brakke benzine slangen... again...

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

brakke benzine slangen... again...

Bericht door fahtal » di okt 13, 2015 10:23 am

3 jaar geleden de subaru ombouw gedaan. toen dus nieuwe slangen geplaatst.

vanochtend de bus starten sloeg even aan en daarna weer af....

lag er onder de bus een paar lieter benzine!!!

de relatief jonge slangen waren al helemaal poreus.. en dus gescheurd. niet op 1 plekje maar over de hele lengte scheurtjes. agata heeft nooit in het buitenland getankt altijd eur0 95 in nederland.

Afbeelding

ik ga nu zoveel mogelijk harde leidingen erin plaatsen. metaal of kunstof dat moet ik nog even bekijken. Ik denk dat laatste ik heb hier nog een sloper subaru staan.

als die in de fik was gegaan was het wel heel ironisch geweest want ik had net 2 blus systeempjes bij busok besteld die vandaag binnen komen als het goed is!

Afbeelding

http://have-a-nice-bay.nl/product_info.php?products_id=8953
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: brakke benzine slangen... again...

Bericht door fahtal » di okt 13, 2015 10:24 am

oh ja waarom ik dit plaats? gewoon wees kritisch en check je benzine slangen vaker...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
spotmatic
Actief Lid
Berichten: 368
Lid geworden op: do jan 08, 2015 10:39 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Dalfsen

Re: brakke benzine slangen... again...

Bericht door spotmatic » di okt 13, 2015 10:32 am

Grappig dat je dit nu plaatst. Ik ben lid van de T3 Liefhebbers facebookgroep en daar is iemand die 1 jaar (!!!) na het plaatsen van nieuwe slangen al volkomen verweerde slangen heeft.

Afbeelding

Zelf heb ik bij mijn T3 niet al te beste ervaringen met brandstofslangen. Ik had vrij goedkope gekocht, maar ik had bij de aansluitingen steeds lekkages die niet dicht te krijgen waren. Dus vervangen door dure Gates slang. De oude slang liet ik in de garage slingeren. Een paar maanden later vond ik die slang weer en hij was compleet verhard. Ik brak hem zo doormidden als een dorre tak.

Zou dit komen door de moderne additieven in de brandstof? In ieder geval beraad ik me ook over de beste oplossing. Waarschijnlijk zou ik de slagen elk jaar gaan vervangen (als harde leidingen geen optie zijn).

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: brakke benzine slangen... again...

Bericht door fahtal » di okt 13, 2015 10:47 am

het zijn vooral bochten als deze die scheuren. probeer die te voorkomen. dan maar wat langere slang. bij mij dus 2x gebuert bij zo`n bocht.

maar de slang is over de hele lengte dus uitgedroogd. dus de oorzaak is niet de bocht maar wel de versneller van het scheuren.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Reef blue
Actief Lid
Berichten: 383
Lid geworden op: do mar 26, 2015 10:44 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Portengen/ Kockengen

Re: brakke benzine slangen... again...

Bericht door Reef blue » di okt 13, 2015 11:37 am

Wat te denken geeft is dat ik in het voorjaar al mijn slangen heb vervangen. Ik weet zo goed als zeker dat een groot deel van de slangen nog origineel waren. Alleen de benzinetankvulslang was lek. Die oude slangen hebben het bijna 40 jaar vol gehouden.

Het valt mij sowieso op dat de kwaliteit van vervangingsonderdelen vaak niet heel erg goed is....
groet!


Ritsaert

T2B 1977 2L L-jetronic GE, reef blue en pastel wit, daily driver 7 personen

Gebruikersavatar
spotmatic
Actief Lid
Berichten: 368
Lid geworden op: do jan 08, 2015 10:39 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Dalfsen

Re: brakke benzine slangen... again...

Bericht door spotmatic » di okt 13, 2015 11:50 am

Er wordt inderdaad enorm veel rotzooi geproduceerd. Nu ik met het opbouwen van m'n T2b bezig ben loop ik daar ook regelmatig tegenaan. Mooie RVS koplampringen made in Brazil: waardeloze passing en ze beschadigen de lak ook nog. Deurhendels made in Brazil: het heveltje van het slot breekt zo af. Voor mij absoluut geen b-kwaliteit onderdelen meer en ik zal origineel (NOS) of gebruikt kopen waar mogelijk.

Bestaat er geen keurmerk voor brandstofslangen? Is er iets waarmee je terug kunt naar de fabrikant? Wat mij betreft is het strafbaar om kwalitatief slechte brandstofslangen te verkopen; het kan je je bus of je leven kosten! :(

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: brakke benzine slangen... again...

Bericht door Wilfred » di okt 13, 2015 13:55 pm

spotmatic schreef:Er wordt inderdaad enorm veel rotzooi geproduceerd.


Reden hiervoor is natuurlijk wel dat wij te beroerd zijn om voldoende te betalen. De action floreert bij de krenten die we zijn, en die artikelen kopen waarvan een deel eigenlijk alleen geschikt is als prullenbakvulling. :?

Wel goede tip overigens. Brandstofslangen controleren kan nooit kwaad.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: brakke benzine slangen... again...

Bericht door blokkever » di okt 13, 2015 14:11 pm

Wat voor mer slangen had jij Frank?
Ik heb zelf ook zoiets meegemaakt met Topran slangen.
Nu heb ik Gates slangen (1,5 jaar geleden vervangen), ben benieuwd hoe lang die het uit gaan houden.
In mijn Kever heb ik nog nooit de brandstofslangen vervangen, géén idee hoe oud ze zijn en van welk merk maar het zijn i.i.g. niet meer de originele met canvas omvlochten.
Deze zijn nog steeds goed, door mijn vorige ervaring ben ik ook wat huiverig om deze preventief te gaan vervangen door misschien wel slechtere kwaliteit.

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: brakke benzine slangen... again...

Bericht door dirkinbrabant » di okt 13, 2015 16:10 pm

Ik heb al m'n brandstofslangen voor m'n wagen- en motorenpark tot nu toe gewoon gekocht bij de lokale automaterialenzaak, en nog nooit die snelle veroudering gehad zoals hierboven...wel na verloop van (soms vele) jaren dat meestal bij de uiteinden wat kleine scheurtjes kwamen, en dan verving ik weer het nodige of alles. Bij m'n bus heb ik ook alles ververst toen ik 'm nog niet zo lang had ca 8 jaar terug, en dit voorjaar met vervanging benzinefilter de 2 stukjes onder de benzinetank vervangen. Maar die waren er nog niet eens echt beroerd aan toe, dat was meer voor de zekerheid.

Dus...waar komen die slechte slangen vandaan?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: brakke benzine slangen... again...

Bericht door old brumax » di okt 13, 2015 18:10 pm

Gewoon bij de automaterialen zaak, heb zelf div. keren lekkage problemen gehad zo met 2-3 jaar, soms korter soms langer en ja gates slangen, 1 keer zelfs onderweg naar huis van de apk keuring, auto goedgekeurd kreeg ik onderweg lekkage en helemaal niks geen gereedschap bij me, leermoment, ga nooit meer de weg op zonder gereedschap, had er een lange slang aande pomp van meer dan een halve meter, dacht dat ik hem dus wel kon inkorten maar er was nog geen 5 cm goed van aan de binnenzijde helemaal gebarsten echt zo lek als een mand.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Davistev13
Actief Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Haarlem

Re: brakke benzine slangen... again...

Bericht door Davistev13 » di okt 13, 2015 19:30 pm

Dit komt door toevoeging van ethanol aan de benzine. Dit was 5% maar dat wordt nu opgebouwd naar 10% deze toevoeging is funest voor je slangen maar wat nog erger is het laat een vieze residu achter bij lange stilstand in de carburateur. Ook de bezine tank krijgt er van langs. Er staan veel topics op het internet maar waar het op neer komt is benzine stunters hebben meer toevoegingen in hun benzine. Bp esso en shell zijn de schoonste.
Het is ook aan te raden om je benzine uit je carburateur te laten lopen als je auto in de winter stalling gaat .
Kortom opletten want je bent niet de eerste die hun auto in de fik zien gaan

Gebruikersavatar
spotmatic
Actief Lid
Berichten: 368
Lid geworden op: do jan 08, 2015 10:39 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Dalfsen

Re: brakke benzine slangen... again...

Bericht door spotmatic » di okt 13, 2015 20:00 pm

OK, dus het komt door de Ethanol volgens jou. Wordt er door de fabrikanten gewaarschuwd dat Ethanol funest is voor mijn slangen? Kan ik ze aansprakelijk stellen? Zijn er Ethanol-bestendige slangen? ;)

Davistev13
Actief Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Haarlem

Re: brakke benzine slangen... again...

Bericht door Davistev13 » di okt 13, 2015 21:01 pm

nee er wordt niet gewaarschuwd omdat de moderne auto er geen last van hebben omdat deze groep bestand is tegen ethanol. Echter onze groep is er slachtoffer van . (Oldtimers) er zijn al veel slachtoffers gevallen ( staat vaak in auto en motor klassiek) . Dus helaas kunnen we de benzine boeren niet aanpakken. Er zijn echter wel toevoegingen die ik bij mij benzine gooi als hij bijvoorbeeld langer stil staat en de slangen inspecteer ik elke winter. De toevoeging gebruik ik van millers ep kijk maar op hun site.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: brakke benzine slangen... again...

Bericht door fahtal » di okt 13, 2015 21:04 pm

maar waarom blijven fabrieks benzine slangen wel goed en die automaterialenzaak slangen niet? dat heeft niets met oldtimers te maken.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: brakke benzine slangen... again...

Bericht door wouthwortel » di okt 13, 2015 21:18 pm

Ik heb ooit eens doorzichtige slang gekocht en daar een stukje van in een glas met benzine gestopt.
Zojuist weer eruit gehaald; de slang is gelig verkleurt en aardig wat stugger geworden, maar ik zie geen scheuren.

Op deze slang staat geschreven:

CRISTALLO EXTRA
HI-FITT
2007/19 EC a-b-c
Made in EC
I am Wouth and I approve this message.

Plaats reactie