type 4 dubbelk idf40 webers problemen

JDDV
Actief Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:37 pm
Bouwjaar Bus: 1978

type 4 dubbelk idf40 webers problemen

Bericht door JDDV » vr okt 24, 2014 15:12 pm

Hallo

Ik heb een type 4 1700 motor (CB) met dubbele idf 40 webers.
hij heeft last van backfires in de inlaat. vooral bij het uit stationair vol opentrekken van het gas.
Men heeft op de bus de onstekingstoren zitten die origineel bij dit blok hoort. Hier zitten 2 vacuumaansluitingen op (bij het vacuumpotje op de toren). Deze zijn met elkaar verbonden met een slangetje. Hij staat op 5 graden stationair na BDP.

Wat gaat hier mis. Ik denk dat het in de ontsteking zit. Moet ik met deze setting naar een 009 of kan ik de huidige toren ook werkend krijgen? De IDF weber hebben geen vaccumaasnsluiting.

Bedankt voor het meedenken.

Inactief Account

Re: type 4 dubbelk idf40 webers problemen

Bericht door Inactief Account » vr okt 24, 2014 15:26 pm

Zet hem eens op 5 graden VOOR bdp ik denk dat hij dan al beter loopt


5 graden na bdp is zowiezo veels te laat

en een ontsteking met vacuum vervroeger moet een vaccuum van de motor hebben
maar als jij een bus uit 78 hebt heb je ook een rembekrachtiger kun je hem niet op die vaccum leiding zetten (wel tussen de motor en de terugslagklep)

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: type 4 dubbelk idf40 webers problemen

Bericht door hanhoo » vr okt 24, 2014 17:36 pm

Als de ontstekingstoren twee slangetjes heeft, dan is dat een vervroeging en een verlating. Indien volledig originele setup wordt deze afgesteld op 5 graden na BDP met de vacuumslangen aangesloten en stationair draaiende motor. Mocht je de slangen lostrekken (en afdoppen), moet hij op de gebruikelijke 7,5 graden voor BDP gesteld worden.

Nu komt ie: je hebt aftermarket carburateurs en die hebben geen (betrouwbare) vacuum aansluiting voor de vervroeging. Dat gaat dus nooit werken.

In de tussentijd: statisch of met afgedopte vacuum stellen op 7,5 graden voor BDP, dan weet je tenminste of hij een beetje goed loopt. Maar rijden zal waardeloos zijn omdat je de extra vervroeging van de vacuum mist en de curve helemaal niet meer klopt.

Dus ja: koop een verdeler zonder vacuum aansluiting. De 009 is het meest toegepast. Gooi de oude niet weg, ze zijn redelijk zeldzaam en misschien kun je er iemand nog een plezier mee doen.

Koop de 009 wel bij een VW specialist die bekend staat om motorenbouw (check de sponsoren). Die kunnen je vertellen wat de kwaliteiten van hun aangeboden waar is. Er zijn waardeloze chinese imitatie versies in de omloop. Helaas wordt de 009 niet meer door Bosch nieuw geproduceerd.

EDIT: Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar dit is ook een mooi moment om naar een 123Ignition verdeler over te schakelen. Volledig electronisch en je kan een curve kiezen die het best bij je motor past. Nog mooier is de 123 met USB aansluiting waarmee je de curve helemaal zelf kan instellen en zelfs een schakelaar in het interieur kan maken om tussen twee programma's te kiezen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

911gt2
Actief Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: za apr 19, 2014 15:41 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: type 4 dubbelk idf40 webers problemen

Bericht door 911gt2 » di okt 28, 2014 21:22 pm

Op thesamba adviseren ze juist geen 009, maar een 010. De 009 heeft in de hogere toeren een te agressieve vervroegingscurve.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: type 4 dubbelk idf40 webers problemen

Bericht door blokkever » wo okt 29, 2014 9:56 am

Als je wel je huidige ontsteking wilt blijven gebruiken haal dan i.i.g de verbinding tussen de beide vacuumaansluitingen weg.
Sluit de die kant de de ontsteking vervroegt aan op de "ported vacuum" aansluiting op de carburateur, deze zit terhoogte van de gasklep.
evt. kun je de andere aansluiting nog op een vacuumaansluiting onder de gasklep aansluiten, b.v. op het inlaatspruitstuk, maar wel afstellen met losgenomen vacuum op 7,5 graden voorontsteking.
De vacuumvervroeger mag dan misschien wat minder goed werken, maar ii ben van mening dat dit nog altijd beter is dan een onsteking monteren die helemaal geen vacuumvervroeging heeft.
En zoals 911gt2 ook al aangeeft, de 009 is eigenlijk te agressief voor gebruik in een bus, verklaring hiervoor is dat een busmotor zwaarder belast wordt in vergelijking met een kever of ander model luchgekoelde persenauto. een zwaarder belaste motor heeft minder vooronsteking nodig, normaal regelt de vacuumvervroeging dat, maar als die ontbreekt.... (vul zelf maar in).

Er staat trouwens een heel uitgebreid topic op keversite over gebruik van Vacuumvervroeging bij dubbele IDF/DLRA's
Lees dit topic maar eens door, ik vond het heel leerzaam!

The General
Actief Lid
Berichten: 181
Lid geworden op: vr feb 10, 2012 8:54 am
Bouwjaar Bus: 1977
Contacteer:

Re: type 4 dubbelk idf40 webers problemen

Bericht door The General » wo okt 29, 2014 13:54 pm

hanhoo schreef:
EDIT: Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar dit is ook een mooi moment om naar een 123Ignition verdeler over te schakelen. Volledig electronisch en je kan een curve kiezen die het best bij je motor past. Nog mooier is de 123 met USB aansluiting waarmee je de curve helemaal zelf kan instellen en zelfs een schakelaar in het interieur kan maken om tussen twee programma's te kiezen.


Maar 123 heeft toch sowieso geen curve die in de buurt komt die bij de motor past?
Step into a world where technology becomes art. http://www.generalwheels.nl

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: type 4 dubbelk idf40 webers problemen

Bericht door blokkever » wo okt 29, 2014 15:16 pm

Dat hangt er van af welke 123 je kiest.
Er is zelfs een vrij programmeerbare versie te koop dus dan is alles mogelijk ;)

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: type 4 dubbelk idf40 webers problemen

Bericht door hanhoo » do okt 30, 2014 20:34 pm

123 is betrekkelijk. Natuurlijk is de programmeerbare fantastisch waarmee je de originele benaderd, maar zelfs met de selecteerbare kom je in ieder geval 90% (of meer) in de buurt van wat het zou moeten zijn.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: type 4 dubbelk idf40 webers problemen

Bericht door wouthwortel » wo nov 05, 2014 14:25 pm

blokkever schreef:Als je wel je huidige ontsteking wilt blijven gebruiken haal dan i.i.g de verbinding tussen de beide vacuumaansluitingen weg.


Als je het advies van blokkever opvolgt, heb ik nog 2 inlaatspruitstukken liggen met aansluitingen voor de vervroeging van je ontsteking.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: type 4 dubbelk idf40 webers problemen

Bericht door blokkever » wo nov 05, 2014 14:43 pm

wouthwortel schreef:
blokkever schreef:Als je wel je huidige ontsteking wilt blijven gebruiken haal dan i.i.g de verbinding tussen de beide vacuumaansluitingen weg.


Als je het advies van blokkever opvolgt, heb ik nog 2 inlaatspruitstukken liggen met aansluitingen voor de vervroeging van je ontsteking.


De vacuum vervroeging moet op een z.g.n. "ported vacuum" aansluiting worden aangesloten, deze aansluiting zit (of een voorbereiding daarvoor) op de carburateur, je hebt dus geen andere spruitstukken nodig!
Alleen als je ook de verlating (tweede aansluiting op het vacuumpotje) wilt aansluiten moet je dat op een aansluiting doen die onder de gasklep zit, daarvoor zou je evt. de aansluitingen op het spruitstuk kunnen gebruiken, ik zou deze echter niet aansluiten.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: type 4 dubbelk idf40 webers problemen

Bericht door hanhoo » wo nov 05, 2014 16:51 pm

wouthwortel schreef:
blokkever schreef:Als je wel je huidige ontsteking wilt blijven gebruiken haal dan i.i.g de verbinding tussen de beide vacuumaansluitingen weg.


Als je het advies van blokkever opvolgt, heb ik nog 2 inlaatspruitstukken liggen met aansluitingen voor de vervroeging van je ontsteking.


Uhm Wouth, dat is voor de rembekrachtiger. Tenzij je het membraan en de rotor je cilinderkamer in wil zuigen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jaja, ik weet dat er nou ook weer niet zoveel druk op staat, haha
Laatst gewijzigd door hanhoo op wo nov 05, 2014 16:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: type 4 dubbelk idf40 webers problemen

Bericht door hanhoo » wo nov 05, 2014 16:56 pm

@Blokkever: dat verhaal op Keversite had ik ook al gezien. Nice.

@JDDV: Stuur eens een PB naar Gruns.lex. Die heeft de veerdruk van het vacuummembraan veranderd (iets met een Alfa onderdeel geloof ik, fijne moet je aan hem vragen). Een andere aanpassing zou zijn om de vacuum aansluiting op de carburateur te vergroten of te verkleinen totdat je de juiste vacuumopbrengst hebt.

In de Bentley manual staan redelijk wat checkpunten voor de benodigde vacuumdruk en het betreffende toerental. Mijn theorie zou zijn om de vacuumport op de carbureur te proberen te vergroten tot je de juiste waarde benaderd. Praktisch nog nooit uitgevoerd (alhoewel ik dat binnenkort wel wil doen op mijn 32/36 weber).
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: type 4 dubbelk idf40 webers problemen

Bericht door wouthwortel » wo nov 05, 2014 18:23 pm

hanhoo schreef:
wouthwortel schreef:
blokkever schreef:Als je wel je huidige ontsteking wilt blijven gebruiken haal dan i.i.g de verbinding tussen de beide vacuumaansluitingen weg.


Als je het advies van blokkever opvolgt, heb ik nog 2 inlaatspruitstukken liggen met aansluitingen voor de vervroeging van je ontsteking.


Uhm Wouth, dat is voor de rembekrachtiger. Tenzij je het membraan en de rotor je cilinderkamer in wil zuigen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jaja, ik weet dat er nou ook weer niet zoveel druk op staat, haha


Nee hoor Hans, dit zijn n.l. EXTRA (dus niet originele) aansluitingen.
Plug and play voor van die dunne slangetjes.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: type 4 dubbelk idf40 webers problemen

Bericht door gruns.lex » wo nov 05, 2014 19:11 pm

Voor mijn nieuwste project met 2 36 Dellorto's heb ik als test een type 4 verdeler aangepast.
Afbeelding
Ik heb de originele vacuumdoos (waar een veer inzit) vervangen door een exemplaar van een VW kever die geen veer heeft (het was een verdeler zonder centrifiguul vervroegen maar alleen maar op basis van vacuum)
ik heb deze nu gecombineerd en kan met het messing schroefje de het startmoment van de vacuumvervroeging instellen. Afhankelijk van het gekozen veertje is daarmee het deellast effect in te regelen.
Het is echter een probeer projectje en zal pas als de motor gereed is blijken of ie werkt.
In ieder geval is de centrifugaalcurve geschikt voor deze motor en zeker is het dat deze grote vacuumdoos veel meer vervroeging geeft bij een lagere vacuum.

De verdeler is compleet klaar incl petronix en kan getest worden (mocht iemand als een dellorto setup hebben en interesse hebben om dit uit te proberen>>>>>




hanhoo schreef:@Blokkever: dat verhaal op Keversite had ik ook al gezien. Nice.

@JDDV: Stuur eens een PB naar Gruns.lex. Die heeft de veerdruk van het vacuummembraan veranderd (iets met een Alfa onderdeel geloof ik, fijne moet je aan hem vragen). Een andere aanpassing zou zijn om de vacuum aansluiting op de carburateur te vergroten of te verkleinen totdat je de juiste vacuumopbrengst hebt.

In de Bentley manual staan redelijk wat checkpunten voor de benodigde vacuumdruk en het betreffende toerental. Mijn theorie zou zijn om de vacuumport op de carbureur te proberen te vergroten tot je de juiste waarde benaderd. Praktisch nog nooit uitgevoerd (alhoewel ik dat binnenkort wel wil doen op mijn 32/36 weber).

JDDV
Actief Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:37 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: type 4 dubbelk idf40 webers problemen

Bericht door JDDV » ma nov 10, 2014 20:00 pm

Ik heb een 009 gekocht. Kan iemand vertellen hoe ik deze nu het beste afstel? Op maximale vervroeging met een lamp?

Plaats reactie