benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?

Gebruikersavatar
La Tortuga
Gevorderde
Berichten: 915
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Hoorn

benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?

Bericht door La Tortuga » wo apr 01, 2015 13:08 pm

De bus mag weer naar buiten! :D
Alleen is hij aan het eind van vorig seizoen met een brandstofverbruik van 1 op 5 weggezet, en dat moet natuurlijk beter. :? ("normaal" voor deze bus is 1 op 7,5-8)

Alleen: waar te beginnen? Om nou meteen een hele motorrevisie in te plannen gaat wel weer een beetje ver, toch?

Eind vorig seizoen stond de boel netjes op tijd, nieuwe contactpunten en verdelerkap ...
Olielekkage leek wel toe te nemen.

De motor is een Type IV 2.0 liter automatic.

Wat is wijsheid? :?:

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?

Bericht door gijsv » wo apr 01, 2015 14:43 pm

weet je zeker dat ie op tijd staat?

- carbs afstellen bij mij scheelde dat echt veel!
- carbs reinigen
- carbs synchroon stellen
- pertronix scheelt ook iets

dus eigenlijk iemand met verstand er naar laten kijken ;-)

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10979
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?

Bericht door fahtal » wo apr 01, 2015 15:25 pm

Ik doe altijd mijn ogen dicht bij het tanken. Dat werkt het beste.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
La Tortuga
Gevorderde
Berichten: 915
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Hoorn

Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?

Bericht door La Tortuga » wo apr 01, 2015 15:27 pm

Ja, het aantal liters bij het tanken maakt me ook niet zoveel uit. Het is dat aantal euros bij het pinnen :O

Gebruikersavatar
La Tortuga
Gevorderde
Berichten: 915
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Hoorn

Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?

Bericht door La Tortuga » wo apr 01, 2015 15:29 pm

Maar on topic: als de carbs niet goed staan, merk je dat niet met rijden dan?
Hij rijdt namelijk gewoon prima.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?

Bericht door gijsv » wo apr 01, 2015 15:36 pm

Natuurlijk rijdt het beter als alles perfect staat, maar als het suboptimaal is en je drukt je voet wat harder in kom je er ook... Maar kost het wat meer

Inactief Account

Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?

Bericht door Inactief Account » wo apr 01, 2015 17:14 pm

voordat hier een zinnig antwoord op te vinden is
zijn er nog een paar vragen die helpen bij de diagnose
1 Hoe lang heb je deze bus en heeft deze motor altijd dit verbruik gehad
2 hoe meet je het verbruik, er zit nogal wat verschil tussen stadsrit en lange afstandsrit
3 wat is je max snelheid die je rijdt met je bus , ( het verschil bij mij tussen 90 km/h en 100 km/h
is van 1 op 10 naar 1 op 8 , (1600 4bak )) en als ik veel in de stad rijd mag ik blij zijn met 1 op 5
moet daar wel bij zeggen dat ik een vlotte rijstijl heb

Raeceron
Actief Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: za jun 21, 2014 12:58 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?

Bericht door Raeceron » wo apr 01, 2015 20:09 pm

Ik heb ook een type4 automaat (injectie). 1 op 6 is voor mij heel normaal....
Cruizin' California sunshine ...

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10979
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?

Bericht door fahtal » wo apr 01, 2015 20:21 pm

1 op 7 op de snelweg moet te halen zijn. Met rustig weer;-)

Maar ook hecht met waarde aan een goed afgestelde bus die lekker rijdt. Vorig jaar bij Fred geweest en de bus rijdt weer super. Het verbruik weet ik niet. Met de vakantie was het 1op6 tot een onwaarschijnlijke 1op8 op vpower.... maar dat geloof ik nog steeds niet. Dit was met dak koffer en essen aanhanger.

Dus Tja. Eerst maar alles goed afstellen. Altijd goed. En dan verder kijken misschien wel slijtage die het ziup gedrag veroorzaakt. Maar mijn ervaring uurs dat je met een automaat veel rapper rijdt. Dus veel onzuniger.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Has
Actief Lid
Berichten: 127
Lid geworden op: wo apr 23, 2014 12:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Home is where you park it!

Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?

Bericht door Has » wo apr 01, 2015 21:18 pm

Ik rijdt met een 1700cc type 4 met 2 Solex Carbs en handgeschakelde versnellingsbak van 2L gemiddeld 1:8, op de snelweg rijdt ik rond de 100 Km/u.
T2B Berlin Perlweiß/Taigagrün 1978

Gebruikersavatar
La Tortuga
Gevorderde
Berichten: 915
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Hoorn

Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?

Bericht door La Tortuga » do apr 02, 2015 8:51 am

shadowman schreef:voordat hier een zinnig antwoord op te vinden is
zijn er nog een paar vragen die helpen bij de diagnose
1 Hoe lang heb je deze bus en heeft deze motor altijd dit verbruik gehad
2 hoe meet je het verbruik, er zit nogal wat verschil tussen stadsrit en lange afstandsrit
3 wat is je max snelheid die je rijdt met je bus , ( het verschil bij mij tussen 90 km/h en 100 km/h
is van 1 op 10 naar 1 op 8 , (1600 4bak )) en als ik veel in de stad rijd mag ik blij zijn met 1 op 5
moet daar wel bij zeggen dat ik een vlotte rijstijl heb


In de 9 jaar dat ik deze bus nu heb heeft hij altijd gemiddeld 1 op 7 gereden, wat normaal is voor een 2 liter automaat. Alleen vorig jaar plotseling niet meer.

Carburateurs checken lijkt me idd een zinnig begin.

Zou er iets met de choke kunnen zijn? Of heeft dat niet zo'n groot effect...

Inactief Account

Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?

Bericht door Inactief Account » do apr 02, 2015 9:34 am

lijkt dan iets met carburatie, choke kan zijn dat die blijft hangen
alles visueel checken
en dan een keer af laten stellen

Gebruikersavatar
La Tortuga
Gevorderde
Berichten: 915
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 12:19 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Hoorn

Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?

Bericht door La Tortuga » do apr 02, 2015 9:36 am

en een revisie van de carbs? Is dat iets wat je sowieso moet doen na zoveel km?

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?

Bericht door gruns.lex » do apr 02, 2015 17:49 pm

Meten is weten.
Als je een te rijk mengsel hebt zijn de bougies niet meer koffiekleurig (na een lange rit) maar blijven zwart.
De 2 liter motoren en zeker met een automaat is geen zuinige combi.
Alles hangt af van de de motorafstelling / compressieverlies en natuurlijk de carb(sproeier bezetting)
een versleten carb geeft vaak een luchtlekkage waardoor de motor niet mooi meer loopt.
dus eerst een rondje kleppen stellen ontsteking afstellen/ nieuw luchtfilter / de compressie meten en daarna eventueel de uitlaatgasmeting uitvoeren.

Trouwens de luchtvoorverwarming van de motor en de thermosstaat van de luchtkleppen is ook belangrijk om het verbruik in de klauw te houden. De motor moet lekker snel opwarmen en de inlaatlucht voor de verbranding wordt ideaal op 25 graden gehouden in het luchtfilter

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: benzineverbruik 1 op 5, waar te beginnen?

Bericht door hanhoo » do apr 02, 2015 23:14 pm

La Tortuga schreef:en een revisie van de carbs? Is dat iets wat je sowieso moet doen na zoveel km?


Nee, een carb revisie moet niet na een aantal KM's en zal zeker de val in verbruik van jou niet verklaren tenzij er ineens iets is veranderd. Het verbruik als je noemt is niet raar voor een 2l aut. Doe eerst maar een rondje onderhoud en kijk wat het resultaat dan is voordat je grote conclusies trekt.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie