Hallo allen,
Ik ga binnenkort de enkele 'centermount' weber op de 1700cc typ4 motor in onze T2ab vervangen door een set originele solex PDSIT 32-34 carburateurs. De carburateurs, inlaatspruitstukken en gasstang heb ik al, luchtfilterhuis en stangen behorend bij het central idling circuit / rembekrachtiger heb ik nog niet (staat een vraag uit in het gezocht forum).
Ik heb een pagina gevonden (http://itinerant-air-cooled.com/viewtopic.php?t=7767) die het afstellen erg goed en gedetailleerd uitlegt, maar beginnen vanaf niks en met niet alle onderdelen compleet zal toch nog wel een opgave worden. Ik heb nu bedacht dat ik het als volgt wil aanpakken.
0a. Kleppen stellen
0b. Ontsteking met oude carburateur met beide vaccuumslangen los van de verdeler bij 3200-3400tpm op 25-28 graden BTDC zetten.
1. Carbs goed schoonmaken en er nieuwe pakkingen inzetten
2. Inlaatspruitstukken monteren met nieuwe pakkingen. Isolatieflenzen hergebruiken. Rembekrachtiger aansluiten op linker inlaatspruitstuk totdat verbindingsstang gevonden is. Rechter aansluitpunt (tijdelijk) afdichten
3. T-stuk op benzineslang en slangen naar de twee carburateurs leidne.
4. Aansluitpunten voor 'central idling circuit' aan elkaar verbinden met slangen en een T-stuk en aansluiten op de stationairloop op de linker carburateur
5. Chokes en idle-cutoffs aansluiten aan het pootje van de bobine wat niet aan de verdeler zit (zoals op dit bedradingsschema http://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bus_8_71_1700.jpg)
6. Vaccuum retard (vertraging) en Vaccuum vervroeging aansluiten op de linker carburateur. Vervroeging aansluiten zonder cut-off valve ertussen.
7. Proberen motor weer aan de praat te krijgen
Nu mijn vragen:
1. Gaat dit lukken? Of zie ik wat over het hoofd?
2. Uit het bovenstaande artikel snap ik nog niet hoe de idle-cut off werkt, en hoe ik kan controleren dat die elementjes op de carburateurs werken?
3. Wat voor basisdingen moet ik instellen op de carburateur en hoe? Gaskleppen, mengselschroeven etc?
Van enkele weber terug naar 2 originele solexen
- NielsB
- Nieuweling
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo jun 10, 2015 0:24 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Limburg
Van enkele weber terug naar 2 originele solexen
Niels
09/71 T2ab Westfalia - Sierra geel
09/71 T2ab Westfalia - Sierra geel
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1061
- Lid geworden op: wo sep 08, 2010 20:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Den Haag/Scheveningen
Re: Van enkele weber terug naar 2 originele solexen
Als er speling in de carbs zit, kan je schoonmaken en pakkingen vervangen wat je wilt maar dan zullen ze nooit mooi synchroon gaan lopen.
Reviseren lijkt mij een must bij oude en gebruikte carbs, anders is de kans groot dat je hem nooit lekker afgesteld krijgt. Geloof mij maar dat dat heel erg gaat irriteren en er gaat onnodig veel tijd zitten in het "proberen" goed af te stellen. Daarnaast zal je verbruik ook niet al te gunstig zijn.
Voor mij juist allemaal redenen geweest om aantal jaar geleden dat hele zooitje te vervangen voor een nieuwe enkele Weber. Daarna nooit meer problemen gehad! Hogere topsnelheid, pakt beter op en lager verbruik.
Reviseren lijkt mij een must bij oude en gebruikte carbs, anders is de kans groot dat je hem nooit lekker afgesteld krijgt. Geloof mij maar dat dat heel erg gaat irriteren en er gaat onnodig veel tijd zitten in het "proberen" goed af te stellen. Daarnaast zal je verbruik ook niet al te gunstig zijn.
Voor mij juist allemaal redenen geweest om aantal jaar geleden dat hele zooitje te vervangen voor een nieuwe enkele Weber. Daarna nooit meer problemen gehad! Hogere topsnelheid, pakt beter op en lager verbruik.
Bus laten bekleden, stuur maar PB voor info!
- NielsB
- Nieuweling
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo jun 10, 2015 0:24 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Limburg
Re: Van enkele weber terug naar 2 originele solexen
Zo. Dankzij twee zéér mooie gereviseerde carburateurtjes is het allemaal op zijn pootjes terecht gekomen!
Waar we begonnen:
(Oude weber eruit slopen).
De nieuwe gereviseerde carburateurs (door Gerrit Rage gedaan, top werk):
Nu werden de T2AB bussen in Amerika met dubbele carburateurs en een oliebadfilter geleverd, maar voor zover ik begrijp nooit in Europa. Zie hier zo'n filter:
Hier hebben we alleen het vierkante plastic filter gehad. Ondertussen heb ik een filter in de VS gelokaliseerd maar tot die tijd doe ik het met een T2B filter (vierkante plastic model). Datzelfde geldt voor de gasstang, ook die is T2AB 71-72 specifiek dus komt nog uit Amerika, tot die tijd gebruik ik een later model.
Aangezien toch alles los was ook maar gelijk besloten de motorbeplating te spuiten:
Samen met het luchtfilter heb ik ook de stationairloopbalanspijp bij Willy Segers kunnen halen en zo is dan het systeem compleet. Alles terug gemonteerd en voilà:
Zo goed als mogelijk zonder speciaal gereedschap de carburateurs synchroon gezet bij stationair, en met een geleende CO meter ook het mengsel de goede kant op. Ik laat de fijnafstelling nog bij een specialist doen, maar voor die tijd moet ik eerst mijn lekkende uitlaat gerepareerd hebben (ander verhaal )
Het voorlopige resultaat? Lager verbruik, soepelere gasrespons, en over het algemeen beter lopende bus!
Al met al een geslaagd project.
Waar we begonnen:
(Oude weber eruit slopen).
De nieuwe gereviseerde carburateurs (door Gerrit Rage gedaan, top werk):
Nu werden de T2AB bussen in Amerika met dubbele carburateurs en een oliebadfilter geleverd, maar voor zover ik begrijp nooit in Europa. Zie hier zo'n filter:
Hier hebben we alleen het vierkante plastic filter gehad. Ondertussen heb ik een filter in de VS gelokaliseerd maar tot die tijd doe ik het met een T2B filter (vierkante plastic model). Datzelfde geldt voor de gasstang, ook die is T2AB 71-72 specifiek dus komt nog uit Amerika, tot die tijd gebruik ik een later model.
Aangezien toch alles los was ook maar gelijk besloten de motorbeplating te spuiten:
Samen met het luchtfilter heb ik ook de stationairloopbalanspijp bij Willy Segers kunnen halen en zo is dan het systeem compleet. Alles terug gemonteerd en voilà:
Zo goed als mogelijk zonder speciaal gereedschap de carburateurs synchroon gezet bij stationair, en met een geleende CO meter ook het mengsel de goede kant op. Ik laat de fijnafstelling nog bij een specialist doen, maar voor die tijd moet ik eerst mijn lekkende uitlaat gerepareerd hebben (ander verhaal )
Het voorlopige resultaat? Lager verbruik, soepelere gasrespons, en over het algemeen beter lopende bus!
Al met al een geslaagd project.
Niels
09/71 T2ab Westfalia - Sierra geel
09/71 T2ab Westfalia - Sierra geel
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Van enkele weber terug naar 2 originele solexen
Goed gedaan! Een centermount is per definitie een drama omdat het traject van carburateur naar inlaat op een boxer veel te lang is. Toch omwille van de kosten heeft VW dat zo gemaakt en de negatieve gevolgen ervan gecompenseerd met een voorverwarmingsbuis.
Centermount aftermarket is helemaal een afrader. Dus hier heb je heel goed aan gedaan!
Centermount aftermarket is helemaal een afrader. Dus hier heb je heel goed aan gedaan!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- NielsB
- Nieuweling
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo jun 10, 2015 0:24 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Limburg
Re: Van enkele weber terug naar 2 originele solexen
Bedankt! Ik heb ondertussen ook al de originele gasstang erbij gevonden (specifiek t2ab) en het luchtfilterhuis is ook onderweg vanuit Amerika. Zo wordt alles weer mooi origineel. Daarna synchroniseren en opnieuw CO afstellen.
Volgende wat gedaan moet worden is een coating aanbrengen op de onderkant van de auto; want deze is nog steeds onbehandeld (en nagenoeg roestvrij dankzij het droge weer in Colorado). Ben wel benieuwd wat daar het beste voor is, of bij welk bedrijf ik het beste langs kan gaan voor zo'n behandeling?
Volgende wat gedaan moet worden is een coating aanbrengen op de onderkant van de auto; want deze is nog steeds onbehandeld (en nagenoeg roestvrij dankzij het droge weer in Colorado). Ben wel benieuwd wat daar het beste voor is, of bij welk bedrijf ik het beste langs kan gaan voor zo'n behandeling?
Niels
09/71 T2ab Westfalia - Sierra geel
09/71 T2ab Westfalia - Sierra geel
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Van enkele weber terug naar 2 originele solexen
Google op Dinitrol behandeling. Dat is veruit het best als je een uit de VS geïmporteerde bus hebt. We hebben een sponsor (of meerdere?) die dit doet niet ver bij mij vandaan.
Als je het zelf wil doen, kun je goed aan de slag met de producten van Caprotech (RX-5 / RX-7 en RX-10). Maar het resultaat als een professionele behandeling kost je een hoop elbowgrease.
Als je het zelf wil doen, kun je goed aan de slag met de producten van Caprotech (RX-5 / RX-7 en RX-10). Maar het resultaat als een professionele behandeling kost je een hoop elbowgrease.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"