Geen vermogen meer in 4de versnelling na beurtje
Geen vermogen meer in 4de versnelling na beurtje
Ik ga volgende week met mn t2b op vakantie.
Nu heb ik hem vandaag even een grote beurt gegeven.
-Kleppen gesteld
- nieuwe bougies w8ac, de oude die eruit kwamen waren w8cc
- nieuwe rotor en verdelerkap, condensator en punten (op 0,4mm gezet)
- nieuwe olie en filter.
Het is een type 1 1600 ooit door hotrod gebouwd.
Voor het beurtje trok ie in zn 4 met gemak door richting de 110-120,
Nu heeft hij totaal geen trekkrachtin zn 4, ook heb ik het idee dat hij warmer wordt. Bij 100 houdt twel op,tenzij ikeen hele lange aanloop neem.
Tevens geeft hij af en toe ploffen in de uitlaat bij terug schakelen of gas loslaten.
Het enige wat ik heb gedaan is een tijdelijke oude bougiekabelset geplaatst omdat ik de oorspronkelijke had stukgetrokken tijdens de beurt. Maar hiermee loopt hij perfect in zijn 1 en 2 en 3
Wie o wie kan me helpen...ik wil eigenlijk wel volgende week op vakantie.....
Bedankt alvast voor jullie hulp.
Nu heb ik hem vandaag even een grote beurt gegeven.
-Kleppen gesteld
- nieuwe bougies w8ac, de oude die eruit kwamen waren w8cc
- nieuwe rotor en verdelerkap, condensator en punten (op 0,4mm gezet)
- nieuwe olie en filter.
Het is een type 1 1600 ooit door hotrod gebouwd.
Voor het beurtje trok ie in zn 4 met gemak door richting de 110-120,
Nu heeft hij totaal geen trekkrachtin zn 4, ook heb ik het idee dat hij warmer wordt. Bij 100 houdt twel op,tenzij ikeen hele lange aanloop neem.
Tevens geeft hij af en toe ploffen in de uitlaat bij terug schakelen of gas loslaten.
Het enige wat ik heb gedaan is een tijdelijke oude bougiekabelset geplaatst omdat ik de oorspronkelijke had stukgetrokken tijdens de beurt. Maar hiermee loopt hij perfect in zijn 1 en 2 en 3
Wie o wie kan me helpen...ik wil eigenlijk wel volgende week op vakantie.....
Bedankt alvast voor jullie hulp.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Geen vermogen meer in 4de versnelling na beurtje
Ontsteking op tijd controleren, zit de vacuüm carb-ontsteking er goed aan, verdeler wel vastgezet,heb gevoel/idee dat er iets met de ontsteking niet helemaal goed is.
Ook de kleppen even nakijken voor de zekerheid, mss een losgelopen stelbout?
Ook de kleppen even nakijken voor de zekerheid, mss een losgelopen stelbout?
Laatst gewijzigd door old brumax op zo jul 20, 2014 22:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Re: Geen vermogen meer in 4de versnelling na beurtje
Ik denk odd ook meteen aan de ontsteking.
KEEP CALM and spend all your money on an old VW
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Geen vermogen meer in 4de versnelling na beurtje
Idd ontsteking den kik ook aan. Kijk je kabels na, de contactpunten. En daarna je ontstekingstijdstip.
Gr
Marcel
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Geen vermogen meer in 4de versnelling na beurtje
Contactpunten vervangen is ontsteking afstellen. Die bepalen immers de contacthoek en zo ook het moment van ontsteken. Dat kan statisch met een lampje, maar doe je bij voorkeur met een stroboscoop.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Re: Geen vermogen meer in 4de versnelling na beurtje
Volgens mij moet je het in je bougies zoeken, de w8ac en w8cc zijn niet uitwisselbaar, de AC zijn 12mm en de CC zijn 19mm.
( hoewel de CC normaal voor type IV motoren zijn)
Op de hotrod site kun je lezen:
Let op:
Bij gereviseerde motoren en ruilmotoren uit Mexico, kunnen cilinderkoppen gebruikt zijn die ontwikkeld zijn voor bougies met lange draad. Monteer daarin de bosch bougie met lange (19mm) schacht W8CC
http://www.hotrod.nl/shop/contents/nl/p2130.html
Gr. Ruud
( hoewel de CC normaal voor type IV motoren zijn)
Op de hotrod site kun je lezen:
Let op:
Bij gereviseerde motoren en ruilmotoren uit Mexico, kunnen cilinderkoppen gebruikt zijn die ontwikkeld zijn voor bougies met lange draad. Monteer daarin de bosch bougie met lange (19mm) schacht W8CC
http://www.hotrod.nl/shop/contents/nl/p2130.html
Gr. Ruud
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Geen vermogen meer in 4de versnelling na beurtje
Als er idd lange bougies inzitten dan is het zaa deze er als de sotemieter uit te draaien en kijken of er " dikke" koppen op zitten anders gaat zich kool vormen in de schroefdraad die in de cil. steekt en die verwoest je kop met het uitdraaien, ook zou het een mogelijkheid zijn dat 1 zuiger de bougie aangetikt heeft en de elektrode heeft dichtgedrukt, nakijken dus.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Re: Geen vermogen meer in 4de versnelling na beurtje
Er zaten lange in, nu korte volgens de topicstarter, dus de vonk komt m.i. niet goed bij het mengsel.
Dus van aantikken lijkt mij (gelukkig) geen sprake te zijn.
Dus van aantikken lijkt mij (gelukkig) geen sprake te zijn.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Geen vermogen meer in 4de versnelling na beurtje
Ruud52031296 schreef:Er zaten lange in, nu korte volgens de topicstarter, dus de vonk komt m.i. niet goed bij het mengsel.
Dus van aantikken lijkt mij (gelukkig) geen sprake te zijn.
Ja je hebt helemaal gelijk 2x zelfs , zou idd kunnen en is ook heel goed denkbaar dat de korte een slechtere ontbranding geven en dat zou dan tevens het ploffen in de uitlaat kunnen verklaren door opgehoopte onverbrande gassen.
Dan is het zaak om er zo snel mogelijk goede bougies in te plaatsen en er niet mee door rijden ivm koolaanslag in de nu onbeschermde onderste schroefdraad, maar volgens de heren uit doesburg zijn die dan wel van een ander merk.
Dan zet ik wel mijn vraagtekens bij de garage die ze erin heeft gezet.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Nieuweling
- Berichten: 16
- Lid geworden op: wo mei 07, 2014 17:49 pm
- Locatie: Hoofddorp
Re: Geen vermogen meer in 4de versnelling na beurtje
Eens, komt bij andere volkswagens ook wel eens voor.....
een korte draad in een kop met lange schroefdraad is vragen om problemen. Ontsteking is te laat, onvolledige verbranding tijdens de arbeidsslag van de motor. de kop wordt extra heet vanwege de onvolledige verbranding.
het ploffen in de uitlaat bij schakelen of gas los kan ook voorkomen dat er een klep iets te strak staat, controleer voor de zekerheid de klepspeling om grotere schade te voorkomen.
Maar zoals de ander posters al schreven EERST de juiste bougies er in en nog een keer op tijd zetten.
Succes..
groet Marc
een korte draad in een kop met lange schroefdraad is vragen om problemen. Ontsteking is te laat, onvolledige verbranding tijdens de arbeidsslag van de motor. de kop wordt extra heet vanwege de onvolledige verbranding.
het ploffen in de uitlaat bij schakelen of gas los kan ook voorkomen dat er een klep iets te strak staat, controleer voor de zekerheid de klepspeling om grotere schade te voorkomen.
Maar zoals de ander posters al schreven EERST de juiste bougies er in en nog een keer op tijd zetten.
Succes..
groet Marc
Re: Geen vermogen meer in 4de versnelling na beurtje
Inderdaad de oude bougies maar eventeruggeschroefd.
Dom dat ik daar niet naar gekeken had, maar had bougies besteld voor een type 1 motor.
Oude eruit, in de prullenbak en nieuwe erin..
De oude zitten er nu net weer in. Net het eten op....nu maar even proefrijden
Bedankt voor het meedenken
Dom dat ik daar niet naar gekeken had, maar had bougies besteld voor een type 1 motor.
Oude eruit, in de prullenbak en nieuwe erin..
De oude zitten er nu net weer in. Net het eten op....nu maar even proefrijden
Bedankt voor het meedenken
- Ruud52031296
- Actief Lid
- Berichten: 429
- Lid geworden op: wo nov 05, 2008 20:06 pm
- Locatie: Schijndel
Re: Geen vermogen meer in 4de versnelling na beurtje
En hoe was de proefrit?
Re: Geen vermogen meer in 4de versnelling na beurtje
Nou hij rijdt weer hoor. Ploffen is voorbij, dus dat was wel duidelijk waardat vandaan kwam.
Het enige is dat hij nu maar max 105 haalt ipv 115.
In de 4 is de power echt minder. Eerste drie versnellingen rijden echter veel beter dan eerder.
Het enige wat anders is dan voor de beurt is de contactpuntopening (op 0,4mm gesteld) en de klepspeling die ik bij heb gesteld (ze stonden allen onwijs strak, dus stellen leek me noodzakelijk)
Iemand nog een tip?
Wel een misser hoor met die bougies....wel erg dom...
Het enige is dat hij nu maar max 105 haalt ipv 115.
In de 4 is de power echt minder. Eerste drie versnellingen rijden echter veel beter dan eerder.
Het enige wat anders is dan voor de beurt is de contactpuntopening (op 0,4mm gesteld) en de klepspeling die ik bij heb gesteld (ze stonden allen onwijs strak, dus stellen leek me noodzakelijk)
Iemand nog een tip?
Wel een misser hoor met die bougies....wel erg dom...
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Geen vermogen meer in 4de versnelling na beurtje
Ontstekingstijdstip controleren, en kijken of je geen valse lucht heb, je vacuumsysteem e.d.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Paneltje'70
- Gevorderde
- Berichten: 758
- Lid geworden op: za aug 20, 2011 0:28 am
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Zwaag
Re: Geen vermogen meer in 4de versnelling na beurtje
Check je carburateur eens... Zit er geen vuil in? In z'n 4 heeft hij echt alle pk's nodig!!!! Mijn motor liep in z'n 4 ook beroerd... Uit de Coentunnel omhoog zakte ik zelfs terug naar 70km/u. En in z'n 3 verzoop ik de boel als ik veel toeren maakte!
Bleek er m'n vlotterkamer vol met smurrie te zitten en m'n sproeier deels verstopt.
Bleek er m'n vlotterkamer vol met smurrie te zitten en m'n sproeier deels verstopt.
Waarom m'n Bus verlaagd???? Gewoon omdat tie dan zuiniger en harder loopt!!!!!!
(\_/)
(0.o)
(")"(")
(\_/)
(0.o)
(")"(")