Cilinders van uber

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Cilinders van uber

Bericht door hanhoo » vr okt 11, 2013 8:57 am

Nog even wat carburatie betreft:

Bedenk dat niet elk blokje en carburateur exact het zelfde is. Echter wel enigzins. Dus je kunt met een standaard motor met standaard compressie verhouding redelijk van de standaard sproeiers uitgaan en wellicht wat fine-tunen.

Echter ben je straks niet meer standaard. Je kunt internet afstruinen naar mensen die een vergelijkbare setup hebben en de sproeier combinatie van hun afkijken. Maar eigenlijk moet je het gewoon meten. En dat betekent een motortestbank of een rollenbank met 4 gassen test.

De 32/36 progressieve Weber is een pracht van een carburateur voor eenvoudig en dagelijks gebruik. Hij blijft centraal geplaatst, dus je houdt wel het probleem van voorverwarming van het spruitstuk en de lange eindes van carb naar kop. Maar toch, het is een goede combinatie met een 1641. MAAR: Het is hierdoor, tezamen met de twee trappen die de carb kent, een crime om de juiste afstelling te bereiken qua sproeiers. Met deze carb moet je wel naar een rollenbank of testbank, anders blijf je jezelf irriteren. Hij is er bovendien met een choke en vacuüm aansluiting. Maar let wel: de vacuumaansluiting moet worden uitgeboord tot de diameter dat hij de juiste opbrengst heeft voor de verdeler. Standaard is dit namelijk te klein.

Wil je een 32/36? Ik heb er een, een complete kit met choke en vacuum (special order). Nieuw in de verpakking. Ik wil er nog wel wat mee gaan doen, maar dat wil ik al 2 jaar. Ik wil een 1776 voor de bus bouwen en dan de 1641 in de Kever zetten met deze carb. Alleen laten de financien dat met de gewijzigde situatie niet zo snel toe. Dus tegen die tijd kan ik altijd weer een ander bestellen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
bjorn s
Gevorderde
Berichten: 535
Lid geworden op: za apr 14, 2012 20:39 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Cilinders van uber

Bericht door bjorn s » vr okt 11, 2013 20:41 pm

@marcel,

Het onderblokje is gewoon in orde. Geen noemenswaardige spelingen en ook geen scheurtjes ofzo.
Dus waarom zou ik dan een ruilblok gaan aanschaffen??
Alle spullen zijn gewoon standaard m.u.v. de cilinderkoppen en de daarop aangepaste zuigers. En ik ga beide vervangen en heb ze al in huis...
Alle problemen die ik tot nu toe gehad heb komen allemaal van dezelfde oorzaak, het heeft alleen ff geduurd voordat ik erachter was :roll: Veel te hoge compressie en een gebroken zuigerveer...
Achteraf gezien had ik het blok de vorige keer beter gelijk uit elkaar kunnen halen, maar ik ben dus in de maling genomen door de compressiemetingen...

@Hans,

Ik ben zelf de koppen netjes aan het ontdoen van alle naden en ruwigheid. het was inderdaad nodig om bij de inlaat wat materiaal weg te fresen! is goed te doen met een dremeltje en de juiste freesjes en daarna gladschuren..
wat de compressie betreft is wel duidelijk, die moet gewoon iets omhoog!
Ik heb momenteel zo'n centrale 32/36 weber met choke en vacuüm! En zoals ik je in je PB vertelde ga ik hem inderdaad als het spul draait even laten afstellen bij HR...
Dat uitboren is wel een goeie tip! Had ik nog niet van gehoord.

Ik heb het oude spul weer even gemonteerd en uitgeliterd want ik wilde perce weten waar het nou fout ging!! nou dat is wel duidelijk!!

Gebruikersavatar
bjorn s
Gevorderde
Berichten: 535
Lid geworden op: za apr 14, 2012 20:39 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Cilinders van uber

Bericht door bjorn s » zo okt 13, 2013 9:25 am

komt toch nog even een compressievraagje boven borrelen....

Ik heb even de deck-height calculator van hr gebruikt en dan kom ik op het volgende:

Met een slag van 69mm diameter van 87mm verbrandingskamer van 54.4cc en een compressieverhouding van 8:1 zou ik een deck-height nodig hebben van 0.7mm.

mn huidige deck-height is 1.4. Moet ik dan 1.4-0.7= 0.7mm laten afdraaien van mn cilinderkop?
De verbrandingskamer moet dan namelijk 50.3cc worden....

Heeft iemand al is met dit bijltje gehakt???

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Cilinders van uber

Bericht door old brumax » zo okt 13, 2013 10:28 am

Iets minder , want als je gaat afdraaien zakt de kop niet alleen rechtstandig naar beneden maar de holle verbrandingsruimte word ook kleiner en dat is niet te berekenen omdat die ruimte een grillige vorm heeft.
Als je die 0.7 uitdraait is er wss een dun ringetje van een paar tiende nodig.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
bjorn s
Gevorderde
Berichten: 535
Lid geworden op: za apr 14, 2012 20:39 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Cilinders van uber

Bericht door bjorn s » zo okt 13, 2013 10:41 am

old brumax schreef:Iets minder , want als je gaat afdraaien zakt de kop niet alleen rechtstandig naar beneden maar de holle verbrandingsruimte word ook kleiner en dat is niet te berekenen omdat die ruimte een grillige vorm heeft.
Als je die 0.7 uitdraait is er wss een dun ringetje van een paar tiende nodig.


Nou daar dacht ik dus ook aan, maar misschien kan ik er beter iets teveel afhalen dan te weinig.
Opvullen met een ring is makkelijker dan er bij het uitliteren achter komen dat ze nog iets verder afgedraaid moeten worden...

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Cilinders van uber

Bericht door hanhoo » zo okt 13, 2013 12:09 pm

Errrr.

Een deckhoogte kleiner dan 1,1 - 1,2 mm is niet aan te raden omdat de kleppen de zuigers gaan raken.

Maar het uitfrezen van de koppen, heeft in principe niets met de deckhoogte te maken. Dat is namelijk het verkleinen van de verbrandingskamer.
Laatst gewijzigd door hanhoo op zo okt 13, 2013 12:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
bjorn s
Gevorderde
Berichten: 535
Lid geworden op: za apr 14, 2012 20:39 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Cilinders van uber

Bericht door bjorn s » zo okt 13, 2013 12:15 pm

Maar dan kom ik nooit aan m'n gewenste compressie...

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Cilinders van uber

Bericht door old brumax » zo okt 13, 2013 13:27 pm

In een grijs verleden heb ik niet gehinderd dor enige kennis een keer vulringen welke onder de cilinder lagen er onderuit gehaald omdat ik vond dat de zuiger tot aan de cilinderrand moest komen, ook zat daar een vulring in de kop die heb ik er toen ook maar uitgegooid om een betere compressie te krijgen, daarna het hele zooitje in elkaar gedraait en ik moet zeggen , het liep perfect zat een hele lichte tik maar daar heb ik me nooit wat van aangetrokken en werd waarschijnlijk veroorzaakt doordat de zuigers net de kop aantikten als de motor liep , bij het handmatig ronddraaien zat er geen drukpunt in,ook later bij het slopen van de motorwas er geen enkele afdruk op de zuigers te zien alleen in de koolranden, de motor was lekker vlot en sterk, bij het optrekken kwam hij voor helemaal uit de veren en hij liep ook nog eens veel voordeliger.
Nu vraag je je mss af hoe het er mee afgelopen is, nou ik kan je zeggen heel erg goed heb er na de behandeling over 100.000 km mee gereden en bij mij is dat bijna altijd tussen de 110-120 ook op binnenwegen :mrgreen: .
Conclusie, ik durf er niets over te zeggen vwb uitliteren compressiewaarden enz, dit was dus mijn praktijkervaring, iedereen die dat ook zo nadoet doet dat uiteraard geheel en al voor eigen rekening en risico, persoonlijk hou ik mij daar niet zo' krampachtig mee bezig.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
bjorn s
Gevorderde
Berichten: 535
Lid geworden op: za apr 14, 2012 20:39 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Cilinders van uber, en more :)

Bericht door bjorn s » zo okt 13, 2013 13:59 pm

hey ik zie nou je gewijzigde bericht hans...
ik kon het me ook niet voorstellen dat door 0.7mm afdraaien gelijk de kleppen vastlopen!
bij mn oude koppen lijkt er wel een centimeter van af te zijn! en de notches in de zuiger zijn nou ook weer niet zo groot. kan het nog ff nameten maar ik gok 1 millimeter diep ofzo...

@ old brumax.

thnx voor je praktijervaring!
weet je helemaal niet met welke compressie je hebt gereden destijds?
Ik denk dat ik er gewoon 0,7 af laat halen en dan weer uitliter. Ik heb zo'n klein cameraatje die ik door het bougiegat kan proppen en dan denk ik wel dat ik kan zien of de boel vrijloopt. en zoniet dan een ringetje ertussen...

(gelijk topicnaam maar aangepast want het gaat allang niet meer over de cilinders)

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Cilinders van uber

Bericht door old brumax » zo okt 13, 2013 14:16 pm

Compressieverhouding was een vaag begrip waar ik mij niets bij kon voorstellen en computers om dat na te kijken waren er al helemaal niet, heb wel een beetje tegen het crosswereldje aan geleefd en daar keek men in die tijd ook helemaal niet naar zulke dingen, de motor moest lopen en zoveel mogelijk vermogen hebben voor een standaard 1600.
Liep de motor kapot werd er gewoon een van de sloop getrokken voor een paar tiendjes of half honderd waarvan zo de koppen of zuigers werden overgezet en rijden maar weer, puur fun, en het hoefde dan ook allemaal niet zo lang mee, wat toch wel iets anders is dan nu als je netjes in je bussie wil rondrijen, en wel zo lang mogelijk met zo weinig mogelijke problemen!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Cilinders van uber

Bericht door blokkever » zo okt 13, 2013 15:09 pm

hanhoo schreef:Errrr.

Een deckhoogte kleiner dan 1,1 - 1,2 mm is niet aan te raden omdat de kleppen de zuigers gaan raken.

Dat is niet de reden, bovendien heeft het uitdraaien van de koppen hetzelfde effect op de afstand tussen de kleppen en zuiger in BDP.
Het is ook iets wat je altijd moet controleren/nameten als je de dekhoogte en/of koppen aanpast.
De echte reden waarom de dekhoogte niet te klein gemaakt moet worden is dat de zuiger dan de kop kan raken bij hoge toerentallen, old brumax kan dat inmiddels beamen.
Als je weet hoeveel de inhoud van de verbrandigskamers kleiner moet worden dan kun je uitrekenen hoeveel je uit de koppen moet frezen/kotteren door het aantal cc's dat de verbrandingskamer kleiner moet worden te delen door het oppervlak van de verbrandingskamer.
Het oppervlak van de verbrandingskamer kun je redelijk nauwkeurig bepalen door de countour over te trekken op ruitjespapier en daarna hokjes gaan tellen die binnen de lijntjes vallen.
De hokje die doorsneden worden schat je in voor hoeveel die meetellen en tel je er ook bij op.
Omdat er vaak maar een beetje uit de kop gehaald moet worden, maak je geen grote fout doordat de contour van de verbrandingskamer veranderd na het uitfrezen/kotteren.

Gebruikersavatar
bjorn s
Gevorderde
Berichten: 535
Lid geworden op: za apr 14, 2012 20:39 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Cilinders van uber

Bericht door bjorn s » ma okt 14, 2013 18:31 pm

Zo ben me vandaag dood geschrokken van de prijs om 2 koppen te uitkotteren! Was even langs een machinebedrijf hier in de buurt gereden en die durven er gewoon 200 euro voor te rekenen!
Nou weet ik niet hoeveel werk dat is met het opspannen enzo maar het lijk me wat aan de hoge kant...

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Cilinders van uber

Bericht door transporterT2 » ma okt 14, 2013 20:12 pm

Je krijgt toch ook last van pingelen wanneer je te hoog zit met je compressie?
Is dit te voorkomen wanneer je dit krijgt?met een loodvervanger krijg je dit niet verholpen toch?

Jan willem

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Cilinders van uber

Bericht door blokkever » ma okt 14, 2013 21:13 pm

Ik schrik niet echt van deze prijs, ze zijn al gauw een paar uur bezig en de uurprijs voor een machine is nou eenmaal vrij hoog.
Je kunt het nog eens bij de bekende luchtgekoelde specialisten vragen, ik denk dat zij wel wat gunstiger in de prijs zijn vergeleken met een regulier machinebedrijf.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Cilinders van uber

Bericht door hanhoo » di okt 15, 2013 11:36 am

Ook ik schrik niet van deze prijs. Nabewerken van koppen, inclusief flowen, inslijpen, uitliteren zit qua arbeidsloon vaak gelijk aan de prijs van de complete nieuwe kop zelf.

Je kunt natuurlijk altijd besluiten te gaan voor de standaard VW compressie verhouding van 7,5:1. Daar is niets mis mee en gaat prima met een standaard nokkenas.

@jan willem: ja, absoluut. Hoe hoger de compressieverhouding hoe verder je het mengsel uiteindelijk samendrukt. Dat gaat gepaard met een hogere temperatuur van het samengeperste mengsel en dus een grotere kans dat het uit zichzelf gaat ontsteking. Met de klopvastheid van EURO95 en een verhouding van 8:1 zal dit niet gauw gebeuren. Hiermee zit je nog behoorlijk veilig. Er zijn middelen in de handel die de klopvastheid van de brandstof verhogen, die worden ook door de brandstofproducenten gebruikt. Vroeger werd hier inderdaad lood toevoeging voor gebruikt. Je kunt natuurlijk ook EURO98 tanken.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie