Motor start niet

Gebruikersavatar
Geelbusje
Nieuweling
Berichten: 35
Lid geworden op: zo aug 03, 2014 21:19 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Brecht (Belgie)

Motor start niet

Bericht door Geelbusje » zo mei 10, 2015 20:38 pm

Hey allemaal,

sinds een 4 maanden hebben we een busje uit '71 met een 1600 motor.

De motor is gereviseerd en rijdt prima... meestal toch.
Een maand geleden wou hij een keer niet starten met een koude motor... hij gaf geen kik.
Dacht dat de batterij plat was en heb deze even opgeladen. Daarna wou hij wel starten.

Echter gisteren tijdens een rondrit hetzelfde probleem, geen kik. De batterij was niet plat, dit hebben we nagekeken.
Verschillende keren de sleutel uit het contact genomen en terug proberen, tevergeefs.
Met startkabels een andere bus aangekoppeld aan de batterij, ook tevergeefs. :(
Uiteindelijk de bus in gang geduwd en dan sloeg de motor wel aan. :)

Hierna heb ik de motor nog een aantal keren afgezet en zonder problemen terug kunnen starten.

Weet iemand wat het probleem kan zijn? Blijkbaar gaat het starten dikwijls goed maar bestaat de kans dat ik eens niet weg geraak. :?
Het probleem kan zich voordoen bij zowel warme als koude motor.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Motor start niet

Bericht door gijsv » zo mei 10, 2015 20:47 pm

Met de gegeven omschrijving kan ik niets met zekerheid zeggen maar er zijn 2-zaken waar ik het eerst naar zou kijken.

1 - de startmotor
2 - het schakelblokje bij je contactslot

Wat je kan controleren is als ie niet wil starten of je wel een duidelijke 'klik' hoort. Is dit het geval is vermoedelijk je startmotor aan revisie toe. Klap met een hamer wil nog wel eens tijdelijk helpen om je toch op weg te krijgen

Als je geen klik hoort kan je evt. Een directe verbinding tussen accu en startmotor leggen. Start ie dan wel, blokje vervangen (wel in z'n vrij zetten)

Gebruikersavatar
Geelbusje
Nieuweling
Berichten: 35
Lid geworden op: zo aug 03, 2014 21:19 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Brecht (Belgie)

Re: Motor start niet

Bericht door Geelbusje » zo mei 10, 2015 21:16 pm

Bedankt voor het snelle antwoord.

Tijdens de pogingen om te starten heb ik moeite gedaan om goed te luisteren en heb geen klik gehoord.

Misschien het blokje voor alle zekerheid toch maar vervangen?

Gebruikersavatar
La Tortuga
Gevorderde
Berichten: 915
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Hoorn

Re: Motor start niet

Bericht door La Tortuga » zo mei 10, 2015 21:27 pm

Herkenbaar. Ik heb dat ook gehad, en van alles geprobeerd (van relais, tot nieuwe massakabel en een nieuwe accu), maar het bleef aanmodderen.
Wat alles in één klap oploste was de startmotor vervangen. Er zit nu een gereviseerde onder, en nooit meer problemen gehad.

Maar goed, misschien is in jouw geval het relais vervangen wel afdoende. Dat is wel het goedkoopste ;-)

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: Motor start niet

Bericht door dirkinbrabant » zo mei 10, 2015 22:13 pm

Kijk ook naar de aansluiting van de dunne draad op je starmotor. Die bedient het startrelais en daarmee de startmotor. Die draad zit met een sleufstekkertje op je startmotor aangesloten en hang in weer en wind, en kan corroderen. Gevolg: startmotor die geen k(l)ik geeft.

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: Motor start niet

Bericht door zomerbloempje » ma mei 11, 2015 7:13 am

Bij onze brandweerbus alles vervangen. Accu startmotor en contractslot blokje.
Alles zonder resultaat.
Daarna een extra relais op de startmotor gezet.
Door de kabel die via het contact slot loopt komt bij ons te weinig spanning om de startmotor te starten.

Trouwens. Revisie van de startmotor kun je even uitstellen door eerst een keer het ding er onderuit te halen en dan goed schoon te maken.
Soms is dat al afdoende
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Motor start niet

Bericht door old brumax » ma mei 11, 2015 13:10 pm

In mijn bus heb ik een vaste drukschakelaar gemaakt bij de motor, start ie een keer niet dan even op die schakelaar drukken en je weet waar het probleem zit, in de bedrading of in de startmotor, ook erg handig als je met de motor aan het sleutelen bent zet ik hem gewoon op contact, even de draad van de bobine losnemen zodat die niet te heet word en als je wil starten gewoon even op de knop drukken en hij loopt ;) (of niet) :twisted:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gangie
Actief Lid
Berichten: 271
Lid geworden op: wo aug 20, 2014 8:56 am
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Motor start niet

Bericht door Gangie » ma mei 11, 2015 14:33 pm

gijsv schreef:Met de gegeven omschrijving kan ik niets met zekerheid zeggen maar er zijn 2-zaken waar ik het eerst naar zou kijken.

1 - de startmotor
2 - het schakelblokje bij je contactslot

Wat je kan controleren is als ie niet wil starten of je wel een duidelijke 'klik' hoort. Is dit het geval is vermoedelijk je startmotor aan revisie toe. Klap met een hamer wil nog wel eens tijdelijk helpen om je toch op weg te krijgen

Als je geen klik hoort kan je evt. Een directe verbinding tussen accu en startmotor leggen. Start ie dan wel, blokje vervangen (wel in z'n vrij zetten)



Hoe ziet zo'n schakelblokje eruit?
En waar zit dat dan precies?(graag met een fotootje)
Denk dat ik de mijn ook eens moet gaan vervangen heb af en toe ook startproblemen!

Tom1980
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Rosmalen

Re: Motor start niet

Bericht door Tom1980 » ma mei 11, 2015 14:55 pm

Je hebt een a-tje toch?

Het schakelblokje zit onderaan je contactslot. Ik heb het laatst ook vervangen. Beetje donkere foto maar het is de enige die ik heb ;)

Afbeelding

Edit : Ik zie nu dat je een b hebt. Ik keek naar diegene die het bericht gestart was....

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Motor start niet

Bericht door gijsv » ma mei 11, 2015 15:01 pm

dacht dat het deze was, check wel even goed of deze ook voor jouw bus geschikt is.

http://www.paruzzi.com/webwinkel/?zoektrefwoord=694&

Gebruikersavatar
T21974
Nieuweling
Berichten: 36
Lid geworden op: vr feb 11, 2011 10:33 am
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Hoorn

Re: Motor start niet

Bericht door T21974 » ma mei 11, 2015 18:04 pm

Kijk voor de zekerheid ook even naar het zekeringenkastje. Ik heb regelmatig met de handen in het haar gestaan, voordat ik ontdekte dat er een zekering stuk was of slecht contact maakte. Succes!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Motor start niet

Bericht door old brumax » ma mei 11, 2015 19:08 pm

Volgens schema zou het deze http://www.paruzzi.com/webwinkel/?full= ... fwoord=692 moeten zijn.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Motor start niet

Bericht door hanhoo » ma mei 11, 2015 23:03 pm

Ik zou even onder de bus gaan liggen en kijken hoe de startmotor eruit ziet. Als die er bejaard uit ziet, zou ik daar beginnen. Hoeft niet gelijk een nieuwe te zijn, leen of koop een goeie gebruikte en kijk wat de bus doet. Het is een klusje van 20 minuten om te wisselen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Geelbusje
Nieuweling
Berichten: 35
Lid geworden op: zo aug 03, 2014 21:19 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Brecht (Belgie)

Re: Motor start niet

Bericht door Geelbusje » di mei 12, 2015 17:38 pm

Volgend weekend zal ik eens onder de bus kruipen en de startmotor goed bekijken.
Eventueel de kleine draad even afkoppelen en een beetje afschuren voor een beter contact.

Is het schakelblokje gemakkelijk te vervangen? Ik heb gezien dat je daar niet zo maar aan kan, er zit een plaatje in de weg dat vast zit aan het dashbord.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Motor start niet

Bericht door old brumax » di mei 12, 2015 17:56 pm

Geelbusje schreef:Volgend weekend zal ik eens onder de bus kruipen en de startmotor goed bekijken.
Eventueel de kleine draad even afkoppelen en een beetje afschuren voor een beter contact.

Is het schakelblokje gemakkelijk te vervangen? Ik heb gezien dat je daar niet zo maar aan kan, er zit een plaatje in de weg dat vast zit aan het dashbord.

Als je onder de bus kruipt neem dan een stukje draad mee, wel de bus uit de versnelling en op de handrem, als je dat draadje nu tegen het lipje aan houd waar dat kleine stekkertje op zit en even de grote bout waar die dikke kabel mee vast zit aantippen dan moet de startmotor draaien, doet ie dat niet dan is er wat met de startmotor mis, doet ie dat wel goed ook na een aantal keren dan zit de fout ergens in de bedrading/ contactblokje, op die manier ga je het probleem opsplitsen en hoef je geen onnodig werk te doen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie