Startmotor

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Startmotor

Bericht door old brumax » di aug 04, 2020 20:52 pm

Als je hem eraf hebt kun je niet meer testen of hij goed is of niet , dan zal hij eerst aan een bak gehangen moeten worden omdat het voorste(eigenlijk achterste) lagertje nl het koppelingshuis zit.
Ook de koolborstels kunnen op zijn en daarvoor moet de kap van de starter.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Kaatje82
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: vr jun 21, 2019 18:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Startmotor

Bericht door Kaatje82 » wo aug 05, 2020 3:32 am

Ok.
Maar als je de startmotor los weer aan de accu hangt kun je wel testen of ie nog voldoende power heeft toch? En dat is niet het geval, dus is ie defect.
Maar je bedoelt misschien dat als ie los van de motor wel goed zou draaien, je nog niet zeker weet of ie het aan de auto ook goed zal doen?

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Startmotor

Bericht door blokkever » wo aug 05, 2020 10:15 am

Je mag de startmotor niet los op de werkbank testen, de startmotor is namelijk gelagerd in het koppelingshuis, en die is niet aanwezig als je de startmotor op de werkbank hebt liggen.
Dat is wat Old brumax bedoeld.

Als je de startmotor wilt testen dan moet je hem op een koppelingshuis monteren, ik kan dat evt. wel voor je doen maar daarvoor moet je wel naar het noorden komen, ik weet niet of dat is te doen voor jou?

Kaatje82
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: vr jun 21, 2019 18:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Startmotor

Bericht door Kaatje82 » wo aug 05, 2020 17:15 pm

Aha...
Terwijl ik op YouTube toch filmpjes zag van iemand die een startmotor aan het testen was zonder dat ie op een koppelingshuis zat...
(Ik ben ongehinderd door kennis zoals je merkt😉)
Als ik wat dichter in de buurt woonde kwam ik langs. Maar ik woon in Goes😊
Beetje ver.
Maar wat is het gevolg als je de motor test zonder dat ie op een koppelingshuis zit?
Doet ie het dan zowiezo niet goed, of draait hij dan kapot, of...?
Sorry dat ik door blijf vragen, maar probeer alles een beetje te leren en te snappen.
De Wondere Wereld van de techniek. 😉

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Startmotor

Bericht door blokkever » wo aug 05, 2020 17:49 pm

Dan loopt het anker (draaiende deel) tegen de stator aan met extreme slijtage tot gevolg.
Ook wordt het lager aan de achterkant zwaarder belast doordat de as dan niet mooi recht in het lager zit.
Ik verwacht niet dat de startmotor hierdoor direct stuk gaat maar het geeft in ieder geval geen realistisch beeld of hij nog goed werkt.

Kaatje82
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: vr jun 21, 2019 18:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Startmotor

Bericht door Kaatje82 » wo aug 05, 2020 17:51 pm

Duidelijke uitleg.
😊

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Startmotor

Bericht door old brumax » wo aug 05, 2020 19:04 pm

Het anker word gewoon tegen het veld aan getrokken en kan met de beste wil van de wereld niet draaien, zet je er langer stroom op dan brand de motor door en dus zeker einde verhaal, de startmotoren van de meeste auto;s hebben een complete motor met voor en achter een lager die het anker op z;n plaats houd zodat die kan draaien, de oude VW motoren hebben een moter die goed bekeken uit 2 delen bestaat, het achterstuk met relais en veld en anker en 1 lager, en het voorstuk word gevormd door het vliegwielhuis waar hij in is gemonteerd met ook 1 lager , zit alles goed in elkaar en op een lijn dan kan de motor mooi draaien, zit er iets niet goed dan zit ie vast.

De nieuwere autos hebben dat dus niet.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Kaatje82
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: vr jun 21, 2019 18:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Startmotor

Bericht door Kaatje82 » wo aug 05, 2020 19:46 pm

Ok, toch nog btje moeilijk te begrijpen voor iemand die voor vorige week geen idee had hoe een startmotor er uit ziet en hoe ie werkt🤔
Helaas heb ik al twee leveranciers benaderd die de Bosch al tijdje niet op voorraad hebben en ook niet weten wanneer hij weer geleverd zal worden....
En “namaak” werd afgeraden...

Kaatje82
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: vr jun 21, 2019 18:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Startmotor

Bericht door Kaatje82 » wo aug 05, 2020 19:47 pm

Maar als ik het goed begrijp: een iets modernere startmotor kun je dus wel los testen, een ouwe vw startmotor niet?

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Startmotor

Bericht door Briebelbus » wo aug 05, 2020 19:51 pm

waarom laat jij je startmotor niet reviseren :?: heb ik destijds ook met de mijne gedaan. Een klein bedrijfje in Alkmaar wat nog steeds in bedrijf is.
Kostte me ook nog eens een stuk minder dan een vervangende startmotor.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Kaatje82
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: vr jun 21, 2019 18:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Startmotor

Bericht door Kaatje82 » wo aug 05, 2020 20:03 pm

Mag ik nog een poging doen om te omschrijven wat ik weet en zie, en willen jullie dan nog een poging doen om het nog eens uit te leggen?
Ik zie een startmotor met daar aan vast de solonoide.
Aan de voorkant van de startmotor zit een as.
Om die as zit vanaf de startmotor gezien eerst een schijf, daarna de krans.
Die schijf (hoe noemen jullie die?) kan ik met de hand een btje lostrekken van de startmotor af. Ik dacht dat dat bij het starten gebeurt door een soort hefboom die stroom krijg vanaf de solonoide? De schijf moet van de startmotor afgeschoven zijn voordat de boel gaat draaien, is dat wat jullie zeggen? En dat Gebeurt dus niet automatisch als je op de werkbank de startmotor op de accu aansluit en de twee contacten verbindt?
Zoiets??🤔

Kaatje82
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: vr jun 21, 2019 18:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Startmotor

Bericht door Kaatje82 » wo aug 05, 2020 20:06 pm

Ja, reviseren wil ik eigenlijk het liefst, maar toen zei iemand weer dat dat duurder is dan nieuw.
Moet maar eens rond gaan vragen...

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Startmotor

Bericht door blokkever » wo aug 05, 2020 20:27 pm

Die "schijf" heet de bendix, die is met een hefboom gekoppeld aan de solenoid aan de zijkant van de motor.
Deze samen zorgen er voor dat, wanneer je start, het tandwiel in de starterkrans op het vliegwiel wordt getrokken.
Ik zou hem wel proberen te reviseren, ik denk niet dat dat duurder is dan een nieuwe Bosch.

@old brumax : Ik heb overigens wel eens een startmotor zien draaien zonder het voorste lage, het klinkt niet fijn maar draaien deed hij wel.Afbeelding



Kaatje82
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: vr jun 21, 2019 18:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Startmotor

Bericht door Kaatje82 » wo aug 05, 2020 20:38 pm

In die schijf zit een soort afsluiting. Bij mij is die wel in tweeen gebroken...

Kaatje82
Beginner
Berichten: 74
Lid geworden op: vr jun 21, 2019 18:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Startmotor

Bericht door Kaatje82 » wo aug 05, 2020 20:39 pm

Ik bedoel afsluiting/plaatje

Plaats reactie