ik snap er niks meer van

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4840
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

ik snap er niks meer van

Bericht door Thijs84 » vr jan 29, 2016 22:40 pm

Zoals de titel het al zegt: Ik snap er niets meer van.

Ik heb een 1600 enkelpoorts liggen. Het is een 129A blok, ofwel een industrie blok.
Afgelopen weken alle hardware vervangen omdat hij stotterde in lage toeren en raar rook.

Wat heb ik nu gedaan:
nieuwe ontsteking (verdeler)
nieuwe bougies
nieuwe carb
nieuwe bougie kabels
nieuwe olie koeler
omgebouwd naar doghouse
thermostaat gemonteerd (en werkt naar behoren)
nieuwe uitlaat
nieuwe motorruimte rubbers
nieuwe benzine leidingen en filter
benzine pomp denk een jaar oud (wel de b kwaliteit volgens mij)
verse olie (20W50)
nieuwe oliefilter
oliepomp schoongemaakt en gecheckt op speling
voorverwarmingsbuis schoon gemaakt

kleppen gesteld, ontsteking gesteld

Volgens mij valt er niet veel meer te vervangen buiten het draaiend gedeelte om.
Gisteren de motor terug gehangen en vandaag even een test rondje gereden.
nog even goed om te erbij te melden is dat het blok nu ongeveer 6000 km heeft gedraaid. (komt uit 1967 maar was kort na aanschaf in de hoek gezet)

:( :shock: nog steeds hetzelfde. Als de motor koud is, niks aan de hand. Trekt goed op en 50km/h kan in zijn 4 gereden worden. Na een kilometer of 2 a 3 is het over met de pret. In de lage toeren weer erg horten en stoten.
Tevens is de lucht die naar binnen komt erg ranzig. Dit kan te maken hebben met de olie die nog op de kachelpot lag omdat de kleppendeksel niet goed aansloot, maar dan nog, voorheen hing er ook een rare lucht in de kever.

Ben uiteindelijk met zweet op mn voorhoofd terug weten te komen bij mijn huis, en dat terwijl ik heel wat gewent ben.

Heeft iemand enig idee waar ik verder moet gaan zoeken? Ben echt out of options.
drukgroep, druklager en koppeling zag er ook nog goed uit. Misschien de versnellingsbak????

HELP
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: ik snap er niks meer van

Bericht door old brumax » vr jan 29, 2016 23:56 pm

Heb je er soms oude benzine in zitten, en daarmee bedoel ik oud, enkele jaren? dat kan vreselijk stinken en beroerd lopen.
Ontsteking er wel goed op staan ivm 3de cil .
Hoe stonden de kleppen voor het stellen??
Kijk eens onder de klepdeksels of er ook kopbouten /moeren los zitten en dan speciaal op 3.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4840
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: ik snap er niks meer van

Bericht door Thijs84 » za jan 30, 2016 8:49 am

Benzine is niet oud, kleppen stonden netjes.
Kopbouten zal ik nog even checken, al denk ik niet dat dit het probleem kan veroorzaken.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: ik snap er niks meer van

Bericht door fahtal » za jan 30, 2016 9:04 am

Je zegt in de lage toeren. Dus in de hoge niet?
Dan denk ik ontsteking

Anders benzine. Gaat de choke eraf?
Trekt de vlotter kamer leeg?
Heb je de benzine leiding vervangen? Probeert eens met een los tankje en andere benzine

Benzine pomp is die Electrisch?

Zit er iets voor de vlotter naald?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: ik snap er niks meer van

Bericht door Reef blue » za jan 30, 2016 10:11 am

benzine; dan heb je meestal gelijk problemen

electrisch; kan een warme bobine zijn die gaat stotteren.

of nog veel andere dingen. Kan je de vonk checken met warme motor. Hoe ziet je bougie er dan uit?
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Gebruikersavatar
fonzamundo
Actief Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: di jul 09, 2013 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Brugge (BELGIE)

Re: ik snap er niks meer van

Bericht door fonzamundo » za jan 30, 2016 14:11 pm

Hebben ook het horten en stoten verhaal gehad dit jaar onderweg naar KCM Camp Out. Eerst paar keer, dan erger / korter na elkaar geworden tot uiteindelijk afgesleept moeten worden. Blok laten reviseren en veel inwendige schade blijkbaar door vastloper. Niet door ons, maar in het verleden gebeurd blijkbaar. Hoop voor jou dat het dit niet is!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: ik snap er niks meer van

Bericht door hanhoo » za jan 30, 2016 18:10 pm

Ik denk carb. Zit ook al in je whatsapp. Schroef die van mijn enkelpoort er even af en test dat. Is de zelfde 31pict4. Kost je hoogstens een voetpakking en een ritje Hillegom.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4840
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: ik snap er niks meer van

Bericht door Thijs84 » zo jan 31, 2016 13:43 pm

benzine tank ga ik morgen omruilen voor een andere. Bobine is ook nieuw dus dat zal ook niet het probleem zijn.
carb zou het kunnen zijn, al lijkt me dit ook sterk. Deze is namelijk ook vervangen.

Morgen maar eens alles na lopen. Vandaag eerst mijn badkamer maar eens afmaken.

Zou het iets electirsch kunnen wezen?
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: ik snap er niks meer van

Bericht door fahtal » zo jan 31, 2016 14:04 pm

Stuk voor afstrepen. Anders weet je nog niets .

Bijvorbeeld.
1 nieuwe benzine slang plus schone vlotterkamer en naald plus benzine tankje.
Testen
2 bobine vervangen
Testen
3 ontsteking misschien de hele toren vervangen ergens lenen.

Aanbod hanhoo is ook mooi.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: ik snap er niks meer van

Bericht door fahtal » zo jan 31, 2016 14:08 pm

Ohja nieuwe spullen kunnen ook kapot. Zo had ik een 200km oude pomp die was overleden..
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Dekota
Actief Lid
Berichten: 186
Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: ik snap er niks meer van

Bericht door Dekota » ma feb 01, 2016 10:05 am

Thijs,

compressie gemeten?
werkt het luchtklepje voor voorverwarmde lucht? Het kan zijn dat de carburateur bevriest.

Jeroen
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: ik snap er niks meer van

Bericht door zomerbloempje » ma feb 01, 2016 10:23 am

Het kan ook nog lucht zijn... zolang je choke erop staat looppt ie daar wel doorheen. Als die eraf is merk he het pas. Ik denk het niet direct maar toch....
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
guidddo
streepjestrekker
Berichten: 6182
Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Peartugoal
Contacteer:

Re: ik snap er niks meer van

Bericht door guidddo » ma feb 01, 2016 21:47 pm

fahtal schreef:Ohja nieuwe spullen kunnen ook kapot. Zo had ik een 200km oude pomp die was overleden..


3 x
De foto's zijn er weer

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: ik snap er niks meer van

Bericht door fahtal » ma feb 01, 2016 23:08 pm

Jup...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: ik snap er niks meer van

Bericht door hanhoo » do feb 04, 2016 21:31 pm

Choke sluit ik mij ook bij aan. Gaat de chokeklep wel helemaal open na een minuut of vijf? Dat horten en stoten heeft mijn Kever enkel poort (met de zelfde carburateur) ook na 5 minuten. Nog een paar minuten verder rijden en is over. Is een hoop verbetert nadat ik de choke opnieuw heb afgesteld, die bleef te lang dicht staan. Als die van jou helemaal niet opent, krijg je dit gedrag. De motor verzuipt.

Dus heb je wel spanning op de draad van de choke? Haal het luchtfilter met koude motor er eens af en check met contact aan of na 5 tot 15 minuten de chokevlinder wel open gaat. Niet langer, dat vind je bobine niet leuk.

Ander dingetje is de uitlaat: jij hebt zo'n 'Sporty' uitlaat. Daarvan zijn de voorverwarmingsbuizen aan beide zijden even lang naar mijn beste weten. Nadeel is dat je geen flow krijgt (communicerende vaten) en dat dus de carburateur koud blijft. Na een paar minuten rijden bevriest ie en dan krijg je het zelfde gedrag, zeker met een temperatuur onder de 10 graden. Dat kun je eenvoudig voelen, de carb en voet mogen zodra het zich voordoet niet ijs en ijs koud zijn (beetje koud mag).

In de motorpakkingset zit een pakking voor de voorverwarmingsbuis met slechts een klein gaatje erin. Die kun je bij de linker buisaansluiting plaatsen om het op te lossen. Dan heb je weer flow omdat de druk aan 1 kant groter is dan de andere. Als je die pakking niet kunt vinden, ik heb er vast nog wel een stuk of wat.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie