect via je luchtfilter? Als je stilstaat kan je benzine toch rustig verdampen richting luchtfilter?
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: aktieve koolpatroon tankontluchting
Hoi,
ja benzine kan inderdaad verdampen maar de lussen door de oren zijn erop gericht die dampen weer te condenseren waardoor er nette vrijwel geen geur in het motorruim ontstaat.
Als het goed is komt de benzinedamp ook na je filter in het luchtfilterhuis. Dus je filter voorkomt dat eventule dampen uit je filterhuis komen. Check je filter eerst eens.
heb je niet per ongeluk de slang voor je tankontluchting verwisseld met die van de warme lucht klep? dan komt je tankontluchting namelijk voor het filter uit en ruik je hem beter. Weet ff niet zeker hoe filterhuis voor een 2 liter er uit ziet, voor een 1600 zou dit kunnen.
ja benzine kan inderdaad verdampen maar de lussen door de oren zijn erop gericht die dampen weer te condenseren waardoor er nette vrijwel geen geur in het motorruim ontstaat.
Als het goed is komt de benzinedamp ook na je filter in het luchtfilterhuis. Dus je filter voorkomt dat eventule dampen uit je filterhuis komen. Check je filter eerst eens.
heb je niet per ongeluk de slang voor je tankontluchting verwisseld met die van de warme lucht klep? dan komt je tankontluchting namelijk voor het filter uit en ruik je hem beter. Weet ff niet zeker hoe filterhuis voor een 2 liter er uit ziet, voor een 1600 zou dit kunnen.
Take the planet and make it spin your way
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: aktieve koolpatroon tankontluchting
Bij jouw bus hoort de tankontluchting op het actieve koolfilter gemonteerd te zitten, info hierover kun je hier vinden http://www.ratwell.com/technical/VacuumHoses.html#canister
Warmeluchtklep zit niet om een injectie motor, dus dat is uitgesloten.
Warmeluchtklep zit niet om een injectie motor, dus dat is uitgesloten.
Re: aktieve koolpatroon tankontluchting
kan het zijn dat die lussen (in de luchtinlaten) niet meer werken bij mij?
Ik ruik wel degelijk de benzinedampen. de leiding zit aan de motorzijde van de luchtfilter maar ik denk niet dat een filterelement hier veel geur zal tegenhouden.
Dienen deze aansluitingen nu als ontluchting of als beluchting van de tank?
Ik anders eens met een actieve koolfilter ertussen maar wil wel zeker zijn dat die dan weer niet direct vol zit...
Ik ruik wel degelijk de benzinedampen. de leiding zit aan de motorzijde van de luchtfilter maar ik denk niet dat een filterelement hier veel geur zal tegenhouden.
Dienen deze aansluitingen nu als ontluchting of als beluchting van de tank?
Ik anders eens met een actieve koolfilter ertussen maar wil wel zeker zijn dat die dan weer niet direct vol zit...
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: aktieve koolpatroon tankontluchting
tjah. Die leidingen zijn gewoon leidingen. Daar zit niets functioneels aan.
In principe worden dampen afgezogen via de ontluchting, en komt er lucht binnen via de tankdop.
In principe worden dampen afgezogen via de ontluchting, en komt er lucht binnen via de tankdop.
Take the planet and make it spin your way
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: aktieve koolpatroon tankontluchting
Ja, functie is zowel be- als ontluchting, de benzine dampen worden via het actieve kool filter geleid zodat ze daar tijdelijk kunnen worden opgeslagen, als de motor in werking is wordt het actieve koolfilter geregenereerd.
Je kunt prima zonder dit actieve koolfilter maar dan kun je soms wat benzinedampen ruiken in het luchtfilter wanneer de motor niet draait, vooral bij zomerse temperaturen.
Je kunt prima zonder dit actieve koolfilter maar dan kun je soms wat benzinedampen ruiken in het luchtfilter wanneer de motor niet draait, vooral bij zomerse temperaturen.