Bougie lezen

Gebruikersavatar
leon_T2b
Actief Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: zo nov 21, 2010 22:01 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bougie lezen

Bericht door leon_T2b » za jun 20, 2015 20:21 pm

Vandaag bougies vervangen, deze hebben er 15.000km ingezeten.

De motor (CJ) 2.0 heb ik 3 jaar geleden volledig gereviseerd en heeft nu 15d gelopen. Ontsteking staat goed (petronix), klepspeling goed, compressie net gemeten en op alle cilinders 10.5 bar.

alle 4 bougies zijn schoon, geen zwarte aanslag, de elektroden zijn wit/grijs verkleurd. Vertelt dit dat de motor wat 'heet' loopt of is dit een normaal beeld?

Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Bougie lezen

Bericht door Briebelbus » za jun 20, 2015 20:50 pm

Ik vind ze er voor 15.000km netjes uitzien.
Ik vervang ze zelf elke 10.000km.

Kijk naar de kleur van de bougie. Beetje koffie kleur is goed, zwart is te rijk, wit is te arm.

Dus voor het mooie je motor/carb laten controleren afstellen.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
leon_T2b
Actief Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: zo nov 21, 2010 22:01 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Bougie lezen

Bericht door leon_T2b » za jun 20, 2015 23:52 pm

Denk zelf dat hij wat te arm staat als ik afga op de witte kleur. Loopt 1 op 9 snelweg, dat lijkt me ook wat (te?) zuinig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Bougie lezen

Bericht door Briebelbus » zo jun 21, 2015 11:36 am

Ik weet niet wat zo'n blok hoort te lopen, maar lijkt me idd wat aan de zuinige kant, dus aflaten stellen van de carbs lijk me geen slecht idd.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Bougie lezen

Bericht door blokkever » zo jun 21, 2015 13:32 pm

Briebelbus schreef:Ik weet niet wat zo'n blok hoort te lopen, maar lijkt me idd wat aan de zuinige kant, dus aflaten stellen van de carbs lijk me geen slecht idd.

Gr
Marcel

Die van mij liep op benzine ook 1 op 9.
Te zuinig lopen kan eigenlijk ook niet naar mijn mening, een motor die te arm loopt gaat juist ook weer meer verbruiken.
Levert de motor wel voldoende vermogen voor jouw gevoel?
Welke bougies gebruik je! misschien moet je eens een graadje koudere proberen.
Als je op zeker wilt spelen kun je het beste een keer de motor laten afstellen op een vermogensbank.

Gebruikersavatar
leon_T2b
Actief Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: zo nov 21, 2010 22:01 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Bougie lezen

Bericht door leon_T2b » zo jun 21, 2015 17:55 pm

De bougies die ik gebruik; Bosch Super Plus WR8CC. Is dat warm of koud?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Bougie lezen

Bericht door blokkever » zo jun 21, 2015 23:27 pm

Dat is wel een bougie die veel gebruikt is voor deze motoren, maar de wr7cc ook wel.
Heb je de compressie ook verhoogd bij revisie van jou motor?
Dan zou ik zeker koudere bougies proberen, de wr8cc is dan te heet.

Gebruikersavatar
leon_T2b
Actief Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: zo nov 21, 2010 22:01 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Bougie lezen

Bericht door leon_T2b » ma jun 22, 2015 22:13 pm

Compressie is iets verhoogd idd. De koppen hebben ook grote inlaatkleppen, die zaten er voor de revisie al in en heb ik vervangen voor nieuwe. Dus hogere vulgraad en dus hogere compressie dan standaard. Ook meer lucht dus waarschijnlijk armer mengsel als de sproeiers niet aangepast zijn.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Bougie lezen

Bericht door fahtal » ma jun 22, 2015 22:21 pm

Klinkt als een kandidaat voor een goede afstel sessie op een rollerbank.

Kost wat pegels maar geeft een fijn gevoel op vakantie. En voorkomt misschien schade op de lange termijn.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Bougie lezen

Bericht door Briebelbus » ma jun 22, 2015 22:25 pm

Dat schreef ik isd ook al in mijn eerste bericht.
Dus afstellen en vermogen meten is het advies.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Bougie lezen

Bericht door fahtal » ma jun 22, 2015 22:27 pm

Ja maar of ze daar de bougie temp mee bekijken. Volgens mij zegt blokkever geen vreemde dingen.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Bougie lezen

Bericht door hanhoo » ma jun 22, 2015 22:32 pm

Ligt het nou aan mij, of zien deze bougies er niet eens zo raar uit? De binnenkant is koek bruin, de elektrode wat wittig en de aansluiting een beetje droog zwart. Als de bus verder goed rijdt en niet te heet wordt, zou ik hier niet direct veel aan doen.

Wie heeft je CO afgesteld? Als ze geprobeerd hebben die onder de 3% te krijgen (of zelfs 1,5%!!) ipv de 4,5% die mag, zou ik daar beginnen en dan nog eens kijken.

En anders als je het echt perfect wil hebben: Ga eens bij Fred van HR Engineering in Doesburg langs voor een tripje op de rollenbank. Alleen dan weet je het echt. Onmisbaar als je grotere compressieverhouding en kleppen hebt zonder de sproeiers aan te passen. Je tast anders echt in het duister.

Sproeiers is eenmaal op een motorleven.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Bougie lezen

Bericht door fahtal » ma jun 22, 2015 22:40 pm

Ik vind er ook niets mis mee. Alleen de elektrode is niet helemaal recht meer. Een beetje weggebrand maar ja 15000km.

Ik doelde inderdaad op dat het een aangepaste motor is een hij de geschiedenis niet helemaal lijkt te kennen. Dan is Fred bijvoorbeeld een goed adres.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Bougie lezen

Bericht door Briebelbus » ma jun 22, 2015 22:41 pm

Volgens mij is dat ook (weer) precies wat ik zei in mijn eerste bericht.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
leon_T2b
Actief Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: zo nov 21, 2010 22:01 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Bougie lezen

Bericht door leon_T2b » di jun 23, 2015 13:03 pm

Dank voor het meedenken allemaal! Ik heb besloten Doeburg een bezoekje te brengen. De bus loopt heerlijk, maar ik wil graag zeker weten dat de sproeierbezetting etc. past bij dit licht aangepaste blok. Er zit genoeg tijd (en geld) in de revisie en ik wil graag heel veel probleemloze kilometers maken! Ook benieuwd wat voor vermogen er nu werkelijk inzit.

Leon

Plaats reactie