Warm lopen motor

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Warm lopen motor

Bericht door Wilfred » di jun 17, 2014 10:01 am

Dat zijn toch echte warmlopers. Maar ik ben het niet met Hanhoo eens dat je meteen aan een grotere interne oorzaak moet denken.

Ik heb het namelijk zelf ook eens gehad. Olie lampje ging niet branden. Maar wel steeds langzamer lopen, ook een ratel te horen wanneer je alsnog het gaspedaal intrapte. toen langzaam naar huis gereden.

Dat was toen ik nog niet lang de bus had. Veel koelingsdelen waren of niet aanwezig, of niet goed gemonteerd. Ook de afstelling van het blok was ronduit belabberd. Later heb ik langzaam alles in orde gemaakt. Ook daarna compressie gemeten, krukas speling etc. Allemaal prima. ook geen overmatig olie verbruik ofzo daarna.

Sinds ik de koeling in orde gemaakt en nooit meer dat probleem gehad. Oftewel, en slecht gemonteerd blok kan zodanig heet worden dat ie bijna vast gaat lopen zonder permanente of interne schade te hoeven hebben. Ik zou dan ook beginnen met gewoon je koelsysteem en afstelling na te lopen.
Take the planet and make it spin your way

Inactief Account

Re: Warm lopen motor

Bericht door Inactief Account » di jun 17, 2014 14:40 pm

een warmloper levert altijd interne schade op daar hoef je niets van te merken en als je geluk hebt dan gaat je blok nog een eeuwigheid mee
als je pech hebt loopt hij de volgende keer muurvast

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Warm lopen motor

Bericht door Wilfred » di jun 17, 2014 15:02 pm

shadowman schreef:een warmloper levert altijd interne schade op daar hoef je niets van te merken en als je geluk hebt dan gaat je blok nog een eeuwigheid mee
als je pech hebt loopt hij de volgende keer muurvast


Tjah, op zich mee eens hoor. Maar in mijn geval ben ik dus het meeste even na gegaan. Krukas speling, compressie, olie verbruik...

Als alles goed is, is het toch goed? Wellicht loopt je blok nu 60.000 ipv 70.000. Dat zal dan wel. De geschiedenis van mijn blok, en ook dat van de topicstarter, is onbekend. Dus zeg maar eens hoe lang die het vol gaat houden.

Punt wat ik wilde maken: Misschien is het niet per se nodig meteen je blok helemaal te splitsen of zoiets... Ik zou eerst andere opties bij langs lopen.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Warm lopen motor

Bericht door old brumax » di jun 17, 2014 17:15 pm

splitsen zou ik direct niet doen maar als je twijfeld is het denk ik wel raadzaam om de zuigers en cilinders aan een nader onderzoek te onderwerpen, als hij zo goed als vast gelopen is zouden de zuigerveren best eens vast gebrand kunnen zitten en ruwe plekken op de cil. wanden zuiger .
Ook de koppen zijn dan nader te bekijken op scheurvorming en je kunt ze event. indien nodig laten vlakken.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Warm lopen motor

Bericht door transporterT2 » di jun 17, 2014 17:37 pm

Kan het niet in de koppeling/versnellingsbak zitten?
Wanneer hij naast de auto in een bok staat te draaien hangt de bak er niet aan toch? :roll:

jw

vervos
Beginner
Berichten: 63
Lid geworden op: di feb 02, 2010 20:24 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: hoogeveen

Re: Warm lopen motor

Bericht door vervos » di jun 17, 2014 19:45 pm

Klopt hij hangt zonder bak in een bok. Net als bij paneltje was er bij mij een klein ratelend geluid na het opnieuw starten dit was na een aantal seconde weer weg. Wel viel op dat de olie zo warm was geweest dat deze een dikke brij was.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Warm lopen motor

Bericht door old brumax » di jun 17, 2014 19:50 pm

Als hij in zijn vrij staat moet ook met een bak met problemen de motor vrij kunnen draaien al helemaal als hij koud normaal rijd.
Op het moment dat een motor die warm word niet meer rond wil is er iets behoorlijk mis in mijn ogen althans.
En om er achter te komen wat zul je gewoon ALLES moeten nalopen en dat is niet op afstand te doen.
Heeft die brij nog een andere kleur als je er iets uit laat lopen??
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Paneltje'70
Gevorderde
Berichten: 758
Lid geworden op: za aug 20, 2011 0:28 am
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Zwaag

Re: Warm lopen motor

Bericht door Paneltje'70 » zo jun 22, 2014 23:44 pm

Heb een van onze sponsoren er naar laten kijken... Hij denkt dat het probleem binnenin zit.

Verkleurde kop... Rauw klinkende motor... Ratelen bij warme motor.. Hij denkt een kapot krukas lager? Om het zeker te weten moet het blok open. En dan alles nalopen!

Worse case scenario prijs indicatie 1500 euro arbeidsloon excl. de onderdelen! Grrrrrrrrrrrrrr
Waarom m'n Bus verlaagd???? Gewoon omdat tie dan zuiniger en harder loopt!!!!!!

(\_/)
(0.o)
(")"(")

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Warm lopen motor

Bericht door Wilfred » ma jun 23, 2014 7:27 am

Op zoek naar een tweedehands blokkie dus. Had je de doka voor jezelf, of voor handel?
Take the planet and make it spin your way

chrispy
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 10:34 am
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Warm lopen motor

Bericht door chrispy » di jun 24, 2014 8:04 am

Ben ik weer. Heb het topic niet helemaal bijgelezen, omdat ik gewoon verder ben gegaan met onderzoeken. Wat ik tegen ben gekomen is gelijk aan veel antwoorden in dit topic. Zoals ik schreef stond alles goed afgesteld. Koeling was in orde. Olie liep ook rond.
Cilinders maar gedemonteerd en drijfstangen losgenomen. Lagerschalen zagen er niet uit. ze zijn verkleurd en gedeformeerd.
Gezien het feit dat er geen geschiedenis van het blok is denk ik dat iemand ergens in een eerder stadium iets niet helemaal juist heeft gedaan. Op de krukas geen speling gevoeld.
Het probleem ligt dus intern. Een lijnboring zal het denk ik gaan worden. En slijpen van de krukas. Met overmaat schalen. Pfff

Gebruikersavatar
Paneltje'70
Gevorderde
Berichten: 758
Lid geworden op: za aug 20, 2011 0:28 am
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Zwaag

Re: Warm lopen motor

Bericht door Paneltje'70 » di jun 24, 2014 9:49 am

Welkom in hetzelfde zinkende schip! ;-)

Mijn doka word voor de handel, maar wil wel iemand op pad sturen die er plezier van krijgt.... En geen hoofdpijn!
De bus is voor een veel groter publiek interssant als hij technisch goed is. Dus hoop daar m'n geld mee terug te verdienen. Op goed geluk dan maar! ;-)
Waarom m'n Bus verlaagd???? Gewoon omdat tie dan zuiniger en harder loopt!!!!!!

(\_/)
(0.o)
(")"(")

chrispy
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 10:34 am
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Warm lopen motor

Bericht door chrispy » za jun 28, 2014 9:34 am

Busmotoren worden schaars. Bij keverland hebben ze er niet veel meer, en dus begint de vanafprijs bij zo'n 1000 euro.

chrispy
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 10:34 am
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Warm lopen motor

Bericht door chrispy » za jun 28, 2014 9:35 am

Trouwens als je koper het huifframe niet zou willen wil ik het overnemen.

Gebruikersavatar
Paneltje'70
Gevorderde
Berichten: 758
Lid geworden op: za aug 20, 2011 0:28 am
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Zwaag

Re: Warm lopen motor

Bericht door Paneltje'70 » za jun 28, 2014 23:48 pm

Heb de huif er zelfs ook nog bij... ;-)
Maar ik verkoop hem in z'n geheel.

Ga je echt voor een ander blokje kijken?
Dan weet je nog niet wat je in huis haalt?
Er zijn nog genoeg AS blokjes te vinden als je een beetje zoekt!
Maar die worden niet voor niets van de hand gedaan!


Dat geld kan je beter spenderen om je eigen blokje helemaal goed en betrouwbaar te maken.

Vandaag gehoord dat m'n oliepomp compleet vergaan is. Allemaal metaalgruis erin! Nu moet het blok echt open.... Hopen dat het niet teveel schade heeft aangericht! Fingers crossed! :-(
Waarom m'n Bus verlaagd???? Gewoon omdat tie dan zuiniger en harder loopt!!!!!!

(\_/)
(0.o)
(")"(")

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Warm lopen motor

Bericht door fahtal » zo jun 29, 2014 9:28 am

Je motor wou je dat ook vertellen, als ik je verkoop topic lees.

Maar nu kom ik natuurlijk heel bijdehand over.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie