Startmotor

Joep
Nieuweling
Berichten: 27
Lid geworden op: zo aug 17, 2008 14:31 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Tiel

Startmotor

Bericht door Joep » di feb 04, 2014 20:33 pm

Ik heb een T2b 2l uit 76. In Nederland heb ik nooit startproblemen. Maar als we zomers in Frankrijk zijn dan kan ik iedere keer onder de bus gaan liggen om met een hamer een klap op de startmotor te geven. Bij het starten hoor je dan helemaal niets. Geen klik/tic/niets! Mijn vrouw zet het contact op de startstand, klap met de hamer waarna de bus aanslaat. Wat kan dit zijn?

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Startmotor

Bericht door fahtal » di feb 04, 2014 21:02 pm

Relait wat niet wilt of een lager dat niet wil waardoor die niet naar buiten schiet om het vliegwiel te laten draaien.

Ik zeg laten reviseren. Ben je zeker van weer jaren buis plezier.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Inactief Account

Re: Startmotor

Bericht door Inactief Account » di feb 04, 2014 21:47 pm

Is een kwaal van meerdere bussen
als de motor heel warm is bij warm weer wil die van ons soms ook niet
heeft waarschijnlijk te maken met een verhoogde weerstand in de bedrading door warmte

een goede oplossing is een start relais te plaatsen bij de startmotor in de buurt
dan is het hoge aanstuurstroom die anders eerst voor naar het contactslot gaat en dan weer terug naar achter
verwisseld voor een lage aansturings stroom
http://www.type2.com/bartnik/relay.htm
http://www.type2.com/bartnik/images/relay.gif
http://www.type2.com/bartnik/images/relay2.gif

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Startmotor

Bericht door hanhoo » wo feb 05, 2014 12:46 pm

Inderdaad is een warme startmotor bij alle VW luchtgekoelde blokjes een probleem. Er wordt veel geschreven over het blokje bij het contactslot en/of het plaatsen van een extra startrelais.

Uiteindelijk is het een lapmiddel. Zowel bij onze bus en de kever was een nieuwe (gereviseerde) startmotor een duurzame oplossing. Het is een klusje van niks om te vervangen.

Verwijderen en rondvragen om je eigen startmotor te laten reviseren is vaak een stuk goedkoper. Als je hem liever direct wilt omruilen, neem dan een fabriek gereviseerde originele Bosch. Blijf weg van goedkope Chinese imitatie. De startmotor gaat zeker 30 jaar mee, dus hou het lekker bij origineel.

Bij het vervangen van de startmotor moet eigenlijk ook het lagerbusje in het bakhuis vervangen worden. Daar heb je een speciaal stukje gereedschap voor nodig die de meeste VW specialisten wel in huis hebben. Als je het zelf wilt doen, gaat het eigenlijk alleen met de motor eruit. Soms is hij zo erg afgesleten dat je hem met wat poeren er wel uit krijgt. Ik heb hem laten zitten en bij de volgende keer motor verwijderen vervangen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Startmotor

Bericht door Briebelbus » wo feb 05, 2014 13:00 pm

en als je met een hamer dat busje erin wilt tikken; dat is ook bijna niet te doen. Ik sloeg hem stuk.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Joep
Nieuweling
Berichten: 27
Lid geworden op: zo aug 17, 2008 14:31 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Tiel

Re: Startmotor

Bericht door Joep » wo feb 05, 2014 20:08 pm

Hanho je hebt gelijk. Ik laat hem revisreseren of koop een gereviseerde Bosch. Ik heb inmiddels begrepen dat de startmotoren die aangeboden worden voor 95 euries bagger is.

Kaatje82
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: vr jun 21, 2019 18:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Startmotor

Bericht door Kaatje82 » di aug 04, 2020 7:19 am

Goedemorgen allemaal ;-)
In bovenstaande berichtjes lees ik dat het verwisselen van de startmotor een klusje van niks is :-)
Hebben we het dan over een verwisseling met de motor in of uit de bus?
Ik heb namelijk eens onder de bus gekeken en ik zie maar één bout op het zicht zitten.
In het handboek van haynes lees ik dat je bij die andere bout kunt komen vanuit de motorruimte tussen de fan behuizing en “the bulkhead”.
Is ie dan bereikbaar zonder in de motor ruimte iets weg te halen? (Bij een t2 a/b uit 1972)
Hoop dat iemand m’n vragen kan beantwoorden.
Fijne dag!
Karin

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Startmotor

Bericht door Briebelbus » di aug 04, 2020 8:49 am

Hallo Karin,

Naar mijn idee is de klus wel te doen met de motor in de bus. Want de bout waar je het over hebt in de motorruimte. (zit achter de koeltunnel) zou je ook los moeten halen als de motor eruit moet. Dus dat maakt geen verschil.

Die gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Startmotor

Bericht door old brumax » di aug 04, 2020 12:05 pm

Idd hij zit tussen de koeltunnel en de firewall, ik haal eerst het luchtfilter altijd weg dan heb je meer zicht en werkruimte.

reviseren is niet altijd nodig soms zit hij zo stijf vol vuil dat het tandwiel niet uit wil schuiven en dus maakt het relais dan geen contact en wil de motor niet rond en daarom hoor je dan ook geen klik.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Kaatje82
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: vr jun 21, 2019 18:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Startmotor

Bericht door Kaatje82 » di aug 04, 2020 13:33 pm

Dank jullie wel voor de info!!!
Vanmiddag weet ik meer...
Zin in!😊

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Startmotor

Bericht door fahtal » di aug 04, 2020 13:44 pm

Uit mijn hoofd. Het is alweer een tijdje geleden.

Zit er 1 bout met een speciale kant die van de start motor naar de motor gaat. Die speciale kant zorgt ervoor dat als je de moer an de motor kant erop draait de bout niet mee draait.

Aangezien de moer achter het ventilator huis zit is het fijn om een ringratel sleutel te hebben. Zodat je de sleutel er niet steeds op een af hoeft te prutsen.

Sleutel 17.

De speciale kant klemde ik altijd met een dikke tiewrap zodat hij niet van het nokje valt.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Startmotor

Bericht door old brumax » di aug 04, 2020 17:40 pm

Op de platte kant van die kop heb ik een lasdruppel gelegd zodat hij een beetje klemt, scheelt een hoop ergernis
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Kaatje82
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: vr jun 21, 2019 18:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Startmotor

Bericht door Kaatje82 » di aug 04, 2020 18:29 pm

Ha!
Nog meer tips! Leuk!
Operatie is gelukt.
Moer achter koelhuis was ff lastig te vinden, maar gelukt.
Moest met sleutel 15, buurman wim wilde het ook eerst niet geloven😉.
Ringsleutel was idd handig, de tip van de tiewrap zag ik te laat, maar we waren met twee, dus dat was handig.
Maar helaas: de startmotor is wel overleden.
Hij is waarschijnlijk veel te warm geworden. En blijven hangen?
Ik vraag me dan altijd af of dat voorkomen had kunnen worden door hem eerder eens schoon te maken ofzo, maar goed.
Hij draait wel en de krans schuift uit, maar hij heeft niet voldoende power meer.
Jammer, had m graag eens aan de binnenkant bekeken, maar daar gaan we nu niet meer aan beginnen.
Dus nu een nieuwe startmotor bestellen.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Startmotor

Bericht door fahtal » di aug 04, 2020 20:07 pm

Ach ja... het zijn slijtage dingen.

Kosten de wereld niet een gaan best lang mee.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Kaatje82
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: vr jun 21, 2019 18:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Startmotor

Bericht door Kaatje82 » di aug 04, 2020 20:25 pm

Ja, is ook zo.
Maar vind het het leukst als alles nog btje origineel “oud” is😊

Plaats reactie