Startmotor
-
- Nieuweling
- Berichten: 27
- Lid geworden op: zo aug 17, 2008 14:31 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Tiel
Startmotor
Ik heb een T2b 2l uit 76. In Nederland heb ik nooit startproblemen. Maar als we zomers in Frankrijk zijn dan kan ik iedere keer onder de bus gaan liggen om met een hamer een klap op de startmotor te geven. Bij het starten hoor je dan helemaal niets. Geen klik/tic/niets! Mijn vrouw zet het contact op de startstand, klap met de hamer waarna de bus aanslaat. Wat kan dit zijn?
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Startmotor
Relait wat niet wilt of een lager dat niet wil waardoor die niet naar buiten schiet om het vliegwiel te laten draaien.
Ik zeg laten reviseren. Ben je zeker van weer jaren buis plezier.
Ik zeg laten reviseren. Ben je zeker van weer jaren buis plezier.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Startmotor
Is een kwaal van meerdere bussen
als de motor heel warm is bij warm weer wil die van ons soms ook niet
heeft waarschijnlijk te maken met een verhoogde weerstand in de bedrading door warmte
een goede oplossing is een start relais te plaatsen bij de startmotor in de buurt
dan is het hoge aanstuurstroom die anders eerst voor naar het contactslot gaat en dan weer terug naar achter
verwisseld voor een lage aansturings stroom
http://www.type2.com/bartnik/relay.htm
http://www.type2.com/bartnik/images/relay.gif
http://www.type2.com/bartnik/images/relay2.gif
als de motor heel warm is bij warm weer wil die van ons soms ook niet
heeft waarschijnlijk te maken met een verhoogde weerstand in de bedrading door warmte
een goede oplossing is een start relais te plaatsen bij de startmotor in de buurt
dan is het hoge aanstuurstroom die anders eerst voor naar het contactslot gaat en dan weer terug naar achter
verwisseld voor een lage aansturings stroom
http://www.type2.com/bartnik/relay.htm
http://www.type2.com/bartnik/images/relay.gif
http://www.type2.com/bartnik/images/relay2.gif
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Startmotor
Inderdaad is een warme startmotor bij alle VW luchtgekoelde blokjes een probleem. Er wordt veel geschreven over het blokje bij het contactslot en/of het plaatsen van een extra startrelais.
Uiteindelijk is het een lapmiddel. Zowel bij onze bus en de kever was een nieuwe (gereviseerde) startmotor een duurzame oplossing. Het is een klusje van niks om te vervangen.
Verwijderen en rondvragen om je eigen startmotor te laten reviseren is vaak een stuk goedkoper. Als je hem liever direct wilt omruilen, neem dan een fabriek gereviseerde originele Bosch. Blijf weg van goedkope Chinese imitatie. De startmotor gaat zeker 30 jaar mee, dus hou het lekker bij origineel.
Bij het vervangen van de startmotor moet eigenlijk ook het lagerbusje in het bakhuis vervangen worden. Daar heb je een speciaal stukje gereedschap voor nodig die de meeste VW specialisten wel in huis hebben. Als je het zelf wilt doen, gaat het eigenlijk alleen met de motor eruit. Soms is hij zo erg afgesleten dat je hem met wat poeren er wel uit krijgt. Ik heb hem laten zitten en bij de volgende keer motor verwijderen vervangen.
Uiteindelijk is het een lapmiddel. Zowel bij onze bus en de kever was een nieuwe (gereviseerde) startmotor een duurzame oplossing. Het is een klusje van niks om te vervangen.
Verwijderen en rondvragen om je eigen startmotor te laten reviseren is vaak een stuk goedkoper. Als je hem liever direct wilt omruilen, neem dan een fabriek gereviseerde originele Bosch. Blijf weg van goedkope Chinese imitatie. De startmotor gaat zeker 30 jaar mee, dus hou het lekker bij origineel.
Bij het vervangen van de startmotor moet eigenlijk ook het lagerbusje in het bakhuis vervangen worden. Daar heb je een speciaal stukje gereedschap voor nodig die de meeste VW specialisten wel in huis hebben. Als je het zelf wilt doen, gaat het eigenlijk alleen met de motor eruit. Soms is hij zo erg afgesleten dat je hem met wat poeren er wel uit krijgt. Ik heb hem laten zitten en bij de volgende keer motor verwijderen vervangen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Startmotor
en als je met een hamer dat busje erin wilt tikken; dat is ook bijna niet te doen. Ik sloeg hem stuk.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
-
- Nieuweling
- Berichten: 27
- Lid geworden op: zo aug 17, 2008 14:31 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Tiel
Re: Startmotor
Hanho je hebt gelijk. Ik laat hem revisreseren of koop een gereviseerde Bosch. Ik heb inmiddels begrepen dat de startmotoren die aangeboden worden voor 95 euries bagger is.
Re: Startmotor
Goedemorgen allemaal
In bovenstaande berichtjes lees ik dat het verwisselen van de startmotor een klusje van niks is
Hebben we het dan over een verwisseling met de motor in of uit de bus?
Ik heb namelijk eens onder de bus gekeken en ik zie maar één bout op het zicht zitten.
In het handboek van haynes lees ik dat je bij die andere bout kunt komen vanuit de motorruimte tussen de fan behuizing en “the bulkhead”.
Is ie dan bereikbaar zonder in de motor ruimte iets weg te halen? (Bij een t2 a/b uit 1972)
Hoop dat iemand m’n vragen kan beantwoorden.
Fijne dag!
Karin
In bovenstaande berichtjes lees ik dat het verwisselen van de startmotor een klusje van niks is
Hebben we het dan over een verwisseling met de motor in of uit de bus?
Ik heb namelijk eens onder de bus gekeken en ik zie maar één bout op het zicht zitten.
In het handboek van haynes lees ik dat je bij die andere bout kunt komen vanuit de motorruimte tussen de fan behuizing en “the bulkhead”.
Is ie dan bereikbaar zonder in de motor ruimte iets weg te halen? (Bij een t2 a/b uit 1972)
Hoop dat iemand m’n vragen kan beantwoorden.
Fijne dag!
Karin
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Startmotor
Hallo Karin,
Naar mijn idee is de klus wel te doen met de motor in de bus. Want de bout waar je het over hebt in de motorruimte. (zit achter de koeltunnel) zou je ook los moeten halen als de motor eruit moet. Dus dat maakt geen verschil.
Die gr
Marcel
Naar mijn idee is de klus wel te doen met de motor in de bus. Want de bout waar je het over hebt in de motorruimte. (zit achter de koeltunnel) zou je ook los moeten halen als de motor eruit moet. Dus dat maakt geen verschil.
Die gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Startmotor
Idd hij zit tussen de koeltunnel en de firewall, ik haal eerst het luchtfilter altijd weg dan heb je meer zicht en werkruimte.
reviseren is niet altijd nodig soms zit hij zo stijf vol vuil dat het tandwiel niet uit wil schuiven en dus maakt het relais dan geen contact en wil de motor niet rond en daarom hoor je dan ook geen klik.
reviseren is niet altijd nodig soms zit hij zo stijf vol vuil dat het tandwiel niet uit wil schuiven en dus maakt het relais dan geen contact en wil de motor niet rond en daarom hoor je dan ook geen klik.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Startmotor
Dank jullie wel voor de info!!!
Vanmiddag weet ik meer...
Zin in!
Vanmiddag weet ik meer...
Zin in!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Startmotor
Uit mijn hoofd. Het is alweer een tijdje geleden.
Zit er 1 bout met een speciale kant die van de start motor naar de motor gaat. Die speciale kant zorgt ervoor dat als je de moer an de motor kant erop draait de bout niet mee draait.
Aangezien de moer achter het ventilator huis zit is het fijn om een ringratel sleutel te hebben. Zodat je de sleutel er niet steeds op een af hoeft te prutsen.
Sleutel 17.
De speciale kant klemde ik altijd met een dikke tiewrap zodat hij niet van het nokje valt.
Zit er 1 bout met een speciale kant die van de start motor naar de motor gaat. Die speciale kant zorgt ervoor dat als je de moer an de motor kant erop draait de bout niet mee draait.
Aangezien de moer achter het ventilator huis zit is het fijn om een ringratel sleutel te hebben. Zodat je de sleutel er niet steeds op een af hoeft te prutsen.
Sleutel 17.
De speciale kant klemde ik altijd met een dikke tiewrap zodat hij niet van het nokje valt.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Startmotor
Op de platte kant van die kop heb ik een lasdruppel gelegd zodat hij een beetje klemt, scheelt een hoop ergernis
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Startmotor
Ha!
Nog meer tips! Leuk!
Operatie is gelukt.
Moer achter koelhuis was ff lastig te vinden, maar gelukt.
Moest met sleutel 15, buurman wim wilde het ook eerst niet geloven.
Ringsleutel was idd handig, de tip van de tiewrap zag ik te laat, maar we waren met twee, dus dat was handig.
Maar helaas: de startmotor is wel overleden.
Hij is waarschijnlijk veel te warm geworden. En blijven hangen?
Ik vraag me dan altijd af of dat voorkomen had kunnen worden door hem eerder eens schoon te maken ofzo, maar goed.
Hij draait wel en de krans schuift uit, maar hij heeft niet voldoende power meer.
Jammer, had m graag eens aan de binnenkant bekeken, maar daar gaan we nu niet meer aan beginnen.
Dus nu een nieuwe startmotor bestellen.
Nog meer tips! Leuk!
Operatie is gelukt.
Moer achter koelhuis was ff lastig te vinden, maar gelukt.
Moest met sleutel 15, buurman wim wilde het ook eerst niet geloven.
Ringsleutel was idd handig, de tip van de tiewrap zag ik te laat, maar we waren met twee, dus dat was handig.
Maar helaas: de startmotor is wel overleden.
Hij is waarschijnlijk veel te warm geworden. En blijven hangen?
Ik vraag me dan altijd af of dat voorkomen had kunnen worden door hem eerder eens schoon te maken ofzo, maar goed.
Hij draait wel en de krans schuift uit, maar hij heeft niet voldoende power meer.
Jammer, had m graag eens aan de binnenkant bekeken, maar daar gaan we nu niet meer aan beginnen.
Dus nu een nieuwe startmotor bestellen.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Startmotor
Ach ja... het zijn slijtage dingen.
Kosten de wereld niet een gaan best lang mee.
Kosten de wereld niet een gaan best lang mee.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Startmotor
Ja, is ook zo.
Maar vind het het leukst als alles nog btje origineel “oud” is
Maar vind het het leukst als alles nog btje origineel “oud” is