Uiteraard, de olietemperatuurmeter (VDO)

Zaaf
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 22:34 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Uiteraard, de olietemperatuurmeter (VDO)

Bericht door Zaaf » vr jun 06, 2014 23:51 pm

Beste mensen,

Ja, ook ik heb een olietemperatuurmeter geplaatst in mijn bus, en ja ook de mijne heeft kuren.

Ik heb een type 4 CJ motor en ik heb de sensor op de plek van de oliedrukregelaar geplaatst (zie foto).
Zowel sensor als meter zijn van VDO.
Wat wil nu het geval, als ik begin met rijden (gewoon stadsverkeer) dan gaat de meter werken en loopt ie langzaam op naar iets tussen de 50 en 75.
Ga ik daarna de snelweg op dan komt ie niet hoger dan 80/90 (in ieder geval het laatste streepje onder de 100), maar wat helemaal raar is is dat de meter er na 10 a 15 minuten rijden op de snelweg helemaal mee ophoudt.
Helemaal niks meer dus, het wijzertje wijst dan weer de beginstand aan, onder de 50.

Zekering waar de sensor op zit was niet kapot maar voor de zekerheid vervangen voor een nieuw exemplaar. Zelfde resultaat.
Dacht eerst aan een kabelbreukje in de sensorkabel dus een nieuwe kabel gelegd bovenlangs door mijn bus en dan achterin de motorruimte in. Zelfde resultaat.

Doormeten en de sensor in kokend water gelegd heb ik natuurlijk niet gedaan. :?

Mijn zwager en ik hebben dezelfde meter op dezelfde dag in onze bussen gebouwd alleen heeft hij een 1600 en ik dus een 2 liter. Hij had dus de aansluiting op zijn carterdekseltje.
Die van hem werkt als een tierelier.

Ik weet het, het is maar een indicatie en als ik dit probleempje er niet uit krijg voordat we volgende week naar Z-Frankrijk rijden dan schiet ik by no means in de stress, maar ik wil gewoon dat het werkt.

Ik ga morgen de sensor ook nog wat strakker aandraaien want ik heb ook het idee dat ie daar nog wat lekt.
Klinkt natuurlijk erg dom, maar ik ben nogal van het te vast draaien en omdat het een sensor betrof en mijn zwager nogal op mij ingepraat heeft heb ik de boel misschien toch niet strak genoeg aangedraaid.
Er zit toch ook geen aanhaalmoment op die adapterplug en sensor?

Iemand nog ideeën wat het kan zijn?

Groet,

Zavit

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
bjorn s
Gevorderde
Berichten: 535
Lid geworden op: za apr 14, 2012 20:39 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Uiteraard, de olietemperatuurmeter (VDO)

Bericht door bjorn s » za jun 07, 2014 9:12 am

Ik heb niet de oplossing, maar ik heb ook zo'n setje en werkt ook voor geen meter! Bij mij komt ie nooit hoger dan rond de 70 graden. Dat is op een type 1 in ook in het dekseltje onderop.
Ik heb me wel is laten vertellen dat het van belang is om dezelfde aarde te pakken voor sensor en metertje. Nou zit er natuurlijk geen aarde aansluiting op de sensor, maar ik had het idee om een daadje ff tussen de schroefdraad te klemmen of mss vlak bij de sensor op het blok aansluiten en vanaf daar rechtstreeks naar het metertje.
Ben er zelf nog niet aan toe gekomen dus weet niet of het ook echt de oplossing is....

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Uiteraard, de olietemperatuurmeter (VDO)

Bericht door Briebelbus » za jun 07, 2014 9:24 am

Ik heb een andere setup: vdo meter + peilstok. Daarmee heb ik een goed zicht op de temperatuur.

Ik bennvan mening dat je de temp moet meten waar de olie zit, dus midden in het carter. De oliedrukschakelaar zit niet midden in je cater dus dat geeft een lagere temp op je meter.

Ook wordt mijn sensor niet beinvloed door rijwind.
Wat er voor zorgt dat de jouwe zo fluctueert weet ik zo ook niet.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
bjorn s
Gevorderde
Berichten: 535
Lid geworden op: za apr 14, 2012 20:39 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Uiteraard, de olietemperatuurmeter (VDO)

Bericht door bjorn s » za jun 07, 2014 9:32 am

Ja van die peilstok hoor ik ook betere berichten idd. Vind het er alleen minder mooi uit zien... (Niet dat je er nou zo vaak naar kijkt)Hoe heb jij die aarding zitten Marcel?

Inactief Account

Re: Uiteraard, de olietemperatuurmeter (VDO)

Bericht door Inactief Account » za jun 07, 2014 10:09 am

En hoe meet jij dan je oliedruk
want volgens mij meet jij nu alleen de temperatuur

en oliedruk lijkt mij belangrijker dan olie temperatuur

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: Uiteraard, de olietemperatuurmeter (VDO)

Bericht door Stuif » za jun 07, 2014 13:39 pm

Peilstok kan je inkorten en dan ziet het er een stuk beter uit ;)
Lucht bevriest en kookt nooit

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Uiteraard, de olietemperatuurmeter (VDO)

Bericht door transporterT2 » za jun 07, 2014 13:42 pm

Sensor en meter horen bij elkaar?wat betreft de waarde?
En is het een optie om met je zwager even te ruilen van componenten?

Jw

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Uiteraard, de olietemperatuurmeter (VDO)

Bericht door Briebelbus » za jun 07, 2014 14:48 pm

Vanaf de peilstok een kabel naar de koeltunnel.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Peter
Actief Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: zo nov 06, 2011 15:43 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Uiteraard, de olietemperatuurmeter (VDO)

Bericht door Peter » ma jun 09, 2014 9:24 am

Hallo Zavit.
Laatst ook een temperatuur meter aangesloten, mijn keuze is toen geworden een peilstok meter.
Je moet toch een kabel van achter naar voor laten lopen, zelf heb ik een 4 aderige genomen, heb je nog wat reserve. Dat het een minder mooi gezicht is, zo what ? De originele peilstok heb ik tussen de klemmen van het luchtfilter geklemd (1600 blok) zodat je die altijd bij de hand hebt. Hou goed rekening met de aarde aansluiting, die is HEEL belangrijk. Mijn ervaring is uitstekend !
succes !
gr.Peter

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Uiteraard, de olietemperatuurmeter (VDO)

Bericht door wouthwortel » ma jun 09, 2014 10:48 am

Zaaf schreef:http://i939.photobucket.com/albums/ad236/Zavitgrasman/T2b%20CJ%20Westfalia/IMG_3076_zps4686e591.jpg[/img][/url]


Ook ik heb al jaren op deze locatie (bij de by-pass-klep) op mijn CU-motor mijn temperatuurmeter zitten.
Werkt sinds de montage prima.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
Jungle Fever
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: za nov 03, 2012 17:37 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Uiteraard, de olietemperatuurmeter (VDO)

Bericht door Jungle Fever » ma jun 09, 2014 12:07 pm

met een 1600 op het carter aangesloten sensor....ik heb 2 aderig gebruikt, direct de MIN ook naar de sensor en een lipje aan de sensor gesoldeerd....

werkt prima!
Pruttel Pruttel, relaxed living!

En alles tranquilo!

Zaaf
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: ma aug 27, 2012 22:34 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: Uiteraard, de olietemperatuurmeter (VDO)

Bericht door Zaaf » di jun 10, 2014 21:53 pm

Dank voor jullie reacties.

Heb inderdaad met hulp van de garage de adapterplug iets weten aan te draaien. Althans, dat denk ik. De beste man zei dat ie al aardig aangedraaid zat en dat ie 'em niet strakker kreeg.
Het probleem met aandraaien op de plek waar ik 'em heb zitten is dat je niet goed met een dop 27 over de adapterplug kan komen. Daar zit niet gewoon te weinig ruimte. Of de adapter plug had veel "langer/hoger" moeten zijn.
Of ik had 'em gewoon zelf nog veel strakker moeten draaien toen ik 'em ging monteren en het oliefilter er nog niet op zat waardoor je er veel beter met een ring/steeksleutel bij kon....... :oops:

Anyway, sindsdien is ie het eigenlijk gaan doen. Heter dan 100 heeft ie nog niet aangegeven maar ik heb er ook nog niet aan een stuk door een volle tank mee leeggereden...

Dat gaan we hopelijk vanaf aanstaande vrijdag doen, dan gaan we richting Frankrijk.

Afgelopen zondag op maandag bij mijn schoonvader in de achtertuin proef gekampeerd en dat ging naar wens.
Nou ja, die slaapmatjes boven in de Westfalia zijn niet meer van deze tijd, alsof ik op een houten plank had geslapen!
We waren beide gesloopt. Maar we nemen daar nog wat extra's voor mee dus ook dat komt goed.

Nu maar eens kijken hoe goed onze 2.0 liter ons gaat verplaatsen de komende tijd.....

Groeten,

Zaaf

Gebruikersavatar
Jelle T2AB
Nieuweling
Berichten: 10
Lid geworden op: ma apr 21, 2014 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Kalmthout

Re: Uiteraard, de olietemperatuurmeter (VDO)

Bericht door Jelle T2AB » vr jun 13, 2014 0:32 am

Geen ervaring met de meters op aircooled blok. (zo ver ben ik nog niet)
Maar als ik ze in een MK1 of MK2 aansluit en ik heb dit probleem dan ligt het 99% van de keren aan een slechte massa van de sensor/meter.

Het kan ook zijn dat je sensor maar tot 100°C gaat. Als hij er dan boven komt geeft hij geen waarde meer aan.

Grtz Jel
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Uiteraard, de olietemperatuurmeter (VDO)

Bericht door Briebelbus » vr jun 13, 2014 6:44 am

Dat zal dan wel een water sensor zijn denk :?:
Een
Olie sensor zou tot zo'n 150gr moeten kunnen aangeven.

Ook belangrijk is om een oliemeter te gebruiken want een water meter is niet geschikt.

(Deze combinaties komen wel eens voor)

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Uiteraard, de olietemperatuurmeter (VDO)

Bericht door fahtal » vr jun 13, 2014 7:06 am

Water gaat ook hoger dan honderd
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie