Ratelend geluid achter

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Ratelend geluid achter

Bericht door hanhoo » ma jul 14, 2014 17:28 pm

Inderdaad even de hoezen checken en kijken of je speling op de as hebt. De as moet vrij en soepel in en uit de homokineetkoppelingen kunnen bewegen, maar ronddraaiend geen speling hebben. Heb je dat wel, dan komt het er sowieso aan.

Je kunt ze openmaken, hoezen vervangen en opnieuw invetten. Je kunt ook de losse homokineten vervangen met hoes. Tenslotte kun je ook ineens de hele as vervangen. Die laatste is uit mijn hoofd 120 euro, inclusief de homokineten en assen en komt met een extra tube vet, maar hij is al ingevet en wel.

Let op: de boutjes zijn in sommige gevallen een inbus en in andere gevallen een twaalfkant (en geen torx). Als het de originele assen zijn: spuit ze van te voren goed in. Ze kunnen een crime zijn om los te halen. Bij mij aan beide zijden afgebroken eentje afgebroken met losdraaien.

Ik heb ergens ooit eens van iemand begrepen dat die twaalfkant bouten rekbouten zijn en dus eenmalig kunnen worden opgespannen. Of het waar is, er zijn mensen die dat ook weer in twijfel hebben getrokken en ze gewoon terugplaatsen. In elk geval: reinig het schroefdraad goed en eventueel schoontappen. Check daarnaast de lengte van de boutjes als je nieuwe koopt. Die van mij waren net een millimeter te lang en wegens vuil draad kon ik niet voelen of hij aan zat en heb ik een nieuwe bout afgebroken. Al doende leert men zeg maar.... :D
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
JRS
Gevorderde
Berichten: 526
Lid geworden op: di mar 08, 2011 22:39 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Groningen

Re: Ratelend geluid achter

Bericht door JRS » ma jul 14, 2014 20:59 pm

Moet ik dan ook beide kanten direct vervangen? Of is dit niet pet definitie nodig ?
05-1971 Early Bay Westfalia

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Ratelend geluid achter

Bericht door transporterT2 » ma jul 14, 2014 21:27 pm

Hoi zit het probleem nu in de aandrijfassen of toch ergens anders?
Je weet denk ik niet hoeveel de assen gedaan hebben?
Ik zou eerst de assen loshalen en bekijken dan trommels van binnen bekijken.
Wanneer je de achterwielen vrij laat draaien heeft hij ook een andere stand dan met rijden.
Eerst 1 kant openhalen waar je denkt dat het geluid vandaan komt,het komt zeker van buiten?
Je tellerunit wil ook wel eens een tikkend geluid geven tijdens het rijden.
Je assen openhalen en schoonmaken en opnieuw vet geven kan geen kwaad wanneer ze niets mankeren gewoon weer monteren.
Bestel wel de goede boutjes (de veeltand) en de dop welke daarbij hoort alles goed vastzetten rondje rijden en na een paar kilometer natrekken.
Dan in de boutkop een dotje kit dan blijft deze lekker schoon voor de volgende vet ronde.

jan willem

Gebruikersavatar
JRS
Gevorderde
Berichten: 526
Lid geworden op: di mar 08, 2011 22:39 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Groningen

Re: Ratelend geluid achter

Bericht door JRS » ma jul 14, 2014 21:42 pm

Denk inderdaad dat het geluid van de aandrijfas komt.
Net de trommels gedemonteerd en daar ook geen vreemde dingen aangetroffen.
Als ik de bus daarna weer laat zakken en er mee ga rijden is het getik een tijdje weg.
We gaan er binnenkort mee naar Frankrijk en wil eigenlijk geen risico lopen op elende met de asndrijfassen.
Heb inderdaad geen idee hoe lang ze er al onder zitten.
05-1971 Early Bay Westfalia

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Ratelend geluid achter

Bericht door hanhoo » di jul 15, 2014 0:13 am

JRS schreef:Moet ik dan ook beide kanten direct vervangen? Of is dit niet pet definitie nodig ?


Nee hoor, gewoon checken waar speling zit. Je kunt zelfs slechts 1 homokineet vervangen of schoonmaken en hervetten. Ik heb wel alletwee de assen vervangen, maar ik ben een enorme zeikerd die graag alles fris wil hebben en dat was zeker niet nodig. Ik zat dan ook met een trilling en gebonk die ik er niet uit kreeg en niet kon bepalen waar het precies vandaan kwam.

De oude assen heb ik nog als projectje om eens rustig te bekijken en klaar te maken voor een nieuw leven. Een van de 4 homokineten is zeker rot, maar de rest kan nog zeker een tijd mee.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
fonzer
Nieuweling
Berichten: 19
Lid geworden op: di mei 28, 2013 8:23 am
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Ratelend geluid achter

Bericht door fonzer » zo jul 20, 2014 12:04 pm

Even hier op inhaken... Sinds vorige week zijn wij bezig met een trip langs de Côte d'Azur. De laatste paar honderd kilometer speelt af en toe een zelfde soort ratelend geluid op. Het is niet consequent aanwezig en de directe aanleiding heb ik nog niet kunnen ontdekken. Het enige wat ik wel heb kunnen ontdekken op de slingerwegen hier langs de kust is dat bij een behoorlijke bocht naar links het geluid verdwijnt, waarna het bij het rechtuit rijden zachtjes aanwezig is en bij een bocht naar rechts nadrukkelijker aanwezig is. Soms is het tientallen kilometers afwezig, om dan plots de kop op te steken. Wat ook op lijkt te vallen is dat het niet voorkomt de eerste kilometers na een koude (voor zover dat kan met deze buitentemperaturen) start. Een zelfde gevalletje, of moet ik het ergens anders zoeken?

PS. Door de hectiek voor vertrek niet aan een voorstelrondje en busverhaal toegekomen, dat maak ik goed als we weer thuis zijn. Op een normaal toetsenbord werkt dat net iets fijner... Toch alvast een voorproefje... ;-) Afbeelding

Gebruikersavatar
Grawo75
Actief Lid
Berichten: 407
Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Stuttgart

Re: Ratelend geluid achter

Bericht door Grawo75 » zo jul 20, 2014 12:12 pm

Welkom hier!
Ik zou ook hier op een homokineet gokken. Bij mijn bus was het net zo.

Geniet nog van jullie vakantie!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Ratelend geluid achter

Bericht door fahtal » zo jul 20, 2014 15:44 pm

Had ik net ook. As eraf gehaald zo goed mogelijk nieuwe vet erin proberen te krijgen ik kreeg de hoes niet los dus oude vet weggehaald nieuwe erin proppen. De as omgekeerd terug gezet.

Maar je kan nog best een deugd rijden hoor.

Bij de lokale autoparts kun je de spullen halen denk aan latex handschoenen en de juiste inbusof 12kant. Inbus is maat 6. En natuurlijk vet voor de homokineten .

Of je gaat naar een welwillende garage. Of je doet niets en rijdt naar huis.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
fonzer
Nieuweling
Berichten: 19
Lid geworden op: di mei 28, 2013 8:23 am
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ratelend geluid achter

Bericht door fonzer » do jul 24, 2014 20:29 pm

Bedankt voor de tips. Uiteindelijk bij een hypermarche twee bussen vet kunnen scoren, alleen (helaas) geen pomp. Op de camping in Sanremo met het vet onder de bus gekropen.

Afbeelding

Met een aanstaande vervanging in het achterhoofd niet geheel volgens het boekje gewerkt... Het idee was om met een soort van geïmproviseerde pomp/spuit via een klein gaatje in de hoes deze helemaal vol met vet te baggeren...

Zoals dat wel vaker gaat met die ideeën werkt dat in de praktijk toch net weer even iets anders, waardoor er meer vet op mijn handen zat dan er überhaupt richting homokineet verdween. (Ohja, daarom werd er handschoenen geadviseerd... ) Nu het kwaad toch al was geschied, ik onder het vet zat en al een gat in de hoes zat, dit gat maar wat groter gemaakt en met het handje de inhoud van de bus vet er in geduwd. Een tiewrappie er achter voor het idee dat het vet niet al te makkelijk de zelfde weg terug zou kunnen nemen. Zowel wiel- als bak-kant zo aangepakt.

Inmiddels zijn we met een tussenstop halverwege nu een kleine 800 km op weg richting huis. Van het tikken geen last meer gehad. De geïmproviseerde situatie moet het nog ca 700 km volhouden tot huis, voordat er eea definitief vervangen gaat worden.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Ratelend geluid achter

Bericht door fahtal » do jul 24, 2014 20:51 pm

Kijk dat schiet op. Goede terug reis.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Ratelend geluid achter

Bericht door Briebelbus » do jul 24, 2014 21:33 pm

Goed bezig zo.. En het komt vast goed onderweg naar huis.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fonzer
Nieuweling
Berichten: 19
Lid geworden op: di mei 28, 2013 8:23 am
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Ratelend geluid achter

Bericht door fonzer » ma jul 28, 2014 15:03 pm

Terugreis is helemaal goed gekomen. Uiteindelijk op, behalve de benzine en olie, 5 tie-wraps en een bus vet totaal 3300 km afgelegd in ruim 2 weken. Dank voor de technische support hier! Ik ga mijn belofte voorzichtig inlossen; mijn busverhaal komt er aan.

Plaats reactie