Vermogen valt weg!

Gangie
Actief Lid
Berichten: 271
Lid geworden op: wo aug 20, 2014 8:56 am
Bouwjaar Bus: 1973

Vermogen valt weg!

Bericht door Gangie » vr aug 21, 2015 22:29 pm

Ik rij van de week op de snelweg met een gangetje van 90/95km,
en uit het niets viel het vermogen weg

Eenmaal bijna stilstaand op de vluchtstrook gaat het acculampje en olielampje branden
Motor val uit! ik ree nog 40/45km zet hem in z'n twee maar nee hoor kreeg hem niet aan de praat

Eenmaal tot stilstand gekeken in de motorruimte checken of dat alles nog goed zat,
maar alles zat nog goed geen stekkertjes los,bougiekabels o.k. ,verdeelkap zat goed enz,enz........
Probeerde hem weer aan de praat te krijgen maar nee.......wel starten maar niet aanslaan

Dus samengevat motor hield in en sloeg op een gegeven moment uit
Daarna wel starten maar niet aanslaan (waarschijnlijk geen vonk,denk ik)

Heb na een minuut of 10 nog eens geprobeerd en ja.....lopen
Ra ra hoe kan dit?
Wat zal het probleem geweest zijn?

Heb dit begin van dit jaar ook gehad toen ik net de straat bij mijn thuis uit rij,
maar toen was mijn rotor door gebrand
Heb toen ook gelijk mijn bougies,bougiekabels contactpunt en verdeelkap vervangen

Iemand van hier een idee wat voor probleem dit zou kunnen zijn?
En hoe kan ik dit oplossen?

Gr,Frans

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Vermogen valt weg!

Bericht door fahtal » za aug 22, 2015 0:25 am

Condensator ook vervagen?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gangie
Actief Lid
Berichten: 271
Lid geworden op: wo aug 20, 2014 8:56 am
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Vermogen valt weg!

Bericht door Gangie » za aug 22, 2015 0:30 am

fahtal schreef:Condensator ook vervagen?

Yep!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Vermogen valt weg!

Bericht door fahtal » za aug 22, 2015 7:19 am

Ik heb een keertje een vuiltje voor de vlotter gehad dat had zulke verschijnselen. Echter had ik 2 carbs dus hij deed het nog voor de heit ik weet niet wat jij hebt
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
werkzeugwagen
Actief Lid
Berichten: 192
Lid geworden op: ma apr 25, 2011 15:05 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Weert

Re: Vermogen valt weg!

Bericht door werkzeugwagen » za aug 22, 2015 8:13 am

Check nog eens de toestand van je ontstekingsdelen, hoe zien je contactpunten en rotor eruit...?

Zelf vermoed ik dat het in je brandstofcircuit zit. Is je filter schoon? Kan er een dopje van de loodvervanger in de tank zitten? Zijn je leidingen goed?

Zelf heb ik twee weken terug hetzelfde issue gehad, alles vervangen voordat ik eens ging kijken naar het brandstoffilter. Die was helemaal verstopt!

Succes!
'71 t2a, in progress..

Gangie
Actief Lid
Berichten: 271
Lid geworden op: wo aug 20, 2014 8:56 am
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Vermogen valt weg!

Bericht door Gangie » za aug 22, 2015 9:22 am

Bedankt ieder vast voor het meedenken ;)
Het gaat hier om een gereviseerde 1600 dubbelpoorts luchtgekoelde 4 cilinder boxer motor met Solex 34 PICT3 carburateur.,die inmiddels ongeveer 55.000 km heeft gedraaid

Loodvervanger hoeft er niet meer bij omdat mijn kleppen hard zijn
Leidingwerk zijn recent vervangen inclusief brandstoffilter
Denk zelf ook dat het met brandstof aanvoer te maken heb!
Zal zowiezo voor de zekerheid de brandstoffilters vervangen.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Vermogen valt weg!

Bericht door gijsv » za aug 22, 2015 10:34 am

Gangie schreef:Loodvervanger hoeft er niet meer bij omdat mijn kleppen hard zijn


Dat wil niet zeggen dat er nooit eerder een dopje in je tank is beland...

Ik vindt het onwaarschijnlijk, maar uitsluiten kan je het niet! Zal voordat je hier naar gaat kijken wel eerst al het andere uitsluiten

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Vermogen valt weg!

Bericht door transporterT2 » za aug 22, 2015 14:12 pm

Neem een kleine reserve tank met benzine plaats deze in je motorruimte met een stuk slang op je haalpomp.
Wanneer je nu met rijden geen last meer krijgt weet je waar je het moet zoeken.

Jw

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Vermogen valt weg!

Bericht door old brumax » za aug 22, 2015 14:46 pm

En dan gaan rondrijden met een open bus benzine los in het motorruim?????????
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Vermogen valt weg!

Bericht door transporterT2 » za aug 22, 2015 18:20 pm

Nee gaatje in de dop, bus in motorruimte vastzetten slangetje naar binnen.
Scheelt je een motor uitbouwen en een viltje zoeken.
Wanneer hij dan nog sputterd zit het in je ontsteking of je carb.
Dacht dat mensen in het oosten een beetje creatie bea waren? :D

Jw

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Vermogen valt weg!

Bericht door gruns.lex » za aug 22, 2015 18:32 pm

pas bij iemand met een kever het zelfde euvel
altijd prima staten maar na 20 minuten begon de ellende
na een uurtje staan weer gewoon starten
uiteindelijk gevonden......
als de motor warm werden ook de contactpunten warm en bleef uiteindelijk open staan.
na afkoelen zakte het blokje weer op de ontstekingsas en starte weer gewoon.
de contactpunten zagen er cheap uit en er stond geen Bosch teken op
nieuwe set puntjes ......probleem weg.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Vermogen valt weg!

Bericht door fahtal » za aug 22, 2015 19:09 pm

Ja kan ook. Mijn puntjes waren en keer versleten op op scharnier waardoor naast elkaar stonden. Van boven af zag je dat niet maar eenmaal er uit zag je de scheve beet duidelijk. Waar door de vonk bleef plakken als "gesmolten kaas" ;-)

Meestal doet de motor het wel op hoog toeren omdat de puntjes dan verder uitelkaar geslingerd worden.

Heb je de oude puntjes nog? Of de nieuwe goed afgesteld.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Vermogen valt weg!

Bericht door old brumax » za aug 22, 2015 20:22 pm

Contactpunten kunnen hele rara dingen doen, een algemeen advies, gaat de motor ineens of na langere tijd raar doen dan allereerst de punten nakijken en dan pas verder zoeken!!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gangie
Actief Lid
Berichten: 271
Lid geworden op: wo aug 20, 2014 8:56 am
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Vermogen valt weg!

Bericht door Gangie » za aug 22, 2015 21:49 pm

De bus heeft nog een groot onderhoudsbeurt gehad net voor dat ik op
vakantie ging naar Frankrijk in de buurt van Nantes
Heb probleemloos bijna 2500km gereden

Bedankt Zover allemaal voor het mee denken ;)
Zal zowiezo de contactpunt,benzinefilter vervangen,
en de ontsteking opnieuw afstellen

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Vermogen valt weg!

Bericht door fahtal » za aug 22, 2015 21:59 pm

Alles kan los rammelen.

Succes
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie