Tik in motor
Tik in motor
Ik heb hier een t2 met een CB motr. Dubbele carb. 1700 type 4.
Er zit een enorme tik in de motor die een beetje lijkt op een klep/nokvolger/bougie tegen kop?
Soms is het weg ook als ik flink gas. En ineens is het er weer.
Iemand een idee? Ik heb de bus net en weet niet waar ik moet beginnen...
Bedankt
Er zit een enorme tik in de motor die een beetje lijkt op een klep/nokvolger/bougie tegen kop?
Soms is het weg ook als ik flink gas. En ineens is het er weer.
Iemand een idee? Ik heb de bus net en weet niet waar ik moet beginnen...
Bedankt
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: Tik in motor
Tja dat kunnen meer oorzaken zijn die een tik kunnen geven.
Een los zittende klapzitting.
Speling op de pistonpen en de zuiger.
Tja als het geluid echt uit de motor komt op het ritme van het roerental zal er weinig keuze zijn om erger te voorkomen, en de kant waar de tik zit zal open moeten..........
Een los zittende klapzitting.
Speling op de pistonpen en de zuiger.
Tja als het geluid echt uit de motor komt op het ritme van het roerental zal er weinig keuze zijn om erger te voorkomen, en de kant waar de tik zit zal open moeten..........
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Tik in motor
Hoe is de klepspeling, je moet toch ergens beginnen te zoeken?
Is die al eens nagekeken?
Is die al eens nagekeken?
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10983
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Tik in motor
Pak een ijzeren stang z zet de bus op de brug start de motor. Zet de stang op de kenmerken plekken. Je oor tegen het andere eind. Als je geluk hebt hoor je waar het geluid harder wordt. Een stethoscoop is helemaal mooi
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Tik in motor
fahtal schreef:Pak een ijzeren stang z zet de bus op de brug start de motor. Zet de stang op de kenmerken plekken. Je oor tegen het andere eind. Als je geluk hebt hoor je waar het geluid harder wordt. Een stethoscoop is helemaal mooi
Hmm, ijzeren stang kende ik nog niet. Ik pak een stuk coax kabel en sloop de binnendraad en binnenmantel eruit. Dan heb ik een mooi buisje. Zit ook wat vriendelijker aan je oor.
Wat die tik betreft: Doe de onderhoudsriedel voor jouw blokje en zorg voor voldoende en de juiste olie. Kom je na goed onderhoud niets tegen en blijft het geluid, dan is er een inwendig probleem. Dat kan echt vanalles zijn. Als ik 'vanalles' ga opnoemen maak ik je alleen maar ongeruster dan nu nodig is.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10983
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Tik in motor
ok laten we even de nokkenas krukas en pistonpennen vergeten. daar kom je alleen maar achter door het blok open te halen en dat is nu nog een stap te ver.
eerste stap zou voor mij zijn kijken naar de bougies. hoe zien die eruit? is er 1 afwijkend?
tweede stap kijken onder de klep deksel. is de speling goed? zo nee dat eerst netjes afstellen en dan weer starten (niet gelijk een nieuwe pakking erin drukken eerst maar eens kijken of het heeft gewerkt) als je afwijkende boudgies hebt kijk dan ook of je dat kan ontdekken bij de kleppen.
derde stap, niets gevonden bij hier boven? dan de tuimerlaars eraf. en kijken of er een of een klep verder uitsteekt(had je waarschijnlijk al gemerkt bij het stellen;))
vierde stap niets bij de tuimelaars end e kleppen. dan gaan de stoters eruit. haal de tuimelaars eraf trek de buisjes en stoterstangen eruit bekijk deze op slijtage. sommige mensen zeggen zet ze er later weer in de zelfde volgorde en orientatie er weer in, andere zeggen juist mixen. als je dat allemaal weg hebt dan kan je de stoters eruit kijgen met een magneet op een stokje... in principe moet dit redelijk soepel gaan. zit er 1 vast dan kan dat je probleem zijn. heb e ze eruit ook weer kijken op slijtage...
nu heb je we alles gehad zonder het blok te splijten... ok je kan de koppen eraf halen maar dan kan je net zo goed even verder kijken... alles wat hierboven staat kan nog met de motor in de bus met de uitlaat er nog aan geloof ik.
succes
eerste stap zou voor mij zijn kijken naar de bougies. hoe zien die eruit? is er 1 afwijkend?
tweede stap kijken onder de klep deksel. is de speling goed? zo nee dat eerst netjes afstellen en dan weer starten (niet gelijk een nieuwe pakking erin drukken eerst maar eens kijken of het heeft gewerkt) als je afwijkende boudgies hebt kijk dan ook of je dat kan ontdekken bij de kleppen.
derde stap, niets gevonden bij hier boven? dan de tuimerlaars eraf. en kijken of er een of een klep verder uitsteekt(had je waarschijnlijk al gemerkt bij het stellen;))
vierde stap niets bij de tuimelaars end e kleppen. dan gaan de stoters eruit. haal de tuimelaars eraf trek de buisjes en stoterstangen eruit bekijk deze op slijtage. sommige mensen zeggen zet ze er later weer in de zelfde volgorde en orientatie er weer in, andere zeggen juist mixen. als je dat allemaal weg hebt dan kan je de stoters eruit kijgen met een magneet op een stokje... in principe moet dit redelijk soepel gaan. zit er 1 vast dan kan dat je probleem zijn. heb e ze eruit ook weer kijken op slijtage...
nu heb je we alles gehad zonder het blok te splijten... ok je kan de koppen eraf halen maar dan kan je net zo goed even verder kijken... alles wat hierboven staat kan nog met de motor in de bus met de uitlaat er nog aan geloof ik.
succes
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Tik in motor
Bedankt voor het meedenken zover.
Vanavond even met een stetoscoop geluisterd en het bijoindere is dat bij de rechter kleppendeksel het geluid niet te horen is en bij de linker wel.
Meer tijd had ik niet maar hoop stiekem dat het dan uit de kop komt en niet uit de centrale lagers oid. Hoop dat splitsen van het bok niet nodig zal zijn.
Wordt vervolgt
Vanavond even met een stetoscoop geluisterd en het bijoindere is dat bij de rechter kleppendeksel het geluid niet te horen is en bij de linker wel.
Meer tijd had ik niet maar hoop stiekem dat het dan uit de kop komt en niet uit de centrale lagers oid. Hoop dat splitsen van het bok niet nodig zal zijn.
Wordt vervolgt
Re: Tik in motor
O ja .. Mijn maat beschreef het tikken als een Miitralleurgeluid... Even voor het idee...
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10983
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Tik in motor
Een mankement met een klep kan aardig hard klinken
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Tik in motor
kan zelfs een losgelopen stelboutje van een van de kleppen zijn, maakt ook een teringherrie of de lagers er uit liggen, en dat is alleen te vinden door te ZOEKEN!!! de oplossing vind je niet op de computer, er kunnen een aantal mogelijkheden gegeven worden maar je zult ze zelf na moeten lopen!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Tik in motor
old brumax schreef:kan zelfs een losgelopen stelboutje van een van de kleppen zijn, maakt ook een teringherrie of de lagers er uit liggen, en dat is alleen te vinden door te ZOEKEN!!! de oplossing vind je niet op de computer, er kunnen een aantal mogelijkheden gegeven worden maar je zult ze zelf na moeten lopen!!
Gaan we t weekend doen...
Re: Tik in motor
Men heeft in cilinder 4 een te korte, te dikke bougie gedraaid.
Hierdoor is het bougiegat heet geworden en afgebrokkeld.
Gevolg. Stukken metaal bovenop en in de clinderkop/zuiger.
Veel pitten en kraters. De kop is sowieso naar de filestijnen. De zuiger is bovenop helemaal gepit.
Kan ik de cilinder 4 los vervangen?
Heeft iemand nog 1700 onderdelen liggen?
Hierdoor is het bougiegat heet geworden en afgebrokkeld.
Gevolg. Stukken metaal bovenop en in de clinderkop/zuiger.
Veel pitten en kraters. De kop is sowieso naar de filestijnen. De zuiger is bovenop helemaal gepit.
Kan ik de cilinder 4 los vervangen?
Heeft iemand nog 1700 onderdelen liggen?
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Re: Tik in motor
JDDV schreef:Men heeft in cilinder 4 een te korte, te dikke bougie gedraaid.
Hierdoor is het bougiegat heet geworden en afgebrokkeld.
Gevolg. Stukken metaal bovenop en in de clinderkop/zuiger.
Veel pitten en kraters. De kop is sowieso naar de filestijnen. De zuiger is bovenop helemaal gepit.
Kan ik de cilinder 4 los vervangen?
Heeft iemand nog 1700 onderdelen liggen?
Ik zal kijken want vermoed dat ik een losse kop voor een 1700 heb.
Wat de staat is laat ik je dan weten.
Re: Tik in motor
Ik heb via gruns.lex een kop weten te bemachtigen.
Nu de vraag;
In hoeverre is uitliteren noodzakelijk?
Kan ik de kop er zo opschroeven?
Heeft iemand toevallig nog een gebruikte cilinder/zuiger voor me?
Ik wil hem eigenlijk zo goedkoop mogelijk zonder veel werk fixen.
Nu de vraag;
In hoeverre is uitliteren noodzakelijk?
Kan ik de kop er zo opschroeven?
Heeft iemand toevallig nog een gebruikte cilinder/zuiger voor me?
Ik wil hem eigenlijk zo goedkoop mogelijk zonder veel werk fixen.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10983
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Tik in motor
Tja. Alles kan, ik zelf zou het inderdaad hatsaflats in elkaar zetten. Maar het mooist is alles afstemmen op elkaar. Goed koop kan duur koop zijn. En ik denk netjes doen niet persé duurder hoeft te zijn alleen wel arbeidsintesiever
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige