Bougie lezen
- leon_T2b
- Actief Lid
- Berichten: 116
- Lid geworden op: zo nov 21, 2010 22:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Bougie lezen
Vandaag bougies vervangen, deze hebben er 15.000km ingezeten.
De motor (CJ) 2.0 heb ik 3 jaar geleden volledig gereviseerd en heeft nu 15d gelopen. Ontsteking staat goed (petronix), klepspeling goed, compressie net gemeten en op alle cilinders 10.5 bar.
alle 4 bougies zijn schoon, geen zwarte aanslag, de elektroden zijn wit/grijs verkleurd. Vertelt dit dat de motor wat 'heet' loopt of is dit een normaal beeld?
Sent from my iPhone using Tapatalk
De motor (CJ) 2.0 heb ik 3 jaar geleden volledig gereviseerd en heeft nu 15d gelopen. Ontsteking staat goed (petronix), klepspeling goed, compressie net gemeten en op alle cilinders 10.5 bar.
alle 4 bougies zijn schoon, geen zwarte aanslag, de elektroden zijn wit/grijs verkleurd. Vertelt dit dat de motor wat 'heet' loopt of is dit een normaal beeld?
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Bougie lezen
Ik vind ze er voor 15.000km netjes uitzien.
Ik vervang ze zelf elke 10.000km.
Kijk naar de kleur van de bougie. Beetje koffie kleur is goed, zwart is te rijk, wit is te arm.
Dus voor het mooie je motor/carb laten controleren afstellen.
Gr
Marcel
Ik vervang ze zelf elke 10.000km.
Kijk naar de kleur van de bougie. Beetje koffie kleur is goed, zwart is te rijk, wit is te arm.
Dus voor het mooie je motor/carb laten controleren afstellen.
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- leon_T2b
- Actief Lid
- Berichten: 116
- Lid geworden op: zo nov 21, 2010 22:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Re: Bougie lezen
Denk zelf dat hij wat te arm staat als ik afga op de witte kleur. Loopt 1 op 9 snelweg, dat lijkt me ook wat (te?) zuinig.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Bougie lezen
Ik weet niet wat zo'n blok hoort te lopen, maar lijkt me idd wat aan de zuinige kant, dus aflaten stellen van de carbs lijk me geen slecht idd.
Gr
Marcel
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Bougie lezen
Briebelbus schreef:Ik weet niet wat zo'n blok hoort te lopen, maar lijkt me idd wat aan de zuinige kant, dus aflaten stellen van de carbs lijk me geen slecht idd.
Gr
Marcel
Die van mij liep op benzine ook 1 op 9.
Te zuinig lopen kan eigenlijk ook niet naar mijn mening, een motor die te arm loopt gaat juist ook weer meer verbruiken.
Levert de motor wel voldoende vermogen voor jouw gevoel?
Welke bougies gebruik je! misschien moet je eens een graadje koudere proberen.
Als je op zeker wilt spelen kun je het beste een keer de motor laten afstellen op een vermogensbank.
- leon_T2b
- Actief Lid
- Berichten: 116
- Lid geworden op: zo nov 21, 2010 22:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Re: Bougie lezen
De bougies die ik gebruik; Bosch Super Plus WR8CC. Is dat warm of koud?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Bougie lezen
Dat is wel een bougie die veel gebruikt is voor deze motoren, maar de wr7cc ook wel.
Heb je de compressie ook verhoogd bij revisie van jou motor?
Dan zou ik zeker koudere bougies proberen, de wr8cc is dan te heet.
Heb je de compressie ook verhoogd bij revisie van jou motor?
Dan zou ik zeker koudere bougies proberen, de wr8cc is dan te heet.
- leon_T2b
- Actief Lid
- Berichten: 116
- Lid geworden op: zo nov 21, 2010 22:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Re: Bougie lezen
Compressie is iets verhoogd idd. De koppen hebben ook grote inlaatkleppen, die zaten er voor de revisie al in en heb ik vervangen voor nieuwe. Dus hogere vulgraad en dus hogere compressie dan standaard. Ook meer lucht dus waarschijnlijk armer mengsel als de sproeiers niet aangepast zijn.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10983
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Bougie lezen
Klinkt als een kandidaat voor een goede afstel sessie op een rollerbank.
Kost wat pegels maar geeft een fijn gevoel op vakantie. En voorkomt misschien schade op de lange termijn.
Kost wat pegels maar geeft een fijn gevoel op vakantie. En voorkomt misschien schade op de lange termijn.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Bougie lezen
Dat schreef ik isd ook al in mijn eerste bericht.
Dus afstellen en vermogen meten is het advies.
Gr
Marcel
Dus afstellen en vermogen meten is het advies.
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10983
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Bougie lezen
Ja maar of ze daar de bougie temp mee bekijken. Volgens mij zegt blokkever geen vreemde dingen.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Bougie lezen
Ligt het nou aan mij, of zien deze bougies er niet eens zo raar uit? De binnenkant is koek bruin, de elektrode wat wittig en de aansluiting een beetje droog zwart. Als de bus verder goed rijdt en niet te heet wordt, zou ik hier niet direct veel aan doen.
Wie heeft je CO afgesteld? Als ze geprobeerd hebben die onder de 3% te krijgen (of zelfs 1,5%!!) ipv de 4,5% die mag, zou ik daar beginnen en dan nog eens kijken.
En anders als je het echt perfect wil hebben: Ga eens bij Fred van HR Engineering in Doesburg langs voor een tripje op de rollenbank. Alleen dan weet je het echt. Onmisbaar als je grotere compressieverhouding en kleppen hebt zonder de sproeiers aan te passen. Je tast anders echt in het duister.
Sproeiers is eenmaal op een motorleven.
Wie heeft je CO afgesteld? Als ze geprobeerd hebben die onder de 3% te krijgen (of zelfs 1,5%!!) ipv de 4,5% die mag, zou ik daar beginnen en dan nog eens kijken.
En anders als je het echt perfect wil hebben: Ga eens bij Fred van HR Engineering in Doesburg langs voor een tripje op de rollenbank. Alleen dan weet je het echt. Onmisbaar als je grotere compressieverhouding en kleppen hebt zonder de sproeiers aan te passen. Je tast anders echt in het duister.
Sproeiers is eenmaal op een motorleven.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10983
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Bougie lezen
Ik vind er ook niets mis mee. Alleen de elektrode is niet helemaal recht meer. Een beetje weggebrand maar ja 15000km.
Ik doelde inderdaad op dat het een aangepaste motor is een hij de geschiedenis niet helemaal lijkt te kennen. Dan is Fred bijvoorbeeld een goed adres.
Ik doelde inderdaad op dat het een aangepaste motor is een hij de geschiedenis niet helemaal lijkt te kennen. Dan is Fred bijvoorbeeld een goed adres.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Bougie lezen
Volgens mij is dat ook (weer) precies wat ik zei in mijn eerste bericht.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- leon_T2b
- Actief Lid
- Berichten: 116
- Lid geworden op: zo nov 21, 2010 22:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Hilversum
- Contacteer:
Re: Bougie lezen
Dank voor het meedenken allemaal! Ik heb besloten Doeburg een bezoekje te brengen. De bus loopt heerlijk, maar ik wil graag zeker weten dat de sproeierbezetting etc. past bij dit licht aangepaste blok. Er zit genoeg tijd (en geld) in de revisie en ik wil graag heel veel probleemloze kilometers maken! Ook benieuwd wat voor vermogen er nu werkelijk inzit.
Leon
Leon