Warm lopen motor
-
- Beginner
- Berichten: 63
- Lid geworden op: di feb 02, 2010 20:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: hoogeveen
Warm lopen motor
We hebben een probleem met de koeling van de motor in onze doka, na langdurig restauratie wou ik test rijden maar na 20 stond ik langs de weg. In eerste instantie niet door hebben dat het over verhitting was dus naar een half uurtje kon ik weer rijden en ben langzaam weer naar huis gereden. We hebben de motor eruit gehaald en op een bok laten draaien en wat bleek nu konden we het blok wel uren laten draaien. Het probleem zit dus volgens bij de koeling maar kan het probleem nog niet ontdekken dus is er iemand met het zelfde probleem of heeft iemand een idee?
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Warm lopen motor
Ik gok een 1600 blok? Anders is het lastig meedenken
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Beginner
- Berichten: 63
- Lid geworden op: di feb 02, 2010 20:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: hoogeveen
Re: Warm lopen motor
Klopt 1600 blok
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Warm lopen motor
Had je de schuimrand wel goed in de rondte , ook aan de voorzijde vh blok?
Thermostaat goed afgesteld?
Ontsteking op tijd?
Thermostaat goed afgesteld?
Ontsteking op tijd?
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Warm lopen motor
Kan je omschrijven wat er gebeurde. Zodat je stil kwam te staan
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
-
- Beginner
- Berichten: 63
- Lid geworden op: di feb 02, 2010 20:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: hoogeveen
Re: Warm lopen motor
Oke even twee antwoorden in 1 nadat de auto gekeurd was ben ik op pad gegaan ik vond dat hij niet geheel lekker liep dus het plan was om de motor beter te gaan af te stellen. Onderweg viel ineens het vermogen weg en heb de auto op een parkeerplek gezet. De motor sloeg direct af en kon de motor niet meer starten (startmotor kreeg de motor niet rond) na bellen met de ANWB en wachten op de ANWB kon ik de motor na een uur weer starten en ben weer naar huis gegaan. Thuis alles langs gelopen en het geheel is beter afgesteld verder de rand rond het blok gecheckt maar ook deze zat gewoon prima. De tweede keer rijden reed de bus veel beter hij trok veel beter en we konden de honderd bijna halen na 25 km het zelfde euvel vermogen viel en de motor sloeg af weer kon de startmotor de motor niet rond krijgen maar de motor was heel heet geworden. De ANWB heeft me naar huis gesleept en de volgende dag is de motor eruit gehaald waarna hij uit elkaar is gehaald en weer in elkaar is gezet. De motor loopt op een statief gewoon goed en heeft 2 uur proef gedraaid zonder problemen. Maar wat nu gewoon terug plaatsen en kijken wat er gebeurt of heeft iemand een ander idee?
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Warm lopen motor
de belasting is op statief natuurlijk wel veel minder dan in de bus...
Weet niet of dat wel te vergelijken valt
Weet niet of dat wel te vergelijken valt
Take the planet and make it spin your way
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Warm lopen motor
Zo terug plaatsen heeft geen zin dan is het zo met een paar km weer hetzelfde en draai je de motor gegarandeerd in de soep,je zult moeten proberen het probleem te vinden.
wat heb je allemaal van de motor gehaald, je zegt dat je hem uit elkaar hebt gehaald maar hoever??
Heb je een motor met een doghouse of niet, in het eerste geval is het belangrijk te weten wat voor ontsteking je er op hebt en dat ook controleren, cil 3 moet nl 2-3 gr. later ontsteken dan de rest , gebeurd dat niet loopt hij idd eerst loeiheet en vervolgens smelt de kop er af.
Dat de motor op de bok wel lang goed loopt zegt niet zo vel hij hoeft geen werk te doen en word daardoor ook veel minder warm.
wat heb je allemaal van de motor gehaald, je zegt dat je hem uit elkaar hebt gehaald maar hoever??
Heb je een motor met een doghouse of niet, in het eerste geval is het belangrijk te weten wat voor ontsteking je er op hebt en dat ook controleren, cil 3 moet nl 2-3 gr. later ontsteken dan de rest , gebeurd dat niet loopt hij idd eerst loeiheet en vervolgens smelt de kop er af.
Dat de motor op de bok wel lang goed loopt zegt niet zo vel hij hoeft geen werk te doen en word daardoor ook veel minder warm.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: Warm lopen motor
om ook maar een paar suggesties te doen:
- correcte centrifugaalvervroeging ontstekingstijdstip (te controleren met stroboscoop)
- te arm mengsel benzine/lucht
- luchtslangen van ventilatorhuis naar kachelpotten en voorverwarming naar luchtfilter lekvrij gemonteerd
- V-snaar voldoende op spanning
- oliekoeler luchtzijdig/oliezijdig verstopt of bijpass in oliecircuit continu open waardoor oliekoeler wordt overgeslagen
- correcte centrifugaalvervroeging ontstekingstijdstip (te controleren met stroboscoop)
- te arm mengsel benzine/lucht
- luchtslangen van ventilatorhuis naar kachelpotten en voorverwarming naar luchtfilter lekvrij gemonteerd
- V-snaar voldoende op spanning
- oliekoeler luchtzijdig/oliezijdig verstopt of bijpass in oliecircuit continu open waardoor oliekoeler wordt overgeslagen
Re: Warm lopen motor
Het betreft een AS blok. Koeling is in orde. Ontsteking staat goed. Vervroeging prima. Kleppen staan goed.
Morgen vangen we aan alle oliekanalen na te lopen. de geschiedenis van het motorblok is onbekend. Heb zoiets ook niet eerder aan de hand gehad. Maar binnenkort meer.
Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk
Morgen vangen we aan alle oliekanalen na te lopen. de geschiedenis van het motorblok is onbekend. Heb zoiets ook niet eerder aan de hand gehad. Maar binnenkort meer.
Verstuurd vanaf mijn HTC One_M8 met Tapatalk
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Re: Warm lopen motor
In onze enkel cabine pickup zit een speciaal lucht filter huis
Dit zit aan een balk gemonteerd
Is dit bij een doka ook en heb je het goede huis?
Je hebt in een pickup nl geen oortjes en dus minder goede koeling
Dit zit aan een balk gemonteerd
Is dit bij een doka ook en heb je het goede huis?
Je hebt in een pickup nl geen oortjes en dus minder goede koeling
KEEP CALM and spend all your money on an old VW
-
- Beginner
- Berichten: 63
- Lid geworden op: di feb 02, 2010 20:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: hoogeveen
Re: Warm lopen motor
Klopt daar heb ik ook dat luchtfilterhuis zitten die zelfs uitkomt in de kabine
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Warm lopen motor
Je zegt dat hij zo warm wordt dat de startmotor je motor niet meer rond krijgt. Hoe voelt het dan als je zelf met de hand of een ratel het blok ronddraait? Dat zou ik wel eens willen weten.
Als de fan goed zit, en het blok goed is afgesteld mag temperatuur niet de oorzaak zijn. De 1600 motor is uitstekend in staat goed te koelen op zich zelf. Na zo'n relatief kort stukje moet je het makkelijk kunnen redden zonder motorbeplating en/of motorschuim.
Koeling is het probleem dus niet. Mijn eerste ingeving is iets wat uitzet naar mate het warmer wordt.
Heb je de krukasspeling wel correct uitgeschimd?
En anders zal je toch inwendig verder moeten gaan kijken. Historie onbekend is altijd moeilijk. Als er een geslepen krukas in ligt die net onvoldoende is geslepen... Voelen is alles. Is het stroef? Loopt het ergens tegenaan? Zijn er bijgeluiden? Maar denk eerst even over die krukasspeling na.
Als de fan goed zit, en het blok goed is afgesteld mag temperatuur niet de oorzaak zijn. De 1600 motor is uitstekend in staat goed te koelen op zich zelf. Na zo'n relatief kort stukje moet je het makkelijk kunnen redden zonder motorbeplating en/of motorschuim.
Koeling is het probleem dus niet. Mijn eerste ingeving is iets wat uitzet naar mate het warmer wordt.
Heb je de krukasspeling wel correct uitgeschimd?
En anders zal je toch inwendig verder moeten gaan kijken. Historie onbekend is altijd moeilijk. Als er een geslepen krukas in ligt die net onvoldoende is geslepen... Voelen is alles. Is het stroef? Loopt het ergens tegenaan? Zijn er bijgeluiden? Maar denk eerst even over die krukasspeling na.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Paneltje'70
- Gevorderde
- Berichten: 758
- Lid geworden op: za aug 20, 2011 0:28 am
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Zwaag
Re: Warm lopen motor
Dit is wel heel bijzonder!!!!
Ik rij vandaag voor het eerst naar de RDW met m'n Finse doka!
En heb 100% hetzelfde probleem!
Na 20km stond begon m'n olie lampje te branden.... Geen kracht meer in het blok... Olie wat uit de oliedruksensor lekte en verbrandde... Wat rookontwikkeling dus!
Moeilijk ronddraaien met starten!
En een erg warm blok!
Wat mij opviel is dat er iets begon te ratelen als hij kracht nodig had!
Na afkoelen niets aan de hand... In het dorp rondrijden ook geen problemen!
Ik dacht eerste instantie dat er verkeerde olie in zat!
Vandaag olie vervangen met 20w50 maar nog steeds hetzelfde verhaal!
De motor afdichting is niet aanwezig, de koelslangen zitten wel netjes op hun plaats.
Maar hier kan het niet aan liggen!
Ik durfde niet verder meer te rijden, dus moest z'n jongere broer T3 maar te hulp schieten!
Ik rij vandaag voor het eerst naar de RDW met m'n Finse doka!
En heb 100% hetzelfde probleem!
Na 20km stond begon m'n olie lampje te branden.... Geen kracht meer in het blok... Olie wat uit de oliedruksensor lekte en verbrandde... Wat rookontwikkeling dus!
Moeilijk ronddraaien met starten!
En een erg warm blok!
Wat mij opviel is dat er iets begon te ratelen als hij kracht nodig had!
Na afkoelen niets aan de hand... In het dorp rondrijden ook geen problemen!
Ik dacht eerste instantie dat er verkeerde olie in zat!
Vandaag olie vervangen met 20w50 maar nog steeds hetzelfde verhaal!
De motor afdichting is niet aanwezig, de koelslangen zitten wel netjes op hun plaats.
Maar hier kan het niet aan liggen!
Ik durfde niet verder meer te rijden, dus moest z'n jongere broer T3 maar te hulp schieten!
Waarom m'n Bus verlaagd???? Gewoon omdat tie dan zuiniger en harder loopt!!!!!!
(\_/)
(0.o)
(")"(")
(\_/)
(0.o)
(")"(")
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Warm lopen motor
Hebben jullie de olietemperatuur ook gemeten?
Check ook of de plunjer die het oliecircuit naar de oliekoeler regelt goed gangbaar is!
Check ook of de plunjer die het oliecircuit naar de oliekoeler regelt goed gangbaar is!