benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?
- La Tortuga
- Gevorderde
- Berichten: 915
- Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Hoorn
benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?
De bus mag weer naar buiten!
Alleen is hij aan het eind van vorig seizoen met een brandstofverbruik van 1 op 5 weggezet, en dat moet natuurlijk beter. ("normaal" voor deze bus is 1 op 7,5-8)
Alleen: waar te beginnen? Om nou meteen een hele motorrevisie in te plannen gaat wel weer een beetje ver, toch?
Eind vorig seizoen stond de boel netjes op tijd, nieuwe contactpunten en verdelerkap ...
Olielekkage leek wel toe te nemen.
De motor is een Type IV 2.0 liter automatic.
Wat is wijsheid?
Alleen is hij aan het eind van vorig seizoen met een brandstofverbruik van 1 op 5 weggezet, en dat moet natuurlijk beter. ("normaal" voor deze bus is 1 op 7,5-8)
Alleen: waar te beginnen? Om nou meteen een hele motorrevisie in te plannen gaat wel weer een beetje ver, toch?
Eind vorig seizoen stond de boel netjes op tijd, nieuwe contactpunten en verdelerkap ...
Olielekkage leek wel toe te nemen.
De motor is een Type IV 2.0 liter automatic.
Wat is wijsheid?
Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?
weet je zeker dat ie op tijd staat?
- carbs afstellen bij mij scheelde dat echt veel!
- carbs reinigen
- carbs synchroon stellen
- pertronix scheelt ook iets
dus eigenlijk iemand met verstand er naar laten kijken
- carbs afstellen bij mij scheelde dat echt veel!
- carbs reinigen
- carbs synchroon stellen
- pertronix scheelt ook iets
dus eigenlijk iemand met verstand er naar laten kijken
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?
Ik doe altijd mijn ogen dicht bij het tanken. Dat werkt het beste.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- La Tortuga
- Gevorderde
- Berichten: 915
- Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Hoorn
Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?
Ja, het aantal liters bij het tanken maakt me ook niet zoveel uit. Het is dat aantal euros bij het pinnen :O
- La Tortuga
- Gevorderde
- Berichten: 915
- Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Hoorn
Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?
Maar on topic: als de carbs niet goed staan, merk je dat niet met rijden dan?
Hij rijdt namelijk gewoon prima.
Hij rijdt namelijk gewoon prima.
Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?
Natuurlijk rijdt het beter als alles perfect staat, maar als het suboptimaal is en je drukt je voet wat harder in kom je er ook... Maar kost het wat meer
Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?
voordat hier een zinnig antwoord op te vinden is
zijn er nog een paar vragen die helpen bij de diagnose
1 Hoe lang heb je deze bus en heeft deze motor altijd dit verbruik gehad
2 hoe meet je het verbruik, er zit nogal wat verschil tussen stadsrit en lange afstandsrit
3 wat is je max snelheid die je rijdt met je bus , ( het verschil bij mij tussen 90 km/h en 100 km/h
is van 1 op 10 naar 1 op 8 , (1600 4bak )) en als ik veel in de stad rijd mag ik blij zijn met 1 op 5
moet daar wel bij zeggen dat ik een vlotte rijstijl heb
zijn er nog een paar vragen die helpen bij de diagnose
1 Hoe lang heb je deze bus en heeft deze motor altijd dit verbruik gehad
2 hoe meet je het verbruik, er zit nogal wat verschil tussen stadsrit en lange afstandsrit
3 wat is je max snelheid die je rijdt met je bus , ( het verschil bij mij tussen 90 km/h en 100 km/h
is van 1 op 10 naar 1 op 8 , (1600 4bak )) en als ik veel in de stad rijd mag ik blij zijn met 1 op 5
moet daar wel bij zeggen dat ik een vlotte rijstijl heb
Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?
Ik heb ook een type4 automaat (injectie). 1 op 6 is voor mij heel normaal....
Cruizin' California sunshine ...
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?
1 op 7 op de snelweg moet te halen zijn. Met rustig weer;-)
Maar ook hecht met waarde aan een goed afgestelde bus die lekker rijdt. Vorig jaar bij Fred geweest en de bus rijdt weer super. Het verbruik weet ik niet. Met de vakantie was het 1op6 tot een onwaarschijnlijke 1op8 op vpower.... maar dat geloof ik nog steeds niet. Dit was met dak koffer en essen aanhanger.
Dus Tja. Eerst maar alles goed afstellen. Altijd goed. En dan verder kijken misschien wel slijtage die het ziup gedrag veroorzaakt. Maar mijn ervaring uurs dat je met een automaat veel rapper rijdt. Dus veel onzuniger.
Maar ook hecht met waarde aan een goed afgestelde bus die lekker rijdt. Vorig jaar bij Fred geweest en de bus rijdt weer super. Het verbruik weet ik niet. Met de vakantie was het 1op6 tot een onwaarschijnlijke 1op8 op vpower.... maar dat geloof ik nog steeds niet. Dit was met dak koffer en essen aanhanger.
Dus Tja. Eerst maar alles goed afstellen. Altijd goed. En dan verder kijken misschien wel slijtage die het ziup gedrag veroorzaakt. Maar mijn ervaring uurs dat je met een automaat veel rapper rijdt. Dus veel onzuniger.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Has
- Actief Lid
- Berichten: 127
- Lid geworden op: wo apr 23, 2014 12:45 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Home is where you park it!
Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?
Ik rijdt met een 1700cc type 4 met 2 Solex Carbs en handgeschakelde versnellingsbak van 2L gemiddeld 1:8, op de snelweg rijdt ik rond de 100 Km/u.
T2B Berlin Perlweiß/Taigagrün 1978
- La Tortuga
- Gevorderde
- Berichten: 915
- Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Hoorn
Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?
shadowman schreef:voordat hier een zinnig antwoord op te vinden is
zijn er nog een paar vragen die helpen bij de diagnose
1 Hoe lang heb je deze bus en heeft deze motor altijd dit verbruik gehad
2 hoe meet je het verbruik, er zit nogal wat verschil tussen stadsrit en lange afstandsrit
3 wat is je max snelheid die je rijdt met je bus , ( het verschil bij mij tussen 90 km/h en 100 km/h
is van 1 op 10 naar 1 op 8 , (1600 4bak )) en als ik veel in de stad rijd mag ik blij zijn met 1 op 5
moet daar wel bij zeggen dat ik een vlotte rijstijl heb
In de 9 jaar dat ik deze bus nu heb heeft hij altijd gemiddeld 1 op 7 gereden, wat normaal is voor een 2 liter automaat. Alleen vorig jaar plotseling niet meer.
Carburateurs checken lijkt me idd een zinnig begin.
Zou er iets met de choke kunnen zijn? Of heeft dat niet zo'n groot effect...
Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?
lijkt dan iets met carburatie, choke kan zijn dat die blijft hangen
alles visueel checken
en dan een keer af laten stellen
alles visueel checken
en dan een keer af laten stellen
- La Tortuga
- Gevorderde
- Berichten: 915
- Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Hoorn
Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?
en een revisie van de carbs? Is dat iets wat je sowieso moet doen na zoveel km?
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?
Meten is weten.
Als je een te rijk mengsel hebt zijn de bougies niet meer koffiekleurig (na een lange rit) maar blijven zwart.
De 2 liter motoren en zeker met een automaat is geen zuinige combi.
Alles hangt af van de de motorafstelling / compressieverlies en natuurlijk de carb(sproeier bezetting)
een versleten carb geeft vaak een luchtlekkage waardoor de motor niet mooi meer loopt.
dus eerst een rondje kleppen stellen ontsteking afstellen/ nieuw luchtfilter / de compressie meten en daarna eventueel de uitlaatgasmeting uitvoeren.
Trouwens de luchtvoorverwarming van de motor en de thermosstaat van de luchtkleppen is ook belangrijk om het verbruik in de klauw te houden. De motor moet lekker snel opwarmen en de inlaatlucht voor de verbranding wordt ideaal op 25 graden gehouden in het luchtfilter
Als je een te rijk mengsel hebt zijn de bougies niet meer koffiekleurig (na een lange rit) maar blijven zwart.
De 2 liter motoren en zeker met een automaat is geen zuinige combi.
Alles hangt af van de de motorafstelling / compressieverlies en natuurlijk de carb(sproeier bezetting)
een versleten carb geeft vaak een luchtlekkage waardoor de motor niet mooi meer loopt.
dus eerst een rondje kleppen stellen ontsteking afstellen/ nieuw luchtfilter / de compressie meten en daarna eventueel de uitlaatgasmeting uitvoeren.
Trouwens de luchtvoorverwarming van de motor en de thermosstaat van de luchtkleppen is ook belangrijk om het verbruik in de klauw te houden. De motor moet lekker snel opwarmen en de inlaatlucht voor de verbranding wordt ideaal op 25 graden gehouden in het luchtfilter
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?
La Tortuga schreef:en een revisie van de carbs? Is dat iets wat je sowieso moet doen na zoveel km?
Nee, een carb revisie moet niet na een aantal KM's en zal zeker de val in verbruik van jou niet verklaren tenzij er ineens iets is veranderd. Het verbruik als je noemt is niet raar voor een 2l aut. Doe eerst maar een rondje onderhoud en kijk wat het resultaat dan is voordat je grote conclusies trekt.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"