Oh oh oliedruklampje brand

Plaats reactie
AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Oh oh oliedruklampje brand

Bericht door AppleCase » di sep 22, 2015 16:02 pm

Het oliedruklampje op het dashboard brand. Kort ritje. Iemand ophalen. Weer starten. Lampje brand. Kut. 300 meter naar huis gereden.

Wat heb ik gedaan:
- Oliepeil gecheckt, is goed.
- Gewoon de boel af laten koelen en weer gestart. Helaas, deze te makkelijke truc werkte niet, ding brand nog.
- In de materie verdiepen dan maar. De bijbel van Volkswagen Service Manual er bij. Boek 'Engine and Clutch', vers 9.7 'Removing and installing oil pressure valves'. Heel ingewikkeld en gecompliceerd ziet het smeergedeelte er eigenlijk niet uit. Een pomp, 2 valves & een sensor. Ik vind er maar 1, naast het oliefilter (2L injectie, GD). Heeft iemand een idee waar die 2e zit? Bijbel Haynes, boek 'Engine', vers 7 spreekt van 'at the end of the pressure line is another valve'. Ja leuk, maar doe deze leek maar uit te meten coordinaten, waarbij linksvoor A1 is of zo. Die eerste valve (die bekend staat als de 'oil pressure relief valve' zag er prima oké uit. Kwam zelf lekker uit z'n cilindertje glijden. Wat verticale bewegingskrasjes, maar die voelde je amper met je nagel.
Op het forum vind ik vrij veel, maar voornamelijk over een lampje wat niet brand. Dus eigenlijk zit ik met 2 grote vraagstukken:
1. waar-o-waar zit de 2e valve, also known as the oil pressure control valve?
2. wat kan er nog meer aan de hand zijn? De pomp? Toch de sensor? (die heb ik overigens ook nog niet gevonden)

Naschrift: ik wil niemand voor het hoofd stoten, ik vind de Bijbel een prachtig boek. Evenals de Haynes, Volkswagen Official Service Manual, Wat is de wat en Suske & Wiske.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Oh oh oliedruklampje brand

Bericht door blokkever » di sep 22, 2015 17:50 pm

Stop maar met zoeken, een GD carter heeft maar één olieplunjer.
Ik zou ff de sensor controleren of deze nog wel werkt, dat kun je doen door deze er uit te draaien en dan met perslucht er op ze zetten (2 á 3 bar en dan meten of de weerstand tussen het contact en het metalen huisje hoog ohmig (liefst oneindig) wordt, blijft de weerstand bijna nul dan is je sensor overleden!

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Oh oh oliedruklampje brand

Bericht door AppleCase » di sep 22, 2015 18:29 pm

blokkever schreef:Stop maar met zoeken, een GD carter heeft maar één olieplunjer
Damn, ze maken het je ook nooit echt makkelijk hè. Goed, dat onderdeel is gecheckt en goed bevonden.

De sensor kan ik helaas niet testen (heb geen perslucht), maar een nieuwe is niet zo duur zag ik. To be continued.

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Oh oh oliedruklampje brand

Bericht door transporterT2 » di sep 22, 2015 18:32 pm

Olie sensor is toch massa geschakeld?.
Wanneer je je multimeter op de aansluit lip en een massa deel houdt mag je niks meten toch?
Kun je de sensor gewoon gemonteerd laten.
Kan ook gruis zijn wat de ingang van de sensor blokkeert in een extreem geval van motorschade.
Weet niet of dit type motor een olie filter heeft?dacht het wel toch?kan het dan ook niet aan het inwendige van je filterbus loggen?
Sensor loshalen en een oliedrukmeter meter monteren en aflezen wat hij doet.
Maar het zal allemaal wel meevallen hoop ik,en bij een kapotte sensor blijven hoop ik voor je.

Jw

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Oh oh oliedruklampje brand

Bericht door hanhoo » di sep 22, 2015 21:58 pm

transporterT2 schreef:Olie sensor is toch massa geschakeld?.
Wanneer je je multimeter op de aansluit lip en een massa deel houdt mag je niks meten toch?
Kun je de sensor gewoon gemonteerd laten.
Kan ook gruis zijn wat de ingang van de sensor blokkeert in een extreem geval van motorschade.
Weet niet of dit type motor een olie filter heeft?dacht het wel toch?kan het dan ook niet aan het inwendige van je filterbus loggen?
Sensor loshalen en een oliedrukmeter meter monteren en aflezen wat hij doet.
Maar het zal allemaal wel meevallen hoop ik,en bij een kapotte sensor blijven hoop ik voor je.

Jw


Blokkever meet geen spanning maar de weerstand over de sensor, van aansluitcontact naar de massa van de sensor (gewoon in je handen). Zodra je perslucht erop zet, moet deze fiks oplopen. Zo niet: stuk. 8-)
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Oh oh oliedruklampje brand

Bericht door AppleCase » wo sep 23, 2015 14:44 pm

Dus ik wil die sensor er even uitdraaien. Maar mijn lange doppen zijn te klein. En mijn grootste pijpsleutel is ook te klein. Weet iemand welke maat ik moet hebben? 24 mm? 26 mm? Anders? Om hem los te krijgen heb ik echt iets langs nodig, of niet?

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Oh oh oliedruklampje brand

Bericht door blokkever » wo sep 23, 2015 22:44 pm

Volgens mij moet je dop 24 hebben maar ik ben daar niet 100% zeker van, met een standaard dop zou je hem ook los moeten kunnen krijgen als je het verlengstuk niet helemaal in het vierkante gat van de dop steekt, je zet dan eerst de dop op de sensor en daarna het verlengstuk er voorzichtig op zetten zodat het contactlipje niet beschadigd.

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Oh oh oliedruklampje brand

Bericht door transporterT2 » do sep 24, 2015 16:27 pm

Als het goed is zit hij ook maar handvast aangedraaid .
Bij sensor welke ik gemonteerd heb zit er alleen een kartelrand ipv een zeskant.

Jw

AppleCase
Actief Lid
Berichten: 489
Lid geworden op: wo apr 27, 2011 21:57 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heerde (Hoorn om precies te zijn)

Re: Oh oh oliedruklampje brand

Bericht door AppleCase » do sep 24, 2015 16:54 pm

Gefixt met lange dop 24. Ding was 3x zo duur als de sensor die ik iets vaster dan handvast heb gedraaid (iets met druk...). Lampje is uit, dus sensor was stuk. Veel dank voor alle input!

Plaats reactie