Nut van borgplaten aandrijfassen?
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Nut van borgplaten aandrijfassen?
Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van deze "borgplaten" voor de bouten van de aandrijfassen?
Bij mijn bus zaten ze er niet op.
Volgens mij wordt er niets mee geborgd, de vlakke kant van de bout rust nu op zo'n plaatje en niet op de ring van de homokinetische koppeling.
Bij een zeskant kun je een lipje ombuigen tegen het losdraaien, maar met zo'n ronde kop niet. Wat voegt dit dus toe?
Bij mijn bus zaten ze er niet op.
Volgens mij wordt er niets mee geborgd, de vlakke kant van de bout rust nu op zo'n plaatje en niet op de ring van de homokinetische koppeling.
Bij een zeskant kun je een lipje ombuigen tegen het losdraaien, maar met zo'n ronde kop niet. Wat voegt dit dus toe?
Dus.
Re: Nut van borgplaten aandrijfassen?
Denk dat het geen borgplaat is. Volgens mij is dit meer om het blik van de stofhoes te beschermen als je de bouten vastzet. Zoals een ring normaal doet
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Nut van borgplaten aandrijfassen?
nelis schreef:Denk dat het geen borgplaat is. Volgens mij is dit meer om het blik van de stofhoes te beschermen als je de bouten vastzet. Zoals een ring normaal doet
Dat zou kunnen, maar vreemd dan om ze borgplaat te noemen:
http://www.paruzzi.com/webwinkel/?zoektrefwoord=23477&
Dus.
Re: Nut van borgplaten aandrijfassen?
Omdat parruzi niet kan vertalen
VW nummer catalogus 211 501 357 Unterlegplatte
Wat een onderleg plaat is en niet borgplaat
VW nummer catalogus 211 501 357 Unterlegplatte
Wat een onderleg plaat is en niet borgplaat
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Nut van borgplaten aandrijfassen?
shadowman schreef:Omdat parruzi niet kan vertalen
VW nummer catalogus 211 501 357 Unterlegplatte
Wat een onderleg plaat is en niet borgplaat
Er zijn er meer met dezelfde Google vertaling:
http://www.hotrod.nl/shop/contents/nl/p5205_Homokineet_borgplaat,_100mm,_p.stuk_-_211501357.html
http://www.volksrepairs.nl/product/23477
Dus.
Re: Nut van borgplaten aandrijfassen?
gebruiken allemaal de zelfde vertaler denk ik
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Nut van borgplaten aandrijfassen?
Dit staat trouwens op de Paruzzi site:
Ik vraag me af of als een bout loskomt, hij door het plaatje toch op zijn plek blijft?
Apart verhaal.
Aandrijfas borgplaatjes
Deze borgplaatjes bevinden zich tussen de bouten van de homokineten (# 3480) en zorgen ervoor dat er twee bouten samen worden gehouden waardoor ze geen kant op kunnen. Als je geen borgplaatjes gebruikt en er komt 1 bout los dan ligt binnen afzienbare tijd de hele aandrijfas los met alle gevolgen van dien.
Ik vraag me af of als een bout loskomt, hij door het plaatje toch op zijn plek blijft?
Apart verhaal.
Dus.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Nut van borgplaten aandrijfassen?
Geloof me , als er een bout loskomt gaan ze allemaal los daar kan geen plaat wat aan doen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Nut van borgplaten aandrijfassen?
de enige reden waarom deze plaatjes er zitten is om e aanlig druk van de bouten over een groter vlak te verdelen
waardoor de afglij krachten mooier over het hele vlak worden verdeeld waardoor je minder kans op beweging tussen de delen hebt waardoor je weer minder kans op boutbreuk hebt
maar tegen het loslopen van de boutjes helpen ze niet
waardoor de afglij krachten mooier over het hele vlak worden verdeeld waardoor je minder kans op beweging tussen de delen hebt waardoor je weer minder kans op boutbreuk hebt
maar tegen het loslopen van de boutjes helpen ze niet
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Nut van borgplaten aandrijfassen?
Kortom doe ze er maar gewoon onder;-)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: Nut van borgplaten aandrijfassen?
shadowman schreef:
maar tegen het loslopen van de boutjes helpen ze niet
Daarom breng ik op het laatste draadloze deel (ook wel de borst genaamd) van de inbus/torx-bout een likje siliconenkit aan.
Dat spul plakt als een dolle en helpt tegen lostrillen.
Losschroeven is t.z.t. geen probleem.
I am Wouth and I approve this message.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Nut van borgplaten aandrijfassen?
jij smeert ook overal van alles op hè!;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Nut van borgplaten aandrijfassen?
Als t3 bezitter en weet hij dat er zo af en toe ergens iets "gesmeerd " moet worden
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Nut van borgplaten aandrijfassen?
shadowman schreef:de enige reden waarom deze plaatjes er zitten is om e aanlig druk van de bouten over een groter vlak te verdelen
waardoor de afglij krachten mooier over het hele vlak worden verdeeld waardoor je minder kans op beweging tussen de delen hebt waardoor je weer minder kans op boutbreuk hebt
maar tegen het loslopen van de boutjes helpen ze niet
Je verhaal klopt niet helemaal, maar de conclusie wel
Dus.
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: Nut van borgplaten aandrijfassen?
EeVeeWee schreef:shadowman schreef:de enige reden waarom deze plaatjes er zitten is om e aanlig druk van de bouten over een groter vlak te verdelen
waardoor de afglij krachten mooier over het hele vlak worden verdeeld waardoor je minder kans op beweging tussen de delen hebt waardoor je weer minder kans op boutbreuk hebt
maar tegen het loslopen van de boutjes helpen ze niet
Je verhaal klopt niet helemaal, maar de conclusie wel
Ik vond het verhaal van Shadowman wel plausibel klinken.
I am Wouth and I approve this message.