Startmotor
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Startmotor
Dat is geen toeval , dat heet geknutsel.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10982
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Startmotor
Ja dat zorgt wel voor verwarring.
Maar kan... tis wel wat slordig.
Maar kan... tis wel wat slordig.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Startmotor
Toch snap ik het nog niet helemaal....
Aan de solenoid van de startmotor zitten drie aansluitingen. De eerste is van de fabriek af al verbinden met de startmotor, aan de tweede wordt de draad naar het contact aangesloten, op de derde aansluiting moet accu kabel aangesloten worden.
Maar bij mijn bus zaten er op die aansluiting dus nog twee andere draden, waarvan er in ieder geval één terug naar de huishoudaccu ging. Ik begrijp dus niet waarom ze dat ooit gedaan hebben en waarom de startmotor dus niet-singles lopen toen alleen de startaccu aangesloten was...
Sorry dat ik zoveel vraag. Ik begrijp dat het op afstand ook moeilijk is om op dit soort vragen antwoord te geven, maar volgens mij hebben jullie mega veel ervaring en ik heb al veel van jullie opgestoken. En nogmaals, ik probeer zelf zoveel mogelijk te begrijpen...
Aan de solenoid van de startmotor zitten drie aansluitingen. De eerste is van de fabriek af al verbinden met de startmotor, aan de tweede wordt de draad naar het contact aangesloten, op de derde aansluiting moet accu kabel aangesloten worden.
Maar bij mijn bus zaten er op die aansluiting dus nog twee andere draden, waarvan er in ieder geval één terug naar de huishoudaccu ging. Ik begrijp dus niet waarom ze dat ooit gedaan hebben en waarom de startmotor dus niet-singles lopen toen alleen de startaccu aangesloten was...
Sorry dat ik zoveel vraag. Ik begrijp dat het op afstand ook moeilijk is om op dit soort vragen antwoord te geven, maar volgens mij hebben jullie mega veel ervaring en ik heb al veel van jullie opgestoken. En nogmaals, ik probeer zelf zoveel mogelijk te begrijpen...
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Startmotor
Weet je zeker dat die naar de huishoudaccu gaat?
Op de dikke schroefaansluiting waar ook de kabel naar de accu zit moeten ook de kabel die naar de cabine loopt en de pluskabel vanaf de dynamo en bij bussen met een type 4 motor ook nog de voedingsdraad naar de elektrische fan.
Op de dikke schroefaansluiting waar ook de kabel naar de accu zit moeten ook de kabel die naar de cabine loopt en de pluskabel vanaf de dynamo en bij bussen met een type 4 motor ook nog de voedingsdraad naar de elektrische fan.
Re: Startmotor
Aha, ok. Nee begon hij idd te twijfelen of die kabels idd naar de huishoudaccu gaan. Ik was dat beginnen te denken omdat het relais pas ging werken toen we de huishoudaccu weer in werking brachten. Maar hoe moet ik dan verklaren dat het relais pas ging werken toen we de plus en min kabel vd accu weer hadden aangesloten? Hebben die twee extra draden op de aansluiting van het relais (die waar de plus vd accu dus op zit, dan ook invloed op de stroom die vd gewone accu naar het relais loopt?
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: Startmotor
Hh accu weer ff Los halen en zien wat er gebeurt.
En hh accu moet zijn eigen relais hebben voor het laden en niet via de start relais lopen
En hh accu moet zijn eigen relais hebben voor het laden en niet via de start relais lopen