koeling verschillen
koeling verschillen
hoi
weet iemand (of durft iemand te testen) of er verschil is als je de koelslangen op het koelhuis afdopt of open laat?
Mijn motorbouwer zegt dat je ze het best kunt afdoppen, maar ik denk soms dat de warmte dan niet uit de kachelpotten kan en zo de motor van de zijkant opwarmt...
Of is dat maar een gek hersenspinsel van mij?
weet iemand (of durft iemand te testen) of er verschil is als je de koelslangen op het koelhuis afdopt of open laat?
Mijn motorbouwer zegt dat je ze het best kunt afdoppen, maar ik denk soms dat de warmte dan niet uit de kachelpotten kan en zo de motor van de zijkant opwarmt...
Of is dat maar een gek hersenspinsel van mij?
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
- fonzamundo
- Actief Lid
- Berichten: 118
- Lid geworden op: di jul 09, 2013 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Brugge (BELGIE)
Re: koeling verschillen
Voor een type 1:
Plus aan het afdoppen is dat de volledige koeling gebruikt wordt voor de motor ipv een gedeelte voor de verwarming (via de kachelpotten)
Min is inderdaad dat de kachelpotten niet gekoeld worden en dus knetterheet worden. Deze kunnen op hun beurt gaan stinken door eventuele olie die erop drupt (van de kleppendeksels) wat betekent dat er in de cabine een "hoogst onaangenaam" luchtje / rookwalmpje komt.
Ik zou zeggen als je wilt afdoppen (en dus geen verwarming gaat gebruiken), vervang dan gelijk je kachelpotten door J-pipes.
Plus aan het afdoppen is dat de volledige koeling gebruikt wordt voor de motor ipv een gedeelte voor de verwarming (via de kachelpotten)
Min is inderdaad dat de kachelpotten niet gekoeld worden en dus knetterheet worden. Deze kunnen op hun beurt gaan stinken door eventuele olie die erop drupt (van de kleppendeksels) wat betekent dat er in de cabine een "hoogst onaangenaam" luchtje / rookwalmpje komt.
Ik zou zeggen als je wilt afdoppen (en dus geen verwarming gaat gebruiken), vervang dan gelijk je kachelpotten door J-pipes.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: koeling verschillen
Voor een 1600 is het zeker verstandig om de koeluitlaten op de tunnel af te doppen als je er geen slangen aan hebt zitten omdat er anders veel koellucht terug in het motorruim stroomt omdat de lucht daar gemakkelijk weg kan en niet/ minder langs de cil gevoerd word.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: koeling verschillen
Als je nog kachelpotten op de motor gemonteerd hebt zitten, dan altijd de luchtslangen daar op aansluiten, zeker als dit nog originele zijn met aangegoten aluminium ribben, anders sloop je de kachelpotten (ribben smelten er af).
Zolas gezegd, gebruik je de kachelpotten niet en wil je de openingen op het koelhuis afsluiten, vervang de an de kachelpotten door J-pipes.
Zolas gezegd, gebruik je de kachelpotten niet en wil je de openingen op het koelhuis afsluiten, vervang de an de kachelpotten door J-pipes.
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: koeling verschillen
Wat gebeurt er als je alles origineel gemonteerd hebt en geen verwarming in de wagen wilt??
De kleppen staan dan dicht en er is geen circulatie langs de koel ribben toch??
Wanneer de koelkleppen openstaan gaat er weer lucht langs geblazen worden toch?
Maakt het toch niet uit of de slangen van je koeltunnel aangesloten zitten of niet?
jan willem
De kleppen staan dan dicht en er is geen circulatie langs de koel ribben toch??
Wanneer de koelkleppen openstaan gaat er weer lucht langs geblazen worden toch?
Maakt het toch niet uit of de slangen van je koeltunnel aangesloten zitten of niet?
jan willem
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: koeling verschillen
Als je de kachel uit hebt staan dan is er nog steeds circulatie door de kachelpotten.
De kleppen op de kachelpotten zijn tweewegkleppen, als ze dicht staan voor de verwarming dan wordt de warme lucht aan de bovenkant afgevoerd via dat kapje wat bij de kleppen zit.
De kleppen op de kachelpotten zijn tweewegkleppen, als ze dicht staan voor de verwarming dan wordt de warme lucht aan de bovenkant afgevoerd via dat kapje wat bij de kleppen zit.
Re: koeling verschillen
okee zo iets dacht ik al ja.
Groeten
Groeten
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: koeling verschillen
Alluminium smelt ongeveer bij 650 graden dacht ik?
Wordt je uitlaat zo heet dan ? Ondanks dat er geen koellucht langs geblazen wordt?
Ga toch eens meten wanneer ik een stuk grote weg heb gehad hoe heet de pot wordt.
Jan willem
Wordt je uitlaat zo heet dan ? Ondanks dat er geen koellucht langs geblazen wordt?
Ga toch eens meten wanneer ik een stuk grote weg heb gehad hoe heet de pot wordt.
Jan willem
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: koeling verschillen
Uitlaatgassen kunnen zo'n 600 - 700 graden worden, het alumnium zal ik niet direct smelten maar het verliest al wel bij lagere temperatuur zijn sterkte en het wordt zacht, daardoor kan het loslaten van de stalen uitlaatpijp.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: koeling verschillen
transporterT2 schreef:Alluminium smelt ongeveer bij 650 graden dacht ik?
Wordt je uitlaat zo heet dan ? Ondanks dat er geen koellucht langs geblazen wordt?
Ga toch eens meten wanneer ik een stuk grote weg heb gehad hoe heet de pot wordt.
Jan willem
Dat zal denk ik moeilijk gaan , de buitenmantel word gekoeld door de rijwind en binnenin is het lastig om de temp vh alu te meten.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: koeling verschillen
jootman schreef:hoi
weet iemand (of durft iemand te testen) of er verschil is als je de koelslangen op het koelhuis afdopt of open laat?
Mijn motorbouwer zegt dat je ze het best kunt afdoppen, maar ik denk soms dat de warmte dan niet uit de kachelpotten kan en zo de motor van de zijkant opwarmt...
Of is dat maar een gek hersenspinsel van mij?
De warmte gaat even goed uit je kachelpotten. Alleen niet richting het interieur maar gewoon naar buiten. Het is dus onzin te denken dat je kachelpotten heet worden, en daardoor je cilinders omdat die daar in de buurt zitten.
ten tweede: het maakt geen lor uit of je de doppen afdicht of niet, de hoeveelheid lucht over de cilinders blijft gelijk. het systeem is zo ontworpen dat je cilinders bij een motor die in goede staat is maximaal is. Met andere woorden, er kan niet meer lucht over je cilinders.
het type 1 systeem is ontworpen om het type 1 blok te koelen, en dat doet het dan ook prima mits alles in goede staat is.
Ik neem aan dat je vraag voortkomt uit een situatie met een warme motor?
Controleer gewoon eerst alles wat bijdraagt aan een goede koeling. Sluit het plaatwerk goed af? Ik had een rond koelhuis. Paruzzi zegt dat die beter koelt. Dat zal, maar hij sluit heeeeel slecht aan rond de oliekoeler. Daardoor ging er zoveel lucht bijlangs dat ie netto minder koelde. Ik had imitatie plaatwerk, want erg slecht pastte. Daardoor veel kieren en dus koeling verlies. Ook had ik nog allerlei openingen in het plaatwerk rondom de motor. Roestgaatjes, geen rubbers rondom de kachelslangen noem maar op.
De eerste jaren dat ik een type 1 motortje had dacht ik ook dat het koelsysteem niet goed was. Door de jaren heen heb ik alle slechte punten van mijn motor aangepakt. daarna was koeling nooit meer een probleem. 35 graden door de bergjes in Portugal? geen probleem. 3 uur onafgebroken snelweg rijden in zuid frankrijk? geen enkele moeite.
Het onderwerp koeling komt zo vaak voorbij, dat ik bijna eens met de technische commissie zou willen overleggen of dat geen onderwerpje is voor een klus meeting. Ik zou hier heel graag aan mee willen werken!
Take the planet and make it spin your way
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: koeling verschillen
Wilfred schreef:jootman schreef:hoi
weet iemand (of durft iemand te testen) of er verschil is als je de koelslangen op het koelhuis afdopt of open laat?
Mijn motorbouwer zegt dat je ze het best kunt afdoppen, maar ik denk soms dat de warmte dan niet uit de kachelpotten kan en zo de motor van de zijkant opwarmt...
Of is dat maar een gek hersenspinsel van mij?
ten tweede: het maakt geen lor uit of je de doppen afdicht of niet, de hoeveelheid lucht over de cilinders blijft gelijk. het systeem is zo ontworpen dat je cilinders bij een motor die in goede staat is maximaal is. Met andere woorden, er kan niet meer lucht over je cilinders.
het type 1 systeem is ontworpen om het type 1 blok te koelen, en dat doet het dan ook prima mits alles in goede staat is.
. 35 graden door de bergjes in Portugal? geen probleem. 3 uur onafgebroken snelweg rijden in zuid frankrijk? geen enkele moeite.
Het onderwerp koeling komt zo vaak voorbij, dat ik bijna eens met de technische commissie zou willen overleggen of dat geen onderwerpje is voor een klus meeting. Ik zou hier heel graag aan mee willen werken!
Hoi wilfred, ben op een heleboel punten met je eens maar heb toch een simpele vraag, volgens jouw maakt het niet uit of de slangen /tunnel afgedopt is of niet omdat er toch niet meer lucht over de cil. gaat, nu is mijn vraag , hoe weet je dat zo zeker, heb je de stroomsnelheid vd lucht al eens gemeten met en zonder afdoppen??
Dat zou volgens mij de enige manier zijn om er achter te komen of dat zo is of dat het een ideefix is.
Zelf heb ik het gevoel dat het wel degelijk wat kan uitmaken, als de lucht door de kachels geblazen word levert dat ten alle tijde een weerstand op en zou er meer lucht over de cil. gevoerd kunnen worden, maar ook dat kan ik niet bewijzen en is alleen een gevoel/idee.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!