Motor houd in / komt niet weg

Plaats reactie
Gebruikersavatar
FlorisH
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di mar 02, 2010 22:00 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Motor houd in / komt niet weg

Bericht door FlorisH » ma mar 16, 2015 10:41 am

Goedemorgen allemaal,

Mijn Bus (T2B 1600cc Type 1) heb ik sinds de Airmighty picknick vorig jaar september niet meer gebruikt. De auto reed toen perfect.

Vorige week heb ik hem, ter voorbereiding op de rit naar Ninove van gisteren, een beurtje gegeven: olie/filter/V-snaar/luchtfilter. De auto had in 2013 een grote beurt + afstellen gehad en vorig jaar heb ik hem max 500km gebruikt.

Toen ik vorige week zondag een testritje met de Bus ging maken was er niets aan de hand: even de carburateur vol laten starten en toen sloeg hij direct aan op de choke. heb toen +- 100km gereden en de bus reed heerlijk, pakte goed op en trok goed door. Heb wel 2x het idee gehad dat hij onderin niet goed weg kwam, maar verder reed hij top.

Gisteren de bus gepakt voor de rit naar Ninove en de hele weg heb ik mij ge-ergert aan het rijgedrag van de motor. hij komt totaal niet meer weg, in de 1e versnelling niets aan de hand, maar als ik naar de 2 ga komt hij niet meer weg en pakt pas op als ik (op de teller) 40 rij, bij 50 op de teller zit hij in de begrenzer, dus het toerental zal behoorlijk zijn bij 40. schakel ik dan naar 3, dan komt hij weer niet weg je voelt hem echt inhouden en niet vooruit willen, pas vanaf 65/70kmh trekt hij weer goed, bij 80 gaat hij de begrenzer in dus weer hetzelfde : hoger toerental doet hij pas wat. Schakel ik bij bijna 80 naar zn 4, dan is het tot de 100 op de teller echt een drama, komt totaal niet weg en je merkt echt dat hij bij +- 100 ineens wel vooruit komt.

Ik denk dat ik het probleem zo wel goed heb omschreven, je moet echt toeren maken om vooruit te komen, schakel je over naar de volgende versnelling dan is al het vermogen weg en als je dan plank gas geeft dan is het net of hij smoort (koppeling in en dan gas: niets aan de hand) , je voelt gewoon dat hij bij hogere toerentallen ineens wel trekt zoals het hoort.

Stationair lopen en starten is allemaal geen probleem.

Iemand een idee wat dit kan zijn ? carburateur afstelling zat ik zelf aan te denken ?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Floris :geek:
T2b 1979 Eurec Cassandra

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Motor houd in / komt niet weg

Bericht door fahtal » ma mar 16, 2015 11:05 am

Wat voor een ontsteking heb je erin?

Mijn ervaring is dat als je veel toeren moet maken voor goed rij gedrag dan er dan iets mis is met de ontsteking.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
FlorisH
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di mar 02, 2010 22:00 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Motor houd in / komt niet weg

Bericht door FlorisH » ma mar 16, 2015 11:11 am

De originele ontsteking.

Ik heb wel de rotor schoongemaakt vorige week, maargoed toen is alleen de rotorkap los geweest.

Wat zou dan slim zijn ? contactpuntjes etc. vervangen, nieuwe rotor en kap erop ?
T2b 1979 Eurec Cassandra

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Motor houd in / komt niet weg

Bericht door fahtal » ma mar 16, 2015 11:30 am

bij mij waren de puntjes verstelen, het scharniertje was gaar waardoor die scheef op elkaar zat. van bovenaf bijna niet te zien maar de vonk bleef plakken waardoor die dus minder lang de verbinding verbrak... zoiets kan het bij jou zijn. ik zou als eerste even de puntjes schoon maken zodat eventuele oxidatie eraf is.. schuur papiertje ertussen en dan netjes stellen dat ze goed open gaan. dan een rondje rijden is het niet opgelost dan misschien de punten eruit halen kijken of je wat ziet zoals ik had.

maar een brakke condensator kan ook het probleem zijn. dat had ik bij een andere auto ook die deed het alleen goed bij hoog toeren. condensator vervangen en toen liep die weer als een tierelier.

alles vervangen kan ook is niet heel duur en dan kan je er weer minimaal 10.000 km er tegen aan.

rotor en kap zou ik controleren op oxidatie maar niet direct vervangen.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Motor houd in / komt niet weg

Bericht door gruns.lex » ma mar 16, 2015 11:40 am

ik vermoed een verstopte sproeier in de carb.
als de hoofdsproeier bijkomt trekt ie wel weer

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Motor houd in / komt niet weg

Bericht door hanhoo » ma mar 16, 2015 16:25 pm

Carburateur afstelling: nee. Dat is in principe statisch. Als er niet aan gedraaid is, niet aanzitten. Dat zou je ook in de stationairloop moeten merken. Je kunt wel even aan de twee stelschroeven een heel klein beetje draaien of ze niet overdreven los zitten en wel heel makkelijk draaien, maar zet ze daarna weer terug. Er zit een vacuumwerking achter, en ik heb al eens gehad dat de CO schroef langzaam werd ingezogen. Maar dat is echt zelden.

Twee mogelijke dingen waar ik direct aan moet denken:

1. Vervroegingsplaat in de verdeler zit vast (schuivende plaat onder de verdeler). Eerste test: start de motor en laat hem even wat warmer worden en de choke er wat af lopen. Geef dan een paar keer flink gas. Dik vervolgens met de achterkant van een schroevendraaier op de verdelerkap. Zakt het stationair toerental?

Zo ja: Probeer eens de rotor eraf te halen en te trekken/duwen aan het armpje in de verdeler die naar het vacuumpotje loopt. De plaat moet mooi vrij draaien en terugspringen naar de beginpositie. Dit is de plaat waar de contactpunten op geschroefd zitten. Je kunt ook het slangetje naar de vacuumpot loshalen bij de carburateur en er aan zuigen. Je moet de vervroegingsplaat zien bewegen en terug naar de beginpositie keren.

2. Stationairsproeier vervuild. Dat is het sproeiertje was rechts van de carburateur vlak boven de dynamo zit. Hij is messingkleurig en te verwijderen met een sleuteltje 8mm. Schoonblazen en met remmenreiniger doorblazen. Als het dan opgelost is, raad ik je aan de hele carburateur even open te maken, alle sproeiers te verwijderen en alle kanalen schoon te blazen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gangie
Actief Lid
Berichten: 271
Lid geworden op: wo aug 20, 2014 8:56 am
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Motor houd in / komt niet weg

Bericht door Gangie » ma mar 16, 2015 16:45 pm

Heb dit ook een keer gehad de mijn liep niet harder dan 50 km.
Zodra ik van de tweede naar de derde versnelling ging was de trekkracht er helemaal uit.
Heb toen contact gehad met de garage waar ik altijd mijn onderhoud e.d.laat uitvoeren,
(want zelf heb ik er niet zo veel verstand van)
en die gaf als advies maak de bougies is schoon of vervang ze.
Heb ze toen vervangen,en het motortje (1600cc) liep weer als vanouds.
Succes

Gebruikersavatar
FlorisH
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di mar 02, 2010 22:00 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: Motor houd in / komt niet weg

Bericht door FlorisH » ma mar 16, 2015 19:08 pm

Bedankt voor alle reacties!

Ik ga dus de stappen van de ontsteking eerst allemaal doorlopen en checken, (heb nog nieuwe contactpuntjes en condensator enz. liggen, vervang ze maar meteen, sluit weer e.e.a. uit.) en zal ook de bougies v.v. . mocht dit dan niet werken dan ga ik inderdaad de carburateur uit elkaar laten halen (heb ik nooit gedaan en verpest het liever niet haha)

Bedankt! ik hoop dat het na dit alles verholpen is en er weer lekker gecruised kan worden!
T2b 1979 Eurec Cassandra

Plaats reactie