ik snap er niks meer van
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
ik snap er niks meer van
Zoals de titel het al zegt: Ik snap er niets meer van.
Ik heb een 1600 enkelpoorts liggen. Het is een 129A blok, ofwel een industrie blok.
Afgelopen weken alle hardware vervangen omdat hij stotterde in lage toeren en raar rook.
Wat heb ik nu gedaan:
nieuwe ontsteking (verdeler)
nieuwe bougies
nieuwe carb
nieuwe bougie kabels
nieuwe olie koeler
omgebouwd naar doghouse
thermostaat gemonteerd (en werkt naar behoren)
nieuwe uitlaat
nieuwe motorruimte rubbers
nieuwe benzine leidingen en filter
benzine pomp denk een jaar oud (wel de b kwaliteit volgens mij)
verse olie (20W50)
nieuwe oliefilter
oliepomp schoongemaakt en gecheckt op speling
voorverwarmingsbuis schoon gemaakt
kleppen gesteld, ontsteking gesteld
Volgens mij valt er niet veel meer te vervangen buiten het draaiend gedeelte om.
Gisteren de motor terug gehangen en vandaag even een test rondje gereden.
nog even goed om te erbij te melden is dat het blok nu ongeveer 6000 km heeft gedraaid. (komt uit 1967 maar was kort na aanschaf in de hoek gezet)
nog steeds hetzelfde. Als de motor koud is, niks aan de hand. Trekt goed op en 50km/h kan in zijn 4 gereden worden. Na een kilometer of 2 a 3 is het over met de pret. In de lage toeren weer erg horten en stoten.
Tevens is de lucht die naar binnen komt erg ranzig. Dit kan te maken hebben met de olie die nog op de kachelpot lag omdat de kleppendeksel niet goed aansloot, maar dan nog, voorheen hing er ook een rare lucht in de kever.
Ben uiteindelijk met zweet op mn voorhoofd terug weten te komen bij mijn huis, en dat terwijl ik heel wat gewent ben.
Heeft iemand enig idee waar ik verder moet gaan zoeken? Ben echt out of options.
drukgroep, druklager en koppeling zag er ook nog goed uit. Misschien de versnellingsbak????
HELP
Ik heb een 1600 enkelpoorts liggen. Het is een 129A blok, ofwel een industrie blok.
Afgelopen weken alle hardware vervangen omdat hij stotterde in lage toeren en raar rook.
Wat heb ik nu gedaan:
nieuwe ontsteking (verdeler)
nieuwe bougies
nieuwe carb
nieuwe bougie kabels
nieuwe olie koeler
omgebouwd naar doghouse
thermostaat gemonteerd (en werkt naar behoren)
nieuwe uitlaat
nieuwe motorruimte rubbers
nieuwe benzine leidingen en filter
benzine pomp denk een jaar oud (wel de b kwaliteit volgens mij)
verse olie (20W50)
nieuwe oliefilter
oliepomp schoongemaakt en gecheckt op speling
voorverwarmingsbuis schoon gemaakt
kleppen gesteld, ontsteking gesteld
Volgens mij valt er niet veel meer te vervangen buiten het draaiend gedeelte om.
Gisteren de motor terug gehangen en vandaag even een test rondje gereden.
nog even goed om te erbij te melden is dat het blok nu ongeveer 6000 km heeft gedraaid. (komt uit 1967 maar was kort na aanschaf in de hoek gezet)
nog steeds hetzelfde. Als de motor koud is, niks aan de hand. Trekt goed op en 50km/h kan in zijn 4 gereden worden. Na een kilometer of 2 a 3 is het over met de pret. In de lage toeren weer erg horten en stoten.
Tevens is de lucht die naar binnen komt erg ranzig. Dit kan te maken hebben met de olie die nog op de kachelpot lag omdat de kleppendeksel niet goed aansloot, maar dan nog, voorheen hing er ook een rare lucht in de kever.
Ben uiteindelijk met zweet op mn voorhoofd terug weten te komen bij mijn huis, en dat terwijl ik heel wat gewent ben.
Heeft iemand enig idee waar ik verder moet gaan zoeken? Ben echt out of options.
drukgroep, druklager en koppeling zag er ook nog goed uit. Misschien de versnellingsbak????
HELP
zij die vielen zijn gevallen
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: ik snap er niks meer van
Heb je er soms oude benzine in zitten, en daarmee bedoel ik oud, enkele jaren? dat kan vreselijk stinken en beroerd lopen.
Ontsteking er wel goed op staan ivm 3de cil .
Hoe stonden de kleppen voor het stellen??
Kijk eens onder de klepdeksels of er ook kopbouten /moeren los zitten en dan speciaal op 3.
Ontsteking er wel goed op staan ivm 3de cil .
Hoe stonden de kleppen voor het stellen??
Kijk eens onder de klepdeksels of er ook kopbouten /moeren los zitten en dan speciaal op 3.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: ik snap er niks meer van
Benzine is niet oud, kleppen stonden netjes.
Kopbouten zal ik nog even checken, al denk ik niet dat dit het probleem kan veroorzaken.
Kopbouten zal ik nog even checken, al denk ik niet dat dit het probleem kan veroorzaken.
zij die vielen zijn gevallen
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: ik snap er niks meer van
Je zegt in de lage toeren. Dus in de hoge niet?
Dan denk ik ontsteking
Anders benzine. Gaat de choke eraf?
Trekt de vlotter kamer leeg?
Heb je de benzine leiding vervangen? Probeert eens met een los tankje en andere benzine
Benzine pomp is die Electrisch?
Zit er iets voor de vlotter naald?
Dan denk ik ontsteking
Anders benzine. Gaat de choke eraf?
Trekt de vlotter kamer leeg?
Heb je de benzine leiding vervangen? Probeert eens met een los tankje en andere benzine
Benzine pomp is die Electrisch?
Zit er iets voor de vlotter naald?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Actief Lid
- Berichten: 383
- Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Portengen/ Kockengen
Re: ik snap er niks meer van
benzine; dan heb je meestal gelijk problemen
electrisch; kan een warme bobine zijn die gaat stotteren.
of nog veel andere dingen. Kan je de vonk checken met warme motor. Hoe ziet je bougie er dan uit?
electrisch; kan een warme bobine zijn die gaat stotteren.
of nog veel andere dingen. Kan je de vonk checken met warme motor. Hoe ziet je bougie er dan uit?
groet!
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
Ritsaert
T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen
- fonzamundo
- Actief Lid
- Berichten: 118
- Lid geworden op: di jul 09, 2013 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Brugge (BELGIE)
Re: ik snap er niks meer van
Hebben ook het horten en stoten verhaal gehad dit jaar onderweg naar KCM Camp Out. Eerst paar keer, dan erger / korter na elkaar geworden tot uiteindelijk afgesleept moeten worden. Blok laten reviseren en veel inwendige schade blijkbaar door vastloper. Niet door ons, maar in het verleden gebeurd blijkbaar. Hoop voor jou dat het dit niet is!
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: ik snap er niks meer van
Ik denk carb. Zit ook al in je whatsapp. Schroef die van mijn enkelpoort er even af en test dat. Is de zelfde 31pict4. Kost je hoogstens een voetpakking en een ritje Hillegom.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: ik snap er niks meer van
benzine tank ga ik morgen omruilen voor een andere. Bobine is ook nieuw dus dat zal ook niet het probleem zijn.
carb zou het kunnen zijn, al lijkt me dit ook sterk. Deze is namelijk ook vervangen.
Morgen maar eens alles na lopen. Vandaag eerst mijn badkamer maar eens afmaken.
Zou het iets electirsch kunnen wezen?
carb zou het kunnen zijn, al lijkt me dit ook sterk. Deze is namelijk ook vervangen.
Morgen maar eens alles na lopen. Vandaag eerst mijn badkamer maar eens afmaken.
Zou het iets electirsch kunnen wezen?
zij die vielen zijn gevallen
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: ik snap er niks meer van
Stuk voor afstrepen. Anders weet je nog niets .
Bijvorbeeld.
1 nieuwe benzine slang plus schone vlotterkamer en naald plus benzine tankje.
Testen
2 bobine vervangen
Testen
3 ontsteking misschien de hele toren vervangen ergens lenen.
Aanbod hanhoo is ook mooi.
Bijvorbeeld.
1 nieuwe benzine slang plus schone vlotterkamer en naald plus benzine tankje.
Testen
2 bobine vervangen
Testen
3 ontsteking misschien de hele toren vervangen ergens lenen.
Aanbod hanhoo is ook mooi.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: ik snap er niks meer van
Ohja nieuwe spullen kunnen ook kapot. Zo had ik een 200km oude pomp die was overleden..
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Actief Lid
- Berichten: 186
- Lid geworden op: vr sep 26, 2008 11:16 am
- Locatie: Hellevoetsluis
- Contacteer:
Re: ik snap er niks meer van
Thijs,
compressie gemeten?
werkt het luchtklepje voor voorverwarmde lucht? Het kan zijn dat de carburateur bevriest.
Jeroen
compressie gemeten?
werkt het luchtklepje voor voorverwarmde lucht? Het kan zijn dat de carburateur bevriest.
Jeroen
VW t2b 1977 doka 2.0l injectie, VW T3 1981 1.9TDI
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Re: ik snap er niks meer van
Het kan ook nog lucht zijn... zolang je choke erop staat looppt ie daar wel doorheen. Als die eraf is merk he het pas. Ik denk het niet direct maar toch....
KEEP CALM and spend all your money on an old VW
- guidddo
- streepjestrekker
- Berichten: 6182
- Lid geworden op: do mei 15, 2008 22:43 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Peartugoal
- Contacteer:
Re: ik snap er niks meer van
fahtal schreef:Ohja nieuwe spullen kunnen ook kapot. Zo had ik een 200km oude pomp die was overleden..
3 x
De foto's zijn er weer
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: ik snap er niks meer van
Jup...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: ik snap er niks meer van
Choke sluit ik mij ook bij aan. Gaat de chokeklep wel helemaal open na een minuut of vijf? Dat horten en stoten heeft mijn Kever enkel poort (met de zelfde carburateur) ook na 5 minuten. Nog een paar minuten verder rijden en is over. Is een hoop verbetert nadat ik de choke opnieuw heb afgesteld, die bleef te lang dicht staan. Als die van jou helemaal niet opent, krijg je dit gedrag. De motor verzuipt.
Dus heb je wel spanning op de draad van de choke? Haal het luchtfilter met koude motor er eens af en check met contact aan of na 5 tot 15 minuten de chokevlinder wel open gaat. Niet langer, dat vind je bobine niet leuk.
Ander dingetje is de uitlaat: jij hebt zo'n 'Sporty' uitlaat. Daarvan zijn de voorverwarmingsbuizen aan beide zijden even lang naar mijn beste weten. Nadeel is dat je geen flow krijgt (communicerende vaten) en dat dus de carburateur koud blijft. Na een paar minuten rijden bevriest ie en dan krijg je het zelfde gedrag, zeker met een temperatuur onder de 10 graden. Dat kun je eenvoudig voelen, de carb en voet mogen zodra het zich voordoet niet ijs en ijs koud zijn (beetje koud mag).
In de motorpakkingset zit een pakking voor de voorverwarmingsbuis met slechts een klein gaatje erin. Die kun je bij de linker buisaansluiting plaatsen om het op te lossen. Dan heb je weer flow omdat de druk aan 1 kant groter is dan de andere. Als je die pakking niet kunt vinden, ik heb er vast nog wel een stuk of wat.
Dus heb je wel spanning op de draad van de choke? Haal het luchtfilter met koude motor er eens af en check met contact aan of na 5 tot 15 minuten de chokevlinder wel open gaat. Niet langer, dat vind je bobine niet leuk.
Ander dingetje is de uitlaat: jij hebt zo'n 'Sporty' uitlaat. Daarvan zijn de voorverwarmingsbuizen aan beide zijden even lang naar mijn beste weten. Nadeel is dat je geen flow krijgt (communicerende vaten) en dat dus de carburateur koud blijft. Na een paar minuten rijden bevriest ie en dan krijg je het zelfde gedrag, zeker met een temperatuur onder de 10 graden. Dat kun je eenvoudig voelen, de carb en voet mogen zodra het zich voordoet niet ijs en ijs koud zijn (beetje koud mag).
In de motorpakkingset zit een pakking voor de voorverwarmingsbuis met slechts een klein gaatje erin. Die kun je bij de linker buisaansluiting plaatsen om het op te lossen. Dan heb je weer flow omdat de druk aan 1 kant groter is dan de andere. Als je die pakking niet kunt vinden, ik heb er vast nog wel een stuk of wat.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"