aktieve koolpatroon tankontluchting

Plaats reactie
Gebruikersavatar
freggy
Actief Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: vr apr 24, 2009 11:58 am
Bouwjaar Bus: 1979

aktieve koolpatroon tankontluchting

Bericht door freggy » zo jan 31, 2016 12:01 pm

hallo,

telkens als ik de motorklep open ruik ik benzine.
alle flexibele leidingen van de tankontluchting zijn vervangen maar er gaat via een T-stuk een leiding naar de luchtfilter. het is duidelijk dat de benzinelucht vanuit de luchtfilter komt (logisch)
moet daar normaal geen actieve koolpatroon tussenstaan? zoja, hoe wordt dat dan juist aangesloten?
bij mij is het nu zoals op deze tekening (enkel item 28 heb ik niet)
http://www.ratwell.com/technical/FuelHo ... rHoses.jpg

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3155
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: aktieve koolpatroon tankontluchting

Bericht door Wilfred » ma feb 01, 2016 8:03 am

Daar zat waarschijnlijk geen koolfilter tussen. Ik geloof dat die uitsluitend op amerikaanse bussen zat.

Let wel... als je het echt ruikt moet je gewoon verder zoeken want er is dan iets niet goed. Bij een goed systeem ruik je het echt niet.

wat voor motor heb je?
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
freggy
Actief Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: vr apr 24, 2009 11:58 am
Bouwjaar Bus: 1979

Re: aktieve koolpatroon tankontluchting

Bericht door freggy » vr feb 05, 2016 9:13 am

Hey Wilfred,

Ik heb een 2l injectie.
Ik heb het gisteren nog eens gecontroleerd en je kan echt benzine ruiken als je je neus aan de aanzuig van de luchtfilter houdt (enkel daar).
Hoe werkt het systeem eigenlijk? Is de ontluchting bedoeld om overdruk te vermijden of om vacuüm te vermijden terwijl je rijdt? Als je rijdt creëer je toch een enorm zuigeffect via je luchtfilter? Als je stilstaat kan je benzine toch rustig verdampen richting luchtfilter?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3155
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: aktieve koolpatroon tankontluchting

Bericht door Wilfred » vr feb 05, 2016 10:11 am

Hoi,

ja benzine kan inderdaad verdampen maar de lussen door de oren zijn erop gericht die dampen weer te condenseren waardoor er nette vrijwel geen geur in het motorruim ontstaat.

Als het goed is komt de benzinedamp ook na je filter in het luchtfilterhuis. Dus je filter voorkomt dat eventule dampen uit je filterhuis komen. Check je filter eerst eens.

heb je niet per ongeluk de slang voor je tankontluchting verwisseld met die van de warme lucht klep? dan komt je tankontluchting namelijk voor het filter uit en ruik je hem beter. Weet ff niet zeker hoe filterhuis voor een 2 liter er uit ziet, voor een 1600 zou dit kunnen.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: aktieve koolpatroon tankontluchting

Bericht door blokkever » vr feb 05, 2016 11:42 am

Bij jouw bus hoort de tankontluchting op het actieve koolfilter gemonteerd te zitten, info hierover kun je hier vinden http://www.ratwell.com/technical/VacuumHoses.html#canister
Warmeluchtklep zit niet om een injectie motor, dus dat is uitgesloten.

Gebruikersavatar
freggy
Actief Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: vr apr 24, 2009 11:58 am
Bouwjaar Bus: 1979

Re: aktieve koolpatroon tankontluchting

Bericht door freggy » vr feb 05, 2016 16:01 pm

kan het zijn dat die lussen (in de luchtinlaten) niet meer werken bij mij?
Ik ruik wel degelijk de benzinedampen. de leiding zit aan de motorzijde van de luchtfilter maar ik denk niet dat een filterelement hier veel geur zal tegenhouden.
Dienen deze aansluitingen nu als ontluchting of als beluchting van de tank?

Ik anders eens met een actieve koolfilter ertussen maar wil wel zeker zijn dat die dan weer niet direct vol zit...

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3155
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: aktieve koolpatroon tankontluchting

Bericht door Wilfred » vr feb 05, 2016 16:21 pm

tjah. Die leidingen zijn gewoon leidingen. Daar zit niets functioneels aan.

In principe worden dampen afgezogen via de ontluchting, en komt er lucht binnen via de tankdop.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: aktieve koolpatroon tankontluchting

Bericht door blokkever » vr feb 05, 2016 16:51 pm

Ja, functie is zowel be- als ontluchting, de benzine dampen worden via het actieve kool filter geleid zodat ze daar tijdelijk kunnen worden opgeslagen, als de motor in werking is wordt het actieve koolfilter geregenereerd.
Je kunt prima zonder dit actieve koolfilter maar dan kun je soms wat benzinedampen ruiken in het luchtfilter wanneer de motor niet draait, vooral bij zomerse temperaturen.

Plaats reactie