Oliepomp

Plaats reactie
Gebruikersavatar
freggy
Actief Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: vr apr 24, 2009 11:58 am
Bouwjaar Bus: 1979

Oliepomp

Bericht door freggy » zo nov 30, 2014 20:26 pm

Bij het terug monteren van mijn cu motor heb ik gemerkt dat de nieuwe oliepomp die ik van cb performance gekocht heb heel los in zijn zitting past. De originele pomp klemt hier echt in.
Iets om me zorgen over te maken of niet? Met wat speling vrees ik dat er niet genoeg druk opgebouwd zal worden...
De as van de originele pomp valt maar net in het tandwiel van de nokkenas dus ik riskeer het liever niet om die te hergebruiken.



Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Oliepomp

Bericht door gruns.lex » zo nov 30, 2014 21:31 pm

freggy schreef:Bij het terug monteren van mijn cu motor heb ik gemerkt dat de nieuwe oliepomp die ik van cb performance gekocht heb heel los in zijn zitting past. De originele pomp klemt hier echt in.
Iets om me zorgen over te maken of niet? Met wat speling vrees ik dat er niet genoeg druk opgebouwd zal worden...
De as van de originele pomp valt maar net in het tandwiel van de nokkenas dus ik riskeer het liever niet om die te hergebruiken

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk


de pomp hoort strak in het huis te zitten omdat de in en uitgaande oliepoorten tegenover de gaten in het carter zitten.
als de pomp er te ruim inzit zuigt en perst de pomp niet of onvoldoende.
Misschien hebben ze een verkeerde pomp opgestuurd.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Oliepomp

Bericht door blokkever » ma dec 01, 2014 9:15 am

Dat moet dan een verkeerde pomp in de zin van "produktiefout" zijn alle oliepompen voor zowel type 1 als type 4 hebben dezelfde uitwendige diameter.
Ik zou er er even mee terug gaan naar jou leverancier!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Oliepomp

Bericht door hanhoo » ma dec 01, 2014 16:52 pm

CB zijn op zich goede pompen. Dat hij er wat makkelijker inschuift, kan. Maar er mag geen noemenswaardige ruimte tussen de aanzuig en aflaat gaten zitten. Anders bouw je nooit druk op. 'Losjes' is natuurlijk geen objectieve term. Heb je de diameter al een nagemeten met bijvoorbeeld een schuifmaat?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

jaxxer
Nieuweling
Berichten: 49
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 15:20 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Gouda

Re: Oliepomp

Bericht door jaxxer » vr jul 01, 2016 20:22 pm

Ik hou er niet van om oude topics weer op te rakelen maar hier over vraag ik me af of jullie me duidelijkheid kunnen verschaffen. Mijn CJ blok heeft een ratelend geluid sinds het begin. Ik ben vanalles aan het afstrepen en toen kwam ik dit topic tegen. Ik heb een filmpje van mijn oliepomp gemaakt waarop je kan zien dat hij behoorlijk veel speling heeft. Het is een nieuwe pomp.

https://youtu.be/raZtxZGwYy0

Is dit het probleem waarme ik mijn ratel oplos?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Oliepomp

Bericht door old brumax » vr jul 01, 2016 21:49 pm

Heb je het tandwiel met het aseind er uit gehad en gekeken hoeveel de vlakken afgesleten zijn?
Er zit altijd wat speling op , als je de as eruit hebt kun je die beoordelen of het acceptabel of extreem is, ook kun je dan zien of hij ver genoeg in de gleuf van het tandwiel schuift.
Of dat het ratelen veroorzaakt durf ik te betwijfelen , als hij draait staat er continu een flinke druk op die de speling eruit drukt.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

jaxxer
Nieuweling
Berichten: 49
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 15:20 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Gouda

Re: Oliepomp

Bericht door jaxxer » vr jul 01, 2016 22:15 pm

Ik dacht hetzelde maar ik vond dat er toch wel erg veel speling op zat. Toen ik de pomp kocht twijfelde de verkoper een beetje. Nu vind ik het behoorlijk lastig om voor een typ 4 motor van 2L een oliepomp te vinden. Er is er eingelijk maar een te vinden, een CB die alleen geschikt is voor de 17, 18 en 2L. Ik vraag me af waar dat verschil in zit. Voor alle andere motoren heb je de oude en nieuwe maat (heeft met de diepte te maken) maar voor de Typ 4 motoren is er niets te vinden bij de grote winkels.

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Oliepomp

Bericht door transporterT2 » za jul 02, 2016 15:44 pm

Is je blok weg geweest voor revisie?
Zo niet dan wordt het meten wat je moet doen,oude pomp nog wel bewaard?
Ook de diepte van de rand van je carter tot in de gleuf van nokas tandwiel.
Deze maat na meten met je pompas.
Tja en ratelen kan een hoop dingen betekenen zat er gruis in je afgetapte olie?

Jw
Laatst gewijzigd door transporterT2 op za jul 02, 2016 17:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Oliepomp

Bericht door old brumax » za jul 02, 2016 16:50 pm

Dat ratelen doet hij dat altijd onder het rijden of word het meer/minder als je het gas geeft/loslaat, kan dat niet eruit halen bij je beschrijving van het probleem.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Stuart
Beginner
Berichten: 78
Lid geworden op: za jul 09, 2016 17:46 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Oliepomp

Bericht door Stuart » zo jul 24, 2016 11:37 am

Geen pomp te vinden behalve CB??? Denk dat je dan niet goed zoekt. Kijk eens bij de bekende tuners in Duitsland. Genoeg keus en beter dan menig after market spul.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie